Conciliair Proces (IV)
Over: gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping
Een appèl voor onze gemeenten
Tenslotte nog enkele overwegingen bij het appèl voor onze gemeenten. Bezinning en gesprek dient vooraf te gaan aan konkrete daden. Het zoeken naar mogelijkheden voor daden zal sterk afhankelijk zijn van de keuzen die gemaakt worden met elkaar en vooral de mate van creativiteit. Let wel: het gaat om kleine tekenen, om voorbeelden.
Dat kan zijn het opzetten van een hulpdienst in de gemeente, het zorgen voor opvangmogelijkheden voor jongeren in knelsituaties, het bezoeken van uitkeringsgerechtigden, het voeren van akties voor verdrukten en rechtlozen. Voor vreemdelingen en vluchtelingen. Voor hongerigen en armen. Het samen werken en bouwen als gemeente, om een dienende en missionaire gemeente te zijn. Het opzetten van een creatief programma over het behoud van de schepping. Om vooral ook en voorbeeld te zijn, naar de woorden van Jezus in Johannes 13 vers 15: 'Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet'. Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezantmeester, dan die hem gezonden heeft. Indien gij deze dingen weet, zalig zijt gij, zo gij dezelve doet.
Samenvatting
Ik wil proberen om in een zes-tal punten het geheel nog een keer samen te vatten:
1. Het conciliair proces begint in de hemel en niet bij de Raad van Kerken, de Wereldraad. Eigenlijk moeten we zeggeen: het begòn in de hemel!
2. Het conciliair proces krijgt gestalte in de wereld door de komst van Jezus Christus en verspreidt zich in de navolging onder de mensen. Die navolging is zelfverloochening, opoffering, kruisdragen, het zuchten en mee-lijden met de Schepping, het schepsel. Hierbij gaat het vooral om het oprichten van tekenen van recht en gerechtigheid binnen Zijn Koninkrijk, dat door Zijn komst gekomen is!
3. Het conciliair proces begint in de samenleving (= daar waar mensen samen leven: in de wereld, ons eigen land, onze streek, ons dorp, de straat waarin wij wonen, de kerk waarin wij elkaar ontmoeten, ons huis).
4. Het conciliair proces begint naast de deur, bij de buren.
5. Het conciliair proces begint in eigen huis! Hoe? Rijden we daadwerkelijk 100/ 120? Geldt voor ons het woord van de Spreukendichter: 'De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten'? Een en ander b.v. met het oog op:
– de bio-industrie
– de kistkalveren
– de mestoverschotten
– het doodknuppelen van de zeehonden voor de zo felbegeerde bontjas
– de verwerking van ons huisvuil
– gebruik van verpakkingsmateriaal
– en zoveel meer wat onze persoonlijke levensstijl raakt.
6. Het conciliair proces begint in het eigen hart (her-schepping), in het hart van de ander (de sloeber, de verachte, de minderwaardige, de gokverslaafde), die wij om het levens-behoud op het oog hebben in het hier en nu en die wij om der wille van een eeuwigheid op het oog hebben.
De bedoelingen van ons gemeente-zijn vandaag zijn toch de oproep tot bekering (= de proclamatie van het evangelie) en de dienst aan de naaste (= de presentie metterdaad). Voor mij dè kenmerken van het conciliair proces! Kunnen we ermee aan de slag? Begin er niet tè laat mee, want: 'De tijd dringt!'
A. Peters, Barneveld.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 1988
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 1988
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's