De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Dr. en mevr. Churcher 50 jaar in Haifa

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. en mevr. Churcher 50 jaar in Haifa

9 minuten leestijd

Enkele maanden geleden schreef ds. Murdo A. Mc. Leod een artikel in ons blad over de Internationale Vereniging voor evangelisatie onder de Joden, begonnen door de bekende Robert Murray Mc. Cheyne. In dat artikel werd ook het werk van dr. Churcher in Haifa genoemd. Dr. Churcher werkt daar nu 50 jaar en ter gelegenheid van dit feit heeft het orgaan van de vereniging The Herald daaraan de nodige aandacht besteed. Enkele stukken daaruit laten we hier volgen, om de lezer kennis te laten maken met een stuk evangelisatiewerk in Israël, waarmee velen zich ongetwijfeld zeer verwant weten.

Aan de voet van de berg Karmel begin ik een brief aan U . . . .

Zo schreef Robert Murray McCheyne in zijn tiende pastorale brief op de 16e October 1839. Het was bij gelegenheid van zijn historisch bezoek aan Palestina en andere landen als lid van de deputatie, die door de Schotse Kerk uitgezonden was om de tegenwoordige toestand der Joden te onderzoeken. Door het wereldwijde getuigenis ontstond in 1842 onze vereniging. Tot vandaag toe is het getuigenis van het Evangelie aan de voet van de berg Karmel voortgezet door de Internationale Vereniging van Evangelisatie onder de Joden.

In 1847 werd William Manning als eerste werker door de Vereniging aangenomen en werkte in Jeruzalem en Jaffa. In 1919 werd door de heer D. C. Joseph, een zendeling van voor de eerste Wereldoorlog, de aandacht van de Vereniging gericht op de voet van de berg Karmel. In 1921 begonnen hij en ds. S. B. Rohold daar het evangelisatiewerk, waartoe dr. Churcher in 1924 werd geroepen......

Begin 1924 meldde dr. Florence Payne de mogelijkheid, dat hij door gebrek aan steun, het werk zou moeten opgeven. 'Als het werk moet doorgaan is het dringend noodzakelijk, dat  een man zich er mee belast'. 'Voor zij roepen zal Ik antwoorden' was weer bewezen, want in december 1923 was dr. James Churcher bij de medische zending in Haifa aangesteld en voer op de 'Kaiser Hind' op 24 februari 1924 uit. Zo begonnen de vijftig jaren van geweldige aanpak aan de voet van de berg Karmel. In zijn eerste brief aan de Dames-Hulpbond, in augustus 1924 vanuit Haifa geschreven, schreef dr. Churcher: 'Het is nu drie maanden geleden, dat ik hier aankwam. Begin mei is het medische werk in mijn handen overgegaan. De gratis apotheek is drie morgens per week open, terwijl een toenemend aantal Joodse, Arabische en Christen patiënten behandeld worden. Terwijl zij op de dokter wachten heeft onze evangelist, Paul Doany, gelegenheid om met hen te lezen en te bidden. De taalkundige bekwaamheden van Edward Geliebter zijn voor de verklaring van onschatbare waarde. We zijn de Heere zeer dankbaar voor de wegen van moeilijkheden en hindernissen, die ons de laatse drie maanden zijn overkomen. De ervaring van het verleden heeft ons het vertrouwen gegeven, dat de problemen van de naaste toekomst in Gods eigen weg met ons zullen worden opgelost. Onze tegenwoordige behuizing is onvoldoende......

Wij zijn ons bewust dat wij bezig zijn de grondslagen te leggen. Als zij deugdelijk en goed zijn en rusten op de rots Christus Jezus zal het gebouw, dat naar wij hopen zal verrijzen, staan op een vaste en waarachtige basis'.

Sinds die tijd zijn de Schriftwoorden, waarover ds. H. Oackley in de afscheidsdienst op 8 februari 1924 sprak, grotelijks vervuld: Hij zegende hem aldaar (Gen. 32 : 29) — aan de voet van de berg Karmel.

Historische terugblik

De dienst van dr. Churcher vormt een verbinding tussen het heden en het eerste begin van onze vereniging. Zijn Vader, dr. T. G. Churcher, voelde al vroeg roeping tot de zending en werd opgeleid in Spurgeon's Pastors' College onder Charles Haddon Spurgeon, zijn dominee in de Tabernakel. Spurgeon was zelf in deze dagen met de stichting verbonden. Na opleiding en examen diende dr. T. G. Churcher de Heere in Tunesië, waar in de stad Sousse James werd geboren.

Toen dr. James Churcher de roeping van God gevoelde studeerde hij op de Bijbelschool in Glasgow onder de rector D. Mcintyre, schoonzoon van Andrew Bonar, wiens reizen met Murray McCheyne de drijfveer van het werk van onze stichting was.

Dr. Churcher schrijft zelf over zijn eerste jaren in Haifa:

De dramatische verovering van Jeruzalem door Generaal Allenby in de eerste Wereldoorlog richtte de aandacht van de wereld op het heilige land en de Balfour Verklaring van 1917 opende een nieuw tijdperk voor de Joden en de wereld interesseerde zich voor hen. Gedurende jaren was geduldig zendingswerk en toegewijde Christelijke barmhartigheid in geïsoleerde delen van Palestina bewezen en gedaan, maar de oorlog onderbrak dit werk.

In Haifa werkte en getuigde verscheidene jaren ds. D. C. Joseph en hij had een groot stuk land aan de rand van de toenmalige Duitse kolonie verworven. Hier was juist een ruim zendingshuis klaar gekomen toen de oorlog in 1914 uitbrak. Als Brits onderdaan moest ds. Joseph naar Engeland terugkeren.

Ds. S. B. Rohold van de Christelijke Synagoge van Toronto, Canada, voelde zich in 1919 gedreven om naar het land van zijn geboorte, Palestina, terug te keren. In Londen ontmoette hij ds. Joseph, die hem vele jaren tevoren in Jeruzalem tot Christus had gebracht. Onze stichting was in die tijd verlangend om het werk in het Nabije Oosten opnieuw te starten, maar was niet zeker in welke plaats zij zou beginnen. Toen ds. Rohold en ds. Joseph zich samen tot het bestuur wendden was het bestuur van Gods leiding om het werk in Haifa te beginnen overtuigd. In 1924 ging ik (Dr. Churcher) naar Haifa en besteedde veel van mijn eerste zes maanden aan taaistudie. Een jaar later werd ik verenigd met Gladys Radford en mej. Tubbs. Zij waren apothekers en actieve evangelisten. Zij werden spoedig gevolgd door Zr. Caroline en Zr. Louise van de Jeruzalem Gemeente in Hamburg om het verpleegwerk op zich te nemen. Veel verbeterde plaatsruimte voor de kliniek en het evangelisatiewerk werd gehuurd, met daaraan verbonden een Bijbelwinkel. Patiënten werden zowel in de kliniek, als in hun eigen huizen behandeld. In die dagen bereed de dokter een arabische merrie en de zusters reden op een ezel of gebruikten door paarden getrokken rijtuigjes. Het zendingscentrum werd door jonge Israëlies en Arabieren, die voor de engelse avondlessen kwamen, als overstroomd. Een avond per week kreeg het de vorm van bijbelles. Mevr. Rohold hield speciale samenkomsten voor Joodse en Arabische vrouwen en kinderen. Op zondagmiddag leidden de heer Boulos Doany en ik een arabische zondagsschool, welke om half vier door een engelse dienst werd gevolgd. Soms werd de preek in het arabisch vertaald.

Het Woord bij het werk

Op Sabbat (zaterdag) was de grote zaal met joden gevuld, die naar ds. Rohold in het Yiddisch luisterden, afgewisseld met Psalmgezang in het Hebreeuws. Op zekere avond, nadat iedereen al was vertrokken zat een zwaargebouwde Jood van middelbare leeftijd onder een grote tekst, die in het Hebreeuws en het Engels vermeldde: 'Zo wete dan zekerlijk het ganse Huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, die gij gekruisigd hebt'. Ik ga van hier niet weg, zei hij, voordat U mij als Christen aangenomen hebt

Een Noorse dominee in Haifa gaf de volgende persoonlijke terugblik.

Getrouwheid en standvastigheid zijn vereist om vijftig jaar in dezelfde plaats op een moeilijke buitenpost door te blijven werken. Toen dr. Churcher in Haifa kwam was het een probleem om een geschikte plaats te vinden om zijn paard vast te binden en nu is het moeilijk om in de drukke stad de auto te parkeren. Dr. Churcher houdt van zijn beroep en zijn patiënten zijn geen nummers of namen, maar mensen, die deelneming en begrip nodig hebben. 

Duizenden Joden, Arabieren en anderen hebben hem door de jaren in de klinieken geconsulteerd en wanneer de klinieken dicht waren was er een lange lijst van hen die telefoneerden om een visite thuis. Ik ben er zeker van, dat geen dokter in Israël zoveel mensen thuis heeft bezocht, dikwijls boven aan het eind van talrijke trappen en bijna altijd vergezeld van een verpleegster. Als ik 's avonds telefoneerde gaf mevr. Churcher gewoonlijk hetzelfde antwoord: 'Ik ben bang dat de dokter niet voor tien uur thuis zal komen, want hij heeft heel veel patiënten'. De arme mevr. Churcher stond dikwijls voor een dilemma. Zal zij zeggen, dat de dokter niet thuis is en te druk om te komen, of zal zij nog een 1 naam aan de lijst toevoegen. De dokter stond er op dat hem allen werden genoemd, die naar hem vragen, want alleen hij kan de beslissing nemen, die altijd dezelfde was: 'Ja, ik moet gaan'. Als de dokter het nodig vindt dat medische zorg nodig is behoef je hem geen tweede keer te roepen. Hij gaat telkens weer. Na een drukke dag gaat gedurende de nacht de telefoon door. Vele jaren geleden werd onze kleine jongen in de nacht ziek. Hij kon nauwelijks ademen en riep: 'Help me, ik sterf'. Ik belde dr. Churcher en weldra kwam hij in zijn overjas en pyama om ons kind liefhebbend te behandelen, Ofschoon hij het erg druk heeft zult u dr. Churcher nooit zien rennen of haastig voorbij zien gaan.

Je zult altijd zien, dat je te doen hebt met een kalme, bedaarde man, die rustig optreedt. Wanneer discussies verhit worden kun je hem zijn beschaafde stem horen verheffen en zonder emotie horen zeggen: 'Laat ons om leiding vragen',

Dr. Churcher is niet alleen arts, maar ook prediker. Voordat het werk begint brengt hij enige tijd in de wachtkamer door met de patiënten en verpleegsters om het Woord van God te lezen en te bidden, Hij preekt regelmatig in de ontvangstzaal van het zendingshuis. Wanneer je hem hoort preken dan moet je wel voelen, dat hij onder de autoriteit van Gods Woord staat en dat hij iets te geven heeft, omdat hijzelf is getrokken tot de fontein van het levende water. Een verpleegster die met hem werkte hoorde ik eens zeggen: 'Hij leeft in de Bijbel en de Bijbel leeft in hem'.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1975

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Dr. en mevr. Churcher 50 jaar in Haifa

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1975

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's