Hoort lijden altijd en overal bij Jezus?
‘En toen zij in het huis kwamen, vonden zij het Kind met Maria, Zijn moeder, en zij vielen neer en aanbaden Het.’ Mattheüs 2:11a
Deze week is de eerste lijdensweek; we leven toe naar Goede Vrijdag en Pasen. We lezen in Mattheüs. Bij elke gebeurtenis is er een profetie. We bezien ook wat het lijden betekent voor mensen en volken die met Jezus in aanraking komen.
Wanneer begint de lijdenstijd in het evangelie van Mattheüs? Als Jezus expliciet Zijn lijden aankondigt, zoals Hij enkele malen doet? Of al bij het begin, in hoofdstuk 1? Daar wordt Jozef in een droom ervan overtuigd dat hij niet bang moet zijn om Maria als zijn vrouw bij zich te nemen. Want de Heilige Geest is aan het werk en Maria zal de moeder des Heeren worden. Dat kost Jozef zijn goede naam en Maria ook: zwanger voor het huwelijk? Schande. Dat zal Jezus later ook nagedragen worden: “... wij zijn niet geboren uit hoererij” (Johannes 8:41). Lijden voor Jezus Zelf, lijden voor Jozef en Maria vanwege Jezus.
Schande en lijden
Maar het was de vervulling van Gods profetie, uit Jesaja 7:14: “Zie, een maagd zal zwanger worden en een Zoon baren en U zult Hem de naam Immanuël geven: God met ons.” God is blijkbaar aan het werk, en dat kan een weg zijn die schande en lijden met zich meebrengt.
Meteen daarna – zo lezen we in het evangelie – komen er wijzen uit het oosten en vragen in Jeruzalem naar de pasgeboren Koning van de Joden. Gekomen om Hem te aanbidden!
De kerken van het oosten vieren dat als hun kerstfeest: de Epifanie, de verschijning van Jezus aan de wereld. Wat een eer, dat de wereld Hem komt aanbidden! En een andere profetie, uit Micha 5, wijst hen de weg naar Bethlehem: daar is de Leidsman geboren, Die Gods volk Israël weiden zal als de Koning Die een Herder is. Zo zegt ook het geslachtsregister in Mattheüs 1 het: ‘Jezus Christus, de Zoon van David.’
Maar ook hier komt het lijden mee: koning Herodes beraamt een gruwelijk moordplan en weer via een droom ontsnapt Jezus met Maria en Jozef aan de dood. Zou lijden altijd en overal bij Jezus horen? En heeft ook de Bijbel in het OT dat niet vaak voorzegd? In Genesis 3 al: “Ik zal vijandschap zetten tussen u (de slang) en tussen deze vrouw”. En in de psalmen. En in Jesaja 53. En...
Daniël en Elam
Als Jezus Koning is, is Zijn Vader dat dus ook. God is Koning, zingen de psalmen 93 t/m 99.
Kenden de wijzen deze God ook als koning? Was Hij bekend in het gebied waar de wijzen vandaan kwamen? Het oosten: we verbinden het met Daniël, zelf ook een wijze, zoals we in Daniël 2 lezen. Een van de vele Joodse ballingen tussen Eufraat en Tigris. We treffen hem aan in Daniël 8 in Susan, de hoofdstad van Elam, onderdeel van het grote Perzische rijk. Elam is in de Bijbel vaak de aanduiding voor Iran. Elam was de oudste zoon van Sem (Genesis 10:22) en zijn rijk lag in het huidige zuidwesten van Iran. Een van de wereldspelers van die tijd met Babel, Assur, de Meden en de Perzen. Ook soms een bedreiging voor Israël.
De enige profetie over Elam vinden we in Jeremia 49, waar God zegt: “Ik zal Mijn troon opstellen in Elam.” God heerst als Koning dus ook over Elam. En zo brengt ook Elam Zijn Zoon geschenken: goud, wierook en mirre. Ze worden bij Jezus betrokken en eren Hem als de Koning van de Joden, de Zaligmaker van de wereld.
Ze delen in Zijn heerlijkheid, ze zijn erbij op de Pinksterdag in Jeruzalem: Parthers, Meders en Elamieten en ze huisvesten daarna een van de oudste kerken in het Midden-Oosten. Maar als de islam komt, delen ze ook in Zijn lijden als volgelingen van Christus. En dat lijden duurt tot op de huidige dag; de vervolging van christenen in Iran lijkt eerder erger dan minder te worden.
God, de allerhoogste Koning, gebruikte een koning van de Perzen – waar Elam deel van uitmaakte – om de ballingen na 70 jaar terug te brengen naar Juda en de tempel te herbouwen. Hij noemt Kores Zijn gezalfde, die Hij vastgrijpt bij de rechterhand, hem kracht als koning verleent om zijn taak voor God en Juda te volbrengen. God is Koning over de hele aarde. Jezus is dat ook: alle macht is aan Hem gegeven. Maar Hij is de kruiskoning geworden, en in Hem geloven, Hem dienen en volgen – waar ook ter wereld – betekent ook kruisdragen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2025
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2025
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's