De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

8 minuten leestijd

BEROEPEN TE:

Tzummarum, H. Altena te Nijmegen — Franeker (toez.), J. C. Muller te Beek — Noordeloos (toez.) j. D. van Roest, zendingspred. wonende te Giessendam-Hardinxveld — St. Philipsland, J. van Dijk te Zuilichem en Nieuwaal — Hoevelaken, P. M. Breugem te Barneveld — Nieuwendam, M J. Kalvenhaar te Vlagtwedde — Hoorn (toez.), C. F. J. Antonides te Terborg — Lopik, A. van Brummelen te Hierden — Nieuwleusen, M. J. Kalvenhaar te Vlagtwedde — Ede, G. H. van Kooten te Delft — Wekerom, E. J. Schimmel te Harderwijk — Noord- en Zuidbroek, J. C. Bos, kand. te Zuidbroek, die dit beroep heeft aangenomen — Zuidland, G. H. v. d. Graaf te Utrecht — Groningen (jeugdpred.), R. Pomp te Beilen — Houtrijk, J. Pannekoek te Delfzijl — Hoornaar, D. J. van Roest, zendingspred wonende te Hardinxveld-Giessendam. Maarssen, drs. A. Noordegraaf te Epe — Ede, C. van Bart te Putten — Bolsward, L. A. Nell te Steggerda — Wassenaar (godsdienstleraar Rijnlands lyceum) A. van Buuren, kand. te Wassenaar — 's-Gravenzande (buit. wijkgem.) L. Hoving te Gorkum.

AANGENOMEN NAAR:

Molkwerum, H. Kooistra, hulpprediker te Molkwerum — Monster, B. Havekamp te Nijkerkerveen — Gelselaar ca. W. Kruidenier te Surhuizum — Woudenberg (buit. wijkgem.), N. Wams te Gendringen — Huizen, H. J. de Bie te Wierden, die bedankte voor Amersfoort.

Wassenaar (godsdienstleraar Rijnlands Lyceum), kand. A. J. van Buuren te Wassenaar — Franeker, J. C. Muller te Beek — Den Haag-Loosduinen, Ph. L. Krijger te Nisse, 's Heer Abtskerke — Zuidland, kand. G. H. van der Graaf te Utrecht, - die bedankte voor Oosterland — Noord-en Zuidbroek, kand. J. G. Bos te Zuidbroek.

BEDANKT VOOR:

Voorthuizen, J. Koolen te Werkendam — Zeist, J. C. Schuurman te Putten — Odoorn-Valthermond (buit. wijkgem.), W. J. Burghgraef te Ferwerd — Weesp, W. Verboom te Benschop — Bussum, W. C. Klumper te Berkel

Heemstede, M. H. Boogert te Hellendoorn — Oudewater, A. Gooyer te Delft (nadere beslissing) — Wekerom, E. J. Schimmel te Harderwijk — Zetten-Andelst J. C. Schuurman te Putten.

BEROEPBAAR:

N. de Mooij, Oudeweg 19, Nuis (Gr.) — S. L. S. de Vries, Zoutstraat 16, Groningen — M. S. F. Kent, Raamsteeg 5, Leiden — J. J. F. van Melle, Bilderdam 33, Leimuiden — B. A. Venemans, Zochterstraat 49, Amsterdam — I. Kandel, Van Beeck Calkoenlaan 7, Bunnik — E. H. Wolbers, 't Abdij 27, Ermelo — W. Oosterwal, hulppredikant. Kerkplein 9, Witmarsum

BENOEMD TOT:

BENOEMD TOT: geest. verz. ziekenhuis Oude Rijn te Utrecht, G. M. Spelberg te Utrecht (part-time)

INTREDE TE:

Zeist, P. Warners uit 's-Heerenhoek — Coevorden, R. Hoen uit Veendam — Mijnsheerenland, M. de Jong uit Metslawier — Ouwsterhaule kand. H. P. van der Horst uit Utrecht.

Noord-en Zuidbroek, kand. J. C. Bos, die reeds sinds 1 april 1969 te Zuidbroek als hulpprediker werkzaam was.

HARDEGARIJP

Ned. Herv. Evangelisatie. Weekdiensten DV woensdag 19 juli half acht n.m. ds. G. S. A. de Knegt van Kesteren en DV woensdag 2 augustus n.m. half acht ds. G. Veldjesgraaf van Wouterswoude — afscheid.

Vakantiegangers en verstrooiden in het Noorden worden vriendelijk op deze diensten attent gemaakt.

OUDE TONGE - RIDDERKERK

Ds. W. van Gorsel is voornemens op zondag 23 juli a.s. 's middags om half 3 afscheid te nemen van de gemeente Oude Tonge. De intrede in Ridderkerk is bepaald op zondag 6 aug. 's middags om half 3, na bevestiging door ds. J. Maasland te Middelharnis.

YERSEKE

Het bestuur van de afd. Yerseke van de Geref. Bond deelt mede dat voor haar leden en belangstellenden hopen te spreken:

22 juli ds. G. Post van Arnemuiden en 29 juli ds. J. Maasland van Middelharnis.

De plaats van samenkomst is gebouw Trefpunt en de aanvang is gesteld op 7 uur.

VERANDERING TELEFOONNUMMER

Het telefoonnummer van de eerw. heer J. D. van Galen, oud-hoofd ener School met den Bijbel te Arnhem, tevens Godsdienstonderwijzer, wonende Esperantolaan 2, Arnhem wordt met ingang van 18 juli a.s veranderd van 085-33861 in 085—61 65 61. Voor het vervullen van predikbeurten in onze Herv. (Geref.) gemeenten en evangelisaties gelieve men dus voortaan dit nieuwe nummer te bellen.

De heer Van Galen is dikwijls 's morgens, in alle geval meestal 's avonds na 7 uur thuis.

Van 19 juli t.m. 9 augustus is zijn telefoonnummer in Den Haag 070-24 41 89.

SAMENWERKING IN DE MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING OP DE N.-VELUWE

Dezer dagen is de oprichting een feit geworden van de Protestants Christelijke Stichting voor Maatschappelijke Dienstverlening 'Noord-Veluwe', gevestigd te Elburg. Deze stichting hoopt per 1 januari 1973 haar werkzaamheden in nieuw verband te beginnen.

De totstandkoming van deze stichting is het resultaat van talrijke besprekingen. De stichting betekent namelijk een fusie van vijf bestaande instellingen. Hadden in 1971 de Hervormde Stichting voor Diakonaal Maatschappelijk Werk te 01debroek ca. en de in hetzelfde gebied werkende Gereformeerde Stichting voor Maatschappelijk Werk en Gezinszorg 'N.-O.-Veluwe' te Elburg reeds overeenstemming bereikt over een fusie, kort geleden is bij de besprekingen nog een drietal instellingen betrokken: de Stichting voor Sociale Dienstverlening 'Noord-Veluwe' te Oostendorp, de Stichting voor Prot. Chr. Maatschappelijk Werk te Nunspeet en de Hervormde Diakonale Gezinszorg te Elspeet. Thans is dit vijftal het eens geworden over een statuut en is een voorlopig bestuur gevormd, bestaande uit de voorzitters, secretarissen en penningmeesters van de huidige instellingen.

De nieuwe stichting stelt zich op reformatorische basis, maar heeft ruimte geschapen voor anderen om in het kader van de stichting mede te werken. De stichting heeft als werkterrein de gemeenten Nunspeet, Doornspijk, Elburg, Oldebroek en Uddel (gem. Apeldoorn), samen plm. 55.000 inwoners.

De belangrijkste taken zijn algemeen maatschappelijk werk, gezinszorg en bejaardenhulp. Bij de start zullen ongeveer 30 personen in dienst van de stichting zijn.

Eén van de eerste taken van het bestuur zal zijn de aanstelling van voldoende leidinggevend personeel (thans in de vijf instellingen). Vooral aan maatschappelijk werksters is in de regio grote behoefte.

Het certificaat 'A-instelling' is bij het Ministerie van C.R.M. inmiddels aangevraagd. Dit houdt in, dat er meer staffunctionarissen en een direkteur zullen moeten worden aangetrokken.

HERVORMD CONGRES IN SEPTEMBER

Vijf leden van de Nederlandse Hervormde Kerk hebben het initiatief genomen tot een, op zaterdag '9 september in Utrecht te houden, hervormd congres. Zij 'constateren met spijt, dat de hervormde kerk door onderlinge onenigheid, door verstarde kerkelijke structuren en door het rookgordijn van 'activiteiten', dat zij voor haar gemeenschappelijke onmacht heeft opgetrokken, in gebreke blijft haar roeping te vervullen, dat is: de ontmaskering van de machten der duisternis.’

Het is de initiatiefnemers, die in een stuk van twee pagina's hun zorgen, overtuiging en bedoelingen hebben uiteengezet, te doen om ernst maken met de belijdenis.

Deze initiatiefnemers zijn de predikanten M. G. L. den Boer, Utrecht, dr. H. W. de Knijff, Spijkenisse en A. A. Spijkerboer, Amsterdam, historicus dr. P. Hijmans, Veldhoven en voorlichtingsambtenaar D. B. van der Waals, Zutphen.

’Zij wensen geen partij te kiezen in hun opgedrongen dilemma's, maar terug te keren naar de centrale taak van de kerk, dat is de belijdenis van Jezus Christus', en dan juist ook 'in de eigen situatie te antwoorden op het getuigenis van de Schrift'. De initiatiefnemers willen trachten met anderen 'het belijden van vorige geslachten praktisch en verbindend in een nieuw belijden' voort te zetten. En daarbij gaat het hen niet om een nieuwe richting in te slaan, leden te werven, een politiek bepaalde rol te ontketenen of ook maar iets te doen dat schismatiek zou zijn.

Zij zijn er 'van overtuigd, dat kritiek op de kerk, op de richtingen in de kerk, op de synode en haar secretarissen, op de opstellers van het Getuigenis of wie ook in de kerk, onder de gegeven omstandigheden evenzeer onder de maat van het belijden is als het wegvluchten in vormen van maatschappelijke actie. De kerk, dat zijn de leden van de kerk, dus ook zijzelf. Het is hun erom te doen een begaanbare weg voor de kerk, dat wil tevens zeggen voor zichzelf als leden van de kerk te vinden, en zij nodigen allen, die hun bezorgdheid om dezelfde kerk delen uit, hierbij behulpzaam te zijn. Het gaat hun niet om het behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk, het gaat hun om de belijdenis van Jezus Christus in de nederlandse samenleving anno 1972.’

Uitgangspunten

’Vooruitlopend op de vormgeving van het hervormd congres en een eventueel vervolg erop, en vooruitlopend op de resultaten ervan, poneren de initiatiefnemers de volgende uitgangspunten voor het congres:

a. dat het persoonlijk belijden verankerd is in het kerkelijk belijden;

b. dat deelname aan het congres geschiedt vanuit geen andere 'status' dan die van belijdend lidmaat der kerk;

c. dat deze 'status' tevens een verplichting inhoudt, dat alles nu juist daarom gaat, dat het belijden van de kerk boven de vrijblijvendheid van deze 'status' uitkomt, en dat als teken — zij het niet wereldschokkend of kerkvemieuwend — daarom aan de deelnemers gevraagd wordt twee pct. van hun inkomen voor de Derde Wereld te besteden, b.v. zending, werelddiakonaat. Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika etc;

d. dat de deelnemers daarmee niet anders doen dan te kennen geven, dat met hun persoonlijk belijden het kerkelijk belijden praktische consequenties heeft en dat het hun daarbij om deze praktische consequenties te doen is;

e. dat deze praktische consequenties allereerst en vooral de gestalte der kerk betreffen, dat deze gestalte — waar het verplichtend karakter van het lidmaatschap der hervormde kerk wordt geponeerd — veraf kan komen te staan van huidige kerkelijke structuren, maar dat de gestalte der kerk, die de gestalte is van een belijdende kerk niet anders kan worden gedacht dan als een anders-zijn tegenover de wereld;

f. dat voor de deelnemers aan het hervormde congres iedere discussie over kerkelijke structuren zinloos is, althans onbelangrijk is, indien daaraan niet voorafgaat een onthulling van de wereldlijke structuren krachtens de belifdenis van Jezus Christus;

g. dat het verplichtend karakter van de belijdenis ook betekent, dat de activiteiten van het hervormd congres door de deelnemers op de een of andere wijze worden voortgezet, eventueel op plaatselijk niveau.

Tot zover het schrijven van de initiatiefnemers. Opgaven voor deelname aan het congres bij ds. A. A. Spijkerboer, Kometensingel 183, Amsterdam-1019; tel. 020—61 26 6.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juli 1972

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juli 1972

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's