Enkele achtergrond-gegevens
Befaamd theologe verwerpt haar eigen boeken
Dr. Eta Linnemann is emeritus hoogleraar van de theologische faculteiten in Braunschweig en Marburg. Ze heeft een aantal boeken geschreven, die flink de aandacht hebben getrokken, en in vrijwel iedere theologische bibliotheek gevonden worden: 'Gleichnisse Jesu' en 'Studiën zur Passionsgeschichte'. Hierin volgt ze de werkwijze van de historisch-kritische richting in de exegese. Ze onderscheidt in de bijbeltekst verschillende lagen, de een ouder dan de ander. In de evangeliën zijn zo de oorspronkelijke woorden van Jezus, het commentaar van zijn volgelingen, de latere aanvullingen vanuit de vroege christelijke gemeente (gemeente-theologie) en de meningen van de 'redakteurs' van de evangeliën nauwelijks meer uit elkaar te houden. Om deze lagen te onderscheiden zijn er allerlei regels, die in historisch-kritische kring worden gehanteerd. Het lijkt op het zoeken naar een geheime sleutel, waarmee de op zich nauwelijks te begrijpen tekst van de Bijbel nog enigszins toegankelijk wordt.
Mevrouw dr. Linnemann bemerkte, toen ze één van de nieuwe drukken van haar boeken voorbereidde, dat verschillende stellingen die ze steeds gehanteerd had, in feite niet te bewijzen waren; ja, dat ze zelfs met evenveel recht tegenovergestelde standpunten zou kunnen innemen.
Wat voor reden had ze dan, om aan haar studenten haar ideeën door te geven? Voorheen dacht ze dat ze op die wijze hen hielp, om de Bijbel beter te begrijpen. Nu kwam de beangstigende gedachte op, dat ze haar studenten met een kluitje in het riet had gestuurd. 'Ik was een blinde leidsvrouwe', is nu haar commentaar. De historisch-kritische richting, die in Europa leidinggevend mag worden genoemd in de theologie, hangt van onbewezen vooronderstellingen en van elkaar na-praten van theologen aan elkaar. Na die conclusies verwierp mevrouw Linnemann haar boeken en vroegere brochures en artikelen.
Alle studie moest opnieuw gedaan. Met de lessen van Rudolf Bultmann en Ernst Fuchs kon dr. Linnemann niet meer uit de voeten. In deze richting werd alles wat onverklaarbaar en bovennatuurlijk was, geloochend. Maar het nieuwe gevonden geloof was bovennatuurlijk. Professor Linnemann begreep in die omstandigheden, dat je op een symbolische Christus niet kunt vertrouwen, net zo min als je in een symbolische auto kunt rijden. Ze heeft sindsdien de weg van haar leermeesters verlaten, en een andere weg in de Schriftuitleg gevonden. Tegen de vooronderstellingen van haar vroegere richting in, heeft ze een aantal brochures geschreven. Ze wil de vernietigende resultaten van onjuiste vooronderstellingen in de exegese aan de kaak stellen, daartoe gestimuleerd vanuit een sterk persoonlijk geloof. Haar brochures worden verspreid door een door haar opgerichte stichting 'Missionswerk Christus für dich', 'gevestigd in Leer (West-Duitsland).
Deze zaken zijn pas kortgeleden wereldkundig geworden, door een publikatie in Idea-Spektrum, het blad van de Duitse Evangelische Alliantie. Hierdoor nieuwsgierig geworden, hebben al gauw enkele Nederlanders contact met deze hooggeleerde vrouw gezocht. Een ad hoc comité van mensen uit evangelische en reformatorische kringen probeert nu een serie lezingen van deze markante vrouw te organiseren. Haar getuigenis geeft al heel wat opschudding in de theologische wereld. Een dergelijke ommekeer is zeer ongebruikelijk en wordt des te belangwekkender door de gedocumenteerde wijze waarop mevrouw Linnemann naar buiten treedt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's