Predikanten schrijven over Samen op Weg
Oud-Beijerland, juli 1985
Aan:
- de Hervormd-gereformeerde Kerkeraden;
- de Classicale Vergaderingen;
- de Provinciale Kerkvergaderingen;
- de Leden van de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk;
- het Hoofdbestuur der Confessionele Vereniging;
- het Hoofdbestuur der Gereformeerde Bond;
- de Hervormd-gereformeerde Evangelisatiebesturen.
Weleerwaarde en Eerwaarde Heren,
Via dit schrijven willen onderstaande predikanten een dringend appèl op u doen om te reageren inzake de aan ons toegezonden stukken inzake het proces van 'Samen op Weg' bij de Generale Synode der Nederlandse Hervormde Kerk.
Met klem onderstrepen wij het belang van deze zaak. Legt u deze brief alstublieft niet bij de grote hoop van voor kennisgeving aangenomen stukken als het zoveelste schrijven over deze zaak, die de gemoederen ernstig bezighoudt.
Als we willen staan voor Schrift en Belijdenis in de reformatorische zin van het woord, als de kerk werkelijk weert, wat haar belijden dienaangaande weerspreekt, zullen we naar onze diepste overtuiging een krachtig 'neen' moeten laten horen tegen het proces van 'Samen op weg', zoals zich dit nu aan ons presenteert.
Daarbij, de tijd dringt. In een brief van onze Generale Synode, gedateert 15 april 1985, wordt ons een vraag voorgelegd, die om antwoord vraagt: 'Kan uw vergadering instemmen met (de voortgang van) het op gang gekomen proces van hereniging van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland? '
Het antwoord op deze vraag moet wel geargumenteerd worden. Want er wordt middels dit antwoord een markeringspunt aangebracht op de weg van 'Samen op weg'. En als gevolg daarvan zullen de beide kerken nog meer met elkaar rekening houden dan voorheen en komen tot een vruchtbare bredere samenwerking. En u begrijpt, dat daarmee alle gemeenten worden betrokken, ook die welke negatief staan tegenover 'Samen op weg'.
Nogmaals, de tijd dringt. Er wordt in de stukken gesproken over de mei- en/of septembervergaderingen van de classis. Reden waarom wij de noodzaak inzien om vooral de kerkeraden te helpen aan argumenten, die nuttig zijn om het 'neen' tegen 'Samen op weg' in de huidige vorm te ondersteunen. De zaak is dermate urgent, dat er best een extra-vergadering voor kan worden uitgeschreven. We verwoorden onze argumenten tegen 'Samen op weg' heel in het kort hieronder. Een heel wat uitgebreide behandeling hiervan vindt u in onze bijlage. We spreken de wens uit, dat God er Zijn zegen over mag gebieden tot heil van onze Vaderlandse Kerk, die ons van harte lief is, en die wij niet graag zien versmelten tot een kerk van 'Samen op weg', waar in wezen voor de Schrift en de Belijdenis in de reformatorische zin van het woord geen plaats is. Voordat we echter hiertoe overgaan, is het de behoefte van ons hart hier en in dit verband neer te schrijven, dat wij en onze vaderen hebben gezondigd en onrecht hebben gedaan en goddeloos gehandeld en gerebelleerd met af te wijken van Gods geboden en van Gods rechten. Ja, het is ons gebed: 'O, Heere! bij ons is de beschaamdheid der aangezichten en bij onze vaders, omdat wij tegen U gezondigd hebben, maar bij U, o Heere, onze God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen U gerebelleerd hebben.' Want als wij als Vaderlands Kerk in het verleden gebleven waren bij Schrift en Belijdenis, zoals de Heere ons deze gegeven heeft in de Reformatie der Kerk, als wij in het verleden niet gezondigd hadden door af te wijken van Gods Woord in leer en in leven - en deze zonden gelden in niet mindere mate in het heden, immers, wij zwijgen zo dikwijls waar we moeten spreken, en we spreken zo dikwijls, waar we moesten zwijgen -, dan was er nooit een Afscheiding of een Doleantie gekomen, dan was er vandaag de dag geen 'Samen op weg'-proces in deze vorm. Daarom belijden wij onze schuld voor het aangezicht van de levende God aangaande de gebrokenheid van onze Vaderlandse Kerk. En we ervaren het als een wonder van Gods soevereine genade en verkiezing, dat er ook heden ten dage in deze gebroken en vervallen Kerk nog een prediking gevonden wordt, die is naar Schrift en Belijdenis, terwijl daar ook nog een leven gevonden wordt, dat met deze prediking in overeenstemming is. Ja, het is een wonder van Gods trouw alleen, dat Hij deze Kerk nog niet heeft afgeschreven, dat Hij met Zijn Woord en Geest nog altijd in haar werkt.
Juist daarom, vanwege de liefde voor onze Vaderlandse kerk, zeggen wij 'neen' tegen 'Samen op weg' in zijn huidige vorm, zowel op grond van historische, inhoudelijke als practische overwegingen, die we als volgt argumenteren:
Wat het historische betreft:
1. Omdat het proces van 'Samen op weg' in zijn huidige vorm op ons overkomt als een beweging vanuit de mens en niet vanuit de Heilige Geest, en opheffing betekent van de identiteit van de Vaderlandse Kerk als planting van God in de geschiedenis en daarom een miskenning en aantasting vormt van het werk Gods in deze Kerk: al belijden we, dat wij ziende op de gebrokenheid van onze Kerk vanwege onze gezamenlijke ontrouw, onder het oordeel Gods liggen.
Wat het inhoudelijke betreft:
2. Omdat wij geloven en belijden met de Nederlandse Geloofsbelijdenis, dat het Woord Gods niet is gezonden, noch voortgebracht door de wil van een mens, maar dat de heilige mensen Gods van de Heilige Geest gedreven zijnde, dit Woord Gods hebben gesproken. Als we derhalve geacht worden aanspreekbaar te zijn op de inhoud van de concept-verklaring van overeenstemming, is er voor hen, die dit alzo geloven en belijden, geen ruimte meer. Tot hiertoe was die ruimte er nog altijd in de Nederlandse Hervormde Kerk.
3. Omdat door 'Samen op weg' een verdergaande deconfessionalisering op dogmatisch en ethisch gebied zal plaatsvinden, waardoor er voor een Schriftuurlijkbevindelijke prediking en voor een leven naar de praktijk der Godzaligheid geen plaats meer zal zijn.
Wat het praktische betreft:
4. Omdat de hele beweging van 'Samen op weg' een beweging is, die van bovenaf, namelijk van de kant van de Synoden en Deputaten, over ons komt als een lawine. Er valt in dit proces een 'drammerigheid' te constateren, waardoor te weinig tijd wordt gelaten voor serieuze overweging. Getuige het feit, dat voorstanders van 'Samen op weg' sinds 1949 tijd hebben gehad van bezinning, terwijl classes erin betrokken en gehoord zijn sinds april 1984 en de kerkeraden sinds april 1985.
5. Omdat er een verschil is in procedure van reacties van de kerkeraden van Hervormde zijde en van Gereformeerde zijde, waardoor de stem van kerkeraden, die behoren tot de Gereformeerde Kerken, zwaarder dreigt te wegen dan die van Hervormde Gemeenten.
6. Omdat het proces van 'Samen op weg' in vele plaatselijke gemeenten niet alleen geen basis vindt, maar zelfs grote weerstanden oproept.
Hopelijk begrijpt u uit dit schrijven, dat het hele proces van 'Samen op weg' in deze vormgeving voor ons niet aanvaardbaar is. We schrijven dit niet uit de hoogte, maar omdat de nood van de Kerk onze nood is. Vanuit Gods Woord heben we allen hartelijk lief, die Christus liefhebben. Wiens opdracht we kennen vanuit Johannes 17:21. Maar dit alles mag niet ten koste gaan van de inhoud en de religie van de belijdenis, zoals deze gestalte heeft gekregen in de drie algemeen-Christelijke en de drie reformatorische belijdenisgeschriften op grond van het verstaan en van het gezag van het Woord Gods. En dit alles mag ook zeker niet ten koste gaan van de identiteit van de Vaderlandse Kerk als planting van God in de geschiedenis. Om dit Woord van God en haar gezag op alle levensterreinen en om deze gereformeerde identiteit van de Kerk gaat hét met betrekking tot het hele proces van 'Samen op weg'.
Dat de Heere, Die gisteren en heden Dezelfde is, ons allen de moed en de kracht geven om te spreken en te handelen naar dit Woord, is onze hartelijke wens en bede, want dan alleen zullen we dageraad hebben.
Met broederlijke groet:
ds. J. H. van Daalen, Oud-Alblas; ds. R. A. Grisnigt, Bennekom; ds. W. J. op 't Hof, Ouddorp; ds. P. Kolijn, Krimpen aan den IJssel; ds. P. van der Kraan, Bleskensgraaf; ds. P. Molenaar, Amersfoort; ds. J. H. C. Olie, Opheusden; ds. L. Quist, Middelharnis; ds. H. J. Stoutjesdijk, Oud-Beijerland; ds. P. J. Teeuw, Blauwkapel-Groenekan; ds. P. de Vries, Zwartebroek.
Correspondentieadres:
ds. H. J. Stoutjesdijk, Koninginneweg 37, 3261 CA Oud-Beijerland.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1985
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1985
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's