Een gereformeerde preek in Parijs
Klein maar dapper
Hier moet het zijn, zeggen we tegen elkaar, wanneer we op de aangegeven plaats zijn aangekomen in de miljoenenstad Parijs. We kijken zoekend om ons heen, maar zien geen kerk. Dan wijst mijn vrouw op een bordje op het hek aan de kant van de straat: kijk, daar staat het: Eglise Reforméé Evangelique Independente. Dienst iedere zondag om 10.30 uur.
We volgen een pijl en zien het gebouwtje, klein maar dapper' tussen de hoge flats en de huizenmassa's. Bij de deur staat een man. Wanneer we naar binnen willen geeft hij ons een hand en heet ons van harte welkom. Fijn dat u er bent. Ja, ik heb er van gehoord, u komt uit Holland. Vanuit een klein portaal komen we in de kerkzaal. Er hangt een sfeer van stille rust. Zondagmorgen in Parijs. De dag des Heeren, ook hier. Hartelijk welkom, zegt de predikantsvrouw. Het is hier allemaal niet zo groot als in de kerken in Holland. We huren dit zaaltje en hebben het als kerk kunnen inrichten. Ze geeft ons de liederenbundel L'Arc en Ciel èn de liturgie voor de dienst. Dan komt de predikant naar ons toe, ds. D. Brienen, een zoon van dr. Brienen uit Nederland. Hij staat daar in zijn donkergrijze pak. Breed lachend geeft hij ons de hand. Dat is dus de Hollandse dominee in deze wereldstad.
In de kerk staan losse stoelen opgesteld aan weerszijden van een middenpad. Het zal vandaag niet druk zijn zegt de predikant. Heel Parijs lijkt wel uitgestorven. Het is vakantie, zie je. Maar nu zijn jullie er weer. Komt goed uit!
Voor de dienst
Aan de muur naast de preekstoel hangt een sober kruis. Schuin voorin staat een piano. Vóór de preekstoel een tafel waar de predikant achter staat tijdens het eerste deel van de dienst. We kiezen een plaatsje en wachten.
Steeds komen er meer mensen binnen. Ze groeten elkaar met een heilige kus (2 Kor. 13 : 12) en gaan zitten. Plaats na plaats, rij na rij raakt bezet. De kerkzaal wordt vol. Er komen zelfs mensen voor het eerst. De Heilige Geest heeft ze hierheen gedreven. Blanken, kleurlingen, ouderen en ook heel wat jongeren en... kinderen. Vooraan zit een man afkomstig uit Soedan. Vlak voor ons zit een ex-moslim. Verderop een jonge vrouw, zojuist terug van weggeweest. Op de voorste rij dhr. Coste, een erudiet atoomgeleerde, ouderling van deze gemeente.
Een jongere gaat achter de piano zitten. Hij begint te improviseren. Zijn spel vult de kleine ruimte. Klanken vloeien in elkaar over. Het is goed hier te zijn.
De dienst begint
Dan stopt hij. Het wordt stil. De predikant loopt naar voren en-gaat achter de tafel vóór de preekstoel staan. Hij heet alle aanwezigen hartelijk welkom en wijst er op hoe groot de zegen van de zondag is en in het bijzonder de zegen en de vreugde van de samenkomst van de gemeente. Hij spreekt vloeiend Frans.
Na het votum en de groet zingen we ons openingslied uit de liederenbundel. Staande, zoals de meeste liederen in deze dienst staande gezongen worden, ad majorem gloriam Dei, tot meerdere glorie van God. Dan volgt op ingetogen wijze de schuldbelijdenis door middel van schriftlezing en gebed, waarna de genadeverkondiging weerklinkt. Precies zoals Calvijn het in Straatsburg deed.
Vervolgens belijden we ons geloof. We doen dat met de woorden van vraag en antwoord 51 van de Heidelbergse Catechismus over de Heilige Geest.
Dan bidt de voorganger om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest. Iedereen bidt zeer betrokken mee. De Geest daalt merkbaar in ons midden neer.
Er zijn drie Schriftlezingen. Ze handelen alle drie over de Heilige Geest en Zijn gaven.
Voordat de predikant de Schriften leest, geeft hij met behulp van enkele affiches met kernwoorden aan de muur kort aan waarover hij de beide laatste keren heeft gepreekt. Ook toen ging het over de Heilige Geest. Mensen die die diensten niet konden bijwonen, worden zodoende op de hoogte gebracht van het voorafgaande. Mooi, deze didactische aanpak.
De prediliing
We zingen nog een lied en dan volgt de prediking vanaf de preekstoel. Het gaat over de gaven, die de Heilige Geest aan de gemeente schenkt, ook in onze tijd. Het valt op dat de predikant ingaat op het verschijnsel van de 'Toronto-zegen', waarbij mensen zich zo heftig door de Geest bewogen voelen, dat ze op de grond vallen. Laat u niet door zulke extreme dingen beïnvloeden, houdt hij de gemeente voor. Niet het extreme, maar het eenvoudige is het kenmerk van het werk van de Geest. Aan de gaven van de Geest gaat de persoonlijke kennis van de Gever vooraf. Daar komt het op aan. Daarna komen pas de gaven. Het muntstuk van tien franc dat iemand in de collecte doet lijkt wleinig te betekenen, maar dat kleine gebaar is nu juist symbool van de gave van de Geest.
Naast de twee affiches aan de muur voegt de predikant een derde. Met nieuwe kernwoorden over de Heilige Geest. De dienst krijgt het karakter van een leerdienst. Wat aan de orde komt is degelijke kost. Je moet er wat voor doen om de preek te volgen. Het hindert de gemeente nipt, integendeel, iedereen zit ademloos te luisteren en wordt meegenomen. De preek is verhaal, lering en verkondiging tegelijk met Christus in het centrum.
Een echte gereformeerde preek met een warme evangelische inkleuring. Aan zo'n preek heb je wat. Ik geloof dat dat ook voor onze gemeenten geldt.
Na de preek zingen we ten antwoord.
Collecte, annonces en gebeden
Dan volgt de collecte. De broeder die deurwacht heeft, komt nu naar voren, samen met een kind van de gemeente. Het kind krijgt de collectezak, en ouderwetse hengelstok met een zak eraan.
Eerst bidt de man hardop met de gemeente, of God de dienst der offerande wil zegenen. Ook bij deze inzameling der gaven gaat het om gaven die de Heilige Geest ons gaf en die wij aan God en elkaar mogen geven. Het kind gaat de rijen langs.
Nu worden de 'annonces', de afkondigingen gedaan, waarna enkele mensen in het bijzonder worden toegesproken. Een van hen, de man uit Soedan, vertelt hoe hij naar zijn familie is geweest en gedrongen door de liefde van Christus aan hen het Evangelie heeft gebracht. Maar zij (moslims) hebben zijn getuigenis niet aangenomen. De man staat daar zo kwetsbaar en vraagt om onze voorbede.
Wat voel je op deze manier heel sterk de gemeenschap der heiligen. Als een grote wereldwijde gemeenschap, waarvan deze kleine gemeente in Parijs een levend lid is. In het dankgebed wordt God gedankt voor wie Hij is in Jezus Christus voor Zijn gemeente. Voor de gave van het geloof en voor de gaven van de Heilige Geest. Er wordt gebeden om versterking van het geloof en om vermeerdering van de gaven van de Geest voor ieder van ons.
Tijdens de voorbeden worden enkele personen in het bijzonder aan de Heere God opgedragen. De man uit Soedan, de exmoslim, die voor een medische behandeling in Parijs verblijft, met zijn zoontje naast zich. Ook voor ons wordt gebeden en voor ons werk in Leiden. Dat doet je goed en geeft je nieuwe moed om verder te gaan.
De predikant breidt zijn handen over de gemeente uit en spreekt de zegen uit. De genade van onze Heere Jezus Christus en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen. De dienst is voorbij. Ze duurde ruim anderhalf uur, maar verveelde geen moment.
Na de dienst
Verschillende mensen komen naar ons toe. Ze geven ons de hand en beginnen een gesprek. Onder hen is een missionair predikant uit Korea, een presbyteriaan, die in Parijs zendingswerk verricht. Hij maakt diepe indruk op ons.
We danken ds. Brienen voor de goede dienst. We wensen hem en zijn vrouw heel veel sterkte en moed om in deze kleine ge meente in de wereldstad Parijs te werken. De Koreaan loopt met ons mee naar buiten.
De lucht, die voor de aanvang van de dienst dreigde, is opgeklaard. De zon is doorgebroken. We gaan niaar huis, naar onze caravan op de camping in Torcy. We hebben ervaren wat echte recreatie is. Geestelijke rust als herschepping door de Heilige Geest.
Een gouden herinnering, deze kerkdienst op 14 juli 1996 in Parijs.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 1996
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 1996
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's