De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Gerechtigheid veelomvattend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gerechtigheid veelomvattend

4 minuten leestijd

‘Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.’ (Mattheüs 5:6) ‘Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.’ (Mattheüs 5:10)

De Koning geeft aan Zijn onderdanen de grondwet van het Koninkrijk van God: de zaligsprekingen. En Hij vertaalt gerechtigheid naar de praktijk van elke dag: de Bergrede.

Nadat Jezus is gezalfd met de Heilige Geest, gaat Hij de strijd aan met de duivel en snoert Hij hem de mond. Dan gaat Hij verder met Zijn bediening. Als priester: “... en Hij genas elke ziekte en elke kwaal onder het volk”, en als profeet: “Hij gaf onderwijs in hun synagogen en predikte het Evangelie van het Koninkrijk.” (Matth. 4:23). Grote menigten volgen Hem, uit Jeruzalem, Galilea, Syrië en het Overjordaanse. Dat is het moment waarop Hij op de helling van een berg gaat zitten om als rabbi Jezus Zijn discipelen én de hele wereld uitleg te geven over Zijn Koninkrijk. De blijde boodschap van Zijn Koninkrijk. Zo zal het eens worden, als Jezus koning is over de hele aarde. Jezus proclameert het Jubeljaar hier, op de berg. “De Geest van de HEERE Heere is op mij”, had Hij kunnen zeggen. We hebben gezien dat Hij gezalfd werd met de Heilige Geest, toen Hij uit het water van de Jordaan omhoogkwam. Een kernwoord in Mattheüs 5 is weer ‘gerechtigheid’. Twee van de zaligsprekingen gaan erover. Hoe word je echt gelukkig? Als je vreselijk verlangt naar de gerechtigheid, net als Jezus, en zelfs als je vervolgd wordt om de gerechtigheid. Jezus prijst je gelukzalig!

Gerechtigheid

Het woord klinkt in mijn oren streng en massief. Luther heeft er jaren mee geworsteld en er alles voor gedaan om zo rechtvaardig voor God te worden, zodat Hij tevreden zou zijn over hem. Tot hem geopenbaard werd dat het een geschonken gerechtigheid is, op grond van de gerechtigheid die Christus verworven heeft. Het Bijbelse woord ‘gerechtigheid’ is breed en veelomvattend. Het betekent bijvoorbeeld wat je van iemand mag verwachten. Zoals bij Abram, toen hij de belofte van God kreeg voor een eigen zoon van hem en Sara. Abram neemt de toezegging van God aan en vertrouwt Hem de vervulling van zijn belofte toe. De Heere rekent hem dat als gerechtigheid. Hij beschouwt dat als een passende reactie van Abrams kant, als gedrag dat Hij van hem verwachten mag. Gerechtigheid is ook loyaliteit. David deed aan Saul gerechtigheid, toen hij zijn leven spaarde en hem niet doodde, hoewel hij de kans had. Gerechtigheid doen betekent trouw zijn aan God en aan Zijn onderwijs, Hem gehoorzamen. En Job houdt vast aan zijn gerechtigheid tegenover zijn vrienden; dat betekent zijn onschuld aan wat zijn vrienden hem verwijten. Psalm 72 spreekt over de Messiaanse koning, die recht spreekt met gerechtigheid, juist voor de ellendige en de arme. En met de gerechtigheid komt er vrede, shalom. Zo is gerechtigheid: verhoudingen rechtzetten die helemaal scheefgegroeid zijn. En tenslotte: gerechtigheid is heil. We lezen dat in het tweede gedeelte van Jesaja. Gods gerechtigheid realiseert zich in de ongedachte verlossing uit Babel, vernieuwing van het heil voor Israël.

Verlangen naar Gods gerechtigheid

Dat dreef Jezus. Het verlangen dat Gods gerechtigheid en shalom weer aanwezig zouden zijn in de hemel en op de aarde. Dat moeten Zijn discipelen en de menigten uit Jood en heiden weten. Daar gaat Hij voor zitten op de berg om hen – en ons – te onderwijzen. Maar Jezus weet ook dat het najagen van gerechtigheid tegenstand oproept. Johannes de Doper heeft dat ondervonden toen hij Herodes terechtwees. Het kostte hem zijn leven. Jezus Zelf heeft veel tegenstand ondervonden, hoewel Hij het land doorreisde en goed deed. Uiteindelijk kostte het prediken en doen van gerechtigheid ook Hem het leven. Maar, o wonder, daarin was Gods hand, die in die weg gerechtigheid tot stand bracht, die heilbrengende gerechtigheid is. “Hij is om onze ongerechtigheden verbrijzeld.”

Gods gerechtigheid die geopenbaard wordt als een gerechtigheid ‘uit geloof tot geloof’. Een gerechtigheid die helemaal met geloof en vertrouwen te maken heeft en de goddeloze rechtvaardigt. Zijn toorn kwam op Jezus neer, Zijn liefde is er voor ons.

En vanuit die liefde is er de oproep van koning Jezus aan ons, als het gaat over bezorgd zijn: “Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.” Wat een genade!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Gerechtigheid veelomvattend

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's