De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

5 minuten leestijd

Met de inkomsten van de GZB over 1985 gaat het goed. Hier volgt het financieel overzicht over de periode t/m augustus 1985, overgenomen uit de Kontaktbrief van oktober.

Zie origineel

***

Van ds. Jac. van Dijk - overleden in 1984 - kwam dezer dagen nog een bundel uit met een aantal van zijn preken, die zijn echtgenote van de bandrecorder overschreef. De titel is 'U Zij de glorie' (uitgave Callenbach, Nijkerk). Uit één van zijn preken een passage over schuld en straf.

'Het is helemaal niet erg als u geen tien voor dogmatiek hebt en geen negen voor kerkgeschiedenis. Wij zullen allen nullen moeten leren schrijven op ons rapport en we zullen moeten erkennen, dat we het niet weten.

Laten we dan afrekenen met hen, die het zo goed weten. Mag ik in dat verband nog een paar frappante voorbeelden geven?

Op maandag 6 nov. 1944 vielen er bommen in Utrecht bij de neurologische kliniek in de Nicolaas Beetsstraat. Zij waren bedoeld voor het station natuurlijk. En bij dat bombardement zijn onder andere omgekomen: de meest linkse en de meest rechtse dominee's van Utrecht Het waren: de voorganger van de Vrijzinnige Hervormden, ds. Immink en de predikant van de Gereformeerde Gemeente, ds. Heykoop. Beiden werden onder het puin vandaan gehaald.

Het wil zeggen, dat ik met mijn vingers overal af moet blijven en dat ik God Gód moet laten.

Het klinkt: heden zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet Dan zijn én blijven er ontzettend veel calamiteiten, heel vreselijke dingen, in deze wereld, die we niet begrijpen kunnen.

Nog een voorbeeld? In Putten zijn op 2 oktober 1944 660 mannen weggevoerd, waarvan er 552 niet zijn teruggekeerd...

Ja, in Borculo, omdat het zo vrijzinnig was... en Putten dan? Eén van de meest rechtzinnige plaatsen van ons land.

1 februari 1953 - de stormramp - als je 't zo mag zeggen - over het meest rechtzinnige deel van Nederland!

God de Here laat Zich niet verklaren. Maar in Jezus Christus is Hij gekomen en heeft Hij Zijn liefde getoond én Zijn barmhartigheid, waarvan Hij niemand uitsluit.

Als mensen gaan uitsluiten en met stenen willen gaan gooien, zegt Hij: wie zonder zonde is, neme het eerst een steen... en ze gingen weg... waar zijn uw beschuldigers? Is er niemand, die u veroordeelt, dan veroordeel Ik u ook niet. Ga heen en zondig niet meer. Dat is de Here, de God van barmhartigheid, de God van genade, wiens daden ik niet begrijpen kan, maar Die in Zijn liefde Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, voor zondaren én voor zondaressen. Die Jezus, Die om u te redden de hemel verliet Kent gij die Jezus nog niet?'

***

Majoor A. M. Bosshardt was kortgeleden vijftig jaar bij 'het leger'. Er verscheen over haar een boek van mr. J. van der Hoeven, oud-secretaris van koningin Juliana. In Opbouw (Nederlands Gereformeerd) schreef P. C. van Wijk naar aanleiding van dit boek het volgende.

'Sinds 1947 werkt mevr Bosshardt in de binnenstad van Amsterdam. Ze bracht het zgn. Goodwill-werk van de grond. Ze woont temidden van het werk, aan de Oudezijds Achterburgwal. Gereformeerde mensen komen in deze buurt niet zo vaak óf lopen er in de hoop niet door bekenden te worden gezien. De majoor woont en werkt hier, aan de rand van de samenleving, vlakbij onderwereld-figuren en hoeren.

Ze praat niet over de mensen in haar omgeving, maar met hen. Een les voor ons. We moeten minder spreken over drugsverslaafden en prostitué's, homoseksuelen en zakkenrollers, maar mét hen. En op die manier is ze evangelisch bezig en voldoet ze aan de oproep van de Heiland om uit te gaan in deze wereld, op weg naar de mensen, in huis bij de mensen. Op blz. 85 van genoemd boek vertelt ze iets over congressen die ze meemaakte en waar over prostitutie werd gesproken. De meeste mensen zijn volgens haar op zo'n congres theoretisch bezig. "Dan zeggen ze bijvoorbeeld: De prostitué is zwakbegaafd. Dan zeg ik: Dat zijn dan misschien degenen waar jullie alleen mee te maken hebt gekregen, maar ik ken er genoeg die een heel normaal verstand hebben". Ze vertelt erbij dat ze in Amsterdam een groep van acht prostitué's had, waarmee ze regelmatig de koffiemaaltijd gebruikte. ''Dan vroeg ik: hoe zien jullie nu dit of dat? En dan kwam een heel stuk van hun problematiek en van hun benadering ter sprake."

De majoor kent de prostitué's - om even bij deze groep mensen te blijven - en vanuit deze kennis benadert ze hen. Ik denk dat dat haar kracht is. Want goed over iets of iemand schrijven of spreken kan alleen, als je iets afweet van de inhoud van dat iets of iemand.

Nel Benschop sprak tijdens de bijeenkomst de majoor toe. Ze maakte het volgende gedicht:

Portret

Een sterke vrouw, die alle
tegenslagen
en hindernissen op haar
levenspad
met moed en opgewektheid
tegentrad
en die de strijd in Gods kracht
durfde wagen.

Een vrouw, die antwoord zoekt
op alle vragen
waarmee ze elke dag te maken
krijgt;
die, als ze onrecht ziet, dat niet
verzwijgt
maar als ze onrecht lijdt, niet vlucht
in klagen.

Een vrouw, die met haar hart
steeds gaat te rade,
die steunt, wie niet in eigen
kracht kan staan,
die in geloof de tweede mijl
wil gaan.

Zo blijft al wat ze doet voor God bestaan;
Zijn zon verlicht haar dag, haar
nacht de maan,
haar Vader leidt haar voort in
Zijn genade.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1985

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1985

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's