De H.G.J.B. Het werk en de werkers I
In de vorige artikelen in deze reeks hebt u kennis gemaakt met onze organisatie, haar plaats in onze kerk en binnen het geheel van de godsdienstige vorming. We willen in de beide laatste artikelen nader ingaan op ons werk en u vertellen, hoe het wordt uitgevoerd, door wie dat wordt gedaan en waar.
In grote lijnen heeft het werk van de Hervormd-Gereformeerde Jeugdbonden drie aspekten, nl.:
begeleiding van het werk van de aangesloten of sympathiserende verenigingen en klubs. Dit punt is de voornaamste funktie van onze organisatie.
aktiviteiten tot het in stand houden van de ledenorganisaties.
voorlichting aan allen, die te maken hebben met de jeugd van onze gemeenten.
De begeleiding
Allereerst iets over dit woord. Men zou hierbij op het eerste gezicht kunnen denken, dat de H.G.J.B. zich ten taak gesteld heeft als een soort superbestuur al de aktiviteiten van haar leden en verenigingen van boven af te regelen door hun precies voor te schrijven, wat op de bijeenkomsten van week tot week gedaan moet worden. Dit is allerminst het geval. De leiding van en de verantwoordelijkheid voor het verenigingsprogramma berust geheel bij de verenigingen zelf. De H.G.J.B. doen niets anders — op verzoek van die verenigingen — dan materiaal aandragen voor hun programma. En ieder is vrij om het op eigen manier te gebruiken.
Maar. . . hier rijzen tegelijk de moeilijkheden voor onze verenigingen en klubs. Hoe moet b.v. een stuk bijbelstof op een vereniging op een dusdanige manier aangeboden worden, dat de betekenis ervan tot ieder lid doordringt? Hoe kunnen zij j erbij betrokken worden? U begrijpt, dat dit voor de leiding van de verenigingen in deze tijd een grote opgaaf is. Daarom is het niet voldoende, dat alleen materiaal (in de vorm van het aan de orde stellen van een onderwerp en het verklaren ervan) gegeven wordt, nee, ons wordt gevraagd naar de manier waarop dit aan de orde gesteld moet worden, hoe men er op een goede wijze mee bezig kan zijn.
En hierin ligt voor onze organisatie de taak van de begeleiding. De H.G.J.B. wil 'er bij' zijn, helpen, voordoen. En gezien het karakter van ons werk, nl. het bezig zijn met het Woord van God, kan dit niet t vrijblijvend zijn. Als wij onze verenigingen helpen bij het zoeken van de manier, waarop zij met dit Woord bezig kunnen zijn, zullen we dit steeds moeten doen in gehoorzaamheid aan God. En zo zal onze hulp niets anders kunnen zijn, dan het doorgeven van Gods wil met betrekking tot ons leven: Zijn gebod, dat van ons allen en dus ook zowel van organisatie als van leden gehoorzaamheid verwacht.
Hoe vindt deze begeleiding nu plaats? Dat gebeurt vnl. schriftelijk, in de vorm van instruktiebladen en ander materiaal, maar daarbij ook mondeling. In vorige artikelen hebt u kunnen lezen, dat ons werk al vanouds in twee delen uiteen valt, nl. het werk voor de oudere (boven 16-jarige) jeugd en dat voor de jongere (beneden 16-jarige) jeugd. Deze twee-deling sluit geheel aan bij het verschillend karakter van deze twee leeftijdsgroepen en vindt dan ook zijn vorm in twee instruktiebladen, nl. 'Leiding' (+ 16 j.) en 'Bouwstof' (-16 j.).
LEIDING is een maandelijks verschijnend blad (pocket-formaat), bestemd voor jongelings-, meisjes-en jeugdverenigingen, catechisatiegroepen, gespreksgroepen e.d. Het karakter van deze leeftijdsgroep brengt mee, dat ieder meewerkend lid van zulke groepen dit blad kan gebruiken, omdat deze jongeren met elkaar hun programma opbouwen en de leiding meestal uit hun midden gekozen wordt. Het blad kent twee soorten nummers, nl. werkmateriaalnummers en themanummers.
De nummers, waarin het materiaal voor de verenigingen en groepen wordt aangeboden, bevatten bijbelstudies rond een bepaald onderwerp (b.v. een gebod uit de tien geboden) en andere bijdragen, die daarmee verband houden. Wanneer dit materiaal op de aangegeven manier wordt gebruikt, kunnen de jongeren ermee een programma samenstellen, dat de mogelijkheid biedt aan ieder lid van groep of vereniging een middag of avond op een goede, afwisselende manier bij een belangrijk onderwerp betrokken te zijn.
Dit laatste vraagt nog wel om enige toelichting. We hebben al gekonstateerd, dat het niet gemakkelijk is om alle verenigingsleden bij het programma te betrekken. U weet zelf ook wel, hoe moeilijk het is om de interesse van jongelui te trekken voor het Evangelie en de opdrachten, die een Christen gesteld worden in dit leven. En, als we ervan uitgaan dat alle jongeren, die onze verenigingen bezoeken, werkelijk geïnteresseerd zijn, hoe moeilijk is het dan om ieders aandacht te blijven boeien en elk lid werkelijk te laten meedoen aan hetgeen op de vereniging gedaan wordt. Gelukkig komen de zgn. menswetenschappen als psychologie, pedagogiek en sociologie ons hierbij te hulp.
Wetende dat een methode van benadering van de mens met Evangelie van zonde en genade nooit zó volmaakt zal kunnen zijn, dat die (jonge) mens daardoor tot de ware betekenis van deze Boodschap in zijn of haar persoonlijk leven zal komen, maar in afhankelijkheid van de werking van Gods Geest, kunnen wij dankbaar gebruik maken van de middelen, die deze wetenschappen ons bieden om de (jonge) mens te benaderen. We zijn dankbaar dat we onze lezers en leden met behulp daarvan diverse wegen kunnen wijzen, waarlangs deze jongeren, ieder op zijn eigen wijze, zich betrokken zullen voelen bij hetgeen op onze verenigingen gedaan wordt.
In ons werk, met name in onze bladen, wordt zo onderscheid gemaakt tussen de 'aanbieding' en de 'verwerking' van een onderwerp. In de allereenvoudigste vorm komt dit neer op b.v. een inleiding met er na een bespreking. Wanneer we denken aan de bijbelstudies zal de inleiding ook vaak de manier zijn, waarop het Woord tot de jongelui komt. Eén of enkelen van hen bereiden dit voor. Maar, omdat we weten dat het erg moeilijk is lang te luisteren en omdat een mens niet alleen kan luisteren, maar ook kan praten en doen, wijst ons instruktiemateriaal er steeds op, dat er meer is dan dit. Het daarop volgende gesprek zal volledig tot zijn recht komen, als iedereen kan meepraten (groepsgesprek). De leden, die niet zo van de tongriem zijn gesneden zullen ook bij het geheel betrokken moeten worden en dat kan ook: als er geluisterd en gepraat is en men weet, waar men het over heeft, zal verdere verwerking kunnen volgen, b.v. het maken van een hoorspel, waarin de betekenis van het onderwerp op een andere wijze naar voren komt, het plannen en uitvoeren van akties b.v. voor de zending of hulp aan bejaarden enz. En zo kan ieder lid op zijn of haar wijze bezig zijn met het Evangelie en de konsekwenties ervan voor hun persoonlijk leven en de wereld waarin ze staan. 'Leiding' heeft naast de nummers, die op de bovenstaande wijze gevuld worden met echt werkmateriaal, ook themanummers, waarin verschillende zaken behandeld worden die ook hun plaats kunnen vinden in het verenigingsprogramma, maar tevens bedoeld zijn als informatiebron in het algemeen. Zo worden nummers aangeboden over onderwerpen als Diakonaat, Jongeren en Politiek, Vormen van jeugdwerk, Jij en je Kerk, Sexualiteit e.d.
BOUWSTOF is het instruktieblad voor de leiding van verenigingen en klubs met meisjes of jongens beneden 16 jaar. (losbladig in ringband met verschillende papierkleuren voor verschillende rubrieken zoals: Uit de Bijbel, Kerk/Zending, In de belangstelling, Handenarbeid, Spel e.d.
Evenals 'Leiding' geeft 'Bouwstof' uitgewerkte bijdragen voor het verenigingsprogramma en ook hier vinden de leiders en leidsters van deze leeftijdsgroep allerlei manieren om met de leden bezig te zijn met de Bijbel en andere zaken. We proberen ook voor deze jongelui bij elk programma een aantal bij hun leeftijd passende verwerkingsmogelijkheden te vinden, waarbij Mogelijkheden als tekenen, handenarbeid, lied en spel vaak wegen openen, die door vertelling en gesprek alléén (die in de regel de hoofdmoot vormen) niet bereikt worden. Het steeds groeiende abonnementenaantal en de goede reakties van de gebruikers vormen een aanwijzing, dat deze werkwijze in een behoefte voorziet. Ook 'Bouwstof' verschaft haar lezers naast direkt werkmateriaal regelmatig informatieve bijdragen over jeugdwerk, leiding geven e.d.
Op deze wijze proberen de H.G.J.B. hun leden en anderen langs schriftelijke weg te begeleiden bij de uitvoering van hun verenigingswerk.
U zult begrijpen, dat de verscheidenheid van alle mogelijkheden, die geboden worden en de onbekendheid met bedoeling en uitvoeringswij ze ervan op zichzelf vaak weer vragen oproepen als: 'Vertelt u ons eens hoe we deze mogelijkheden in praktijk moeten brengen? ' en 'Het lijkt ons wel iets, maar ik heb vroeger nooit zoiets geleerd als handenarbeid. Help ons daar eens mee!' Dit betekent dat er naast schriftelijke-vanzelf ook mondelinge begeleiding moet komen, naast bladen ook kaderkursussen. Hoewel de beschikbare tijd van de leidinggevenden in ons verenigingswerk over het algemeen door hun werk op verenigingen al volledig in beslag wordt genomen (waarom stellen zo weinig mensen zich beschikbaar? ), groeit het besef, dat wie op een verantwoorde wijze jeugdwerk wil doen, van tijd tot tijd zich zal moeten scholen. De H.G.J.B. bieden deze mogelijkheden aan, vaak per streek of grotere plaats voor groepen leidinggevenden. Maar ook van onze kant is er een tekort aan tijd en ruimte om dit aanbod in voldoende mate te doen. Steun aan de H.G.J.B. betekent hier duidelijk steun aan eigen plaatselijk jeugdwerk.
Naast deze schriftelijke en mondelinge begeleiding van de wekelijkse verenigingsprogramma's biedt de H.G.J.B. allerlei andere sevice, zoals materialen voor bijzondere gelegenheden (klankbeelden, hoorspelen, stemmenspelen), algemene instruktie (schriftelijke kaderkursus, zgn. praktijkcahiers), voorlichting over hulpmiddelen van andere instanties (filmstroken, boeken) een zangbundel enz.
Een algemene vorm van begeleiding en hulp vormen de konferenties, die van tijd tot tijd belegd worden over onderwerpen, die verband houden met ons jeugdwerk.
Tenslotte zijn er in de laatste jaren diverse projekten aangeboden, d.w.z. bundels werkmateriaal, die informatie verschaffen over b.v. een stuk zendingswerk en die als doel hebben onze jongeren daarvoor daadwerkelijk in een aktie te mobiliseren. Zo waren er de projekten Nes Ammin (Israël), Evangelisatieprojekt (I.Z.B.), Tator (G.Z.B., Celebes), Harambee! (G.Z.B., Kenya).
Een volgende maal willen wij u verder iets vertellen over onze ledenaktiviteiten en over de voorlichting, die de H.G.J.B. kunnen bieden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 1971
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 1971
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's