Hemelvaart
En Hij leidde hen buiten tot aan Bethanië, en Zijn handen opheffende, zegende Hij hen. En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij uan hen scheidde, en werd opgenomen in de hemel. [Lukas 23 : 50 en 51]
Jezus' omwandeling op aarde is bijna voorbij. Nog enkele uren scheiden Hem van Zijn hemelvaart. De opgestane Paasvorst zal binnentreden in de hemelse gewesten en zal aan de rechterhand van Zijn hemelse Vader komen te zitten.
Daaraan voorafgaand gaat de tekst: 'En Hij, dat is Jezus, leidde hen, dat zijn Zijn discipelen, buiten tot aan Bethanië'. Ziet u ze in gedachten gaan? Twaalf volwassen mannen. Jezus voorop. De discipelen daarna. Jezus als eerste. De discipelen volgend. Zoals altijd: Hij voorop. Hoe zou het ook anders moeten? Wat zou er anders van Zijn discipelen terechtkomen? Toch zeker niets. Leiding is en blijft voor hen nodig. Leiding door het Woord, het vleesgeworden Woord, maar ook door het Woord, dat opgenomen is in heerlijkheid.
Dat: 'Hij voorop' blijft nog even haken. Dat komt namelijk ook tot uitdrukking wanneer een mens tot leven wordt gewekt door de Heilige Geest. Dat komt ook tot uitdrukking wanneer een mens gaat zoeken en vragen naar de Heere en Zijn sterkte. Vanuit zichzelf zoekt de mens de Heere niet. Vanuit zichzelf vraagt de mens niet naar de Heere. Het is de Heere zelf die dat vragen en dat zoeken in het hart van een mens legt. Daar is niets, maar dan ook helemaal niets van een mens bij. Maar Gode zij dank niet enkel en alleen dat zoeken en niet enkel en alleen dat vragen, ook het vinden van de Heere, het vervuld worden van de Heere, het innig en het innerlijk één zijn met de Heere. En dat voor een zondaar, voor een doelmisser. Op deze wijze gaat in vervulling: 'Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten' (Jes. 65 : 1). Verbazingwekkend. Sterker: aanbiddenswaardig. Want God is in dit levendwekkende werk de mens een eeuwigheid voor.
Jezus leidde hen buiten tot aan Bethanië. Voor dat woord 'leiden' vinden we in de oorspronkelijke tekst een woord dat correspondeert met de uittocht van het volk Israël uit Egypte. Zo kunnen we in zekere zin spreken over een oudtestamentische uittocht en over een nieuwtestamentische uittocht. Ze hebben in elk geval twee overeenkomsten.
Bij de oudtestamentische uittocht geldt de regel: door lijden tot heerlijkheid. Door een tocht met veel ontberingen kwam het volk Israël Kanaan binnen. De hitte van de dag en de koude van de nacht, de dorst, en wat dacht u van de honger? En toch mag klinken: uit al die ontberingen redde hen de Heere. Hij lenigde de nood.
Bij de nieuwtestamentische uittocht geldt eveneens de regel: door lijden tot heerlijkheid. Door een tocht met veel ontberingen kwam Jezus aan in het hemelse Kanaan. Vanaf het begin van Zijn menswording tot aan het einde van Zijn leven heeft Jezus lijden gekend. Verschrikkelijk in één woord. En dat alles vanwege uw, jouw en mijn zonden. Hij gebonden, opdat ik ontbonden zou worden. Hij van God verlaten, opdat ik nimmermeer van God verlaten zou worden. Hij tot zonde gemaakt, opdat ik rechtvaardig verklaard zou worden. Naast dit lijden heeft Jezus verheerlijking gekend. Met Pasen sprak de Vader: 'Het is genoeg'. Van alle rechtsvervolging ontslagen. En met hemelvaartsdag sprak diezelfde Vader: 'Zit op de troon ter rechterhand naast mij'.
Bij de oudtestamentische uittocht komen we gedenkwaardige plaatsen tegen: de Schelfzee, Massa en Meriba, Elim, de berg Sinaï, enz.
Bij de nieuwtestamentische uittocht komen we ook gedenkwaardige plaatsen tegen, want de reis voert door het Kedrondal, langs de hof van Gethsemane naar de Olijfberg. Hoewel de evangelist ons niets vermeldt over de gedachten van Jezus en Zijn discipelen, zullen ze ongetwijfeld terug zijn gegaan naar die vreselijke nacht waar het zweet van de Heere Jezus veranderd werd in grote druppels bloed. Waar een strijd is geleverd die zijn weerga in de geschiedenis niet heeft gekend en in de toekomst niet zal kennen. Want deze strijd was uniek. Enig in zijn soort. 'Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker van Mij voorbijgaan, doch niet Mijn wil geschiede, maar de Uwe'.
Wat echter veel en veel belangrijker is dan het lijden, is het zegenen van de Heere Jezus. Zegenen. Dat is één facet van het werk van een priester. Naast het bidden en het offeren had de priester als taak het volk te zegenen.
U hoeft alleen maar te denken aan de geschiedenis van de oude priester Zacharias. Daar hebt u alle taken van een priester bij elkaar.
Nu, Jezus zegent. Priesterlijk stijgt Hij omhoog. Priesterlijk vaart Hij op naar Zijn Vader. 'Onze enige Hogepriester, Die ons met de enige offerande Zijns lichaams verlost heeft en voor ons met Zijn voorbidding steeds tussentreedt' (H.C. vr. antw. 31)
In gedachten horen we Jezus zeggen:
'De HEERB zegene u en Hij behoede u, de HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De HEERE verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede'.
Leest u de woorden goed? Zegenen, behoeden, het verheffen van het aangezicht, het genadig zijn, vrede geven. Van wie? Van de trouwe Verbondsgod, Die van geen wankelen weet. Aan wie? Aan mensen die ieder moment tot hinken en zinken gereed zijn. Aan mensen die de schuld dagelijks groter maken. Beseft u dat wel eens aan het eind van de dienst, wanneer de zegen' wordt uitgesproken? Dan is een zin: als Gods verbeurde, maar onmisbare zegen geen dode orthodoxie, maar een bevindelijke waarheid, waar ik alleen maar voor danken kan en danken wil. Lukas, waaruit we ons tekstgedeelte gekozen hebben, begint zijn Evangelie met een priester en eindigt zijn Evangelie met een Priester. Maar wat een verschil.
Zacharias enerzijds en Jezus anderzijds. Echter, ook deze priester mocht delen in het hogepriesterlijke werk van de Heere Jezus Christus. Evangelie voor Zacharias. Christus' bloed reinigde de zonde van Zacharias' ongeloof.
E. MIJNHEER, WESTBROEK
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2002
De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2002
De Waarheidsvriend | 20 Pagina's