Preken over de Nederlandse Geloofsbelijdenis
Ds. W. L. Tukker: Geloof en Verwachting; Uitgave De Groot, Goudriaan, 223 pagina's; ƒ22, 50.
In dit boek zijn de preekschetsen gebundeld van de preken, die ds. Tukker in zondagavonddiensten in Groot Ammers hield over de 37 artikelen van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Eerder behandelde ds. Tukker deze stof op catechisatie — o.a. de studenten catechisatie in Delft — en op lidmatenkringen.
We mogen dankbaar zijn, dat deze leerstof te boek is gesteld, zodat meerderen er kennis van kunnen nemen. Het is een goede zaak, dat in meerdere gemeenten, naast de catechismus, ook de N.G.B, een plaats krijgt in de leerdienst. Ik zou zeggen deze preken zijn er een voorbeeld van hoe de N.G.B, tot lering, vermaning, stichting en vertroosting van de gemeente 'gepreekt' kan worden.
Ik zou deze preken willen typeren als Schriftmatig, geloofsmatig, verbondsmatig en belijdenismatig, zij het dat dit laatste woord minder gangbaar is. Vooral zijn deze preken te typeren als van God uit naar de mens toe en niet omgekeerd. Uitgaande van de souvereine daden Gods in verkiezing en verlossing wordt in strikte gebondenheid aan de werkelijke inhoud van de artikelen de gemeente benaderd. Waarbij de leer van de kerk der eeuwen mee resoneert in het geheel van deze prediking. Men behoeft zich bij het lezen van deze schetsen nooit af te vragen: Waar staat dat ? Ze zijn — zoals gezegd — schriftmatig. De Schrift is de enige regel des geloofs. Ze zijn — zoals óók gezegd — belijdenismatig. De belijdenis is de spreekregel voor de kerk. En wanneer ik dan zeg, dat de schetsen geloofsmatig en verbondsmatig zijn, dan is dat weer geheel van God en Zijn daden uit bezien, nooit met enige grond in de mens. De prediking is hier voluit evangelieverkondiging, verkondiging van genade van een rechtvaardig en barmhartig God. Waar gesproken wordt over de verkiezing — ds. Tukker spreekt terecht supralapsarisch over de verkiezing van eeuwigheid — daar staat de deur tot het heil helemaal open. 'Een mens kan zeker zijn van zijn verkiezing uit zijn roeping'. De rechtvaardiging door het geloof wordt geheel en al belrokken op Christus. Het geloof, gewerkt door de Heilige Geest, is 'het enige middel om de hand op Jezus te leggen, amen op Zijn offer te zeggen'. Zo worden mensen niet behouden óm het geloof maar wel dóór het geloof, als instrument, als armen om Christus te omhelzen. Wanneer ds. Tukker verder over de voorzienigheid spreekt dan ligt de nadruk ook op de troost ervan. Voorzienigheid is rechtvaardige en genadige beschikking van God.
Zo zou ik door kunnen gaan met weer te geven de rijke inhoud van dit boek. Ik volsta met nog enkele kenmerkende uitspraken te geven.
De christelijke levensstijl, de gereformeerde zede, de gewoonten der kerk, zijn zo voornaam, dat een koning zich daarvoor niet hoeft te schamen en zij zijn ook zo eenvoudig, dat de geringste daar toch in mee kan'.
'Professoren preken als het ware op een verhoogde kansel. Door hun woord bereiken zij via de studenten, aanstaande predikanten, vele gemeenten tegelijk'. En vérder over het ambt: 'een groot euvel... is het zich opwerpen van predikers, die als zij in de kerk niet vermogen te komen, allicht wel een gelegenheid zoeken en vinden, waar zij dit hun ambacht kunnen uitoefenen. Doorgaans begint men dan te overtreffen de geordende predikers en door af te keuren de bestaande kerken. Afkeuren van alles en ieder maakt doorgaans een goede schijn van rechtzinnigheid en ernst. Doorgaans moet men de bestaande leer wel hier en daar verbeteren in de lengte, in de breedte, ' in de diepte en in de hoogte'.
Tenslotte nog een opmerking over het zijn in de kerk en over Rome. 'De kerk is alleen gediend met religie, weinig of niet met kerkelijke politiek'. En: 'van een orthodox Rome hebben we niets te verwachten, maar van een humanistisch Rome nog minder'. (Ik zou zeggen dat is erg weinig). Over de tucht in de kerk ware wat meer te zeggen geweest. Verwezen wordt naar de behandeling van zondag 31 van de Heidelbergse Catechismus, die niet in dit boek is opgenomen.
Men leze dit boek. Het is ook geschreven in het diep besef van de katholiciteit van de kerk, de kerk die een kerk is van alle tijden en alle plaatsen. De uitgever zorgde voor een uitvoering die geheel bij de inhoud past.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 februari 1976
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 februari 1976
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's