De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

16 minuten leestijd

BEROEPEN TE

Leeuwarden-Huizum: J. Smit te Sexbierum. Bodegraven; A. Alblas te Amsterdam-Watergraafsmeer.

Hoorn: H. P. Venema te Hilversum.

Renesse t/m Serooskerke: G. A. v. d. Weerd te Ophemert.

Katwijk a/d Rijn: S. v. d. Oever te Dordrecht. Harlingen: L. W.Lijendijk, kand. te Woerden. Blauwkapel-Groenekan: L. Schaafsma te Zuili-. chem-Nieuwaal.

's Grevelduin-Capelle: G. S. A. de Knegt te Huizen.

Elkerzee & Kerkwerve: E. P. Mulder te Schipluiden.

Capelle a/d IJssel: J. Maasland te Waddinxveen.

AANGENOMEN NAAR

Arum & Krimswerd: J. K. Bolt te Britsum-Cornjum & Jelsum.

Vroomshoop: J. W. Arendshorst te Rijssen.

BEDANKT VOOR

Zwolle: W. Tijink te Ommen.

BENOEMD

Lage Vuursche tot bijst. i/h pastoraat M. v. d. Linden a.s. em. pred. te Dirksland die deze ben. heeft aangenomen.

OENE-BOVEN HARDINXVELD

Ds. H. Roseboom neemt op D.V. 2 maart 1986 's middags afscheid van de gemeente Oene. Op woensdag 12 maart a.s. hoopt hij, in de middagdienst, bevestigd te worden door dr. I. Boot en zich in de avonddienst aan zijn nieuwe gemeente te verbinden.

GEREFORMEERDE BOND AFD. TER­NEUZEN E.O.

D.V. donderdagavond 30 januari hoopt in de grote zaal van de Goede Herderkerk te Terneuzen te spreken: ds. H. Verheul uit Tholen. Onderwerp: De roeping. Aanvang 19.30 uur. D.V. zondagavond 2 februari hoopt in de Goede Herderkerk voor te gaan: ds. J. J. Poort uit Oisterwijk. Aanvang 19.00 uur.

LEUSDEN

Op donderdag 30 januari a.s. hoopt D.V. ds. R. A. Grisnigt uit Bennekom, voor de afdeling van de Gereformeerde Bond te Leusden, in het Trefpunt, naast de Dorpskerk een lezing te houden over: 'De echte bekering', n.a.v. de gelijkenis van de verloren zoon en de oudste zoon uit Lukas 15. Aanvang 20.00 uur.

SLIEDRECHT

Op D.V. vrijdag 31 januari 1986 is het 30 jaar geleden dat het Hervormd Gereformeerd Jeugdwerk in Sliedrecht werd opgericht. Het is een goede zaak om met leden, oud-leden, ouders en belangstellenden hierop terug te zien, inaar ook samen vooruit te zien. Op bovengenoemde datum hoopt hetH.G.J.S. haarjaarvergadering te houden, welke tevens in het teken van het jubileum zal staan. Het thema voor deze avond is: Verleden-Heden-Toekomst. De plaats van samenkomst is de Maranathakerk aan de Lijsterweg. Aanvang 19.15 uur.

Via dit bericht nodigen we graag alle oud-leden en belangstellenden uit om samen met de huidige leden de Heere, onze God onze dankbaarheid te betonen voor alles wat Hij ons gegeven heeft.

SOLA SCRIPTURA

De vierde lezing, die georganiseerd wordt door dit dispuut, uitgaande van de C.S.F.R., in het kader van het jaarthema het 'Onze Vader', heeft als onderwerp de bede 'Geef ons heden ons dagelijks brood'. We hopen o.a. na te denken over hoe wij de afhankelijkheid, die uit deze bede spreekt, beleven en praktisch: de hongerproblematiek. De lector is drs. J. J. Visser. De lezing zal D.V. woensdag 29 januari plaatsvinden in Cunera, Nieuwe Gracht 32, Utrecht. We beginnen om 19.00 uur. Alle belangstellenden van harte welkom!

GEDENKDAGEN VAN PREDIKANTEN IN FEBRUARI 1986

9 februari: ds. H. A. Labrie, Ommen, 50 jaar predikant

19 februari: ds. J. Mostert, 's Gravenmoer, 25 jaar predikant

22 februari: ds. A. Gooyer, Putten, 65 jaar

22 februari: ds. J. Batelaan, Voorschoten, 75 jaar

KERK IN VIETNAM BLIJFT VOLHOU­DEN TEMIDDEN VAN VERVOLGING

(Ho Chi Minh City). In Pulse, dat gepubliceerd wordt door Evangelical Missions Information Service, verhaalt Joseph Ricke hoe de kerk in Vietnam eruit ziet tien jaar nadat de communisten aan het bewind kwamen. Niettegenstaande grote ontberingen en vervolgingen houdt de kerk het vol. Voordat het land in communistische handen viel waren er zo'n 55.000 gedoopte gelovigen en een evangelische gemeenschap van ongeveer 150.000. Volgens recente schattingen ligt het aantal gelovigen nu tussen de 250.000 en 300.000, een groei van honderd procent. In 1975 had de Evangelische Vietnamese Kerk de bezittingen van de vroegere internationale Protestantse Kerk in Ho Chi Minh City (het vroegere Saigon) overgenomen en het de naam Tran Cao Van Kerk gegeven. Sedertdien heeft deze gemeente de langste 'revival' in de geschiedenis van de kerk in Vietnam beleefd. In 1981 kwamen er 1.038 tot het geloof en 400 werden er gedoopt. In december 1983 arresteerde de veiligheidspolitie echter de pastor, zette zijn gezin het huis uit, en sloot de kerk.

Deze sluiting was een onderdeel van een groter vervolgingspatroon. Schending van menselijke rechten is een gewoon iets geworden in Vietnam. Twee onderzoekers van de Universiteit van Californië brachten het bestaan van een achtjarig programma van foltering en executie gericht tegen 'vijanden van de regering' aan het licht. Volgens hen hebben westerse waarnemers zo ongeveer hun ogen gesloten voor de slachting van zo'n 65.000 mensen in een bloedbad dat plaatsvond in het plateaugebied ten noorden van Ho Chi Minh City.

In de tien jaren van communistisch bewind is de stambevolking van Vietnam het hardst getroffen. In 1975 werden de Bijbelscholen voor de pastors van deze bevolking Dalat en Banmethuot gesloten. In het begin van de 80-er jaren hadden velen van de Christenen van de stammen zich in het oerwoud teruggetrokken waar ze enorme ontberingen moesten doorstaan, en in augustus 1982 waren de meeste kerken van de stammen gesloten. Toch blijven de Christenen volharden.

De dagelijkse radio-uitzendingen van de Far East Broadcasting Company die uit de Philippijnen en Guam komt, schijnt bijzonder effectief te zijn.

De kerk in Vietnam heeft veel om dankbaar voor te zijn, maar heeft ook met grote moeilijkheden te kampen. Er is een tekort aan Bijbels; openlijke evangelisatie is niet toegestaan; evangelische theologische scholen zijn verboden; veel pastors en Christenen zitten nog gevangen of verkeren in heropvoedingskampen; het bespieden van Christenen wordt aangemoedigd en beloond, en kerkdiensten worden gecontroleerd. Verder ontvingen Christenen discriininatie wat werkgelegenheid betreft en is het hoger onderwijs gesloten voor christen-jongemensen.

(GOS nieuwsdienst)

KERKGEVOEL OOK PLAATSELIJK EEN KNELPUNT IN SAMEN OP WEG

Niet alleen landelijk speelt het zogenaamde 'kerkgevoel' het Samen op Weg-proces parten, ook plaatselijk is-het in vele gevallen een knelpunt. Dit blijkt uit een inventarisatie door de werkgroep Samenwerking plaatselijk vlak van deputaten Samen op Weg, reeds twee jaar geleden gemaakt, maar eerst nu gepubliceerd. De werkgroep spreekt niet zozeer van een verantwoorde enquête, maar kenschetst het resultaat als 'betrouwbare vermoedens'.

Reacties werden ontvangen uit 285 kerken, waar op de een of andere wijze sprake is van hervormd-gereformeerde samenwerking. De vijf voornaamste knelpunten worden omschreven als mentaliteit, organisatieproblemen, richtingen in de Nederlandse Hervormde Kerk, geloofsvragen en de sacramenten. Opvallend is dat deze volgorde ook aangeeft hoe zwaar deze zaken worden ervaren: 'mentaliteit' staat met 40% bovenaan de lijst. Daarbij wordt gedoeld op het verlangen het eigen gezicht, de eigen identiteit te behouden en op wat als 'kerkgevoel' of onopgeefbare tradities wordt ervaren.

Organisatieproblemen spelen bij 33% van de reacties. Het gaat hierbij om de geografische grenzen van gemeenten en het verschillend geregelde beheer van geld en goederen. Bij de 'richtingen' (19%) wordt gesproken over de houding van vrijzinnigen en de gereformeerde bond in de Hervormde Kerk. Ten aanzien van geloofsvragen en sacramenten zijn er betrekkelijk weinig knelpunten, deze worden in 13, resp. 12% van de reacties genoemd.

De werkgroep plaatselijk vlak heeft uit deze inventarisatie opnieuw de conclusie getrokken dat niet-theologische factoren een grote rol spelen in het proces van Samen op Weg.

(Informatiedienst Gereformeerde Kerken)

HERVORMDE SYNODE DISCUSSIEERT OVER ZUID-AFRIKA-STANDPUNT VAN HAAR PRAESES

Op de vergadering van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk op 25 januari a.s. op het pastoraal centrum Hydepark in Doorn zal de praeses, ds. H. Huting, mededelingen doen over het standpunt dat hij ten overstaan van de Nederlandse pers innam over eventuele kerkelijke steun aan de Zuidafrikaanse verzetsbeweging ANC. De synodeleden krijgen de gelegenheid om een discussie te voeren over deze zaak, die op de agenda staat.

Ds. H. Huting zei eind vorig jaar, na afloop van het spoedberaad van de Wereldraad van Kerken in Harare, dat wanneer economische sancties tegen Zuid-Afrika niet het gewenste resultaat hebben en de zwarte bevolking naar de wapens grijpt om haar doel te bereiken, de kerken hun zwarte broeders en zusters niet mogen laten vallen. Concreet zou dit kunnen betekenen dat het ANC meer financiële steun krijgt en daardoor meer armslag om wapens aan te schaffen.

Zij uitlatingen stuitten op veel weerstand, onder andere bij leden van de Hervormde Kerk. In Gereformeerde-Bondskringen werd zelfs gesteld dat ds. Huting moet aftreden als synodepraeses, als zou blijken dat zijn uitspraken niet door een meerderheid in de synode gesteund worden.

De synodevergadering van 25 januari is bijeengeroepen voor de benoeming van een secretaris voor algemene zaken van de Nederlandse Hervormde Kerk, een sinds 1 augustus vorig jaar vacante functie. Op de agenda staan verder nog de verkiezing van het moderamen en het breed moderamen. De leden van deze twee bestuurslichamen worden traditioneel op de eerste vergadering van het jaar gekozen.

(Hervormd Persbureau)

GEZAMENLIJKE VERKLARING VAN EVANGELISCHEN EN REFORMATORISCHEN

Honderdtwintig deelnemers uit evangelische en reformatorische kring op 13 en 14 januari 1986 in conferentie, georganiseerd door de Evangelische Alliantie, te Dalfsen bijeen, stellen met grote dankbaarheid vast, dat bij evangelischen en reformatorischen een grotere bereidheid is om elkaar te ontmoeten en naar elkaar te luisteren en verklaren:

* dat wij elkaar in het verre en recente verleden te vaak hebben genegeerd, bekritiseerd en veronachtzaamd, zich verootmoedigen en dit als schuld belijden.

* dat wij door deze houding de volle rijkdom van de verkondiging van het Evangelie ernstig in de weg hebben gestaan.

* dat wij onvoldoende gebruik hebben gemaakt van elkaars gaven en inzichten, terwijl wij op fundamentele aspecten van het christelijk geloof en leven met elkaar overeenstemmen, als bijvoorbeeld; a) onvoorwaardelijke en persoonlijke aanvaarding van het heil in Christus, geopenbaard in de Heilige Schrift; b) de erkenning van de noodzaak van het werk van de Heilige Geest in de enkeling en de gemeenschap; c) de gehoorzaamheid aan de missionaire opdracht van de gemeente, die ook dient uit te komen in de verantwoordelijkheid voor gerechtigheid in de samenleving en zorg voor Gods schepping.

* dat wij ons voornemen om op een nieuwe wijze met elkaar om te gaan in liefde en respect, tot wederzijdse verrijking en in een houding waarin de gezindheid van Christus meer tot uiting kan komen, ondermeer: in het zoeken van onderlinge contacten van allerlei aard op zowel plaatselijk, regionaal als landelijk niveau.

* dat wij ons voornemen (samen) te bidden voor een reveil en een reformatie van de kerken en de plaatselijke gemeenten, opdat 'de wereld gelove' (Joh. 17 : 21).

Evangelische Alliantie, Hoofdstr. 51-A, 3971 KB Driebergen, tel. 03438-13693

BEVESTIGING EN INTREDE VAN DS. P. VERMAAT TE MAASSLUIS

Zondag, 19 januari 1986 was het een blijde dag voor de hervormde wijkgemeente Grote Kerk te Maassluis. Na een vacaturetijd van ruim drie jaar, die begon toen ds. D. D. Lucas in november 1982 naar Enter vertrok, werd, door Gods genade, de predikantsplaats weer bezet door de komst van ds. P. Vermaat uit Veenendaal. In een goed gevulde Grote Kerk vond 's morgens de bevestigingsdienst plaats. Deze dienst werd geleid door ds. W. van Gorsel uit Gouda. Als tekst voor de prediking had ds. Van Gorsel gekozen Marcus 1 vers 17:

'En Jezus zeide tot hen: Volgt Mij na, en Ik zal maken, dat gij vissers der mensen zult worden'. Het thema van de preek was: 'Jezus roept' en was onderverdeeld in drie punten t.w. 1. Mensen, die Hij roept; 2. Arbeid, waartoe Hij roept en 3. Kracht waarmee Hij roept. Het is een bijzondere genade dat de Heere mensen roept om het Woord te verkondigen. De Heere zou het alleen wel af kunnen, indien dit nodig is. Toch wil de Heere mensen gebruiken om anderen op te roepen zich te bekeren. De Heere Jezus wandelde bij de Galilese zee, volgens Mare. 1 : 16. Het is verwonderlijk dat de Heere als mens bij de zee van Galilea wandelt, want dit was het land dat in duisternis was (Jesaja). In dit land worden de eerste discipelen geroepen nl. Simon en Andreas. Simon en Andreas waren broeders, zij werkten samen. Zij werden ook samen geroepen om de Heere te volgen. Hier kan met recht gesproken worden van: 'Ai, ziet hoe lieflijk is het, dat zonen van 't zelfde huis als broeders samenwonen'. De roeping kwam onverwacht, maar niet onvoorbereid. Andreas was nl. reeds discipel van Johannes. Andreas had Simon reeds op de Heere gewezen. Het is een zegen als mensen andere mensen op de Heere Jezus mogen wijzen. Zo werkt de Heere altijd door mensen. Vaak zijn wij wel voorbereid maar komt de roeping toch nog onverwachts. Bijvoorbeeld roeping voor het ambt van predikant, ouderling of diaken. De Heere werkt met onbruikbaar materiaal. Mensen, die van zichzelf niets verwachten, kan de Heere gebruiken. Om de Heere te volgen zullen wij veel moeten achterlaten, zo niet alles. Simon en Andreas moesten veel achterlaten. Zij waren niet zomaar vissers, nee, zij hadden een groot visserijbedrijf, en dit moesten zij achterlaten om de Heere te volgen. Als je arm bent en je bezit niets is het makkelijk om naar de roepstem te horen. Maar als je veel moet verliezen, dan wordt het toch wel moeilijker. Heeft u deze Roepstem al gehoord? De Heere zegt: 'Volg Mij na'. In het Grieks staat er: 'Hier, achter Mij'. Een bevel dus. De Heere roept hier zelf. Als u gehoor geeft aan deze Roepstem dan zal het gebed geboren worden: 'Heere, ai maak mij Uwe wegen door Uw woord bekend'. Hebben wij Hem al leren volgen? Zo ja, dan zullen wij alles van onszelf kwijtraken (en een grote nul worden). Dan moeten wij alleen Hem zien en geen dienaren der mensen zijn. De Heere zag Simon en Andreas en zei. Zij verlieten en volgden. Dit zijn werkwoorden. Zo is de Roepstem - krachtig en machthebbend. Heeft deze stem u al overwonnen? Of heeft u deze stem nog nooit gehoord? Als kinderen thuis moeten komen om te eten, worden zij geroepen. Maar zij zijn verdiept in hun spel en doen of zij niets horen. Zo doen wij met de roepstem. Ik wist niet, niet gehoord enz. Maar als de Heere krachtig roept, dan kunnen wij geen weerstand meer bieden, dan gaan wij zeggen: 'Ik zal U volgen, waarheen Gij ook gaat'. Ook wordt van ons gevraagd alles achter te laten. Is dit zo? Nee, wel wordt gevraagd of wij om Hem alles willen verlaten wat van Hem aftrekt, dat zullen wij moeten verlaten. Als wij dat doen dat zullen wij uitroepen: 'Wie heb ik nevens U'.

Ds. Vermaat heeft de Roepstem gevolgd en is naar Maassluis gegaan. Hij heeft veel achter moeten laten maar heeft tot troost dat de Heere gezegd heeft: 'Ik zal u visser der mensen maken'.

Na de bevestiging werd ds. Vermaat door ds. Van Gorsel toegesproken. Ds.Van Gorsel memoreerde de reeds 25 jaar bestaande vriendschap tussen hem en ds. Vermaat. Hij sprak de wens uit dat het Woord dat ds. Vermaat in Maassluis mag brengen ingang zal vinden en mag wortelen. Tevens feliciteerde ds. Van Gorsel de kerkeraad en gemeente en wenste ds. Vermaat Gods zegen toe.

In de middagdienst, welke plaatsvond in een volle Grote Kerk, deed ds. Vermaat zijn intrede. De tekst van zijn preek was: Lucas 5 vers. 5b '... maar op Uw woord zal ik het net uitwerpen'.

De tekstkeuze was niet moeilijk geweest. Hij kwam nu in een kerk met een rijke historie. Maassluis was tenslotte vroeger een vissersplaats en mede gezien de prediking van hedenmorgen over vissers der mensen was de keuze op deze tekst gevallen. Er is een overeenkomst tussen Veenendaal en Maassluis. Van Scheepjeswol naar Scheepjeskerk. In de Maassluise kerk staan schepen zoals hoekers, botters, loggers enz., dit zijn grote schepen. In de prediking gaat het om kleine scheepjes, deze zijn bestemd voor twee man.

Veenendaal was een groot schip, daar zijn de kerken nog vol, daar worden nog predikantsplaatsen gesticht. 't Westen van ons land is maar een klein scheepje. Halfvolle kerken, inkrimping van predikantsplaatsen enz.

De eerste openluchtpreek van de Heere Jezus werd gehouden aan het Meer van Gennesareth. De hele nacht hadden zij gevist en niets gevangen. De vissers waren vermoeid en waarschijnlijk prikkelbaar omdat zij niets gevangen hadden. Zij waren waarschijnlijk hun netten aan het uitspoelen op het strand. In de buurt preekt de Heere Jezus. Met een half oor luisteren zij. Luisteren wij ook wel eens met half oor? Dit door zorgen thuis of om andere redenen? Plotseling roept Jezus één van de vissers. Ik heb uw bootje nodig. Dit, bootje wordt onmiddellijk door Petrus beschikbaar gesteld. Dit is een klein wonder. Wat doen wij als de Heere Jezus ons roept om onze tijd te gaan besteden aan de dienst van God? Geven wij dan ons bootje?

Preken alleen zijn niet genoeg, er moeten ook daden zijn. Wij moeten laten zien hoe de Heere ons leven leidt. Wij hebben de opdracht om te vissen, om erop uit te trekken. In de kerk gebeurt het heden ten dage dat wij in plaats van te vissen, problemen maken over de manier van vissen. Wij moeten elkaar vrij laten, maar vooral samen luisteren naar het Woord van God.

Wij hebben vaak bezwaren om het Woord van God op te volgen. Deze bezwaren mogen bekendgemaakt worden, dat deed Petrus ook. Spreek ze maar uit tegen de Heere. Maar wel begrijpen dat Hij ons roept, en gaan waar Hij zegt, waar wij moeten vissen. Als wij het niet meer weten en kunnen, dan worden wij pas geschikt voor het werk van God. Als Petrus doet wat de Heere zegt, dan gebeurt het wonder. Dat is nu nog zo. Van nature zijn wij afkerig daarvan. Om te doen wat de Heere zegt is de Heilige Geest nodig. Die ons bekeert, omkeert, en dan is het niet meer moeilijk om te doen wat de Heere zegt. Wij moeten leren bidden: 'Heere doet U dat ook in mijn leven.' Dan zullen er wonderen gebeuren. Wij moeten alleen op het Woord van God vertrouwen. Leg uw gevouwen handen maar op het Woord, dan zult u kracht krijgen om alles te dragen.

Petrus heeft veel gevangen door de Heere Jezus. Hij gaat zelfs zijn medevissers toeroepen om de oogst binnen te halen. Zij varen samen vol naar huis. Dit is leerzaam voor predikanten. Wij moeten elkaar niet beconcurreren. Wij moeten elkaar blijven herinneren dat wij samen vissers der mensen zijn. Elkaar helpen om samen vol naar huis te gaan.

Ouderen en jongeren. Hoe lang is uw levensscheepje al in de vaart? Al iets gevangen? Nog tijd genoeg? En als Jezus u roept om naar het strand te komen en u de vraag stelt 'Wat heeft u gevangen?'

Steek af naar de diepte en werp uw net uit. Doe wat Hij zegt dan zult u veel vangen en gaat u uitdelen.

Ds. Vermaat besloot zijn preek met een gedicht van de Maassluise dichteres Co 't Hart: 'Heer', U hebt ons uitgezonden'.

Na de prediking betrok ds. Vermaat in zijn dankwoord de burgemeester, als vertegenwoordiger van de gemeente Maassluis, de diverse kerkelijke organisaties, de afgevaardigden van het chr. onderwijs, E.O. de Vijverberg, vrienden uit vorige gemeenten, familie, buren, wijkkerkeraad, koster en zijn vrouw.

Daarna werd ds. Vermaat nog toegesproken door ds. V. d. Sluis, als consulent en namens de classis en ring mevr. Fortuin, namens de centrale kerkeraad en door oud. v. d. Kolk.

De wijkgemeente Grote Kerk mag terugzien op een gezegende en onvergetelijke zondag. Soli Deo Gloria!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 1986

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 1986

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's