De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

24 minuten leestijd

BEROEPEN TE:
Genemuiden: J. Maasland te Kootwijk
Apeldoorn: W. F. Stoel als luchtm. pred. wonend te Apeldoorn
Str. gem. Frieslandsend: J. Dijkstra te Drachten.

AANGENOMEN NAAR:
Vriezenveen: N. Mels te Well-Ammerzoden
Zierikzee: G. v. d. Pol te Nigtevecht
Leiden: D. Stolk te Boxtel t/m Schijndel
Woerden: H. Markus te Noordeloos.

BEDANKT VOOR:
Aalburg: C. v. d. Scheur te Bodegraven
Nijkerkerveen: H. Westerhout te Zeist
Genemuiden: L. W. Chr. Ruijgrok te Middelharnis
Hendrik Ido Ambacht: G. C. de Jong te Sliedrecht.

AFSCHEIDSDIENST DR. J. HOEK TE VEENENDAAL 18 SEPTEMBER 1994
Na 15 jaar nam dr. J. Hoek afscheid van de Hervormde Gemeente van Veenendaal. Dr. Hoek zal als staffunctionaris gaan werken bij de Hervormd Gereformeerde Jeugdbond. Tevens zal hij gaan doceren aan de Theologische Hogeschool vanwege de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. Hij zal hiertoe worden bevestigd tot predikant voor buitengewone werkzaamheden op D.V. vrijdag 7 oktober 1994.
Voordat de eigenlijke dienst begon, werden er een aantal toespraken gehouden. Allereerst door dr. Hoek zelf. Er werd teruggeblikt op de afgelopen 15 jaren waarin hij mocht promoveren (1981) en hij lid was van de generale synode en het moderamen daarvan (1989-1993). Daarna werden woorden van dank uitgesproken aan diverse personen en instanties. Tot slot sprak hij de gemeente toe en onderstreepte dat we ten diepste alles aan de Heere te danken hebben.
Hierna werd hij toegesproken door ds. D. N. Verheij uit Renswoude namens classis en ring, door ds. G. J. van Steeg namens de centrale kerkeraad en door ouderling Z. van Ginkel namens kerkeraad en gemeente. Hierna werd de scheidende predikant toegezongen uit Psalm 84: 3.
De schriftlezing voor deze afscheidsdienst was Deuteronomium 33 : 26-29 en 2 Korinthe 13. De tekst voor deze dienst was 2 Kor. 13 : 11: 'Voorts, broeders, weest blijde, wordt volmaakt, weest getroost, weest eensgezind, leeft in vrede: en de God der liefde en des vredes zal met u zijn'.
Vanuit Deut. 33 hebben we ook afscheidswoorden van Mozes gelezen. Mozes drukt vlak voor zijn sterven het volk van Israël tegen het hart van God. Vanuit 2 Korinthe hebben we afscheidswoorden van Paulus gelezen. De tekst begint met: 'voorts broeders', dat wil zeggen 'tenslotte'. We stellen ons natuurlijk niet op één hoogte met Mozes of Paulus. We zijn ook het volk Israël of de gemeente van Korinthe niet. Maar we herkennen met elkaar wel iets van de ontroering, de dankbaarheid en de ernst van een afscheid voor Gods aangezicht. In de tekst van vanmiddag zien we dat Paulus een stevige handdruk geeft aan zijn geliefde gemeente. Onze tekst bevat vijf vermaningen, zoals er vijf vingers aan een hand zijn. Zo is deze pastorale handdruk vijfledig. Voordat we deze vijf vermaningen gaan overdenken, halen we het slot van de tekst naar voren. Daar is sprake van 'de God der liefde en des vredes'. Deze God heeft Paulus de Korinthiërs gepredikt en Mozes het volk Israël. Deze God heb ik aan u, gemeente van Veenendaal, gepredikt. Deze God is de Vader van onze Heere Jezus Christus. De God is de drieënige, Vader, Zoon en Heilige Geest. De liefde van deze God is hierin geopenbaard dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft en dat voor onwaardigen, voor afkerigen, voor vijanden. Liefde als soevereine liefde, verkiezende liefde, zoekende liefde, verlossende en herscheppende liefde. In het paradijs hebben wij de Heere op het hart getrapt. Zijn liefde in twijfel getrokken. Hij komt tot die zondaars die al bevende wegvluchten, met de belofte van Zijn Zoon. Laat je overwinnen door deze liefde. Laat je op de knieën dringen door deze liefde. Predikers smeken in Gods naam: 'laat u met God verzoenen'. Daarin weten we dan ook 'de schrik des Heeren'.
Dat wil zeggen: de spits van de vlam van Gods liefde zal ons verteren, wanneer wij Christus afwijzen. Want als wij de Heiland in onverschilligheid negeren en in ongeloof verwerpen, dan wijzen we opnieuw Gods liefde af. En dan is er geen uitkomst meer. Na de zondeval in het paradijs was er nog uitkomst. Maar als we Christus verwerpen, is er geen redding meer. Hier is de prediking geladen met eeuwigheidsernst. De God van de liefde is ook de God van de vrede. Het gaat om een heel andere vrede dan die van de wereld. 'Vrede laat Ik u: Mijn vrede geef Ik u: niet gelijk de wereld hem geeft, geef Ik hem u' (Joh. 14 : 27). Vrede, die getekend is door het bloed van Christus. Vrede geschonken door de Heilige Geest. 'Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus' (Rom. 5 : 1). Leg de wapens neer van ongeloof en onbekeerlijkheid, van zelfhandhaving en hoogmoed. Val Hem te voet, belijdt uw schuld en smeek Hem om de vrede.
Maar nu dan dat vijftal vermaningen. De vijf vingers van een pastorale handdruk ten afscheid.
In de eerste plaats: 'weest blijde'. Het gaat om een gefundeerde blijdschap. Het geheim van de blijdschap van de christen is dat hij of zij achter alle dingen de genade van God mag zien.
Vervolgens lezen we: 'wordt volmaakt'. Het gaat er niet om dat Paulus uit Korinthe binnen de kortste keren een perfecte modelgemeente zou willen zien groeien. Maar het gaat er om dat de gemeente zich wil laten corrigeren, zich van dwaalwegen wil laten terugbrengen.
Het volgende woord is: 'weest getroost'. Beter: 'laat u vermanen'. De brieven van Paulus staan vol met vermaningen en terechtwijzingen. Verhardt u niet, maar laat u leiden. Dan zullen wij telkens de eenheid van 'vermanen' en 'vertroosten' ervaren, want wij ontvangen troost, kracht en licht wanneer wij wandelen in de wegen die God wijst.
In de vierde plaats lezen we: 'weest eensgezind'. We weten hoezeer dat appèl nodig was in Korinthe. Hoe is het onder ons? Het gaat niet om het toedekken van wezenlijke verschillen. Het gaat er evenmin om dat er geen enkele verscheidenheid zou mogen zijn, zolang deze maar bijbels verantwoord is.
Zo komen we bij het laatste: 'leeft in vrede'. Als we door genade dicht bij de Heere mogen leven, dan kan er ook onderling geen verwijdering en verbittering zijn. De liefde die ons aan de Heere en Zijn dienst verbindt, smeedt ons dan ook onderling samen. Op deze wijze zal de God van de liefde en de vrede met ons zijn. Daar mogen we op vertrouwen. Daarmee is de toekomst van de gemeente gegarandeerd. Tenzij…, ja tenzij wij aan de roepstem van de Geest ongehoorzaam zouden zijn. Wij kiinnen immers de Geest bedroeven, tegenstaan en zelfs uitblussen. God zal met ons zijn, maar dan wel alleen in de weg van dagelijkse bekering. Alleen wanneer de indringende vermaningen van het Woord ons samen op de knieën brengen in verlegenheid om de Heilige Geest. Als we samen naar Hem uitzien, jongeren en ouderen, dan zal Hij waaien door de hof van de gemeente en door heel de Kerk in Nederland en door Israël en de volkerenwereld en dan zullen we nog eens wat gaan beleven. Dan zal de God van de liefde en van de vrede voor grote verrassingen zorgen.
Geliefde gemeente van Veenendaal, ik reik u den hand ten afscheid. Wat ik nog zeggen wilde, broeders en zusters, weest blijde, wordt volmaakt, weest getroost, weest eensgezind, leeft in vrede – en de God der liefde en des vredes zal met u zijn. Amen.

DRS. C. BLENK BEVESTIGD EN INGETREDEN ALS PREDIKANT IN DELFSTSE MATTHEÜSWIJK
Met als thema van zijn prediking de tekst uit Openbaring 3: 11, 'Zie, Ik kom haastelijk; houd dat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme', deed drs. C. Blenk zondag 18 september intrede als predikant van de hervormde wijkgemeente Mattheüskerk in Delft. De intrededienst werd 's middags gehouden in de Oude Kerk te Delft. In datzelfde gebouw was drs. Blenk die ochtend bevestigd door prof. dr. A. de Reuver, de oud-predikant van de Mattheüswijkgemeente.
In Handelingen 20 : 17-24 had dr. De Reuver het thema van de prediking gevonden. Vooral de verzen 18-21 werden daarbij benadrukt. De huiver voor het nihilisme, de afkalving, de ontkerkelijking vragen om een goede 'gids'. 'We staan met het evangelie in een cultuur, die er nauwelijks belangstelling voor heeft. Niet struikrovers bedreigen ons, maar het sluipend gevaar van afval, godsvervreemding. Een goede gids is noodzaak,' aldus de predikant, verwijzend naar Paulus. Hij waarschuwde tegen de verzoeking, die bij iedereen aanklopt.
'Als de demonische verzoeking toeslaat, kijk er niet te lang naar, maar wend je blik af, kijk naar Golgotha!'
Tenslotte wees hij op de opdracht die Paulus gaf om over te dragen wat 'nuttig' is; 'nuttig voor ziel en zaligheid èn het dagelijks leven'. 'Dient gezond voedsel toe, niet omdat het goed smaakt of omdat het bevalt, maar omdat het nuttig is; het nut van bekering tot God en het geloof in onze Heere Jezus Christus.'
In de intrededienst trok ds. Blenk in zijn prediking een vergelijking tussen zijn oude (Amsterdam) en nieuwe gemeente. 'Ik kijk hier m'n ogen uit, zoveel mensen als er nog naar de kerk komen. Ik kijk met Amsterdamse ogen, daar is dat voorbij, maar hier is het nog. Maar toch kruipt er in m'n hart een zekere angst. De schrik voor de afval zit in m'n botten. Het zal toch niet ook hier… En hoe dan te preken!'
Hij waarschuwde daarom de Delftse hervormde gemeente. 'Belangrijker dan die Amsterdamse ogen zijn de ogen van Christus. Hoe kijkt de Heere Jezus naar de kerken hier op aard.' De gemeente in Filadelfia leek ook geen waarschuwing nodig te hebben, maar toch deed Paulus het. 'Houd wat je hebt; dat wil niet zeggen de oude kerken, de tradities, maar de open deur, het Woord. Dàt moesten ze bewaren, met open deuren naar buiten. En dat geldt ook voor ons. We moeten de vreze des Heeren niet angstvallig achter gesloten deuren bewaren. We moeten het Woord bewaren in een diepe bevindelijkheid des harten, maar met een open deur naar de wereld en de cultuur; opdat anderen gelokt mogen worden.'
Verwijzend naar de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden merkte de predikant op: 'Wij zijn allen genodigd op het bruiloftsfeest. Maar je zal maar zonder olie staan op het kritieke moment. Daarom laat ons gebed zijn: geef ons olie in onze lamp en houd je lamp stevig vast, met het oog op de toekomst. 't Is net als met fietsen en autorijden: met wind mee kun je zonder moeite sturen, maar met storm en regen is dat veel moeilijker. Houd vast wat je hebt… Ook als er stormen over Delft gaan, houd je stuur goed vast, opdat je niet verongelukt!'
Na afloop van de eredienst werden ds. Blenk en zijn gezin toegesproken door ds. G. J. Hiensch van de zustergemeente Maranathawijk. Deze sprak namens het ministerie van hervormde predikanten, van Delft, het breedministerie van de ring Delft en de classis. Daarna werd het predikantsgezin nog namens de kerkeraad toegesproken door ir. R. Cuperus. Tot slot werd de familie Blenk door de gemeente toegezongen met Psalm 25 : 2 in enigszins aangepaste vorm.

BEVESTIGING EN INTREDE VAN KAND. W. J. DEKKER TE MOLENAARSGRAAF OP 18 SEPTEMBER JL.
Ds. J. C. Schuurman, schoonvader van kand. Dekker, had tot tekst voor de bevestiging gekozen 2 Tim. 4 : 2. Predik het Woord; houd aan tijdig en ontijdig; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
In deze wellicht laatste brief van Paulus geeft hij Timotheüs goede raad om hem bestand te doen zijn in de moeilijke tijden van de laatste dagen, waarin mensen kittelachtig van gehoor zijn geworden. Deze raad is: Predik het Woord! Calvijn zegt er van: Bedien het Woord! En dat vanuit een biddende omgang met het Woord. Te allen tijde, onder alle omstandigheden, met vermaning en vertroosting, lerend de wil van God als dienaar van Christus.
Na de bevestiging namen aan de handoplegging deel de predikanten: J. C. Schuurman sr., J. A. H. Jongkind,  J. v. h. Goor, W. Verboom, P. H. V. Trigt, J. C. Schuurman jr., H. J. Lam, C. v. Sliedregt en J. J. v. Holten.
Toegezongen werd psalm 119 : 9 (gew.).
Ds. W. J. Dekker preekte in de intrededienst over Jer. 1 : 12: En de Heere zeide tot mij: Gij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn woord om dat te doen.
Jeremia wordt geroepen tot het ambt op jonge leeftijd in een donkere tijd. Maar ondanks dat, getuigt dit eerste hoofdstuk van een hoge inzet. Roeping en thematiek worden op toon gezet door de Heere Zelf. Jeremia heeft veel bezwaren: moet hij de woorden Gods doorgeven? Dat kan hij niet. Maar God laat hem zien een bloeiende amandeltak: teken van nieuw leven door God gegeven. God is wakker over Zijn Woord! God gaat niet in op Jeremia's bezwaren, want de prediking is Gods zorg, ook over Molenaarsgraaf. Het nieuwe leven door de prediking is door Christus en dat leven uit zich in geloof en bekering.
De prediker mag in afhankelijkheid en met gevouwen handen het woord verkondigen, maar God zet de toon: Ik zal. Hij is het begin, zoals het eerste hoofdstuk de ouverture is op het gehele boek Jeremia en daarom zal Zijn Naam eeuwig eer ontvangen.
Na de gebruikelijke toespraken werd ds. Dekker toegesproken door burgemeester Abbring, ds. J. A. H. Jongkind en ouderling W. D. den Hoed, die ds. Dekker liet toezingen ps. 37 : 2 en 3.
Met het zingen van ps. 72 : 11 werd aan God de dank gebracht voor deze blijde dag.

GEDENKDAGEN VAN PREDIKANTEN IN DE MAAND OKTOBER 1994 D.V.
Ds. Tj. de Jong uit Staphorst herdenkt op 4 oktober het feit dat hij 25 jaar ervoor in Nieuw-Lekkerland tot predikant werd bevestigd.
In Zwijndrecht hoopt ds. J. Wieman op 6 oktober zijn 70e verjaardag te vieren. In Kamperveen werd op 10 oktober 1954 ds. G. Biesbroek tot predikant bevestigd. Dat houdt in dat laatstgenoemde op die datum in Ede zijn 40-jarig ambtsjubileum hoopt te vieren. Op dezelfde dag is ook ds. J. C. Schuurman, wonend in Barneveld, tot predikant in Bleskensgraaf bevestigd. Dus ook hij viert dan zijn 40-jarig ambtsjubileum.
Ds. A. de Leeuw, die in Maarn woont, viert op 15 oktober zijn 85e verjaardag. Boskoop was zijn laatste standplaats. Nog een tachtigjarige is: ds. E. Woltinge in Hoogeveen, hij hoopt op 22 oktober 80 jaar te worden.

LUISTEREND DIENEN…
Een initiatief dat hout snijdt
Deze titel is verbonden aan een zestal bezinningsavonden, die het Werelddiakonaat, in samenwerking met de Provinciale organen van Gelderland, belegt.
Als je zegt dat de kerk 'hier' (in Nederland dus) zich verbonden weet met de kerk 'daar' (via Werelddiakonaat en zending dus), dan moet er ook een handreiking geboden worden aan onze gemeenten, om daar handen en voeten aan te geven.
Omdat het primair om het hart gaat, daarom beginnen we die avonden met een bijbelstudie n.a.v. 2 Kor. 8 en 9. Een bijbels grondprincipe voor daadwerkelijk dienstbetoon t.g.v. de gemeente te Jeruzalem (ver weg dus!). Wat ook bij dit Schriftgedeelte naar voren komt is dat het uiteindelijk om de gerichtheid van het hart gaat, om de houding van de gemeente(leden). Informatie is daarom van groot belang. Informatie, die ook oog heeft voor de gemeente en haar eigenheid.
Daarom beleggen we per classis een bezinningsavond.
Daarom ook staat er weer een nieuwe uitgave op stapel, die de gemeente op het oog heeft in het kader van de praktische bezinning met het oog op Luisterend Dienen.
Daarom ook willen we u (weer) attent maken op de preekschetsenbundel en de bundel vergader-openingen.
Omdat we de gemeente, ù dus, mee willen nemen in deze vorming en bewustwording. Juist de (educatieve) insteek van 'Luisterend Dienen' biedt handvatten om de bezinning in alle lagen van de gemeente op gang te brengen. Daarbij denken we naast de kerkdiensten ook aan catechese, clubwerk, kringenwerk en kerkeraden. Omdat het om méér gaat dan het bedenken van de collectezakken. Wij worden met de discipelen gezet op het spoor van de navolging van Christus Jezus, onze Heere. Leest u nog eens over Zijn innerlijke ontferming en bewogenheid in Mattheüs 9 : 35-38 en de uitzending van Zijn leerlingen daarna in Mattheüs 10!
Voor de regionale avonden, die belegd zijn, hebben we zeer gerichte uitnodigingen doen uitgaan. Naar diaconieën en predikanten, naar commissies en organen, die betrokken zijn bij de vragen 'daar'. Deze avonden staan overigens open voor iedereen, die zich betrokken weet bij de kerkelijke contacten tussen 'hier' en 'daar'. Die avonden beginnen steeds om 19.45 uur en worden gehouden te:
Nijkerk, gebouw 'De Schakel', 6 oktober
Ede, gebouw 'De Ark', 12 oktober
Bruchem, gebouw 'Eben-Haëzer', 13 oktober
Putten, gebouw 'De Aker'. 19 oktober
Heerde, gebouw 'Welgelegen', 9 november
Zetten, gebouw 'De Hoeksteen', 30 november.
Verdere informatie kunt u krijgen bij het Provinciaal Diakonaal Centrum te Arnhem, tel. 085-551745 of bij D. van Dijk, projectmedewerker Luisterend Dienen, tel. 05202-23946.

LUISTEREND DIENEN EN DE NOODHULP
Gevlucht van (eigen) land en volk,
verjaagd van hier naar daar,
je zal vreemdeling zijn! (…)
Achter deze proza van A. Booyen ligt een angstbeeld dat mij onrustig maakt. Die gevoelens oproepen, die ik eigenlijk niet wil toelaten.
Veel mensen op de wereld zijn (letterlijk!) vreemdeling geworden. Op de vlucht voor het geweld in hun land. Of vanwege de honger. Of omdat er een dictatuur heerst, die hen onderdrukt. 'Je zal maar vreemdeling zijn…'
Wie maar denkt aan de ontzettende situatie in Rwanda, weet waar we op doelen. Wie de boven geciteerde proza leest, voelt wat voor angst en onzekerheid dit oproept. En dan weten we nog alleen van die volken, waarover de massamedia ons berichten! Ook als de televisiecamera's allang verdwenen zijn, wanneer de journalisten naar die nieuwe brandhaarden verhuisd zijn, dan nòg blijft die onthutsende situatie, dat je je niet veilig kunt voelen in eigen land, en dus op de vlucht bent! (denk eens aan Soedan!) Je zult maar vreemdeling zijn… Dan is niets meer 'gewoon', niets meer 'vanzelfsprekend'.
Nu zijn er in de afgelopen maanden nogal wat collecten gehouden voor de noodhulp rond de vluchtelingen uit Rwanda. Elke hulp is daar welkom! Laat dat volkomen helder zijn. Toch zouden wij u er attent op willen maken, dat in de begroting van het project Luisterend Dienen (hun begroting is genomen uit het totale pakket van het Werelddiakonaat!) voor rampen wereldwijd op de begroting opgenomen is het bedrag van 130.000,– om daar te helpen, waar acute rampen en nood zich aandienen. Speciaal voor vluchtelingen staat een bedrag van 120.000,– op de begroting van 1994. Samen dus goed voor 250.000,–, hulp van de kerk hier aan de kerken daar, om in de ergste nood te voorzien.
Als er in uw gemeente (weer) aandacht (nodig) is voor vluchtelingen of vanwege acute noodsituaties, wellicht zou het dan zinnig zijn te noteren het gironummervan Luisterend Dienen, het project van het Werelddiakonaat, nr. 76035.
Verdere informatie kunt u krijgen bij de Commissie Werelddiakonaat (03438-23681) of bij de projectmedewerker,  D. van Dijk, tel. 05202-23946.

RAAD VAN KERKEN: BLIJF SOLIDAIR MET ISRAËL EN DE PALESTIJNEN
Het is nu ruim een jaar geleden dat het vredesproces tussen Israël en de PLO begon. De stellingname van de Raad van Kerken in Nederland is altijd die van de 'dubbele loyaliteit' geweest: aan Israël en aan het Palestijnse volk. In dat kader bepleitte de Raad de erkenning van de PLO als de stem van het Palestijnse volk en de totstandkoming van een Palestijnse staat naast de staat Israël. Die loyaliteit aan de beide partners in het vredesproces staat nog steeds overeind. In een brief aan de lidkerken schrijft de Raad dat het nu meer dan ooit zaak is de betrokkenheid en het meeleven met zowel het volk van Israël als het Palestijnse volk in de gehele christelijke geloofsgemeenschap levend te houden. 'De voorbede voor het volk van Israël en de Palestijnen mag niet ontbreken in de dienst van de gebeden. Onze betrokkenheid is nodig om beide partijen te binden aan een akkoord dat angst, pijn en haat van het verleden overstijgt, een eind maakt aan bezetting en militaire overheersing en wederzijdse samenwerking zoekt als middel tot vrede tussen beide volkeren. Bijzondere aandacht verdienen die joodse en Palestijnse groepen en organisaties, die zich inzetten voor vrede en democratisering in het Midden-Oosten en voor het afbreken van vijandbeelden en het opbouwen van nieuwe relaties. Steun voor het werk van deze groepen blijft onverminderd noodzakelijk om het vredesproces te laten slagen', zo schrijft de Raad.
Verder vraagt de Raad van Kerken aandacht voor de kwetsbare positie waarin de kerken en christenen in het  Midden-Oosten verkeren. 'Zij zijn het die ons voortdurend vragen hen niet te beschouwen als overblijfsel uit een ver verleden, maar als levende gemeenschappen, die belangstelling en contact op prijs stellen en dat ook nodig hebben. Christenen hebben ook een belangrijk aandeel in de opbouw van de Palestijnse samenleving. Zij hebben in een verklaring uitgesproken dat het de christelijke opdracht is de krachten van haat, verdeeldheid, onderdrukking en oorlog om te zetten in liefde, eenheid, bevrijding en vrede. Die opdracht delen wij met hen', aldus de Raad in zijn brief.
(Kerkbulletin)

VRIJE EVANGELISCHEN GASTEN BIJ SAMEN OP WEG
De drie Samen op Weg-kerken krijgen er een gast bij: de Bond van vrije evangelische gemeenten. Vertegenwoordigers van deze bond zullen zowel in de synode van de drie kerkgenootschappen als bij de Raad van deputaten Samen op Weg aanwezig zijn met spreekrecht, maar zonder stemrecht. De Bond van vrije evangelische gemeenten is een los verband van gemeenten, die in de vorige eeuw zijn afgescheiden van de hervormde kerk. De ongeveer vijftig vrije evangelische gemeenten hebben al nauwe banden met de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland, wat blijkt uit de traditie van kanselruil en gezamenlijke diensten. Binnen de bond bestaat enige huiver tegen Samen op Weg omdat er veel nadruk op het bovenplaatselijk apparaat ligt, terwijl de plaatselijke gemeenten van de bond een grote autonomie hebben. Toch wil de Bond van vrije evangelische gemeenten vaste gast zijn bij Samen op Weg, omdat contact houden met de hoofdstroom van de protestantse kerken er hoog in het vaandel staat.

WINDROOS-KERSTCONFERENTIE OVER LEERLING EN GETUIGE ZIJN
In een onlangs verschenen rapport werden jongeren van nu aangeduid als 'patatgeneratie'. Ze zijn jong en willen niks… Het is duidelijk dat in dit rapport geen jongeren in beeld komen die naar weekends of conferenties van De Windroos gaan. Goed, je kunt op de Windroos-kerstconferentie 's avonds wel een patatje kopen, maar dat staat niet op het programma. Jongeren, die meer willen dan consumeren, zijn welkom op de kerstconferentie – alweer de 19e – die van 27 tot en met 31 december a.s. in De Bron in Dalfsen wordt gehouden.
Het thema van het vijfdaagse evenement aan de Overijsselse Vecht heeft als thema 'Leerling en getuige zijn'. Jezus volgen is bepaald niet vanzelfsprekend. Het staat niet alleen haaks op de jongerencultuur – en dus op jouw leefwereld – het gaat ook vaak in tegen je eigen verlangens. Maar je weet ook dat een leven zonder Jezus gedoemd is te mislukken. Wie navolger van Christus wil zijn, moet wel weten wie Hij is en wat Hij van ons vraagt. Dat komt op de conferentie in bijbelstudies en andere bijdragen aan de orde. Onlosmakelijk verbonden met het leerling-zijn van Jezus is het getuige-zijn van Hem. Dan gaat het niet alleen om woorden, maar vooral ook om wat je omgeving aan je merkt.
Wie al vaker samen met zo'n 800 andere jongeren in de kerstvakantie in Dalfsen is geweest, hoeven we niets meer te vertellen. Voor wie tot nu toe die kans gemist heeft of te jong was (je moet wel minimaal 17 jaar zijn) melden we dat er naast de dagelijkse bijbelstudie van Gert van den Bos zoveel keuzeprogramma's zijn, dat het moeilijk kiezen is. En er is nog meer: samen zingen met goede begeleiding, samen bidden, praten en nog eens kletsen tot (als je dat wilt) middernacht. Toegegeven, het is massaal, maar je maakt deel uit van een vast klein groepje dat elkaar elke dag ontmoet. 'Zoekraken' kun je dus niet.
Elk jaar weer is de conferentie al vroeg volgeboekt. Wees er dus snel bij (in elk geval voor 1 november). Je kunt je alleen voor de hele conferentie aanmelden. De kosten zijn ƒ 140,–. Bel naar Jeugdevangelisatiecentrum De Windroos, tel. 033-622802 (tijdens kantooruren) of naar Gert van den Bos, tel. 08380-18926. Wacht met betalen tot je een acceptgiro krijgt. Als het geld bij ons binnen is, ben je definitief ingeschreven.

SYMPOSIUM: CHRISTELIJKE IDENTITEIT
Op zaterdag 22 oktober 1994 viert het dispuut 'Ichthus' sub voce 'In Hoc Signo Vinces' te Rotterdam, uitgaande van de Civitas Studiosorum in Fundament Reformato, zijn zevende lustrum. Ter gelegenheid daarvan wordt een symposium georganiseerd over het thema: Christelijke identiteit: eender en anders.
Plaats: Reviuscollege, Piccolo 50 te Rotterdam-Zevenkamp
Datum: zaterdag 22 oktober 1994 van 10.00 tot 16.00 uur.
Door middel van een aantal lezingen, co-referaten en een forumdiscussie wordt nagegaan op welke manier christelijke identiteit in de huidige samenleving tot uitdrukking moet of kan worden gebracht. Ook komt aan de orde hoe het christendom door de eeuwen heen zijn 'eigenheid' gestalte gaf en met welke vragen christenen thans persoonlijk geconfronteerd worden wanneer ze aan hun 'eigenheid' inhoud en vorm geven.
De sprekers/forumleden zijn:
– mevr. drs. J. A. van den Dorpel-Plante (medewerker Ingenieursbureau NS) uit Rotterdam, oud-bestuurslid van het dispuut;
– dr. G. C. den Hertog (christelijk-gereformeerd predikant) uit Leiden;
– mr. G. Holdijk (lid Eerste Kamer der Staten-Generaal) uit Apeldoorn, oud-lid van het CSFR-dispuut Sola Scriptura;
– ir. L. A. Jansen (rector Van Lodensteincollege) uit Amersfoort, oud-bestuurslid van het dispuut.
De forumdiscussie, die 's middags om 14.00 uur begint, staat onder leiding van drs. C. M. van Loon (stafmedewerker IFES-Nederland en oud-bestuurslid van het dispuut) uit Amersfoort. Door deze discussie kan een uitwisseling van ervaringen tussen oud-leden en leden plaatsvinden.
Er wordt een lustrumbundel gepresenteerd waarin bijdragen staan van leden en oud-leden over aspecten van het thema 'christelijke identiteit'. Ook is een aantal interviews opgenomen met predikanten en personen, die betrokken zijn bij de vormgeving aan de identiteit van hun kerk of organisatie.
Tijdens de pauzes of de receptie van 16.00 tot 18.00 uur is er ruimschoots gelegenheid voor ontmoeting en onderlinge gesprekken.
De prijs voor het bijwonen van het symposium (incl. lunch en lustrumbundel) is ƒ 35,–. Voor echtparen geldt een reductie. Aanmelding graag vóór 7 oktober 1994. Informatie en aanmelding: Irma den Hoed (secr.), Noorderhavenkade 109b, 3039 RL Rotterdam, tel. 010- 2650238 of Rik van Andel (penn.), tel. 010-4376403.

REÜNISTEN VAN VOETIUS
De reünisten van Voetius zijn van harte uitgenodigd de lustrum-dies ter gelegenheid van het 95-jarig bestaan, te houden D.V. 5 oktober a.s., bij te wonen. Het middaggedeelte wordt ingevuld met een dubbellezing door dr. E. Dekker en prof. dr. A. de Reuver onder het thema 'De wil in beweging', wilsvrijheid en prediking. Ter attentie en ter aanvulling op een eerder verspreide convocatie zij nog vermeld dat ook de echtgenotes van de reünisten welkom zijn. Opgave telefonisch: tel. 01824-2125.

MOEILIJKE VRAGEN IN HET EVANGELISATIEWERK
Wie betrokken is bij evangelisatiewerk kan zo een rijtje vragen opnoemen, die gesteld worden door buitenkerkelijken. 'Er zit in alle godsdiensten wel iets goeds – is het niet één pot nat?'; 'Als je kijkt naar alles wat er allemaal gebeurt in de wereld, hoe kun je dan geloven dat er een God is, die alles bestuurt?'; 'Zonde – ik zou niet weten waar ik me schuldig aan maak.' Niet alleen mensen, die in evangelisatiewerk bezig zijn, maar iedere christen wordt af en toe met zulke vragen geconfronteerd. Wat zeg je dan? En hoe voorkom je dat het gesprek dan meteen doodloopt? Wat kun je vanuit de Bijbel zeggen en wat moet je juist niet zeggen?
De IZB biedt een cursus aan, waar op vier avonden op deze en andere vragen wordt ingegaan. Aandacht krijgen vooral de vragen over God en het lijden en over het unieke van Christus als enige Weg. Ook mensen die zelf met deze vragen zitten, zijn welkom op de cursus! De cursus wordt gegeven in Vriezenveen op 6, 13 en 27 oktober en 3 november 1994; in Capelle a/d IJssel op 10 en 17 oktober en 7 en 21 november 1994; in Beneden-Hardinxveld op 16, 23 en 30 november en 7 december 1994 en in Zeist op 9, 16, 23 en 30 november 1994. De cursussen zijn bedoeld voor de regio's waarin deze plaatsen liggen. De kosten zijn ƒ40,– per persoon (echtparen ƒ 60,–); koffie en cursusmateriaal inbegrepen. De cursus gaat door wanneer er tenminste 20 aanmeldingen zijn.
Aanmelding bij: Bureau IZB, Joh. van Oldenbarneveltlaan 10, 3818 HB Amersfoort, tel. 033-611949. Voor de aanvang van de cursus ontvangt men verdere gegevens, acceptgiro en routebeschrijving.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's