Open brief aan de regering van ons land
(in afschrift aan de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal).
Geachte ministerraad,
Mede naar aanleiding van de brief van de minister-president, d.d. 25 september 1985, gericht aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Statengeneraal, richten ondergetekenden, predikanten uit diverse protestantse kerken van ons land, zich tot u.
Blijkens de brief van de minister-president neemt u de kritiek, die door vele kringen in de samenleving is uitgeoefend op het voorontwerp gelijke behandeling, buitengewoon ernstig. U erkent in het bijzonder het belang van het bevorderen van tolerantie in een pluriforme samenleving. In de uitwerking van het streven naar meer tolerantie loopt u vast. U zit met het probleem hoe de grondrechten, neergelegd in de grondwet, zich tot elkaar verhouden.
Als de vrijheid van godsdienst, het recht op vereniging en de vrijheid van onderwijs enerzijds in botsing komen met het zogenaamde non-discriminatiebeginsel anderzijds, welk van de twee geniet dan de voorrang? Toegespitst komt dit strijdig zijn van grondrechten aan de orde bij de vraag of het bestuur van een bijzondere school van het personeel mag vragen om:
1) instemming met grondslag en doel èn
2) om het zich onthouden van gedragingen die met grondslag en doel in strijd zijn.
In de brief van de minister-president wordt de vrijheid van godsdienst en onderwijs in die mate erkend, dat het stellen van eisen omtrent het overdragen (in woord en geschrift) van opvattingen van bijzonder onderwijs, niet als ongelijke behandeling op grond van sexuele geaardheid is aan te merken. Dat heeft onze instemming. Een open vraag was nog of en zo ja in welke mate eventuele wettelijke bepalingen zich moeten uitspreken over het al of niet rekening houden met gedragingen. In het kamerdebat over deze zaak bleek wel, dat er heel verschillend over wordt gedacht. Vandaar dat het kabinet er nog niet uit is. Vandaar dat er nog geen wet gelijke behandeling is ondanks de gedane beloften op dit punt. Naar onze overtuiging is dat alles niet zo vreemd. Het komt omdat uw uitgangspunt niet deugt. Absolute vrijheid bestaat niet. Wie daar naar streeft geeft zich over aan de chaos en de anarchie. Wie streeft naar maximale tolerantie moet het - consequent doorgeredeneerd - toestaan aan mensen, dat ze hun medemensen vermoorden, als ze dat willen. Dat laatste wilt u zeker niet. Ook via de strafwet wilt u moord en doodslag wel aan banden leggen. Hoewel naar onze overtuiging nog veel te weinig. Maar u doet dit kennelijk omdat u van mening bent, dat er nog andere normen gelden dan het beginsel van non-discriminatie. U voelt zich als regering toch ook geroepen om ons volk te beschermen. Daarom houdt u er een leger en politie op na. Dat is geen schande. Dat is uw plicht. Niet vanwege het non-discriminatie beginsel, maar om het goede te zoeken voor iedereen.
Dat laatste willen we in alle duidelijkheid onder uw aandacht brengen. U bent als overheid van Godswege geroepen om niet alleen maar ter voorkoming van moord, doodslag en diefstal, maar op alle terreinen van het openbare leven het goede voor de burgers van dit land te zoeken.
Het goede is niet, dat u een kleptomaan de vrijheid geeft om te stelen. Het goede is niet, dat u drugsverslaafden en alcoholisten in de vernietiging van zichzelf en anderen ongemoeid laat. Het goede is niet, dat u mensen in perverse sexuele gedragingen ongestoord hun gang laat gaan.
Het goede is niet, dat u de kinderen van ons volk laat opvoeden door mensen, die in hun gedragingen er blijk van geven het goede voor zichzelf niet te zoeken. Wat houdt een instemming met grondslag en doel van een vereniging in als dat in de gedragingen in en buiten de school niet tot uiting komt. Ook deze gedragingen horen bij de objectief aan de functie verbonden eisen.
Het goede is naar onze stellige overtuiging: leven en handelen overeenkomstig de Heilige Schrift. Dat is overeenkomstig de 10 geboden. Vloeken valt niet onder de vrijheid van meningsuiting, maar is God onterend en schaadt de geestelijke volksgezondheid.
De zondag gebruiken om naar de kerk te gaan om het Woord van God te horen, is voor ons hele volk van het allerhoogste belang. Want de mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle Woord, dat uit de mond van God uit gaat. Om die reden dient het bijzondere karakter van de zondag ook in de wetgeving te worden gehandhaafd.
Eerbiediging van de door God gegeven gezagsverhoudingen bewaart ons voor anarchie en vandalisme.
In het gebod: 'gij zult niet doodslaan' bedoelt God de bescherming van ons leven en van dat van onze medemens. Dat is het goede wat we hebben te zoeken voor elkaar, voor de kleine kinderen in de moederschoot en voor onze noodlijdende medemens. Huwelijk en gezin heeft God gegeven voor ons bestwil. In het huwelijk kan de sexualiteit functioneren als een bezegeling van een liefdesrelatie. Daarbuiten leidt het tot het uitleven van verkeerde hartstochten, tot een zoeken naar zelfbevrediging, tot een uitblussen van de liefde (die zichzelf niet zoekt), met alle gevolgen vandien. Gebroken levens en ontredderde kinderen, die opgroeien in een wereld waar via radio, T.V. en literatuur niet zelden haat en geweld, prostitutie en homosexuele gedragingen, bankovervallen en kraakacties, druggebruik en drankmisbruik, moord en doodslag, verheerlijkt en aangeprezen worden.
Geachte ministerraad, wij hebben u deze dingen onder de aandacht gebracht, omdat het naar onze stellige overtuiging niet goed gaat in ons land. Wij zeggen dat niet vanuit de hoogte. Niet vanuit de gedachte dat wij beter zijn dan wie dan ook. Ook wij hebben gezondigd en gedaan wat kwaad was in Gods ogen. Wij staan dan ook niet tegenover u, maar naast u. Toch hebben wij de roeping van Godsweg om u vriendelijk maar wel heel dringend te vragen uw beleid grondig te herzien.
Wij zijn dankbaar voor wat u onder Gods zegen hebt mogen bereiken, o.a. op het gebied van werkgelegenheid, bestrijding van inflatie, enz. Dat neemt niet weg dat wij, wat het geheel betreft, u op het hart willen binden uw normen en waarden niet zonder meer te ontlenen aan de publieke opinie, maar allereerst ernstig rekening te houden met de God van de Bijbel en Zijn geboden.
Dat is het goede voor ons volk. We moeten met smart constateren, dat u als overheid in toenemende mate deze hoge roeping niet betracht.
Om te beginnen wordt nagelaten de Bijbelse normen voor de inrichting van de samenleving als uitgangspunt te nemen voor uw beleid. In de tweede plaats is datgene, wat tegen Gods wet ingaat meer en meer als alternatieve levenspraktijk geaccepteerd.
In de derde plaats blijkt nu, dat de vrijheid om naar Gods Woord te leven met een beroep op het non-discriminatiebeginsel dreigt te worden beknot. Het zal u uit het voorgaande duidelijk zijn, dat een wet gelijke behandeling met implicaties, die tegen de Bijbelse normen ingaan, er niet kan noch mag komen.
Mocht die wet gelijke behandeling er toch komen, dan moeten wij u nu al zeggen, dat we Gode meer gehoorzaam moeten zijn dan de mensen, zelfs al zou er vervolging worden ingesteld tegenover hen, die de Bijbelse beginselen in geweten hoger stellen dan de wetten van de overheid.
Wij wensen u van harte Gods zegen toe bij de vervulling van uw zware en verantwoordelijke taak. Ondertussen stellen wij een gesprek met u over de zaken, die wij in deze open brief onder uw aandacht hebben gebracht, op hoge prijs. Wij verblijven met hoogachting jegens u.
Ds. J. Blom, Ridderkerk, Ned. Hervormd; ds. P. den Butter, Middelharnis, Chr. Gereformeerd; ds. J. M. A. Groeneveld, Ridderkerk, Gereformeerd (Vrijgemaakt); ds. K. de Gier, Den Haag, Gereformeerde Gemeente; dr. J. Hoek, Veenendaal, Ned. Hervormd; ds. R. van Kooten, Zeist, Ned. Hervormd; ds. F. Mallan, Alblasserdam, Geref. Gemeente in Ned.; drs. O. Mooiweer, Enschedé, Ned. Gereformeerd; ds. A. Moerkerken, Nieuw-Beverland, Gereformeerde Gemeente; dr. B. van Oeveren, Leek, Gereformeerd; ds. H. Paul, Vlissingen, Gereformeerde Gemeente; ds. M. Pronk, Ede, Oud Geref. Gemeente; ds. P. Roos, Utrecht, Chr. Gereformeerd; ds. J. Westerink, Urk, Chr. Gereformeerd.
28 november 1985, corr. adres: ds. J. Blom, Kerksingel 28, 2981 EH Ridderkerk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 1985
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 1985
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's