De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

13 minuten leestijd

BEROEPEN TE:

Opheusden, A. J. Timmer te Woudenberg - Putten, J. Bogaard te Woerden - Driebergen, B. Wallet te Aagtekerke - Lunteren, C. van den Bergh te Katwijk aan Zee - Joure, A. J. de Bue te lerseke - Haarlem-Schoten, B. Duisterhof te 's-Gravenzande - Ede, K. Schipper te Dordrecht - Utrecht, drs. A. Noordegraaf te Ede - Exmorra-Offingawier-Gaast-Ferwoude, W.Klouwer te Terkaple - Driebergen, B. J. Wiegeraad, pred. dir. Herv. Bond Inw. Zending te Amersfoort - Beverwijk-Wijk aan Zee-Duin en Heemskerk, R. Pomp te Beilen.

AANGENOMEN NAAR:

Paramaribo, B. van der Nagel, vicaris te Leiden — het beroep door prov. kerkverg. Friesland als dir. prov. Herv. Centrale voor diak. en soc. arbeid te Friesland, Y. Schaaf, laatst adj. secr. N.B.G. — Zeist, A. Gooyer te Delft.

BEDANKT VOOR: Raamsdonk, G. J. Voortman te Oud-Vossemeer — Voorthuizen en voor Wierden, W. Verboom te Benschop — Lunteren, H. Jongerden te Veenendaal — Leusden, E. J. N. Kronenburg te Middelburg — Assen, J. M. de Mey te Woerden — IJsselstein, H. A. van Slooten te Nijkerk — Barneveld en Ede, K. Schipper te Dordrecht — Hoornaar, J. J. van de Krift, godsd. leraar te Ermelo.

VEENENDAAL

Donderdag 12 oktober zal het 25 jaar geleden zijn, dat ds. A. Vroegindewey werd bevestigd als predikant te Veenendaal door zijn broer ds. L. Vroegindewey. Voordien stond ds. Vroegindewey te Loon op Zand van 1938 tot 1947. Te Veenendaal is een commissie gevormd onder voorzitterschap van ds. A. Wisgerhof, die aan ds. V. een receptie wil aanbieden op die dag in het wijkcentrum 'De Hoeksteen' aan de Grote Pekken te Veenendaal. Deze receptie is 's middags van 3 uur tot half zes en 's avonds van half acht tot half tien.

EVERDINGEN

De Herv. gemeente te Everdingen ontving een gift van ƒ 1000 voor de restauratie van de kerk. De restauratie zal vermoedelijk spoedig kunnen beginnen. In deze kleine gemeente is aan renteloze aandelen meer dan ƒ60.000 binnengekomen; er is reeds ƒ50.000, terwijl aan subsidie gerekend wordt op ƒ75.000 van de burgerlijke gemeente en ƒ25.000 van de provincie, zodat reeds twee ton beschikbaar is.

NIEUWLAND-OOSTERWIJK (ZH)

Het kerkgebouw van de Hervormde gemeente te Nieuwland (ZH) was jl. zondag 24 september des middags twee uur overvol, toen de plaatselijke predikant ds. A. G. Haring in een indrukwekkende dienst afscheid nam van de gemeenten Nieuwland en Oosterwij k wegens vertrek naar Scherpenisse.

Als openingspsalm liet ds. Haring in deze laatste door hem geleide dienst zingen Ps. 119 : 17 en 85. Na votum, lezing van de Wet des Heeren en het gedeelte uit de Heilige Schrift Handelingen der Apostelen hoofdstuk 20 de verzen 17 tot en met 38 en het voorgebed, zei ds. Haring erg tegen dit afscheid te hebben opgezien. Toch is dit afscheid slechts maar een zwak afscheid, eens zal het grote afscheid volgen, het afscheid van dit aardse leven en hoe zal het dan zijn. Zal het dan een ingaan zijn in de eeuwige heerlijkheid, die al Gods kinderen wacht? Dan zal gekend moeten zijn de bekerende genade Gods. Dit steeds heeft hij de gemeente voor willen houden de noodzakelijkheid van de bekering tot God en het geloof in de Heere Jezus Christus. AIS afscheidstekst wilde ds. Haring de gemeente dan ook voorhouden Handelingen 20:31a: 'Daarom waakt en gedenkt'.

Op vurige en welsprekende wijze getuigde ds. Haring vervolgens dat hij zes jaar achter elkander op deze kansel met alle gebrek de volle raad Gods had mogen verkondigen, niets achterhoudende. Verschillende malen had hij mogen bemerken uit gesprekken met kinderen Gods, dat de prediking nog wel eens gebruikt mocht zijn voor troost en bemoediging van hen. Ook in zijn hart had de Heere hem dit wel eens willen kenbaar maken. Het was de liefde van zijn hart geweest en hij hoopte, dat dit ook van deze dienst zou kimnen gelden gelijk die zekere jongeling, die onder de predicatie van Paulus door de slaap neder gestort als dood werd opgenomen doch weer tot leven mocht worden gebracht.

Na de prediking hield ds. Haring de gebruikelijke toespraken tot onderscheidene personen, colleges en besturen. Hij dankte beide kerkeraden voor de aangename wijze van samenwerking, nimmer was er een verkeerd woord gevallen. Ook gewaagde hij van de ondervonden belangstelling en het intense medeleven tijdens zijn ziekte en vooral ook tijdens de ernstige ziekte van zijn vrouw, die nu voor het eerst weer daarna nu in de kerk mocht zijn. Toch had zijn vrouw dit ernstig ziekbed niet willen missen.

Vervolgens werd ds. Haring toegesproken namens classis en ring door ds. C. Evers van Leerbroek (consulent), die ds. Haring prees als een vredelievend man, nimmer waren er moeilijkheden en door ouderling Van Dijk namens kerkeraad en gemeente, die ds. en mevr. Haring liet toezingen Ps. 121:2. Een ontroerend ogenblik was het toen daama ds. Haring verzocht elkander onder de zegenende handen van de voorganger toe te zingen Ps. 134 : 3. Na de dienst werd door allen met een persoonlijke handdruk afscheid genomen van ds. en mevr. Haring. Een bloeiende en zegenrijke periode werd afgesloten. De vrijwillige bijdragen namen met 100 pct. toe en bedroegen thans voor deze kleine gemeenten ƒ 11.200, — terwijl nog vele nagiften werden ontvangen.

Vermeld moet nog worden, dat onder de aanwezigen zich een afvaardiging bevond van de kerkeraad van Scherpenisse (de nieuwe gemeente van ds. Haring). Ook velen uit vroegere gemeenten, die ds. Haring mocht dienen (o.m. Loon op Zand) waren aanwezig.

WIERDEN

Afscheid op Avondmaalszondag.

Nadat de scheidende predikant, ds. H. J. de Bie, op zondagmorgen in zijn Wijkkerk, de nieuwe Taborkerk, voor de eerste keer het Heilig Avondmaal had bediend (de Heere Jezus nam in de nacht, in welke Hij verraden werd, het brood...) en nadat hij in de namiddag in het kerkgebouw van Hoge Hexel voor het laatst was voorgegaan in de dienst des Woords voor dat deel van de gemeente, nam hij 's avonds in een volle Dorpskerk te Wierden afscheid met een prediking over Psalm 134: 'Zie, looft de Heere, alle gij knechten des Heeren, gij, die alle nachten in het huis des Heeren staat'. 

Thema van de preek: Dienen in de nacht, waarbij achtereenvolgens werd stilgestaan bij de situatie, de opwekking en de lofprijzing van het dienen in de nacht, zoals die uit de tekst naar voren springen.

Deze dienst mag niet allereerst het karakter van een afscheidsprediking hebben, aldus ds. De Bie, maar veeleer moeten we deze dienst zien als een normale dienst van dankzegging op de viering van het Heilig Avondmaal in onze gemeente. Op indringende wijze bediende ds. De Bie vervolgens het Woord, vol vuur, vol liefde, vol bewogenheid... vermanend, waarschuwend, maar bovenal vertroostend en bemoedigend, waarbij hij in de gemeente tenslotte heenwees naar Hem, onze Heere Jezus Christus, Die in de nacht van onze zonde, als de Goede Herder Zijn schapen door de nacht, hoe zwart, hoe dicht, henen leidt naar 't eeuwig licht.

Na de dienst richtte hij zich nog in korte toespraken tot verschillende instanties en personen, waarvan afgevaardigden in de dienst aanwezig waren. We noemen: burgemeester en wethouders van Wierden, afvaardiging van prov. kerkvergadering van Overijssel, classicale vergadering Deventer, ring Rijssen, alsmede van de Gereformeerde Kerk en Gereformeerde gemeente ter plaatse, naburige gemeenten, Hervormd-Gereformeerde Evangelisatie Almelo en Zuid-Molukse Kerk van Wierden. Ds. J. Kruijt, voorzitter van de Centrale Kerkeraad, sprak kis enige de scheidende predikant toe en dankte hem voor het vele, dat hij als herder en leraar in de gemeente en in het bijzonder in tijden van nood en dood had gedaan. Het was veel, bijna te veel, aldus ds. Kruijt, wat u hebt gedaan. Ik zou geneigd zijn te zeggen, doet u het in Huizen wel iets kalmer aan. Op verzoek van ds. Kruijt zong de gemeente daarna de zichtbaar ontroerde ds. De Bie toe Psalm 121, vers 4.

In de week, voorafgaande aan het afscheid, waren er op woensdag en vrijdag avonden georganiseerd om afscheid te nemen van het predikantsgezin. Hiervoor bestond grote belangstelling en uit de verschillende toespraken en cadeaus bleek duidelijk, welk een grote plaats ds. De Bie in de vijf jaren, waarin hij de gemeente Wierden diende in de harten van de gemeenteleden heeft verworven.

Stelle God, de Heere, hem ook in de gemeente Huizen tot zegen!

THEOLOGIE REFÖRMATA

Enkele exemplaren van Theologie Reformata kwamen als onbestelbaar terug omdat de lezers zijn verhuisd en geen nieuw adres hebben opgegeven.

Het zijn:

eerw. K. J. Visser, Ambachtsheerenlaan 431, Zoetermeer;

mej. B. Ravensberg, Krugerlaan 5, Gouda; ds. J. Lekkerkerker, Beverweerdsedijk, Werkhoven; A. van der Veer, Albatrosstraat C 11, Nieuwe Pekela.

Zouden deze lezers hun adreswijziging aan de administratie willen doorgeven?

AMERSFOORT — 'ONZE KERKELIJKE POSITIE'

Donderdag 12 okt. a.s. hoopt de heer ir. J. van der Graaf van Huizen een lezing te houden over 'Onze kerkelijke positie'.

Deze samenkomst wordt gehouden in het gebouw 'Filalethes', Havik 27, des avonds half 8. Er is gelegenheid om vragen te stellen.

Gaarne wekken we ook belangstellenden uit de omgeving op deze samenkomst met zo'n aktueel onderwerp bij te wonen.

PROV. CENTRUM VAN DE HERVORMD- GEREFORMEERDE JEUGDBONDEN IN ZUID-HOLLAND

Per 1 september jl. ging het provinciaal centrum van de HGJB van start.

Voor degenen die nog vragen hebben en het adres willen noteren, volgen hier wat gegevens:

Als jeugdwerkleider is aan dit centrum verbonden de heer A. J. Terlouw, die doorgaans in de morgenuren op het centrum bereikbaar is.

Wie kunnen een beroep doen op het Provinciaal Centrum? Herv.-Gereformeerde Jeugdverenigingen en - klubs met hun leid(st)ers; ringverbanden; predikanten; kerkeraden; jeugdkommissies; zondagsschoolleiding enz. enz.

Wat kunt u vragen aan het Provinciaal Centrum?

— Begeleiding; hulp bij programma's; training voor leiding; adviezen; opzet van nieuwe aktiviteiten enz.

Waar kunt u het Provinciaal Centrum vinden?

— Hier volgt ons adres: Prov. Centrum van de HGJB in Zuid-Holland, Korte Dijk 12-a, Schoonhoven, tel. 01823—3990.

PUTTEN (KAMPER MANNENKOOR)

Zaterdag 21 oktober zal het Kamper Mannenkoor D.E.V. onder leiding van haar dirigent Klaas Jan Mulder een concert geven in de Oude Kerk van Putten. Ze zullen op het orgel worden begeleid door de organist Henk van Putten, terwijl de soli zullen worden verzorgd door de alt Riek van de Haar.

Wij zijn zeer verheugd dit koor in Putten te mogen ontvangen. Tevens is het voor u een unieke gelegenheid dit koor (nu niet op de plaat), maar in de bijzondere, mooie Oude Kerk van Putten te komen beluisteren.

Het programma zal bestaan uit koorzang, orgelspel, solozang en samenzang.

De toegangskaarten en de programma's zijn bij de ingangen van de kerk verkrijgbaar..

Om van een goede zitplaats verzekerd te zijn is het aan te bevelen tijdig bij de kerk aanwezig te zijn. De aanvang is 20.00 uur (deuren open 19.15 uur). Komt allen.

BINNEN EEN WEEK 3 x ƒ 1000, —

Met heel veel dank aart de milde gevers, deelt het Comité' De ondergrondse kerk', Den Haag, mede, dat het binnen één week driemaal een gift van ƒ 1000 mocht ontvangen, resp. uit de gemeenten Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam en Zoetermeer.

STUDENTENCONFERENTIE

Wat is normaal? Is het normaal dat de overheid kunstenaars subsidieert? Is het normaal dat bij bedrijfsfusies met mensen als pionnen wordt gespeeld? Denkend is er niet achter te komen wat normaal is.

Rond dit thema en deze vragen hield de Stichting Bijzondere Leerstoelen voor Calvinistische Wijsbegeerte haar tweede zeer goed bezochte studentenconferentie op 7, 8 en 9 september. Deze conferentie werd gehouden in de Internationale School voor Wijsbegeerte te Amersfoort. Sprekers waren H. Algra, prof. dr. B. Goudzwaard en prof. dr. J. P. A. Mekkes. Hieraan werd gekoppeld een viering van het 25-jarig bestaan.

Prof. Mekkes stelde in zijn rede over de taak van de stichting in de geestelijke dynamiek van deze tijd de vraag naar wat normaal is ook aan de orde.

Prof. Mekkes stelde in de bijeenkomst van zaterdag, die door zo'n 250 mensen bezocht werd, dat de vraag naar wat normaal is gesteld wordt in een fundamenteel uiteengescheurde wereld. Deze vraag kan niet opgelost worden door het denken. In de westerse wetenschap wordt het wel voor mogelijk geacht. Daarmee wordt het in wezen abstracte denken gelijk gesteld met de levende mens. De reformatorische wijsbegeerte wijst erop dat het denken, tezamen met al hetgeen waarover gedacht wordt, behoort tot de 'uitgangen' van het leven. De wijsbegeerte dient zich bezig te houden met het aangeven van de richting in de vakwetenschappen ter vertolking van Gods creatuur.

In de huidige tijd wordt de natuurwetenschappelijke methode toegepast in alle vakwetenschappen, als enig juiste aangewezen om de norm te leren kennen. Normaal wordt dan wat schijnbaar doeltreffend is. Hierachter ligt een machtsdrift op technisch, sociaal, economisch en politiek terrein. Nergens stijgt deze richting uit boven het vlak van onderzoek en verklaring van feiten. Daartegenover staat de beweging die geen genoegen neemt met uitsluitend kennen, maar verandering wil. Dit vraagt echter ook macht, echter met andere normen.

De reformatorische wijsbegeerte wil niet methode met methode bestrijden, maar ze wil zich oriënteren op de Oorsprong van alle normen die slechts in gelovig strijdende beleving uit de scheppingsopenbaring te voorschijn gebracht kunnen worden. Op de studentenconferentie werd de eerste inlei­ding verzorgd door de heer H. Algra, die in eerste instantie de betekenis van het woord 'normaal' naging. De oorspronkelijke, letterlijke betekenis is winkelhaak. Zo wordt met normaal ook aangegeven het goed functioneren. Mensen zijn normaal als ze nuttige leden van de maatschappij blijken te zijn, past in deze opvatting. In het individualisme wordt vergelijking met anderen afgewezen. Het blijkt echter dat je niet zonder normen kunt. Volgens welke waarden wil bijvoorbeeld de regering subsidie toekennen? In het nihilisme worden alle normen uiteindelijk ontkend. Een tussenstation naar dit nihilisme is bereikt in de uitspraak alles mag als het maar uit liefde gebeurt. Dergelijke uitspraken zijn meer intrigrerend dan duidelijk.

De burger acht norm en regel nodig omdat de maatschappij deze behoeft. Dit standpunt loopt uit op communisme. De gestelde norm, geboren uit de klassestrijd, moet het historisch proces volgen. Deze norm wordt aan een ieder opgelegd.

Voor de christen is het elke keer weer verrassend dat God zijn momenten kiest om het woord te nemen. Hij heeft en neemt het woord. Het is een zegen voor het leven dat God normen heeft gegeven.

De tweede dag van de conferentie werd de inleiding verzorgd door prof. dr. B. Goudzwaard over wat normaal is in het sociaal-economische leven. Is bijvoorbeeld het omgaan met geld wel normaal? Is op het sociaal-economisch terrein niet alles gedoemd tot abnormaliteit, tot vloek? In de tijd dat elke economische activiteit als zonde werd gezien, heeft zich het kloosterleven sterk ontwikkeld om zich aan de zonde te kunnen onttrekken.

Het gebod van God ligt niet ver van ons af. Ook in de moderne samenleving moet aan de armen recht gedaan worden, zal er in de economische relaties barmhartigheid hebben te heersen, dient er met de natuur als goede rentmeesters omgegaan te worden.

Als alles op de kaart van het economische gezet wordt dan stikken de mensen in hun eigen vooruitgang, omdat deze vooruitgang dan geplaatst is buiten de reikwijdte van Gods grote gebod: onze naaste lief te hebben als onszelf. Wie Gods wet uit elkaar scheurt, zich doodstaart op één facet, komt in conflict met de hele wet. Als zodanig is winstmaken niet fout, het behoort wel te gebeuren in de context van recht-doen aan anderen, van het eerbiedigen van het beeld van God in de arbeider en de consument. Gerechtigheid, barmhartigheid, naastenliefde zijn geen bijprodukten van een vrije, economische ontwikkeling.
De schuld zit vast op het op zichzelf stellen van het streven naar winst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's