De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd

I. A. Kole en J. P. Proos, Bijbelonderwijs in reformatorisch perspectief, basisboek voor het godsdienstonderwijs, 256 blz., prijs: ƒ 39,90, Kampen 1998.
Enkele jaren geleden verscheen het vierdelige handboek voor het vertellen van de bijbelse geschiedenis op de basisschool van de hand van F. Cammeraat, getiteld Leren en leven. Nu is er een basisboek verschenen dat hierop een aanvulling wil zijn. Het wil voorzien in de behoefte aan studiemateriaal, waarin theologische en praktische vragen rondom het vertellen van de bijbelse geschiedenis expliciet aan de orde komen (p. 5). Het studieboek is geschreven door twee docenten godsdienstonderwijs aan de Driestar. Zij werden geassisteerd door een begeleidingscommissie. Ook hebben zij teksten, die eerder geschreven waren door de overleden oud-collega J. Segers verwerkt. Het is een mooi boek geworden, uitgevoerd met harde omslag, rustige bladspiegel op mooi papier met een duidelijke lettersoort. De inhoud bestaat uit twee hoofddelen, die elk weer twee hoofdstukken bevatten. Het eerste hoofddeel is geschreven door J. F. Proos en het tweede door I. A. Kole. In het eerste deel wordt aan studenten die in het reformatorisch onderwijs willen gaan werken theologische informatie geboden over de bijbel. Ik noem bij wijze van voorbeeld uit het eerste hoofdstuk: de eigenschappen van de Schrift, de opbouw van de bijbel, de canon, bijbelvertalingen, hermeneutiek. In het tweede hoofdstuk worden thema's uit de bijbel besproken zoals schepping, verbond, maar ook soorten bijbelboeken, het koninkrijk van God, gelijkenissen enz. Al met al biedt het de studenten heel wat toerusting. Mooi vond ik de uiteenzettingen over de zondag, over de profeten, over de gelijkenissen. Uiteraard worden er door de auteur bijbelstheologische en dogmatische keuzes gemaakt. Bijvoorbeeld inzake de verhouding verkiezing en verbond, de plaats van Israël in de heilsgeschiedenis en de hermeneutiek. Soms vind ik de theologische argumentatie niet zo sterk. Het stuk over de hermeneutiek gaat volgens mij nauwelijks in op hedendaagse kritische vragen. Toch krijgen de studenten daar wel mee te maken. Wat wonderen betreft, zou ik willen vragen: doorbreken zij altijd de natuurwetten? En wat doet de auteur met Rom. 9-11 als het gaat over de plaats van Israël in de heilsgeschiedenis? Ik acht het waardevol dat de auteur principiële keuzes maakt, maar de argumentatie had grondiger gekund. In het tweede deel gaat het om de pedagogische/didactische kant van het vertellen van het bijbelverhaal. Hierin wordt heel veel praktische instructie geboden, waarbij duidelijk wordt dat de auteur op de hoogte is van en ingaat op hedendaagse pedagogische/didactische ontwikkelingen. Het eerste hoofdstuk in dit deel gaat over het kind in het godsdienstonderwijs. Hier komen bijvoorbeeld de volgende onderwerpen aan de orde: de geloofsontwikkeling van het kind (kritische bespreking van Fowler), Godsbeelden, het geweten, de kinderbijbel, bidden, de pluriforme samenleving. Mij trof het gedeelte over het verdriet in het kinderleven, met een protocol in geval van overlijden van leerlingen op een school. Heel goed! In het laatste hoofdstuk komt de praktijk van het godsdienstonderwijs aan de orde. Het schoolplan, de voorbereiding van de bijbelles, voorbeelden van vertellingen over moeilijke bijbelgedeelten, het zingen, vieringen enz. Ik hoop dat veel scholen het advies betreffende het laten leren van de catechismus opvolgen. Kinderen memoriseren gemakkelijk. Later komt er vaak niet meer van. De auteur wijst dramatiseren van bijbelverhalen als verwerkingsvorm af. Hij voert daarvoor heel wat argumenten aan. Zelf zou ik op die argumenten wel wat willen afdingen. De verteller/ster dramatiseert zelf ook. Dat hoeft niet ten koste van de eerbied te gaan. Verder viel mij op dat de tweede auteur genuanceerder spreekt over het berouw van God in de bijbel dan de eerste. Zo'n verschil is helemaal niet erg, maar geeft aan dat het mogelijk moet zijn hier wat verschillend over te denken. Alles bij elkaar genomen denk ik dat men binnen het reformatorisch onderwijs aan dit boek veel kan hebben. Misschien kan in een tweede druk ergens een hoofdstuk over het persoonlijk geloof van de verteller/ster worden opgenomen. Dat is toch van cruciale betekenis.

W. Verboom, Waddinxveen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 april 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's