De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

16 minuten leestijd

BEYERS NAUDÉ TIJDENS ONTMOE­TING MET SYNODE: STRIJD TEGEN APARTHEID IS EEN NIEUWE FASE IN­ GEGAAN

'Als ik spreek met zwai'ten, dan zeggen zij: wij haten de blanken niet, maar wij willen dat allen vrij zijn. Onze hand van broederschap blijft uitgestoken, maar onze kinderen hebben geen geduld meer'. Dit zei dr. C. F. Beyers Naudé, secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, op 13 juni tijdens een ontmoeting met de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk en een aantal gereformeerde synodeleden. Dr. Beyers Naudé was vorige week in ons land op uitnodiging van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland. Hij sprak de hervormde synode toe, die van 13 t/ni 15 juni vergaderde en bij deze ont­ moeting waren ook afgevaardigden van de gereformeerde synode aanwezig. Beyers Naudé legde uit waarom naar het inzicht van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken de bestrijding van het onrechtvaardige systeem van de apartheid een nieuwe fase ingegaan is. De aanvaarding van de nieuwe grondwet, die o.a. inhoudt dat het parlement drie kamers (één voor blanken, één voor kleurlingen en één voor Indiërs met een getalsmatig overwicht voor de blanken) heeft gekregen, betekent een keerpunt, aldus Beyers Naudé. De regering heeft niet voorzien dat dit massaal verzet zou oproepen, hetgeen o.a. leidde tot de multiraciale politieke organisatie het United Democratie Front. Als de werkelijke boodschap van deze grondwetswijziging werd namelijk gezien dat er in het toekomstige Zuid-Afrika geen plaats is voor zwarten. Ook veel kleurlingen en Indiërs hebben de grondwetswijzigingen als zodanig opgevat en daartegen geprotesteerd, door massaal de verkiezingen voor de kleurlingen-en Indiërs te boycotten. Daarbij komen nog de grote werkloosheid, de economische recessie, inflatie en huurverhogingen en het optreden van politie en leger tegen de zwarte bevolking! Daaruit hebben de zwarten in Zuid-Afrika de conclusie getrokken dat de regering aan hen de oorlog heeft verklaard. In het verleden was verzet vaak een zaak van jongeren, maar nu beginnen de ouderen te begrijpen waartegen hun kinderen in opstand komen en nemen ook vakbondsleiders, gemeenschapsleiders en kerkelijke leiders deel aan het verzet.

Begrip

De vraag is, aldus dr. Beyers Naudé, of er bij de blanken begrip is voor de aard en omvang van het verzet onder de zwarten en of zij bereid zijn de eisen van de zwarten in welwillende overweging te nemen. Er zijn inderdaad tekenen van verandering merkbaar, zoals het afschaffen van het verbod op gemengde huwelijken. Zelfs wordt er gesproken over een algemeen burgerschap, terwijl voorheen het streven was zwarten alleen burgerrechten te geven in de 'thuislanden'. De indruk bestaat, aldus Beyers Naudé, dat de regering van Zuid-Afrika oprecht streeft naar veranderingen. De vraag is alleen hoe ver die veranderingen zullen gaan en hoe lang het zal duren eer zij worden doorgevoerd. Zal men het standpunt handhaven dat men de politieke macht niet wil delen met de zwarten en zullen veranderingen nog tien jaar of langer op zich laten wachten? Veel zwarten willen niet langer wachten, aldus dr. Beyers Naudé, en zij geloven de beloften die al zo vaak gedaan zijn, niet meer. Zij zijn van mening dat de blanke overheid niets geleerd heeft van de gebeurtenissen in de afgelopen jaren en de macht wil behouden. Beyers Naudé noemde de angst van de blanken voor het verlies van hun machtspositie begrijpelijk. Maar die angst is geen reden om de zwarten te vragen nog langer geduld te hebben. In dat geval voorzag hij een lange, pijnlijke en bloedige burgeroorlog, die in eerste instantie door de blanken gewonnen zal worden. Maar op de lange duur zal het verzet zo toenemen dat de situatie voor de blanken onhoudbaar wordt. Dr. Beyers Naudé waarschuwde dat er geen vrede kan zijn zolang de politieke medezeggenschap aan de zwarten onthouden wordt.

Isolement

De kerken mogen het systeem van aprtheid niet ondersteunen omdat het onchristelijk en onmenselijk is, aldus dr. Beyers Naudé. De blanke kerken isoleren zich steeds meer doordat zij op standpunt blijven staan dat apartheid te verdedigen is. Zo heeft de apartheid het lichaam van Christus vergiftigd en is de vertrouwensbasis tussen de kerken onderling verdwenen. De kerken in Zuid-Afrika verkeren momenteel in een crisis, aldus dr. Beyers Naudé, omdat zij voor de vraag gesteld worden of het nog mogelijk is de boodschap van gerechtigheid, vrede en verzoening te brengen. Volgens sommigen kan dat alleen nog maar bereikt worden door geweld. De vraag aan de kerken is daarom welke vreedzame stappen er nog over zijn om te komen tot veranderingen. De Zuidafrikaanse Raad van Kerken zal in verband hiermee op 24 juni spreken over het stopzetten van buitenlandse investeringen in Zuid-Afrika. Een precair onderwerp, omdat ieder zich voor economische sancties uitspreekt, strafbaar is. Over zijn eigen keuze de strijd tegen de apartheid voort te zetten na het opheffen van zijn banning, zei dr. Beyers Naudé: 'Ik weet niet of de regering mijn diepste overtuiging begrijpt. Ik ben 70 jaar. Het was gemakkelijker geweest nu rustig te gaan leven. Maar vanuit mijn geloof ga ik door. Wat er ook gebeurt, ik heb vanuit mijn geloof en gehoorzaamheid aan God geen keuze' . Tijdens de bijeenkomst op 13 juni kreeg dr. Beyers Naudé als blijk van waardering voor zijn werk de legpenning van de Hervormde Kerk aangeboden.

(Hervormd Persbureau)

***

ORTHODOX PRESBYTERIANS IN AME­RIKA NOG GEEN DEEL VAN PRESBYTE­RIAN CHURCH IN AMERIKA

(St. Davids, PA, VS) De 52ste synode van de Orthodox Presbyterian Church (OPC) die hier gehouden werd, vertoonde weinig haast wat betreft het aannemen van een uitnodiging van de Presbyterian Church (PCA) om samen te smelten met die kerk. De synode, die 'behoudender was dan gewoonlijk' en 'goed met zichzelf ingenomen was', stelde een beslissing uit tot 1986, het jaar waarin de OPC haar 50-jarig bestaan zal vieren.

Een commissie werd benoemd om de deelname van kinderen aan het Avondmaal te bestuderen. Het vraagstuk van kindercommunie kwam onder andere ter sprake door een onafhankelijke Ethiopische gemeente in Washington, D.C, , die een predikant heeft die tot de OPC behoort. De synode was van oordeel, dat het traditionele Gereformeerde standpunt dat kinderen weigert van het Avondmaal, meer exegetische steun behoeft.

De synode stemde er voor om lid te blijven van de Gereformeerde Oecumenische Synode. Hoewel niet gelukkig met de weigering van de GOS Chicago 1984 de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) uit de organisatie te zetten, stelde de synode vast dat het getuigenis van de OPC binnen de GOS helder en duidelijk is, dat de GOS de basis voor/ lidmaatschap niet heeft veranderd, en dat de GOS de Gereformeerde Kerken heeft verzocht haar pastorale advies over homofilie in te trekken.

(GOS Nieuwsdienst 7/2/85)

HOMOSEXUALITEIT IS ZONDE ZEG­GEN CANADESE PRESBYTERIANEN

(Guelph, Ontario, The Toronto Star) De Presbyteriaanse Kerk in Canada heeft uitgesproken dat homosexuele praktijk zonde is.

In een verklaring die hier werd aangenomen door de 111de Algemene Synode werd gezegd, dat als de Bijbel het heeft over de homosexuele praktijk, ze er altijd afwijzend over spreekt. Dit is iets dat de kerk niet kan negeren.

De verklaring, die goedgekeurd werd door de 300 synodale afgevaardigden, werd gedaan naar aanleiding van een verzoek van de presbytery (classis) van Cape Breton te bevestigen dat het standpunt van de kerk is 'dat de Schrift leert dat de homosexuele praktijk zondig is.'

VOLGENDE GEREFORMEERDE OECU­MENISCHE SYNODE IN HARARE

(Grand Rapids) Het Interim Comité van de Gereformeerde Oecumenische Synode heeft besloten de uitnodiging van de Gereformeerde kerk in Zimbabwe roepende kerk voor de GOS 1988 te worden aangenomen. Deze synodale bijeenkomsten worden om de vier jaar gehouden. De laatste werd gehouden in Chigago in 1984.

Het plan is dat de vergaderingen gehouden zullen worden in de Universiteit van Zimbabwe in Harare gedurende de laatste twee weken in mei en de eerste week van juni 1988. Volgens gewoonte zullen voor de eerste week diverse conferenties belegd worden voor radio en televisie. De eigenlijke synode zal twee volle weken duren.

(GOS Nieuwsdienst 7/2/85).

EERSTE ONTWERP VOOR NIEUWE GOS CONSTITUTIE NU GEREED

(Grand Rapids) Na drie dagen vergaderd te hebben was het herzieningscomitie voor de constitutie van de Gereformeerde Oecumenische Synode klaar met haar werk. Het eerste ontwerp van een nieuwe constitutie is gestuurd naar alle Hdkerken voor studie en opmerkingen. Opmerkingen dienen gezonden te worden naar het Secretariaat voor 30 juni 1986 voor behandeling door het comité later in het jaar.

De voorgestelde nieuwe constitutie zal voorgelegd worden voor aanneming aan de GOS Harare 1988. Tot zolang blijft de huidige constitutie van kracht.

(GOS Nieuwsdienst 7/2/85^

'WORLD MINISTRIES' ONDER EEN BE­STUUR IN CHRISTIAN REFORMED CHURCH

(Grand Rapids) De 1984 synode van de Christian Reformed Church in Noord Amerika (CRCNA) zag zich geconfronteerd met een diepgaand conflict tussen haar Wereldzending en haar Werelddiakonaat. Ze gaf haar voorlopige goedkeuring aan het onder één bestuur brengen van de twee organisaties. Met een kleine meerderheid van 82-73 stemmen bekrachtigde de synode van 1985 dit besluit; een enkel bestuur zal de administratieve leiding hebben, zowel van de zending als van het diakonaat.

De synode gaf ook haar definitieve goedkeuring aan een nieuwe vertaling van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (Belgic Confession). De veel bekritiseerde zin waarin van het verfoeien van de Anabaptisten en anderen gesproken wordt, werd naar een voetnoot overgebracht. De aan de synode voorgelegde nieuwe vertaling van de Dordtse Leerregels werd goedgekeurd voor verdere studie door de kerken.

Een besluit, op voorstel van het Comité voor Interkerkelijke Verhoudingen, om toe te treden tot de Wereldbond van Hervormde Kerken (WARC) werd uitgesteld tot 1988. In 1987 zal het voorgestelde Oecumenische Charter, waarin de principes van de oecumenische strategie van de CRCNA worden uiteengezet, voor definitieve aanvaarding ter tafel komen.

(GOS Nieuwsdienst 7/2/85)

HENDRIK IDO AMBACHT

Bevestiging en intrede Ds. J. Quist Na een vakatureperiode van 10 maanden mocht wijk Dorp van de gemeente Hendrik Ido Ambacht op zondag 23 juni j.l. als nieuwe herder en leraar begroeten ds. J. Quist, overgekomen uit Tange Alteveer.

In de morgendienst werd ds. Quist bevestigd door de plaatselijke predikant en tevens consulent van wijk Dorp, ds. D. Dekker. Deze had als tekst voor de bevestiging gekozen: Handelingen 8 vers 5 en 8:

'En Filippus kwam af in de stad van Samaria en predikte hen Christus... En er werd grote blijdschap in die stad.'

Spreker trok een parallel tussen deze tekst en de komst van ds. Quist naar Hendrik Ido Ambacht. In beide gevallen is er sprake van grote blijdschap; blijdschap die reeds ontstond toen ds. Quist het op hem uitgebrachte beroep aannam en vandaag een hoogtepunt bereikt nu de bevestiging mag plaatsvinden.

Er zijn echter ook verschillen: Op Filippus was helemaal geen beroep uitgebracht, want er was in Samaria nog geen gemeente. En Filippus was geen dominee, maar diaken te Jeruzalem, die vanwege de verwoestingen die door Saulus van Tarsen in de Gemeente werden aangericht zijn diakenambt te Jeruzalem niet meer kon uitoefenen.

Bij ds. Quist echter noopten de omstandigheden in Tange Alteveer hem op geen enkele wijze die gemeente te verlaten. Zoals Filippus het als zijn roeping zag af te gaan naar Samaria zo bent ook u, collega Quist, het als uw opdracht en roeping gaan zien zich aan de gemeente Hendrik Ido Ambacht te verbinden en hier een nieuw werkterrein te betreden. Nu wist Filippus niet wat hem in Samaria te wachten stond; voor ds. Quist geldt dat in zekere zin ook wat Hendrik Ido Ambacht betreft. Maar voor beiden geldt één en dezelfde opdracht: Christus prediken, het Woord verkondigen. Prediken is proclameren, als een heraut deroep van de koning luid doen klinken. De prediking moet profetisch, priesterlijk en koninklijk van aard zijn, naar de ambten van deze Christus. Die prediking zal voor de gemeente nooit vrijblijvend zijn en zal zijn uitwerking niet missen. U mag, ds. Quist, uw jawoord dan ook geven als wetend dat uw arbeid niet ijdel zal zijn in de Heere, die u roept en getrouw is. De oorzaak van de blijdschap waarover onze tekst spreekt is niet alleen gelegen in de komst van Filippus. Daar werd grote blijdschap in die stad, zo lezen wij, omdat men zich eendrachtig hield aan wat door Filippus gezegd werd. De boodschap dat God ons in Christus genadig is, geeft grote blijdschap. Daarom mag de dienaar des Woords, zoals de Dordtse leerregels dat beschrijven, een verkondiger van een zeer blijde boodschap heten.

Na de bevestiging werd ds. Quist met zijn gezin in een korte toespraak door ds. Dekker welkom geheten in de gemeente Hendrik Ido Ambacht en vervolgens door de gemeente toegezongen het 3e vers uit de Morgenzang:

'Dat hij zijn ambt en plicht O Heer getrouw verrichte tot Uw eer.'

In de middagsdienst deed ds. Quist zijn intrede met als tekst Romeinen 15 vers 29:

'En ik weet dat ik tot u komende met volle zegen van het evangelie van Christus komen zal.'

Spreker stelde de vraag of dit niet een al te gewaagd woord is om intrede te doen in een nieuwe gemeente. Hoe durft een dominee zich aldus bij zijn nieuwe gemeente aan te dienen. Staat de zegen van Christus dan zomaar te onzer beschikking? Zou een biddende vorm waarin hoop op die zegen wordt uitgesproken niet beter op zijn plaats zijn? En toch mag, ja moet een prediker van het evangelie dit woord de apostel nazeggen. Want als God ons, naar ik mag geloven, naar deze plaats geroepen heeft om Christus hier te verkondigen dan mogen er stromen van zegen verwacht worden.

Ds. Quist heeft na zijn vertrek uit Tange Alteveer zich er op verheugd zich aan de gemeente Hendrik Ido Ambacht te mogen verbinden en hier de gemeente van Christus te ontmoeten: om als gemeente en predikant ons samen te verwonderen over Gods onbegrijpelijke genade, en het overwinnende werk van koning Jezus ook hier te mogen meemaken. De intrede tekst spreekt van verwachting, niet alleen voor Paulus zelf maar ook voor de gemeente van Rome aan wie zijn brief gericht is. Die gemeente en ook de gemeente van Hendrik Ido Ambacht mogen grote verwachtingen hebben van de zegeningen des Heren. Zegenend is Christus van de aarde ten hemel gevaren. Ds. Quist zet voorts uiteen hoe de rijkdom van Gods zegeningen in het boek Handelingen wordt beschreven. En die zegeningen wil hij ook ons schenken. Grote verwachtingen behoeven wij niet van elkaar te hebben, aldus ds. Quist; dat leren wij wel af wanneer wij kennis maken met ongeloof, sleurgeloof, traagheid, onverschiUigheid, verdeeldheid, vijandschap en zo veel meer. Neen, met de verwachting van de mensen in Hendrik Ido Ambacht is ds. Quist niet hierheen gekomen en nog minder met verwachting van zichzelf als predikant. Maar de verwachting is van de Heere die een volheid van zegen heeft voor mensen die van zich zelf arm en leeg zijn. En dat heeft alles te maken met het Kruis. Zoals het avondsmaalformulier zegt heeft Hij onze vloek op Zich genomen, opdat Hij ons met Zijn zegeningen vervullen zou. Ds. Quist spreekt de hoop uit dat de gemeente van Hendrik Ido Ambacht met Paulus grote verwachting van die zegen van Christus zal hebben of krijgen.

Het evangelie is geen mensenwoord, maar het levende Woord van Christus zelf. Het is in en door het evangelie dat Christus Zijn volle zegen aan ons schenkt. En daarom durf ik, aldus ds. Quist, de apostel Paulus nazeggen dat ik met de volle zegen van Christus naar u toekom. Zondag aan zondag zal het Woord verkondigd worden en u hoeft er alleen maar bij te zijn om u te laten zegenen. Ds. Quist wijst tenslotte op de wisselwerking die er moet zijn tussen predikant en gemeente en zo hoopt ook hij te worden bemoedigd en versterkt in het geloof bij zijn werk in de gemeente, in dienst van het evangelie.

Daarop rekent ds. Quist omdat Christus hem vanmiddag voorzegt met de volle zegen van het evangelie te zijn gekomen.

Na de prediking richtte ds. Quist zich in een persoonlijk woord tot zijn bevestiger en vervolgens tot de burgerlijke en kerkelijke colleges en tot de gemeente. Daarna werd ds. Quist toegesproken door ds. P. van de Veer namens classis en ring Ridderkerk, door ds. Kronenburg namens de Centrale Gemeente en Centrale Kerkeraad en tenslotte door ouderling Boele namens kerkeraad en wijkgemeente Dorp, die ds. Quist de zegenbede uit psalm 134 liet toezingen. De dienst werd tenslotte toepasselijk besloten met de lofzang: 'Dankt, dankt nu allen God.'

BEHEER EN BEHOUD VAN 19DE EEUWSE KERKEN

Onder dit thema wordt op 10 oktober in Amsterdam in de Sint Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade een studiedag gehouden met als ondertitel 'De rafelrand van de monumentenzorg.' De studiedag wordt georganiseerd door het Cuypers Genootschap' in samenwerking met de Bond Heemschut. De neogotische architect en kunstenaar Pierre J. H. Cuypers (1827-1921) bouwde naast de St. Nicolaaskerk in Amsterdam en de St. Vituskerk in Bussum onder meer het Amsterdams Centraal Station en het Rijksmuseum. Ook was hij de vormgever van het 19e eeuwse interieur van de Sint Servaas in Maastricht.

Sprekers zijn o.a. ir. H. F. Ambachtsheer, een der samenstellers van de Haagse kerkennota, over 'Monumentale kerken in Den Haag', en prof. dr. C. A. van Swigchem, hoogleraar architectuurgeschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, over 'Het plan voor een stichting Amsterdamse kerken'. Ir. M. Mulders, wetenschappelijk medewerker bij de TH Eindhoven houdt een lezing over 'Behaaglijkheid in kerkgebouwen', waarbij de vragen aan de orde komen hoe een kerkgebouw te verwarmen zonder kans op beschadigen van houtwerk (het orgel!), wandbeschilderingen etc.

Aan een forumdiscussie werken een aantal deskundigen mee, die rechtstreeks betrokken zijn bij het beheer van kerkgebouwen uit de vorige eeuw, w.o. mr. G. G. van Hasselt namens de Vereniging van beheerders van monumentale kerkgebouwen in Nederland.

De kosten voor deze studiedag bedragen ƒ 25, — . Nadere inlichtingen bij de Bond Heemschut te Amsterdam, telefoon 020-225292.

ADRESWIJZIGING

Drs. M. J. Paul te Zoetermeer is verhuisd naar Rogaarplein 6, 3815 MD Amersfoort, telefoon 033-750427.

GEDENKDAGEN PREDIKANTEN IN AUGUSTUS

18 aug.: ds. D. B. van Lokhorst, Sliedrecht; (NHK): 45 jaar predikant

19 aug.: ds. N. Kleermaker, Rotterdam; (NHK): 40 jaar predikant 21 aug.: ds. J. H. Vlijm, Rijssen; (NHK): 65 jaar 25 aug.: ds. A. van Eijk, Gouda; (NHK): 65 jaar 30 aug.: ds. J. N. de Ruiter, Ermelo; (NHK): 75 jaar

ZENDINGSDAG GZB

Op donderdag 1 augustus 1985 vyordt D.V. de 74ste landelijke zendingsdag van de Gereformeerde Zendingsbond in de Nederlandse Hervormde Kerk gehouden. Het thema voor deze dag is: 'Door Zijn grote liefde'(Efeze 2 : 4b). Het programma luidt als volgt:

De voorzitter. Ds. P. Koeman te Woudenberg, spreekt het openingswoord. Vervolgens zullen spreken: Dr. A. van Brummelen te Huizen en Ds. M. van Campen te Vlaardingen.

Aan het eind van het morgenprogramma wordt een jeugdverhaal vertelt en is er tijdens dit verhaal voor de jongeren een nevenprogramma, waarin het land Peru centraal staat.

In het middagprogramma zullen spreken: Ds. L. W. Smelt uit Lima (Peru); Ds. J. van Oostende te Ederveen en Ds. J. van Wier te Rijssen.

VAKANTIEPREEKBEURTEN TILBURG

Min.. Mutsaartstraat 22 bij pelikaanhal, Ned. Herv. Geref. Evangelisatie Zo. 28 juH, 10.00 en 15.00 uur, Ds. Klootwijk uit Alblasserdam; Zo. 4 augustus, 10.00 en 15.00 uur. Ds. P. V. Bergen Bravenboer uit Scherpenisse; Zó. 11 augustus, 10.00 en 15.00 uur. Ds. J. Wegman uit Wijngaarden; Zo. 18 augustus, 10.30 uur Pauluskerk, Ds. C. Evers uit Leerbroek, 15.00 uur Elim, Ds. C. Evers; Zo. 25 augustus 10.00 en 15.00 uur, Ds. A. D. Goijert uit 't Harde.

Inlichtingen 01612-4372 of 013-430476 of 013-561081 of 04242-15352 of 01859-13264.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 1985

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 1985

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's