Boekaankondiging
Dit voorjaar verscheen bij de hervormd-Gereformeerde Jeugdbond een nieuwe brochure over het zgn. jeugddiaconaat.
Het boekje is getiteld 'Een kwestie van instelling' en is geschreven door Dick Schaap, stafmedewerker van het landelijk centrum van de HGJB te Bilthoven.
Eerdere publicaties over dit onderwerp bestonden doorgaans uit een breed overzicht van allerlei mogelijkheden voor dit jeugddiaconaat. Hoe je als diaconie (gemeente) betrokken kunt raken bij jongerenhulpverlening. En wat je alzo kunt organiseren aan diaconale activiteiten door de jeugd. Ook over de taak van de jeugddiaken werd al heel wat gepubliceerd.
Dit boekje wijkt hiervan in zoverre af, dat het zich concentreert op één leeftijdsgroep, de jongeren van 16 jaar en ouder. Het geeft aan hoe een groep jongeren van deze leeftijd betrokken kan raken bij mensen-in-de-knel in hun eigen omgeving.
Een en ander is het resultaat van een stukje praktische ervaring, opgedaan in een proefproject dat de HGJB in 1987 uitvoerde met een achttal jeugdverenigingen. Het boekje is daarom vooral afgestemd op de praktijk van het werken met jongeren die actief betrokken zijn bij jeugdwerk en/of catechese. Hoe kun je de houding van deze jongeren met succes beïnvloeden in de richting van méér aandacht voor eenzamen, armen, geïsoleerde mensen?
Gebleken is dat dit mogelijk is. Door op een aansprekende manier bezig te zijn met het Evangelie en met hun eigen levenshouding, door ze te laten kennismaken met de praktijk van de hulpverlening en door persoonlijke ontmoetingen met de mensen om wie het gaat. Als de jongeren hun aandacht willen geven aan zo'n reeks van activiteiten kan een relatie ontstaan tussen hen en mensen-in-de-knel.
Het boekje is heel helder geschreven, ook waar het gaat over moeilijke zaken als 'diaconale houding' en 'procesmatig werken'.
Het is geschreven voor jongeren, maar is zeker ook waardevol voor jeugdleiding en voor catecheten.
Het boekje kost ƒ 3,– en is te bestellen bij het landelijk centrum van de HGJB, Prins Bernhardlaan 1, 3722 AE Bilthoven, telefoon 030-785402.
Prof. drs. H. M. Ohmann, Het Hooglied, Ondertitel: De Koning te rijk. Uitgave De Vuurbaak, Barneveld, 111 blz., prijs ƒ 18,80.
De meest voor de hand liggende verklaring van het boek Hooglied is die van de allegorie. Deze wijze van uitleg heeft een lange traditie. De joodse traditie zag in het boek Hooglied de verhouding uitgebeeld tussen de God des Verbonds en Zijn uitverkoren volk Israël. Door Origenes is deze traditie in het christendom voortgezet. De bruidegom in Hooglied is Christus en de bruid is de Kerk. Deze wijze van omgaan met dit Lied der Liederen of het Hoogste lied der Liefde, spreekt ons wel aan. Wie zich hieraan overgeeft zonder de vraag te stellen of de allegorische uitleg wel de enige juiste is, zal zich gesticht weten door b.v. de acht-en-dertig predikaties over het Hooglied van Salomo van ds. C. H. Spurgeon of de meditaties in het boek Christus en Zijn Bruidskerk van ds. E. van Meer. Beide boeken om te lezen en te herlezen. Niet ten onrechte schreef dr. S. Meijers in het voorwoord van het boek van ds. Van Meer: 'Zo put en leeft de enkeling uit hetgeen aan de gemeenschap door de Heilige Geest geschonken wordt'.
Prof. drs. H. M. Ohmann, hoogleraar in de oudtestamentische vakken verbonden aan de Theologische Universiteit te Kampen gaat in dit boek uitvoerig in op de wijze waarop in de loop der tijd dit bijbelboek is uitgelegd. Hij wil hierin niet zeggen dat een allegorische verklaring bij voorbaat onbijbels is. Hij noemt dan als voorbeeld Gal. 4 vers 20-26.
Wel vindt hij het een bezwaar dat hierdoor de deur wordt open gezet voor allerlei willekeur. Als voorbeeld geeft hij de Joodse uitleg van 'Het bundeltje mirre, rustend tussen mijn borsten' hfd. 1 vers 13). Dit ziet dan op de Heerlijkheid van de Heere, Die woont tussen de beide cherubs.
Hoewel Ohmann ervan overtuuigd is dat deze uitleg van Het Hooglied zo sterk gestempeld is door de traditie dat aantasting hiervan gevoeld wordt als een aanranding van de Schrift zelf, kiest hij bewust toch een andere weg.
Zonder ook maar een moment af te doen aan de inspiratie door de Heilige Geest van dit bijbelboek, laat hij de allegorische verklaring hiervan geheel los. Het is niet meer, maar ook niet minder, een beschrijving van twee jonge mensen, nog niet getrouwd, die in het Hooglied beurtelings hun hoogste lied zingen. Hierin schittert de levensechtheid van dit boek. De Heilige Geest heeft deze gedachten en woorden voorzien van Zijn keurmerk. Zo is het Hooglied een vademecum geworden voor verloofden op weg naar hun volle vereniging. Ohmann houdt dit consequent vol met op de achtergrond de Schepper van het leven, ook het liefdesleven en tegelijk de bron van de vreugde. Hij is ook de bron van het ware geluk dat door twee mensen op deze zondige aarde gevonden wordt. 'Dat mag op een zondige aarde voor de oren van zondige mensen wel openlijk gezegd worden; en hier staat het in Gods Woord geschreven. Het Hooglied gaat niet met groot geweld, maar wel heel fijnzinnig tegen de zonde in' (blz. 63).
Op de vraag of dan in dit bijbelboek niets te vinden is van de verkondiging van de Heere Jezus Christus, wijst Ohmann op Christus als de Verlosser van de zonde. Alleen van Hem is de ware liefde te leren door het geloof. Hij wijst dan op de enige plaats in het Hooglied waar de Naam van Jahwe genoemd wordt, hfdst. 8 vers 7, de vlammende liefde van de Heere. Nu, zegt Ohmann, die liefde is openbaar gekomen in Christus. Alleen door het geloof in Hem kan het liefdeleven tussen twee mensen zuiver gehouden worden.
Met aandacht heb ik dit boek gelezen waarin heel veel gezegd wordt dat jonge mensen ter harte kunnen nemen en waar anders niet zovaak over wordt gesproken op een zo fijnzinnige wijze. Inderdaad een vademecum voor verloofden.
Toch vraag ik me af of dit inderdaad de bedoeling van de schrijver van het Hooglied is geweest, beter gezegd, van de Heilige Geest?! Bij alle bezwaren die genoemd kunnen worden, houd ik er toch aan vast dat Salomo de hoofdfiguur is. Mogen we dan ook niet zeggen bij het lezen van dit hoogste lied der Liefde, ziende op Christus: Meer dan Salomo is hier! Dan vindt men toch ook in de liefde van de bruid de liefde van de Bruidskerk vertolkt en verklaard. Wie daarin zijn of haar eigen leven terug vindt is inderdaad de koning te rijk.
Van harte bevelen wij dit boek ter lezing aan, ook aan de jongeren. Er is veel uit te leren en doet dit hoogste lied der liefde indringender verstaan.
C. v. d. B.
Ds. E. Overeem, Wonend bij de mensen, uitg. Kok, Kampen, 56 blz., prijs ƒ 10,–.
De Gereformeerde synodepraeses geeft in dit boekje 'Gedachten over de profeet Elisa'. Teksten uit 1 en 2 Koningen zijn aanleiding tot meditatieve kanttekeningen bij leven en werk van een der grote profeten van Israël. Ds. Overeem doet een bijna verwoede poging te laten zien aan zijn lezers, waarbij hij kennelijk vooral op jongeren mikt, hoe boeiend en hoe aktueel de bijbel wel is. Hij beschikt over taalvaardigheid, hoewel dat soms neigt tot een al te gekunsteld spelen met woorden. Het werkwoord 'toeschokken' (22), lijkt me òf een drukfout òf een door de schrijver zelf bedacht woord, bij Van Dale onbekend. Ik noteerde enkele sprekende regels. Als het gaat over het milieu: De regen huilt zure tranen. Rivieren zijn riolen. Er zijn zeer veel vuiltjes in de lucht. Of deze: Jezus heeft veel fans, maar weinig echte vrienden. Tenslotte deze: wij maken ons erg druk over het Schriftgezàg. Maar over het Schriftgedràg maken we ons niet zo druk. Soms vind ik uitspraken tè populair, eigenlijk profaan klinkend. Op Gods vraag aan Adam, wordt geschreven: 'Sorry God, ik was even weg, ik heb geen kleren aan'. Wie bedenkt in welk rampzalig verband Gods vraag aan Adam klinkt, in het kader van de verschrikkelijke zondeval, kan nooit zo raillerend deze episode uit de Schrift her-zeggen. Naar mijn smaak blijft het geheel toch te veel aan de oppervlakte steken, al is de poging om deze aloude geschiedenis in het heden voor een modem publiek te vertolken als zodanig te waarderen.
J. Maasland, Capelle a/d IJssel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1988
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1988
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's