De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. M.M. van Campen De gereedschapskist van de Heilige Geest. De negen Geestesgaven. Uitg. Jongbloed, Heerenveen; 149 blz.; € 9,95.

De auteur, predikant van de Maranathakerk in Rotterdam gaf een boekje uit over de negen gaven van de Heilige Geest, zoals Paulus daarover schrijft in 1 Korinthe 12. Wie dit boekje leest, proeft bij de schrijver een verlangen naar deze gaven als een uiting van het werk van de Heilige Geest ook in onze tijd. Ik vermoed dat hij in zijn gemeente in de Randstad tegen een front van de machten van de duivel en de duisternis op loopt. Misschien meer en anders dan in zijn vorige gemeenten Goudswaard en Hedel. Vanuit zo’n situatie krijgt voor hem 1 Korinthe 12, waarin de gereedschapskist van de Heilige Geest wordt uitgestald, een nieuwe betekenis. Het is een boekje geworden dat op een heldere, voor iedereen toegankelijke wijze uitlegt wat de gaven van de Heilige Geest betekenen. Na een Woord vooraf volgt een Inleiding, waarna in twaalf hoofdstukken de inhoud van de gaven van de Heilige Geest en hun relevantie voor de kerk vandaag wordt besproken. Elk hoofdstuk begint met het noemen van een bijbelgedeelte, waarna telkens verschillende invalshoeken worden beschreven: de gave bij Jezus, in de kerk (in het Nieuwe Testament en later) en de betekenis voor de gemeente vandaag. Aan ieder hoofdstuk zijn enkele gespreksvragen toegevoegd, waardoor het boekje zich ook leent voor gebruik in gesprekskringen. Achterin het boek geeft de auteur een literatuurlijst. De achterliggende gedachte waardoor ds. Van Campen zich laat leiden, is de constatering dat er in het algemeen in de kerken van de gereformeerde Reformatie (veel) te weinig aandacht is besteed aan de gaven van de Heilige Geest. Heeft de bekende streeptheologie hier geen eenzijdigheden in de hand gewerkt? Is de kerk daardoor niet verschraald? De gaven van de Heilige Geest zijn vooral bedoeld als toerusting om de verschillende bedieningen die de gemeenteleden hebben, te kunnen uitvoeren tot opbouw van de gemeente en het koninkrijk van God. Ik begrijp deze intentie van de auteur en ik deel de verlangens die hij uit. Ik prijs de inzet dat het hem er om gaat hoe de gemeente van Jezus Christus vandaag echt een gemeente zal zijn waarin door de gaven van de Heilige Geest zichtbaar wordt dat Jezus leeft en dat God ook vandaag werkt in de levens van mensen. Ik vind het om deze reden des te meer jammer dat ik kanttekeningen moet plaatsen bij de wijze waarop dit onderwerp in deze uitgave wordt verwoord. Misschien kan ik het het beste zo zeggen: als er een tweede druk komt, zou de auteur dan eens in overweging willen nemen om aan de punten die ik hieronder noem aandacht te besteden in zijn verdere doordenking van de dingen. Want de dingen zijn het waard verder en diepgaander doordacht te worden. De auteur noemt de wedergeboorte het begin van wat de Heilige Geest doet in ons leven. Hij zegt dan: Maar er is meer! (11) Volgens mij is de wedergeboorte niet slechts het begin, maar het hele leven vernieuwende werk van de Heilige Geest. Dat zet eigenlijk alles wat in dit boekje staat in een ander perspectief (zie Nederlandse Geloofsbelijdenis, art. 24). Er is niets wat meer is dan de wedergeboorte. Anders gezegd: werk, vrucht en gaven van de Heilige Geest maken het leven van de wedergeboorte uit. Verder: is het wel juist om de gave van de onderscheiding van geesten van zijn plaats in de lijst van negen gaven te halen en als derde te bespreken? In 1 Korinthe 12: 10 volgt deze gave op die van de profetie. Laat dat staan, zou ik zeggen, juist omdat deze gave daar zijn betekenis heeft in verband met de profetie. Vervolgens: is het wel juist om de gaven van de Heilige Geest te zien als alleen bovennatuurlijke gaven, die onderscheiden moeten worden van de natuurlijke gaven? Waarom zou de Heilige Geest geen gebruik kunnen maken van de natuurlijke gaven, die Hij heiligt? Waarom niet een genezing langs de weg van de middelen ook gezien als een delen in de gave van de Heilige Geest? Trek je het geestelijke en het schepselmatige zo niet uit elkaar? Dan: kun je zeggen dat Jezus wonderen deed als mens en niet als God? Omdat Hij als mens de gave van de Heilige Geest ontving? Maar, waren zijn wonderen als tekenen van Gods Koninkrijk niet juist ook de tekenen dat Hij de Messias van Israël, de Zoon van God is? Zegt Jezus dat niet zelf tegen de discipelen van Johannes de Doper? (Matt. 11: 4 e.v.) Als Jezus Lazarus opwekt uit de dood, doet Hij dat dan alleen maar omdat Hij daartoe de gave van de Heilige Geest ontvangen had, of juist ook als God? Zo zou ik nog wel meer dingen kunnen noemen. Bijvoorbeeld dat je op moet passen met zo positief te denken over de Nijkerkse beroerten in 1750 (lees het boek van C. Huisman over G. Kuypers; 1996) en te stellen dat Th. van der Groe de gave van de onderscheiding van geesten miste, omdat hij ook niet positief dacht over deze gebeurtenis (64). Nogmaals: ik vind het jammer deze dingen te moeten zeggen, aangezien de intentie van de auteur zo positief is. Hij heeft gelijk dat er bij velen geen openheid bestaat voor wat Paulus over de gaven van de Heilige Geest schrijft in 1 Korinthe 12 en Romeinen 12. Maar tegelijk: laten we er met z’n allen nog eens goed over nadenken of mensen als Derek Prince en W.J. Ouweneel wel de geestelijke leiders zijn op dit punt, die wij als gemeente vandaag nodig hebben. Zij kunnen mensen in onze gemeenten ook in vaarwateren brengen die wij zelf helemaal niet bedoeld of zelfs maar gewild hebben. Hier blijkt hoe wezenlijk het is dat Paulus de wijsheid, namelijk als inzicht in de Thora, het Woord, als eerste gave bovenaan zet. Ik zal de laatste zijn die dit alles wat betuttelend tegen ds. Van Campen zou willen zeggen. Ik heb hoge achting voor zijn werk als predikant in een stad als Rotterdam. Maar ik denk wel dat we vandaag te midden van allerlei geesten die zich aanbieden, van conservatisme tot vooruitgangsgeloof, van traditionalisme tot evangelicalisme deze gave van wijsheid meer dan ooit nodig hebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's