OP GODS TIJD
Wij hoopten dat Hij het was, Die Israël zou verlossen…
De woorden ‘samen’ en ‘elkaar’ komen veel voor in het Nieuwe Testament. Samen sta je sterker. Elkaar kun je steunen. Toch is het de vraag of we er samen uitkomen. Zeker als het de meest wezenlijke vragen van het leven betreft.
Ds. J.E. de Groot uit Ede is emeritus predikant.
De Emmaüsgangers zijn samen op weg vanuit Jeruzalem naar huis. Ze zien er somber uit. Hun ogen staan triest en droevig. Hoe komt dat? Wel, er zijn bepaalde dingen gebeurd (vs.14). Ingrijpende dingen. Ze praten daar samen over. Goed om ook moeilijke dingen samen te delen en deze niet voor jezelf te houden.
VRAGENDERWIJS
Dan voegt Jezus Zich bij hen (vs. 15). Jezus Zelf. Nu, dan is alles wel snel opgelost, denken wij. Als Jezus er maar is en met je meeloopt, dan klaart de mist snel op. Laten we ons niet vergissen. Wie herkent Jezus? Niemand, want ‘hun ogen werden (gesloten) gehouden, zodat zij Hem niet herkenden.’ (vs.16) Daar zit goddelijke beschikking achter. Het kan even duren voor we Hem herkennen. Van Hogerhand wordt dat bepaald.
Jezus stelt vragen, Hij informeert. Dat moeten wij ook doen in pastorale gesprekken: vragen stellen en niet te gauw met oplossingen komen. We hoeven niet meteen in te zetten met woorden als: genade, vergeving en Jezus. Het is goed om even te wachten. Aan zoekers, aan worstelaars, aan mensen die tobben met geloofsvragen, moet je vragen stellen, bijvoorbeeld: Is het al lang donker? Vanwaar die somberheid? En: Hoe was het hiervoor? De (nog verborgen) Christus stelt vragen als: ‘Wat zijn dit voor gesprekken die u al lopend met elkaar voert; en waarom zien jullie er zo bedroefd uit?’ Hij informeert: ‘Welke dingen zijn er gebeurd in Jeruzalem?’ (vs.19a)
TELEURSTELLING
Kleopas, een van de twee, zegt: ‘Weet U echt niet wat ons bezighoudt? Bent U dan een gast of een pelgrim (uit de diaspora afkomstig) of een wereldvreemde dat U niet op de hoogte bent van de actualiteit in Jeruzalem?’ Kleopas gaat deze Ene, Die blijkbaar niet van het laatste nieuws op de hoogte is, informeren. Het betreft de Persoon bij uitstek: Jezus, de Nazarener.
Kleopas zegt: 'Hij was zo bijzonder. Hij was uniek. Hij betekende veel of beter alles voor ons. Hij was een Profeet Die met goddelijk gezag sprak. Hij was machtig in werken en woorden, voor God en voor de mensen. (vs.19) Deze Machtige werd echter machteloos; Hem werd het zwijgen opgelegd. ‘Onze overpriesters en leiders hebben Hem overgeleverd om Hem ter dood te veroordelen, en hebben Hem gekruisigd.’ (vs.20)
De Gezegende werd de Vervloekte. De Geprezene werd de Gekruisigde. Wat een contrast en wat een desillusie. Na hoopvolle verwachting is er totale verslagenheid. De geestelijke blijdschap is omgeslagen in intense droefheid. Het hoogtepunt is veranderd in een diep dal zonder doorgang. Hoe herkenbaar.
HOPELOOSHEID
Kleopas stort zijn hart uit in deze woorden: ‘Wij hoopten dat Hij het was, Die Israël zou verlossen.’ Wij hoopten, verleden tijd. De Griekse werkwoordsvorm spreekt van voortdurende hopeloosheid. Hopeloosheid die niet met een handomdraai verdwenen is. Alle hoop is vervlogen. Wie kent dit niet? De psalmist zegt: ‘En alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel.’ (Ps.142)
Onlangs verscheen het rapport ‘God in Nederland’. Men had gehoopt dat het dieptepunt van kerkverlating voorbij was, dat mensen weer naar God zouden gaan vragen. De realiteit laat een ander beeld zien.
‘Wij hoopten op de bekering van kinderen, of andere dierbaren.’ ‘We hebben zo vurig gebeden, maar er lijkt niets te zijn veranderd.’ ‘We baden om meer zekerheid voor onszelf.’ Helaas en we zeggen het de dichter na: ‘Waar was mijn hoop, mijn moed gebleven?’
GEOPEND
Samen red je het niet. De Derde moet Zich Zelf bekendmaken. De Verborgene moet Zich openbaren. En dat wil Hij ook! De ogen moeten voor Hem opengaan. De Derde moet en wil de Eerste worden. Hoe dan? Door Zijn Woord en Geest. ‘Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik.’ (Jes.65:1) ‘Hun ogen werden geopend, en zij herkenden Hem’, staat in vers 31. Op Gods tijd gebeurt het. Gesloten ogen worden geopende ogen. Bijzonder. Wanneer twee of drie mensen op pad gaan en zij zoeken, tasten naar en praten over Jezus (al is het in de verleden tijd!), dan komt Hij daar Zelf. Of beter: daar is Hij al. Want Hij is en blijft Dezelfde. ‘Zijn macht is (en blijft) groot, en Zijn trouw zal nooit vergaan.’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 2016
De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 2016
De Waarheidsvriend | 20 Pagina's