Kerknieuws
GEDENKDAGEN PREDIKANTEN
23 januari ds. J. van Drenth 65 jaar. Ds. B. Eysenga werd op 7 januari 70 jaar en niet 75 zoals eerder werd vermeld.
JEUGDWEEKEND TE HOOGE HEXEL (Ov.)
Op 8 en 9 febr. D.V. hopen wij een jeugdweekend te houden in 't Gebouw te Hooge Hexel. Je wordt verwacht op zaterdagmiddag tussen 2 en 3 uur. We zullen bezig zijn rond het Woord van God. Ook staat op het programma, ontmoeting, spel en zingen. Het weekend wordt afgesloten op zondagavond plm. 22.00 uur. Er wordt voor een gastgezin gezorgd. De gelegenheid wordt gegeven om op maandag te vertrekken. Als je je opgeeft ontvang je een volledig programma. Bel voor opgave en vragen naar Bram Egberts, Dwarsdijk 16, tel. 05497-305 of Gerdien Nijzink, Bekkenhaarsweg 2, tel. 05499-61866, beiden te Hooge Hexel. Tot ziens,
jeugdver. Hooge Hexel
LANDELIJKE GEBEDSBIJEENKOMST
Op elke derde vrijdag van de maand wordt er in de Bergkerk in Amersfoort een landelijke gebedsbijeenkomst gehouden. Op vrijdag 17 januari zal dr. H. van Vliet spreken over 'Hoe bidden wij?' als inleiding op de gebedsbijeenkomst. De samenkomst duurt van 18.30-20.30 uur en de plaats van samenkomst is slechts 5 min. verwijderd van het Centraal Station: aan de Dr. Kuyperlaan 2 (aan het einde van de Wilhelminalaan). Vooral voorgangers en gemeenteleiders en zij die er naar uitzien een gebedskring te beginnen, zijn van harte welkom!
HERVORMD-GEREFORMEERDE VERENIGING VAN EN VOOR GEHANDICAPTEN
Op D.V. zaterdag 8 maart 1986 hopen wij onze jaarvergadering te houden in 'De Schakel' te Nijkerk. De opening wordt verzorgd door de voorzitter, ds. H. Harkema uit Onstwedde. Naast de gebruikelijke jaarverslagen zal stafmedewerkster Marjan Rietveld iets vertellen over haar werk. Onderwerp van deze middag is: 'Mede-mens zijn', wat zal worden ingeleid door ds. C. V. d. Bergh uit Barneveld. Er is ook gelegenheid hierover vragen te stellen. Het kwartet 'Edoza' uit Harderwijk zal deze middag enige liederen ten gehore brengen en de I.Z.B. zal er zijn met een boekentafel. We hopen u, leden en niet-leden te mogen ontmoeten, om 14.00 uur in 'De Schakel', Oranjelaan 10, Nijkerk, tel. 03494-52668. Het gebouw is gelegen vlakbij het N.S.-station.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Verslag bevestigings-en intrededienst kandidaat Joh. de Rijke.
Zondag 8 dec. jl. was voor de Hervormde gemeente Stad aan 't Haringvliet en voor kandidaat Joh. de Rijke uit Vlissingen een bijzondere dag. Kandidaat De Rijke werd bevestigd tot dienaar des Woords. De - enkele maanden vakante - gemeente Stad aan 't Haringvliet kreeg in de persoon van kandidaat De Rijke weer een eigen herder en leraar.
De bevestigingsdienst werd 's morgens geleid door ds. J. Cazander uit Oude Tonge. Hij stelde kandidaat De Rijke aan de gemeente van Stad aan 't Haringvliet voor als dienaar van het Goddelijke Woord. Deze dienaar is geen dienaar van de kerkeraad, van de gemeente en van zichzelf. De dienaar staat strikt, stipt en compleet in dienst van het Woord van God. Hij moet de afstand tussen God en de mensen overbruggen. Niet de letterlijke afstand, maar figuurlijk: 'Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen'. Dit houdt in, aldus ds. Cazander, dat de dienaar des Woords dat andere, dat meerdere, dat in het hart van God besloten ligt voor de gemeente moet uitleggen, verklaren en openbaren. Deze opdracht is voor een dienaar echter te zwaar en is mensonmogelijk. Daarom moet de dienaar het vleesgeworden Woord prediken: de Heere Jezus Christus. Hij is gekomen om het hart, de gedachten, de wegen, het andere denken van God klaar, helder en breed te openbaren. Ds. Cazander wenste de gemeente toe dat de nieuwe herder en leraar door Gods genade dat licht van Christus, diep, rijk en ruim zou mogen laten schijnen 'opdat uw harten worden verlicht, verwarmd en opdat u worde nieuwe mensen, die wandelen in het vrolijk levenslicht'. De werkzaamheden van de dominee - waarin centraal behoort te staan de Zoon des mensen - is te vergelijken met de regen en de sneeuw dat van de hemel nederdaalt en niet wederkeert maar doorvochtigt de aarde (Jes. 55 : 10). U moet bedauwd en vochtig worden door het Woord. Het harde hart van ons en de ongevoeligheid voor de woorden Gods moet doorbroken worden. Ds. Cazander hoopte, wenste en bad de gemeente van Stad aan 't Haringvliet toe dat de aanstaande dominee bezig zal zijn uitvoering te geven aan Jes. 55 : 11: 'Alzo zal Mijn woord dat uit Mijn mond uitgaat ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren'. Ingewonnen worden voor het Woord gaat niet gepaard met zweepslagen en blikseminslagen, maar gaat langzamerhand. Wij willen zo graag snel vruchten zien en liefst buitengewone vruchten op de bediening van het Woord. Maar vruchten zullen er zijn zegt de bevestigingstekst: 'Het zal niet ledig tot Mij wederkeren'. Dit is Gods zaak. Dienaar zijn is weten dat je werk Gods zaak is. Het Woord heeft wonderlijke uitwerkingen: het geeft zaad aan de zaaier en brood aan de eter. Blijde beloften, grote dingen die God voorspelt. Ds. Cazander kon kandidaat De Rijke dan ook oproepen er aan te beginnen, hoewel met Johannes de Doper gezegd moet worden dat we niet waardig zijn om de schoenriem van Jezus Christus te ontbinden.
Aan de handoplegging namen we naast de bevestiger, ds. Cazander, deel: ds. Vos, ds. Jongebreure, ds. Willemsen, ds. Van Kooten en ouderling Arensman. De gemeente zong haar pas bevestigde predikant psalm 119 : 9 toe.
's Middags werd ds. Joh. de Rijke geroepen voor de eerste maal zijn nieuwe gemeente uit het Woord te bedienen. Hij had als tekst gekozen: Joh. 10 : 9a en 11a: 'Ik ben de Deur; Ik ben de goede Herder'. Temidden van vele stromingen (Farizeeën, Sadduceeën) was de Heere Jezus niet bepaald de enige die dat zei, wijzend op Zichzelf. Vele stemmen, toen en nu, maar ook de stem van Hem, Die zegt: 'Ik ben'. En dan voegde Hij er heel wat aan toe: Ik ben het Brood, Ik ben het Water des Levens, ja zelfs: Ik ben de Opstanding en het Leven. We komen, aldus ds. De Rijke terecht in de zondagse diensten samen om te horen: 'Ik ben' en te zeggen: 'Hoort Hem', omdat Zijn afkomst geheel bijzonder is en voorts omdat Zijn werk volstrekt uniek is. Hij is van Boven. Dat kan niemand van de stervelingen zeggen. Maar ook vanwege Zijn werk is er volop grond en reden om te zeggen: 'Hoort Hem'. Hij de grote Herder der schapen beschermt Zijn schapen niet alleen, hetwelk de huurling niet doet, maar legt Zijn leven voor hen af. Is dat niet de moeite waard? Om daarop te wijzen? Op zijn plaatsbekledend lijden en sterven? De Heere Jezus waarschuwt echter ook voor hen die van elders in de stal der schapen inklimmen: die niet door de Deur, dat is Hij Zelf, zijn ingegaan in de stal. Verder heeft Hij het over vreemden en huurlingen die de schapen niet werkelijk weiden. Ds. De Rijke stelde twee vragen: 'ben ik een herder?' en 'zijn wij schapen?' Niet de studie in de theologie, niet de toga die je aan hebt, ook niet enige aanleg en vaardigheid voor het ambt zijn op zich bewijzen van het herderschap. Nee, alleen het zelf zijn ingegaan door de Deur is de garantie voor een herderlijke gezindheid en een goddelijke roeping. We kunnen weten of wij zijn van Zijn schapen. Dan is bijvoorbeeld de Heere je een en je al. Dan kun je en mag je genieten van veel, ja alles wat Hij toewerpt, maar uiteindelijk zal het ruisen in het hart: 'Zijn vlees is waarlijk spijs, Zijn bloed is waarlijk drank'. Je volgt Hem, ook als de weg die deze Herder gaat, soms schier onbegaanbaar is. Dan volg je toch, want Hij, de goede Herder, gaat voor je uit; en de schapen volgen Hem, overmits zij Zijn stem kennen. Ds. De Rijke vroeg zijn gemeente het oor in de komende tijd goed te luisteren te leggen. 'Onderzoek of de dingen die vanaf deze kansel worden gezegd alzo zijn. Of het de toets van het Woord kan doorstaan.' De nieuwe dominee riep op tot gebruik van het zesde zintuig; het orgaan van de Heilige Geest; die gave des onderscheids om de dingen die des Geestes zijn te onderscheiden. Wij hopen en bidden dat er ook in Stad aan 't Haringvliet velen mogen worden toegebracht. Jezus zei nog: 'Deze moet ik ook toebrengen', nl. de schapen die van die stal niet zijn. En ze werden toegebracht in de loop der tijd: de Kananeese vrouw, Cornelius, de hoofdman, de kamerling. En dat vergaderend werk van de grote Opperherder gaat door tot op de jongste dag. Wij hopen dat nog velen zullen horen en volgen. Dat is geen ijdele hoop: 'Mijn Woord keert niet ledig weer, gelijk de regen en de sneeuw niet ledig weerkeert'. Het zal effect hebben en vruchten voortbrengen.
Vervolgens werden er nog enkele toespraken tot de nieuwe predikant gericht. De consulent, ds. Vos, sprak als woordvoerder van de classis en de ring Sommelsdijk. Hij heette ds. De Rijke in de kring een hartelijk welkom toe. Dhr. G. de Rijke wenste zijn broer namens de familie toe dat hij in de gemeente een middel in Gods hand zou zijn.tot verheerlijking van Gods naam, tot redding van zondaren in Jezus Christus en tot bevestiging van het geloof. Ouderling Arensman tenslotte sprak van een blijde dag voor ds. De Rijke en de gemeente. Hij wees op grote rijkdom die er bij de Heere Jezus te verkrijgen is. Dhr. Arensman noemde het verhaal van de wonderbare spijziging. De discipelen konden de schare niet voeden. Dat de bede dan maar mag zijn: 'Geeft Gij hen te eten'.
DS. VERMAAT NEEMT AFSCHEID VAN HERVORMD VEENENDAAL
Niettegenstaande de zeer slechte weersomstandigheden was de Julianakerk zondagavond 5 januari jl. goed bezet toen ds. P. Vermaat voor het laatst als predikant van wijkgemeente 'Dragonder' de preekstoel beklom.
Na 7, 5 jaar dit deel van de hervormde gemeente Veenendaal te hebben gediend, nam ds. Vermaat het beroep aan dat door de kerkeraad van de hervormde wijkgemeente Grote Kerk te Maassluis op hem was uitgebracht.
Als thema voor de afscheidsdienst was gekozen: 'Uiteengaan en verdergaan in vrede', dit naar aanleiding van de tekstwoorden: 'Nu laat Gij, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede naar Uw Woord' (Lukas 2 : 29). In het teksthoofdstuk ontmoeten we Simeon en Anna in de tempel. Over Anna wordt ons veel meegedeeld; van Simeon lezen we daarentegen alleen maar: 'en ziet, er was een mens in Jeruzalem'. Meer niet. Volgens de traditie kennen we Simeon als een oude man. Maar was Simeon wel zo oud? Heeft zijn gaan in vrede inderdaad te maken met zijn sterven? Moeten we uit het hoofdstuk leren dat alleen oude mensen kinderen van God kunnen zijn, dat er alleen aan het einde van het leven sprake kan zijn van een blijmoedig getuigen?
Ds. Vermaat zegt tot de voor velen misschien wat vreemde conclusie gekomen te zijn, dat Simeon ook veel jonger kan zijn geweest en geeft daarvoor de volgende aanwijzingen:
- de Bijbel noemt geen leeftijd;
- ook wij horen na iedere kerkdienst de woorden 'Ga dan heen in vrede' en je denkt daarbij toch niet aan sterven? ;
- taalkundig zou ook juist zijn: nu zou ik kunnen heengaan;
- Calvijn geeft geen enkele aanwijzing dat Simeon oud geweest zou zijn;
- Calvijn liet de lofzang van Simeon zingen na iedere avondmaalsviering en wilde daarmee zeggen: sta op, ga de wereld in met de taken die God je oplegt, in de vrede die Hij je geeft.
Wat was Simeon dan wel? Waarschijnlijk geen priester, ook geen profeet. Zo maar een mens, een onaanzienlijk mens in Jeruzalem. Simeon, zo maar een zeiler op de zee van Gods genade (denkend aan het gedicht van A. Wapenaar: 'Ik ben een zeiler').
Blijkbaar mogen we zo maar tot Jezus komen, als Anna en Simeon, als aanzienlijk en onaanzienlijk, als bekende en onbekende mensen, als oud en jonger in leeftijd, maar niet om daarbij dezelfde te blijven. Het gaat je leven veranderen. Dicht bij Kerst en tóch lezen we bij Simeon al driemaal over Pinksteren. De kracht van het woord komt openbaar als hij Jezus heeft gezien. Simeon gaat spreken, maar het zijn niet zijn woorden maar Gods woorden.
Let er op hoe hij spreekt over God en hoe hij spreekt over zich zelf. God noemt hij 'Heere', machthebber, de gebieder die het voor het zeggen gekregen heeft in zijn leven. Zichzelf noemt hij 'dienstknecht' (slaaf), geen modern woord in deze ego-achtige wereld, waarin iedereen voor zichzelf opkomt. Ook voor de moderne theologie veelal een vreemd begrip: men heeft het over bondgenoten en lotgenoten.
In het leven van Simeon was destijds iets wat hem tegenhield, hem inperkte, remde. Er moest een openbaring komen. Een vrijmoedig getuigen was er niet bij. De zekerheid van het geloof ontbrak. 'Velen kennen misschien deze situatie', aldus ds. Vermaat. Houdt de handen uitgestrekt om Jezus te ontvangen. Mag dat? Ja, dat mag! Mag je zomaar geloven dat er uitkomst mogelijk is in het zicht van de haven? Ja, dat mag! Hij wil u trekken. Hij is de machthebber, de Gebieder.
Vervolgens wees de scheidende predikant op twee bijbelse betekenissen van het woord 'heengaan': sterven, maar ook loslaten en afscheid nemen. In deze laatste betekenis mocht Simeon heengaan. Laat Uw werk in mij openbaar worden en laat mij er voor uit mogen komen, dat U mijn Heiland bent. En dat gebeurt. Een zeker mens... hij had Jezus ontmoet. Ook wij kunnen afscheid nemen omdat we elkaar mogen herinneren aan het Woord, dat blijft.
Heengaan, het is: de taak weer op je nemen. Heengaan, toch in vrede, omdat er een ontmoeting heeft plaatsgevonden tussen jou en God. Heengaan in de vrede, die Hij geeft ondanks de spanning en gebrokenheid in dit leven. Hij is onze vrede.
Nadat ds. Vermaat persoonlijke woorden van afscheid had gesproken, richtte ds. H. Jongerden zich tot de scheidende predikant namens kollega's, centrale kerkeraad, classis en ring. Hij wees op enkele details van het niet voltooide doek, dat Rembrandt bezig was te maken van Jezus en Simeon. Jezus was af, van Simeon alleen diens hoofd en handen. Aan ds. Vermaat werd de bede meegegeven uit Handelingen 20 : 32. Ouderling J. Stam sprak enkele woorden van afscheid namens wijkkerkeraad en wijkgemeente 'Dragonder', daarbij wijzend op de strijd en de zegen waarmee ds. Vermaat tijdens zijn periode in Veenendaal te maken had gekregen. Op zijn verzoek zong de gemeente staande Psalm 46 : 6.
JUBILERENDE HGJB START PROJECT VOOR OOST-EUROPA
De hervormd-gereformeerde jeugdbond, die 75 jaar bestaat, start een Oost-Europa-project met als thema 'Gebonden vrijheid'. Het project bedoelt de aangesloten jeugdclubs en -verenigingen tot bezinning te brengen over de situatie waarin Oosteuropese jongeren christen zijn, met aanzienlijk meer beperkingen van overheidswege dan waarmee Westeuropese jongeren leven. Tevens wordt voordurende voorbede voor geloofsgenoten in Oost-Europa door midden van de actie gestimuleerd. Ook het onderhouden van bemoedigende contacten met individuele christenen of met gemeenten in Oost-Europa krijgt aandacht. Het project kent ook een concrete uitloper: er wordt een financiële actie gevoerd voor onder andere vertaling en publikatie van christelijke geschriften voor jongeren in de Hongaarse taal. Ook zal steun gegeven worden aan christeijke jeugdactiviteiten en -faciliteiten in Hongarije. Uit de opbrengst van de actie zullen ook christen-studenten uit de Oostbloklanden in staat gesteld worden een studieweek met geestverwanten bij te wonen. De HGJB zette het project op in samenwerking met de stichting Hulp Oost-Europa, de Generale Diakonale Raad en de Europacommissie. In de maand januari vinden er in het hele land instructieavonden plaats.
(Hervormd Persbureau)
GEREFORMEERDE BOND AFD. MONSTER EN OMSTREKEN
Op D.V. woensdagavond 29 januari a.s. hoopt de plaatselijke afdeling haar jaarvergadering te houden in het gebouw De Haven aan de Havenstraat in Monster. Aanvang kwart voor acht. Na een korte huishoudelijke vergadering zal de weleerw. heer ds. H. Veldhuizen van Rotterdam voor ons spreken over het onderwerp: 'Het Gereformeerd belijden'.
Een ieder is van harte welkom.
VERSLAG VAN DE JONGERENZENDING TE BARNEVELD
Op 4 jan. jl. werd de nu al weer traditionele jongerenzendingsdag gehouden. Voor de zesde keer kwamen jongeren uit alle delen van het land om geïnformeerd en toegerust te worden m.b.t. zending in binnen- en buitenland. De gladheid vormde ook dit jaar geen verhindering voor plm. 2300 jongeren om aanwezig te zijn. De presentatie van deze dag lag in handen van Marja Brak.
De voorzitter van de G.Z.B., ds. P. Koeman, opende de dag met het lezen van Lukas 1 : 76 e.v. en Mattheüs 9 : 35-38 en met gebed. Na een korte dia-introduktie sprak de buitenlandse gast uit Kenya ds. D. Serwanga. Na zijn groet ging hij in op het thema van de dag: 'Met ontferming bewogen'. Hij schilderde de menigte waarover Jezus met ontferming bewogen was. De herders brachten hun tijd door met zinloze discussies. Ze konden de menigte het Licht niet verkondigen omdat ze zelf het Licht niet bezaten. Als wij bewogen willen zijn met anderen, dan moeten wij dat Licht bezitten; weten wij zeker dat we dat Licht bezitten? Zoals wij hier zitten zijn we bedoeld het Licht te laten schijnen in deze wereld. Daarom is het een droeve zaak als we geen geloofszekerheid bezitten. Als Jezus in je leeft heb je de bewogenheid voor Evangelisatie. In Nederland wonen zoveel mensen die hopeloos leven. Het is onze taak hen met het Evangehe te bereiken. Ben je bereid je door God te laten gebruiken? Ds. Serwanga eindigde zijn toespraak met gebed.
Het jeugdevangelisatieteam uit Ridderkerk o.l.v. Jan Verspuy liet zien in een aantal onderdelen hoe onder jongeren gewerkt wordt. De problematiek van een jeugdouderling die een berg werk heeft en niet aan medewerkers kan komen kwam duidelijk naar voren. Er lag een oproep naar de aanwezige jongeren in verborgen die in de afsluitende toespraak: 'En jij?', door Gert v. d. Bos nog duidelijker werd verwoord. Hij gaf 3 verschillende uitleggingen van de uitdrukking: 'Mij niet gezien!' Ten eerste als onverschillig commentaar op de oproep, ten tweede als noodkreet van jongeren die in probleemsituaties leven en ten derde als vraag van de Heere Jezus: 'Heb je Mij dan nog niet gezien?'
Ds. H. C. Marchand leidde 's middags de bijbelstudie over Mattheüs 9 : 35-38. Hij zei ondermeer het volgende: 'De innerlijke ontferming begint in de Evangeliën bij de Heere Jezus. Zijn ontferming wil ook ons in beweging zetten. Jezus omging alle steden en vlekken. Hij zoekt de mensen op. Doordat Jezus de mensen opgezocht heeft gaan ze Hem nalopen; de schare omringt Hem. Die schare bestond uit Farizeeën, Sadduceeën, tollenaars en zondaars, kreupelen en melaatsen. Die schare bestond dus uit allerlei soorten mensen. Wat heb je nu aan zo'n schare? Wij hebben liever een groepje zelfbewuste gelovigen, nietwaar? Jezus' hart echter stroomt vol ontferming over zo'n schare. Waarom? Het volk was vermoeid en verstrooid, het had geen herder. In Israël waren genoeg herders; oversten van het volk. Toch zegt de Heere Jezus dat het geen herders heeft.
Hoe zit het eigenlijk met de herders in onze tijd? Jezus raapt gelukkig net als de Barmhartige Samaritaan op wat priesters, herders en dominees laten liggen. Dat is een troost, daarom is er hoop voor de kerk. Hij is met ontferming bewogen'.
Het thema van de dag werd ook uitgebeeld door de studentenspeelgroep 'Felua' te Ede, o.l.v. Cor V. Iterson. Zij deden dit door een indrukwekkend spel van beelden.
De dag werd afgesloten door ds. W. Dankers. Muzikale medewerking verleenden de zanggroep 'Blijmare' uit Veenendaal en het jongerenkoor 's Gravendeel + IJe koor. Ridderkerk, o.l.v. Ad de Joode die ook de samenzang begeleidde.
We mogen terugzien op een fijne dag met een duidelijke boodschap.
DOLEANTIE OFFICIEEL HERDACHT OP 18 APRIL
De Gereformeerde kerken in Nederland herdenken de Doleantie van 1886 dit jaar op sobere wijze. Deze soberheid staat in verband met het Samen-op-Weg proces van de Hervormde en Gereformeerde kerk. De officiële herdenkingsplechtigheid vindt plaats op 18 april a.s. in de Amsterdamse Keizersgrachtkerk. Prof. mr. I. A. Diepenhorst uit Zeist zal de herdenkingsrede uitspreken, en prof. dr. O. J. de Jong, hoogleraar Kerkgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit van Utrecht, zal dan het gedenkboek over de Doleantie presenteren. De commissie Herdenkingen 1834-1886-1892, die de plechtigheid organiseert, zal ook vertegenwoordigers van andere kerken hiervoor uitnodigen. De commissie Herdenkingen organiseert op 31 januari samen met de Theologische faculteit van de Amsterdamse Vrije Universiteit een Symposium over '1886, jaar van de Doleantie'. In de loop van dit jaar en van de komende jaren zullen in vele plaatselijke Gereformeerde kerken herdenkingsbijeenkomsten gehouden worden. Een voorbeeld daarvan is de bijeenkomst op 4 februari in de Gereformeerde Kerk van Voorthuizen, de tweede dolerende gemeente, na Kootwijk.
(Hervormd Persbureau)
DS. C. VAN DEN BOSCH MET EMERITAAT
Ds. Van den Bosch begon als kandidaat tot de Heilige Dienst in Bruchem-Kerkwijk en Delwijnen in de Bommelerwaard op 8 juli 1950. Vandaar leidde de weg in 1954 naar Bodegraven in het Rijnland. Een gemeente waar men veel betekenis hechtte aan de trouwe uitleg van de Schrift. Op 8 oktober 1961 begon ds. Van den Bosch zijn arbeid in Gorinchem met een prediking uit 1 Cor. 5 : 20: 'Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: aat U met God verzoenen'.
Gorinchem een stad in de uiterste zuid-oosthoek van de Alblasserwaard. Hier een gemeente waar de gehele Hervormde Kerk aanwezig is. Velen heeft hij met zijn prediking mogen bereiken. Deze kan worden gekarakteriseerd als prediking op de man af, waarin de rechtvaardiging van de goddeloze een centrale plaats innam. Dat had wel tot gevolg dat ook mensen uit omliggende gemeenten, waar deze prediking niet wordt gehoord, de diensten die hij leidde bijwoonden. Door ziekte is ds. Van den Bosch niet in staat om een dienst des Woords afscheid van zijn gemeente te nemen. Een gemeente die hij ruim 24 jaar heeft mogen dienen.
Gode alleen de eer dat Hij ons als gemeente zo geruime tijd, een bijzonder begenadigde prediker heeft gegeven. De kerkeraad heeft in overleg met ds. Van den Bosch besloten een afscheidsavond te beleggen op zaterdag 25 januari a.s. van 19.00 tot plm. 22.00 uur in de Grote Kerk aan de Groenmarkt te Gorinchem. De degenen die afscheid willen nemen van ds. Van den Bosch als dienstdoend predikant zijn van harte welkom.
De kerkeraad,
pastoraat ds. C. van den Bosch, Gorinchem
TOERUSTINGSAVONDEN DIAKONAAT
Over een gemeente die dient... Het diakenambt is wel eens het 'oningevulde' ambt genoemd. 'Oningevuld' omdat de vormgeving van de diakonale opdracht afhankelijk is van tijd en plaats. Zo had de diaken vóór 1965, toen werd de algemene bijstandswet ingesteld, andere taken dan nu. In een dorp liggen er voor de diakonale gemeente andere accenten dan in een stad. Hoe je het diakonaat vorm geeft verschilt. Maar de bijbelse roeping om als gemeente te dienen blijft dezelfde. Een dienende gemeente ook anno 1986. In het diakonaat zul je altijd weer zoeken naar degenen die geen helper hebben. Wie en waar zijn de armen, vreemdelingen, weduwen en wezen, hongerigen en naakten (vgl. b.v. Lev. 19 en Mt. 25) van deze tijd? Dichtbij en ver weg. En hoe kunnen we, in afhankelijkheid van de grote Diaken Jezus Christus , hen dienen? En hoe kan dit een zaak worden van de hele gemeente 'in al haar leden'?
Graag willen we hierover met u in gesprek komen tijdens drie Toerustingsavonden Diakonaat. Deze avonden hopen we te houden op 18 febr., 4 en 18 maart 1986 te Woerden.
Globaal ziet het programma er als volgt uit: 18 februari: Bijbelse motieven voor het diakonaat. Inleider: ds. W. L. Terlouw, pastoraal/ missionair predikant in Rotterdam mede vanuit de l.Z.B. en het H.E.B.
4 maart: Werelddiakonaat en de gemeente. Inleider: ir. J. van der Graaf, lid van de Commissie Werelddiakonaat van de Nederlandse Hervormde Kerk.
18 maart: Praktische uitdagingen voor de diakonale gemeente in stad en dorp anno 1986. Inleider: dhr. H. Wilzing, diakonaal consulent in dienst van de Provinciale Kerkvergadering van de Nederlandse Hervormde Kerk in Utrecht. Wie verwachten we op deze avonden? In ieder geval veel diakenen. Ook beginnende diakenen! Daarnaast hopen we, juist met het oog op de dienende gemeente 'in al haar leden', ook dat er vele andere ambtsdragers en... 'gewone' gemeenteleden komen! We denken hierbij b.v. ook aan leden van jeugdverenigingen, lidmatenkringen, belijdenis-catechesegroepen, bijbel-en gespreksgroepen enz.
Data: D.V. 18/2, 4/3 en 18/3 (dinsdagavonden). Plaats: Woerden, gebouw 'De Meent' (F. Hendriklaan 18a). Tijden: 19.45-22.00 uur. Organisatie: provinciale Diakonale Commissie der N.H.K. Utrecht. Kosten: er wordt van de deelnemers geen aparte bijdrage gevraagd, immers de hervormde gemeenten worden jaarlijks al gevraagd om bij te dragen aan het provinciaal fonds.
Aanmelden: u kunt zich voor deze toerustingsavonden aanmelden door het opgaveformulier (in bezit van uw wijkdiakonie) in te vullen en toe te zenden aan: Provinciaal Kerkelijk Buro, Pr. Hendriklaan 97, 3583 EJ Utrecht. U kunt zich ook telefonisch opgeven: tel. 030-510345. Na aanmelding volgt t.z.t. nadere informatie over programma, routebeschrijving enz.
***
verliet om coördinator te worden van het op te zetten mentoraat voor jonge predikanten. Op deze eerste synodevergadering in dit jaar zal ook de verkiezing van het moderamen en het breed moderamen plaatsvinden. Normaal gesproken zou dit gebeuren in de synodevergadering die gepland staat voor 14 tot en met 16 maart. De rest van de agenda moet nog worden vastgesteld. De extra vergadering wordt gehouden in het pastoraal centrum Hydepark in Doorn.
(Hervormd Persbureau)
***
HERVORMDE KERK MOET BEZUINI GEN OP BOVENPLAATSELIJK WERK
Tijdens het jaarlijks begrotingsoverleg tussen het breed moderamen van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Generale Financiële Raad is gebleken dat er een onaanvaardbaar hoog tekort zou ontstaan bij de kas algemeen kerkewerk wanneer alle ingediende deelbegrotingen gehonoreerd zouden worden. Tegenover geplande uitgaven van ruim ƒ 20, 6 miljoen staan verwachte inkomsten van ruim ƒ 19 miljoen, een tekort derhalve van ruim ƒ 1, 6 miljoen, bijna 8, 5%. De vergadering was het er over eens dat het niet verantwoord zou zijn zonder meer op deze voet verder te gaan, en besloot tot ingrijpende maatregelen.
In de eerste plaats werd besloten alle uitgaven te verlagen tot het werkelijk bedrag van 1984, hetgeen een besparing van ruim 4 ton oplevert. Vervolgens worden alle begrotingsposten ten behoeve van verlenging van getermineerde uitgaven, voor nieuwe activiteiten en voor uitbreiding van werk geblokkeerd. Het breed moderamen zal geval voor geval moeten bekijken of deze plannen werkelijk nodig zijn, en of er middelen tot financiering aanwezig zijn, eventueel door verschuivingen binnen de begroting. Door deze maatregel wordt thans ruim 2 en halve ton bespaard. Dan resteert een begrotingstekort van ƒ 983.619, —, dus nog bijna een miljoen gulden.
Tekort verontrustend hoog
De G.F.R. acht het resterende tekort, ondanks de reeds toegepaste verminderingen, dermate verontrustend, dat een aantal maatregelen onvermijdelijk zijn. Het breed moderamen zal nu vóór 1 mei 1986 in overleg met de adviescommissie beleid en bezuiniging een overzicht opstellen met prioriteiten, en daarnaast maatregelen nemen die kunnen leiden tot het op termijn weer sluitend maken van de begroting van het algemeen kerkewerk. Een van de maatregelen is een vacaturestop, die in ieder geval zal gelden tot de datum waarop de besluitvorming met betrekking tot de 1 mei-rapportage is afgerond. Deze vacaturestop geldt voor alle organen, die onder de begrotingsgoedkeuring van de G.F.R. vallen, dus ongeacht de wijze waarop de financiering van deze uitgaven plaats vindt. Ook organen met eigen inkomsten vallen dus onder deze vacaturestop. Aangezien driekwart van de uitgaven bestaat uit personeelskosten, ligt het voor de hand in de eerste plaats op dit vlak naar kostenbesparingen te zoeken.
Inkomsten omhoog?
De inkomsten van de kas algemeen kerkewerk komen voor het overgrote deel uit heffingen van de gemeenten, zowel kerkvoogdelijk als diakonaal, de zgn. quota.
G.F.R., Algemene kerkvoogdijraad en Generale Diakonale Raad zullen in de eerste vier maanden van 1986 het beleid inzake de quotisatie kritisch bezien. Ook zal de G.F.R. samen met het moderamen van de generale synode zich buigen over de relatie kas algemeen kerkewerk/generale kas. De generale kas wordt gevormd uit bijdragen van de lidmaten. Bij afdracht door de colleges van kerkvoogden van de bijdragen van 850.000 lidmaten levert dit een bedrag op van ƒ 8, 5 miljoen, waarmee noodlijdende gemeenten worden geholpen en bij voorbeeld ook een deel van het studentenpastoraat wordt gefinancierd. Aangezien studenten aan een bepaalde universiteit uit het gehele land afkomstig zijn, is studentenpastoraat in zekere zin ook bovenplaatselijk werk te noemen. Zulke overlappingen vormen thans reden om te bezien of wellicht sommige posten van de begroting algemeen kerkewerk betaald zouden kunnen worden uit de generale kas.
Arbeidstijdverkorting
Ten aanzien van de herbezetting ten gevolge van de bij de Hervormde Kerk ingevoerde 5% arbeidstijdverkorting zal in het licht van de huidige financiële situatie uiterste terughoudendheid worden betracht. Gezocht wordt naar tijdelijke maatregelen om de verminderde arbeidsduur te compenseren. In ieder geval zullen geen medewerkers worden aangetrokken voor langer dan 1 jaar. Ook werd herinnerd aan het besluit dat vanwege a.t.v. beschikbare gelden ook kunnen worden aangewend voor behoud van arbeidsplaatsen.
(Hervormd Persbureau)
HERVORMD WERELDDIAKONAAT: WIJ STEUNEN GEEN GEWAPEND VERZET
'Ten onrechte is de indruk gewekt dat het Hervormd Werelddiakonaat op zodanige wijze steun aan humanitaire projecten van bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk Afrika geeft dat daarmee in feite het gewapend verzet van deze bewegingen, met name het ANC, wordt gesteund.' Dit zeggen ds. A. Romein, voorzitter van de Generale Diakonale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk, en drs. J. Bos, voozitter van de Commissie Werelddiakonaat, in een verklaring naar aanleiding van de discussie, die is ontstaan over enkele uitspraken van synodevoorzitter ds. H. Huting. Ds. Huting verklaarde na afloop van een bijeenkomst van de Wereldraad van Kerken in Harare (Zimbabwe), dat als het westen geen vreedzame sancties wil uitvaardigen tegen de regering van Zuid-Afrika, dit betekent dat het gebruik van geweld onvermijdelijk is geworden. Naar zijn mening zullen de kerken in Nederland niet kunnen ontkomen aan steun aan bevrijdingsbewegingen, vooral ook waar het wapens betreft.
De voorzitter van GDR en Commissie Werelddiakonaat menen dat door deze discussie een vertekend beeld van het Werelddiakonaat ontstaat. De Commissie Werelddiakonaat laat zich in haar beleid ten aanzien van Zuid-Afrika leiden door haar unaniem aanvaarde beleidsnota Zuid-Afrika van 1983 en heeft zich daarmee aangesloten bij de op 19 november 1982 door, de generale synode genomen besluiten, aldus de verklaring van beide voorzitters. In 1983 werd via het ANC steun gegeven in de vorm van een 12-persoonsbusje voor het vervoer van schoolkinderen van en naar hun school in Tanzania voor een bedrag van ongeveer ƒ 30.000, — . In 1984 werd voor ƒ 5.000, —persoonlijke hulp geboden aan Zuidafrikaanse vluchtelingen, die Mozambique moesten verlaten en in o.a. Zambia moesten worden opgevangen. In de begroting 1986 is een bedrag van ƒ 58.000, — opgenomen voor schoolmaterialen zoals schrijfmachines, stoelen en lesmateriaal, voor lessen machineschrijven aan het Solomon Mahlangu College bij Morro Gorro in Tanzania. In dit land wordt het onderwijs aan Zuidafrikaanse vluchtelingenkinderen gegeven in scholen in kampen, die onder burgerlijk bestuur staan van het ANC.
Humanitaire projecten
De Commissie Werelddiakonaat, zo zegt de verklaring, heeft zich in het geven van hulp aan Zuidafrikaanse vluchtelingen, die zich in hun ballingschap onder zorg van het ANC bevinden, beperkt tot genoemde humanitaire projecten. Als politieke beweging heeft het ANC van het Hervormd Werelddiakonaat geen financiële steun onvangen. Los van de vraag hoe men overigens aankijkt tegen de wijze waarop het ANC strijdt voor afschaffing van de apartheid, meent het Hervormd Werelddiakonaat dat het verantwoord en nodig is om met relatief bescheiden bedragen steun en daarmee ook uitingen van soUdariteit aan de Zuidafrikaanse ballingen te geVen. 'Humanitaire hulp is alleen geloofwaardig wanneer wij ons betrokken weten bij het zoeken naar een rechtvaardige toekomst voor alle in het conflict betrokkenen', aldus het Hervormd Werelddiakonaat in de reeds genoemde beleidsnota Zuid-Afrika van 1983.
(Hervormd Persbureau)
Actie voor Afghaanse vluchtelingen
De Stichting ZOA-Vluchtelingenzorg te Groningen wil door middel van een advertentiecampagne en andere activiteiten de komende maanden meer aandacht vragen voor de noodsituatie van de Afghaanse vluchtelingen in Pakistan. Dit zal gebeuren onder de titel 'Laat een Afghaan niet af gaan...'. De hulporganisatie is van mening dat er op grotere schaal hulp geboden moet worden aan de slachtoffers van de terreur in Afghanistan.
In de grensgebieden in het westen en noorden van Pakistan verblijven ca. 3, 5 miljoen Afghaanse vluchtelingen die als gevolg van de nu al jarenlange bezetting door de Russische legers hun eigen land ontvlucht zijn. Per maand komen daar nog eens negenduizend bij. Bij gevechten en bombardementen worden regelmatig dorpen en steden vernietigd. Veel gezinnen zijn incompleet omdat de mannen zijn gesneuveld of nog in Afghanistan vechten. De meeste vluchtelingen in de kampen in Pakistan hebben geen werk en er is nauwelijks een mogelijkheid om handel te drijven. Er dreigen schrijnende tekorten aan voedsel en brandstof. Daarom heeft een samenwerkingsverband van hulporganisaties, opererend onder de naam Hayat-services (Hayat betekent leven), een alternatief brandstofproject opgezet. ZOA is één van de organisaties die aan dit project, waarbij uit rijstafval (het kaf) onder verhitting briketten worden geperst, deelneemt. In 1985 is in samenwerking met de UNHCR, het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen, een fabrieksterrein klaargemaakt met een hal waarin momenteel zes briketpersen staan opgesteld. Besprekingen over uitbreiding van dit aantal zijn gaande. Omdat de vluchtelingenkampen in gebieden liggen waar geen rijst verbouwd wordt, moeten de briketten over een afstand van plm. 460 km vervoerd worden. De Stichting ZOA zoekt momenteel een echtpaar voor de organisatie van dit vervoer en het introduceren en stimuleren van het gebruik van de briketten voor koken en verwarming. Ondanks vele pogingen is het de Stichting tot nu toe niet gelukt in deze vacature te voorzien.
Verder wordt door ZOA meegedaan in projecten voor noodhulp. Engelse taal-onderwijs en gezondheidszorg. De meest voorkomende ziekten zijn bloedarmoede, huidziekten en diarree. In de universiteitsstad Peshawar is een Afghan Medical Aid Kliniek waar de vluchtelingen gratis geholpen worden. Toch is de medische zorg en voorlichting over ziekten onder de Afghanen nog steeds onvoldoende.
STUDIEVERENIGING 'JOHANNES CALVIJN'
OpD.V. 25 jan. 1986 hoopt de Studievereniging 'Johannes Calvijn' haar studiedag en jaarvergadering te houden. Aanvang 13.15 uur. Drs. K. Exalto uit Benthuizen zaL op deze dag spreken over de hoofdstukken 12 t/m 17 uit Boek 2 van de Institutie, er wordt vanuit gegaan dat de bezoekers de genoemde hoofdstukken uit de Institutie doorgelezen hebben.
De kosten voor deze bijeenkomst bedragen ƒ 7, 50. De studiedag wordt gehouden in de Reformatorische Bijbelschool te Zeist, Krakelingweg 10. U bent hartelijk welkom! Meer informatie over de vereniging is te verkrijgen bij Marcel Bourgeois, Florijnlaan 27, 2242 RD Wassenaar, tel. 01751-12524.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's