Boekbespreking
Drs. R.H. Matzken, A. Nijburg, mevr. drs. V.I. Kerkhof (inleidend woord: drs. I.A. Kole), Het occulte is dichtbij; uitg. J.J. Groen; 152 blz., ƒ 24,95.
Dit boek is samengesteld door de werkgroep 'Kind en occultisme' van de Stichting Bijbel & Onderwijs en de projectgroep 'Bijbel en New Age'. Het is een heruitgave van het vorig jaar verschenen boek 'Kind en occultisme', speciaal voor reformatorische kring. Het wil ons wijzen op de gevaren van het occultisme en New Age, vooral voor jongeren en kinderen. Onze kinderen komen door kinderboeken, stripboeken, kinderprogramma's op radio en tv in aanraking met de wereld van kabouters, elfen, demonen en heksen, waardoor ze terechtkomen in een sfeer van angst en geweld en gewoon raken aan een onwerkelijke wereld die in wezen de wereld van de boze en het occulte is. Bedoeling van de schrijvers is ouders en opvoeders waakzaam te doen zijn en hen te wapenen tegen wat zich aandient. En dat is veel: van 'onschuldige spelletjes' (zijn die wel zo onschuldig?) als geesten oproepen, glaasje draaien of toekomst kijken, tot Ouija-board, hypnose en levitatie (proberen te zweven). De schrijvers noemen verschillende voorbeelden dat deze dingen ook op (christelijke) scholen voorkomen. Scholen waar dit niet gebeurt zijn uitzondering (blz. 17). Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan de gevaren van het vele speelgoed dat kinderen vertrouwd doet raken met de occulte wereld, zoals pentagrammen, gifslangen, ruimtemonsters, lichtengelen, de Smurfen en de 'Masters of the Universe'. Hetzelfde geldt kinderboeken met occulte thema's (bijv. buitenaardse wezens), en de vele stripboeken die door kinderen gretig gelezen worden, zoals de Suske en Wiske-serie. Welke boeken lezen onze kinderen en staan in de schoolbibliotheken? De vraag komt op of alles wat de schrijvers zeggen ook al niet gold voor stripboeken als Tom Poes en voor sprookjes. De schrijvers zeggen: Het is heel moeilijk, zo niet ongewenst. Onze kinderen 'sprookjesvreemd' op te voeden (sprookjes kunnen een verrijking betekenen van de fantasie van het kind), maar wel dienen wij voorzichtig om te gaan met het prikkelen van hun fantasie door deze in de juiste banen te leiden. Ouders moeten hen helpen en de kinderen leren nuchter en bijbels te denken. Wat de video of tv betreft, zeggen de schrijvers: laat een van de ouders van tijd tot tijd meekijken, evenals het gewenst is, dat vader of moeder de lectuur van het kind leest om hierover naderhand een gesprek te hebben.
Men hoeft het niet in alles met de schrijver eens te zijn, zegt het voorwoord, en dat is waar. Maar: een boek, dat helder geschreven is, dat best een aantal vragen oproept, maar dat opvoeders en ouders wil helpen waakzaam te zijn. En dat is nodig! Aanbevolen!
H. Veldhuizen, Hillegersberg
Dr. M.J. Tang, David, Koning van Israël. Een biografie, 95 blz., ƒ 19,50. Uitgeverij Boekencentrum B.V., 's-Gravenhage, 1990.
Zoals de titel aangeeft is dit boek opgezet als een biografie van David. Het leven van deze koning wordt geplaatst in een wel heel breed historisch kader. Het begint met de aartsvaderverhalen en loopt door tot op onze tijd. Sinds 1948 wappert de vlag met het schild van David (twee over elkaar gelegde driehoeken) boven Jeruzalem.
Zonder verdere argumentatie conformeert de schrijver zich aan hedendaagse Schriftkritische opvattingen. Dat geeft een onbevredigend gevoel. Want er zijn ook zeker positieve punten te melden. Op puntige wijze wordt het leven van David getekend als één samenhangend geheel. Zo'n overzicht kan z'n nut bewijzen bij bijbelstudie en bijbelkring. Te meer ook omdat gebruik gemaakt wordt van buiten-bijbelse bronnen. Het boek is bovendien geschreven in een prettig leesbare stijl. Maar al lezend hopen de vragen zich op. Zijn niet alle 'Israël-clans' in Egypte geweest (13)? Is het juist om de verhalen uit het boek Richteren 'sagen' te noemen (16)? En het boek Ruthe een 'novelle' (29)? Is het werkelijk een open vraag of er in de tijd van de richters wel een 'stam Juda' bestond (30)?
Tot de positieve punten behoort ook dat de schrijver het leven van David in verband brengt met de Psalmen van David. Het is wel een dun draadje. Alleen Psalm 23 wordt ter sprake gebracht (91v). Dit punt vraagt om nadere uitwerking. De vroomheid van David zal een wezenlijk onderdeel moeten vormen van een aan hem gewijde biografie. Hij is toch de man naar Gods hart? Dat is en blijft hij tóch. David, de gezalfde des Heeren bij de gratie Gods.
H.J. de Bie, Huizen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 1991
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 1991
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's