Hij komt met de wolken
Blijde tijding voor lijdende Kerk
In Openbaring 1 lezen we, vrij snel na de groet van genade en vrede, dat Hij komt met de wolken. Wat is het belang van deze boodschap voor de gemeente in de verdrukking? En hoe landen deze woorden in de werkelijkheid waarin christenen in Nederland toeleven naar Kerst?
De Koning der ere heeft de eeuwen door tongen losgemaakt. De HEERE is koning. Onderdanen zullen er zijn. Daar zorgt Hij Zelf voor. De eeuwen door zendt Hij Zijn dienaren om Hem zo een toegerust volk te bereiden. Het zijn degenen die door genade Hem volgen in de wedergeboorte en zo deelhebben aan die wedergeboorte.
Dat leven is pijnlijk. Maar de pijn doet niets af van de heerlijkheid van dat leven. De geschiedenis van de Kerk is lijdensgeschiedenis. ’s Konings onderdanen passen niet meer in deze wereld. Daarom is christenzijn niet gemakkelijk. Johannes op Patmos, de zeven gemeenten in Asia weten het. Vraag het de lijdende broeders en zusters in de 21e eeuw. Laten we onszelf onderzoeken. Onderdanen drukken ’s Konings spoor. Het is de kruisweg. En… de Kruiskoning komt.
Komst
We horen de eeuwen door: zie uw Koning komt. De Koning sprak: ‘Zie, hier ben Ik’. In deze laatste ure klinkt het nog steeds: zie, Hij komt. Het beslissende tijdstip is nu. Dat betekent bekering. Want Hij komt om de aarde te richten. Israël zal vertroost worden. Haar lijdenstijd is voorbij, haar ongerechtigheid geboet. En… de aarde zal weer vol zijn van de kennis van de HEERE. Wat een vreugde wordt ook ons uit de heidenvolken op de smalle weg in het vooruitzicht gesteld.
Zijn komen is de ure van kribbe en kruis, van Christus’ kruisdood en opstanding, van Zijn hemelvaart, van Zijn zitten aan de rechterhand van de Vader. Het is de ure van Zijn komen met de wolken. Dit alles is Zijn komen.
Vreselijk uur voor al Gods vijanden, die ook de vijanden van Zijn volk zijn. Troostrijk voor al Gods kinderen, die in deze ure Zijn weg gaan. Met Christus lijdend, zullen zij ook met Hem verheerlijkt worden.
Bij Gods beslissende ingrijpen in Christus, in het laatste der dagen, in deze laatste ure gaat het om één gebeuren dat zich uitstrekt van Christus’ komst in de wereld tot aan Zijn (aan)komst in heerlijkheid.
Met de wolken
Dat is het eerste, het meest fundamentele dat Johannes aan de gemeenten in Asia mag zeggen. De apostel bevindt zich op Patmos, verbannen omwille van het Woord van God en het getuigenis van Jezus Christus.
Wat een grote en geweldige Kurios is Jezus Christus onze Kruiskoning. ‘Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.’ Zie, Hij komt met de wolken. Het is alsof de schouwende schrijver, al doende, flarden uit die Tenach (OT) in zich voelt opkomen. Zie, Hij komt met de wolken – o ja, natuurlijk ‘Ik [Daniël] keek toe in de nachtvisioenen, en zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand als een Mensenzoon’ (Dan.7:13).
Die wolken zijn de zichtbare openbaring van Gods aanwezigheid en majesteit. Het is de blijde tijding voor de verbannen Johannes en de lijdende kerk toen en nu: ‘Zie, Hij komt met de wolken’. Het is de afronding van het komen van God.
Het is de zegetocht die plaatsvindt door Hem die alle macht heeft in hemel en op aarde.
Beesten komen, de antichrist en de valse profeet komen. Zij komen van beneden. Maar onze Kurios komt van boven, ‘met de wolken’. Daar is alles mee gezegd.
Apokalyps
Deze blijde tijding is ‘troost, verspreid in smarten’. Nu mogen wij de verschrikkelijke werkelijkheid van ‘de laatste ure’ zien en beleven op visionaire wijze: in het licht van de opgestane en verhoogde Heere Jezus Christus, de Gekruisigde. Zo en zo alleen blijven we staande in de verdrukking. De apokalyps is onmisbaar. Ze is reiskleed, wapenrusting voor de verdrukte kerk. Ze hoort tot haar geestelijke mondigheid en volwassenheid.
Wij spreken van ‘openbaring’. Iets wordt ‘open en bloot’ gemaakt. Openbaring, ‘apokalyps’. Hier wordt een deksel weggenomen. Wij zullen de waarheid ‘open en bloot (=baar)’ onder ogen zien. Er worden dingen ‘ont-dekt’ aangaande Jezus de Messias. Het gaat om dingen die met haast geschieden moeten. ‘Zie, Hij komt met de wolken.’ Nu komt de waarheid aan het licht. Wij dienen ons terdege voor te bereiden. ‘Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.’ Een woord voor mensen op en onder de preekstoel om ter harte te nemen. Zie, de Rechter staat voor de deur.
Simeon
Dat Christus in de wereld gekomen is, betekent: nu weten we wat we aan God hebben. Maar het is ook openbaring in de zin van: nu weten we wat we aan de mensen hebben, aan goden en machten, aan staat en religie en óók wat we aan onszelf hebben. Het evangelie is ontdekkend. Alles zal aan het licht komen nu dat Licht der wereld in die wereld is verschenen. Zie, Hij komt met de wolken.
Simeon spreekt van dat Licht. Licht tot ontsluiering, tot ont-dekking van volkeren. Hier staat ook het woord ‘apokalyps’. Dat is op z’n minst dubbelzinnig. Het betekent dat de volken deel krijgen aan Gods openbaring, maar het betekent ook dat de volken als gevolg van dit Licht in hun ware gedaante ‘aan het licht komen’. Nu zullen wij in deze laatste ure gaan ontdekken wat dat wereldgeheel van volken en stammen, van machten en krachten, van mensen in bloed- en belangengroepen inhoudt.
Dat komen van God in Christus keert alles binnenstebuiten. Onthulling vindt plaats. Het is aan de orde van de dag: schokkende onthullingen. De ware aard van staatsmacht en geldgeweld komt openbaar. Wat een crises. Het oordeel begint zelfs bij de Kerk. De ware aard van de wereld komt aan het licht. In de laatste ure leven de boze machten zich uit. De wereld schijnt verlaten. God schijnt niet te bestaan. Martelaars roepen tot God met luider stem: ‘Tot hoelang nog?’ Vervolgden om de gerechtigheid bidden tot God: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?’
Ont-dekking
Alles lijkt leeg en zinloos. Het evangelie lijkt zoals alle religies zelfbedrog en alle geloof een vlucht uit de werkelijkheid. Wat een vreselijke ont-dekking.
Maar ook: wat een heerlijke ontdekking. Simeon zingt met het Kind in zijn armen. En de verbannen Johannes weet zich getroost. En de verdrukte kerk in de 21e eeuw weet het: het komt goed met Israël, het komt goed met de Kerk. Ja, het komt goed met de hele kosmos. ‘En ik, Johannes, zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan.’ Het oude voorbij. Het strijdtoneel overwonnen, het kwaad uitgebannen, alle schuld en lijden verzoend.
Wedergeboorte
Het is alles dankzij de Leeuw uit de stam van Juda, het geslachte Lam Gods. Gezien als de Ruiter op een wit paard. Gezien als de Wereldrechter. Gezien als het Kind van de vrouw die door de draak vervolgd wordt. (Openb.12)
Die vrouw, het beeld voor Israël, voor de Kerk. Beeld van allen die de Messias volgen in de wedergeboorte. Het Kind is gebaard. Hij heeft het werk volbracht. Overwinnaar is Hij. Satan is de grote verliezer. Die draak gaat nog rond. Hij is razend. Hij probeert de vrouw te pakken. Maar zij staat onder hoge bescherming. De bescherming van haar Kind, Dat gezegd heeft: ‘de poorten van de hel zullen Mijn Gemeente niet overweldigen’. Haar schuilplaats is de woestijn. De plaats waar ze volledig is aangewezen op Gods beloften. De plek waar ze totale afhankelijkheid moet leren van God, Die bevrijdde en uitleidde.
De vrouw, ze is het volk van de uittocht, de exodus. Ze is veilig in de woestijn, veilig in het spoor van de Paasvorst. En in die woestijn hoort ze: Zie, Hij komt met de wolken. De tijd van de verwachting is voorbij. De (weder)geboortetijd is aangebroken. De hele schepping is in barensnood. Ze zucht. En wij, die door genade Christus volgen, zuchten ook. En we zien uit naar de volle open-baring.
Kerstappèl
Laten wij, nu we ‘het beslissende tijdstip kennen’, wakkere en waakzame christenen zijn. Laten we de werken van de duisternis afleggen en de wapens van het licht aandoen. Laten we op gepaste wijze leven, ‘niet in zwelgpartijen, niet in dronkenschap, niet in slaapkamers en losbandigheden, niet in ruzie en afgunst’. Laten we attente en weerbare christenen zijn. Laten we niet buigen voor de goden van deze tijd, niet toegeven aan de mentaliteit van deze wereld.
Laten we op onze wachtpost staan en aangeraakt door het evangelie een teken van hoop zijn op de plaats waar God ons stelt. Een helder vensterglas, zodat anderen door ons leven zicht ontvangen op Hem, die is en die was en die komen zal. Zie, Hij komt met de wolken. Maranatha.
Ds. A. Baas is hervormd predikant te Apeldoorn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 december 2012
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 december 2012
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's