De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerst en de volkeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerst en de volkeren

5 minuten leestijd

Kerstfeest is bij uitstek zendingsfeest! Niet alleen Israël mag de Gezondene van de Vader ontvangen, maar eveneens de volkeren. Hoe kan het ook anders, wanneer beleden wordt: 'Alzo liefheeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden' (Joh. 3 : 16, 17).
Eén van de velen die van dit heilsfeest op de hoogte is gesteld door de Heilige Geest is Simeon.

Een zendingslied
Wanneer Jezus met Zijn ouders in de voorhof van de tempel naar het gebod is, mag Simeon overeenkomstig Gods belofte zijn Zaligmaker zien en in de armen nemen, God lovend! (Lucas 2).
Opmerkelijk genoeg blijft hij niet bij het particuliere staan (vs. 30), maar mag hij verder zien en meer profeteren. Mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien, letterlijk: het reddende (Kind) van U. Zaligheid, Die Gij bereid hebt voor het aangezicht van alle volken; een Licht tot verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van Uw volk Israël (vs. 31, 32).
Het heil, de Heiland door God bereid en gezalfd blijft niet verborgen, maar wordt binnengedragen en voorgesteld in de publieke voorhof en is bestemd voor de volkeren. Zij mogen Hem zien en hebben met Simeon, met Israël. Als profeet bezingt Simeon, dat Gods zending wereldwijde bekendheid zal krijgen en dat Israël en de andere volken daar tot hun behoud van mogen profiteren. Jezus' zending, Zijn komst in het vlees betekent uit- en toekomst, verlossing voor alle volken.
In dit zendingslied stemt Simeon, door de Geest voorgelicht, in met de vromen van het Oude Verbond.
Met name de profetie van Jesaja, zowel in Hebreeuwse als Griekse versie, wordt door hem beaamd en van harte overgenomen in geloof. Zelf verlicht getuigt ook Simeon van het Licht!

Licht tot verlichting der heidenen
Jezus, de Knecht des HEEREN, is het Licht der wereld (Jes. 42 : 49; Joh. 8). Tot openbaring der heidenen. Wil dat zeggen, dat Hij áán de volkeren openbaring schenkt? Dat ook.
Maar er staat, dat Hij Licht is tot verlichting vàn de heidenen! Verlichting betekent hier zoals er letterlijk staat: apocalypse, onthulling, aan de dag brengen van iets of iemand. Daarmee vat Simeon samen wat de profetie heeft voorzegd, nl. naast het verzamelen van Israël zal de Messias eveneens tot een Licht der heidenen zijn. En Hij zal die heidenen tevoorschijn roepen! De volkeren zullen erbij komen. Hoor maar: 'Om te zeggen tot hen die in duisternis zijn: Komt tevoorschijn' (Jes. 49 : 6-13). De Griekse vertaling zegt: 'Dat zij die in duisternis zijn, onthuld worden'.
De gedachte is dus, dat de volkeren absent zijn, wegdwalen op eigen wegen, rondtasten(d) in duisternis, maar als Christus verschijnt, dan komen zij voor de dag.
God roept door Zijn Zoon heidenen uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. En zij die niet Gods volk waren, mogen met Israël wel Gods volk genoemd worden (1 Petr. 2). God brengt dus Zijn volk aan en in het licht. Wat een genade en eer! Als alle volken dusdoende met Abraham gezegend worden, bereikt daarmee de geschiedenis van Gods volk zijn (oudste) doel (Gen. 12 : 3). Het laat intussen onverlet, dat ook Israël niet zonder het licht van de Gezalfde des Heeren kan, wil het getroost en verheerlijkt worden.
Duidelijk mag zijn vanuit het geheel van de Schriften, dat God Zijn scheppingsplannen, de aanspraken op Zijn totale wereld niet laat vallen. En Abrahams roeping en verkiezing, die van Israël dan? Wel die is er met het oog op de volkeren! De enig ware God Die Zich aan Israël in het bijzonder heeft geopenbaard, wil de volkeren barmhartig zijn (Jona).
Helaas heeft Israël al te zeer zijn roeping om getuige te zijn verzaakt en het heil voor zichzelf gereserveerd. Vandaar de aankondiging en de komst van de Messias Die Zijn roeping in, voor en namens Israël en ten bate van de volkeren wel verstaat alsook volbracht heeft!

Eerst de Jood maar ook de Griek
Jezus Christus is al bij Zijn geboorte en tijdens Zijn rondwandeling op aarde in prediking en dienstbetoon allereerst de Heiland voor Israël, maar vervolgens voor de volkeren. De verloren schapen van het huis van Israël komen het met de wijzen uit het Oosten, met de Kananese, de Romein alsmede de Griek aan de weet. Hij is immers de Zoon des mensen (Dan. 7). Dat wordt trouwens betekend en bezegeld in kruis en opstanding. Daarin ligt de basis voor de wereldzending. De heilsfeiten zijn namelijk van allesomvattende betekenis. De scheiding tussen Israël en de volkeren is weggevallen. Heidenen mogen meedelen in het volle heil des HEEREN. Dit geheimenis mag Paulus verkondigen (Ef. 3). Niet voor niets worden de opdrachten tot zending onder Israël en de volkeren gegeven na het volbrachte Middelaarswerk en de bekroning daarvan door de Vader. Opdrachten die gedragen worden door Christus beloften en gerealiseerd door Zijn Geest – PINKSTEREN! –; middels de dienst van vele getuigen in woord en daad (Matth. 28; Marc. 16; Luc. 24; Joh. 20).
Door vele spanningen en misverstanden heen (lees het boek Handelingen) heeft Gods gemeente geleerd en leert zij nog (de geschiedenis van de zending in binnen- en buitenland wijst het uit), dat het heil des Heeren de volkeren wil bereiken. Opdat zij door geloof en bekering deel krijgen en houden aan Christus en aan Zijn verzoenend en vergaderend handelen. Het Kerstoffensief wordt daarom voortgezet en bergt de victorie op voorhand in zich.
Gods huis wordt vol, uit Israël en de volkeren (Openb. 7).
De vraag klemt: Bent u ook van de partij? Wie ja mag zeggen, belijdt – en prijst het anderen aan wereldwijd –: Het is een Kerstwonder!! Komt, laten wij aanbidden, allen tezamen (Ps. 96).

P. Koeman

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1994

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Kerst en de volkeren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1994

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's