De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Geen recht gevonden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen recht gevonden

Meditatie

5 minuten leestijd

En Herodes deed Hem een blinkend kleed aan en zond Hem terug naar Pilatus.Lucas 23 : 11

Het Sanhedrin mocht het doodsvonnis niet vohrekken. Dat was het recht van de Romeinse overheid. Daarona moest de Joodse Raad naar Pilatus. Om Jezus' dood wilden zij die smadelijke gang wel maken. Het kostte wat het kostte, maar Hij moest sterven. Zo kwam de Heere Jezus voor de wereldse rechter te staan. Hier zou Hij geoordeeld worden naar de tweede tafel der wet: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Alle recht is aan Hem voltrokken. Sion zal door recht verlost worden en daarom is Christus' verlossing een rechtmatige daad, een eerlijke zaak.

Maar Pilatus vond geen schuld in Jezus. Hij moest Hem loslaten, maar daartegen verzette de schare zich zo heftig, dat Pilatus alles doen wilde om het volk tevreden te stellen en tegelijk Jezus vrij te spreken. Pilatus zat in de knel. Maar hij hoorde van Galilea spreken. Dan was Herodes de man om het vonnis te vellen. De stadhouder was uit de moeilijkheden. Hij stuurde Jezus naar Herodes.

Wat een lijden voor de Heiland! Hij had het recht des Vaders lief en Hem werd geen recht gegund en gegeven. De overheid misbruikte haar opdracht, van God verleend. Zij is toch tot straf van de kwaaddoeners en tot bescherming van allen, die wel doen? Jezus werd als een misdadiger behandeld.

Waaraan had Hij dat verdiend? Een ander is de schuldige. Zijn wij dat niet? Hebben wij de naaste liefgehad als onszelf? Klaagt de wet ons aan, omdat wij als Pilatus meer onszelf zoeken dan onze naaste? Pilatus weigerde zijn goede positie op te offeren voor het recht van een ander. En wij ? Laten wij eerst bij de Stadhouder gaan staan, want wij zijn niet beter dan hij. Dan ervaren we ook het andere, dat Jezus in onze plaats is gaan staan. Hij werd veroordeeld en prijsgegeven aan alle willekeur en rechteloosheid, Hij, rechtvaardig, voor de onrechtvaardigen. Die prijs heeft Hij betaald, opdat Hij ons tot God zou brengen.

Wat een barmhartige Hogepriester is toch Hij, die Zichzelf gewillig als het offer voor onze zonde gaf! Het omhelzen van deze Middelaar door het geloof zal ons doen ervaren dat wij een vrijmoedige toegang in Hem hebben tot den Vader. Het is volbracht! De losprijs is betaald. De schuld uws volks hebt Gij uit uw boek gedaan. Ook ziet Gij geen van hunne zonden aan.

Wij verstaan hier het woord van Petrus: dat gij niet met goud of zilver, maar door het dierbaarbloed van Christus verlost zijt uit uw ijdele wandel. De genade, om niet geschonken, is niet goedkoop verkregen. Hoe zal dan de kerk Gods, in de hemel en op de aarde, aan deze Hogepriester alle lof verschuld zijn! Hij is alles waard. Hij vraagt alleen onszelf, zoals we zijn. Hij is de Geneesmeester, die redt uit het eeuwig verderf. Door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Wat was Herodes verrast door deze daad van Pilatus! Zijn vurige begeerte om Jezus te zien werd vervuld. Maar hoe was die begeerte? Hij wilde wonderen zien. Daarvoor had Herodes veel woorden over, maar Jezus zweeg en antwoordde hem niets.

Herodes wilde zich met Jezus vermaken. Tot dit punt vernederde Herodes Jezus. We kunnen ook zeggen: vernederde Herodes zichzelf. Is dat niet laag je vermaak zoeken bij Jezus? Zo deed Herodes, die zichzelf zocht. Wat doen wij? Wat vragen wij van Hem? Wat verwijten wij Hem? Dat Hij niet doet wat wij toch van Hem gevraagd hebben. Velen verwachten wonderen van Jezus, wonderen van uitredding. Waarom toch? Eigenbelang, gemak.

Wat een verleiding voor de Heiland! Herodes vroeg een wonder en Jezus zou vrij zijn. Dat was de kortste weg, maar de weg tegen de wil des Vaders in. Weer zien we Jezus de keuze doen. Hij zwijgt, doet geen wonder en gaat lijden. Jezus' zwijgen spreekt van de majesteit van Zijn persoon, de majesteit van de gehoorzaamheid aan God. Ja waarlijk, Jezus is de Koning en Herodes is een, slaaf, een slaaf van zijn eigen ik. Arme Herodes, rijke Christus!

Herodes beantwoordde dit zwijgen van Jezus met laaghartige spot. Spot is het wapen van een verliezer, die zijn verlies niet neemt. Spot is gemeen, want het krenkt de mens tot in het diepst van zijn ziel. Spot is zo vlijmscherp, omdat hij een aanval is op de innnerlijke waardigheid van Jezus. Herodes zond Jezus heen met een blinkend kleed, met de toga Candida, gedragen door hen, die naar een ambt in de staat staan. Herodes spotte: deze Jezus is candidaat voor de kroon! Inderdaad is Jezus bezig het Koninkrijk des Vaders door gehoorzaamheid te verwerven, maar Herodes zag het niet en spotte met Hem. Wat een vernedering voor de Heiland! Terwijl Hij het koningskleed ging verwerven, werd Hij door Herodes gehoond als een valse Koning. Wie is toch die valse koning? Het is Adam, die zichzelf tot God verhief, het is de mens, die in hoogmoed van God afvalt om zelf koning te worden. Voor die Adam, voor die gevallen mens droeg Jezus het spotkleed.

Maar dit witte kleed is de profetie van het reine kleed dat Jezus verworven heeft door de dood heen. Door dit spotkleed te dragen verwierf Jezus het reine kleed der gerechtigheid, dat Zijn ganse kerk eeuwig zal dragen. Zie Hem dan gaan van 't paleis van Herodes naar het Rechthuis van Pilatus, als de Koning der gerechtigheid, als de Heere, onze gerechtigheid.

Is dat niet te wonderlijk, te groot voor een verloren zondaar? Zeker, maar zo groot is de Koning der ere. Hij is alle aanbidding en lof waard!!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1964

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Geen recht gevonden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1964

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's