De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Lijden om Jezus’ wil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lijden om Jezus’ wil

4 minuten leestijd

‘Sta op en neem het Kind en Zijn moeder met u mee en vlucht naar Egypte.’ Mattheüs 2:13

De aanbidding door de wijzen heeft vreselijke gebeurtenissen tot gevolg. Jezus moet als baby vluchten voor zijn leven. Naar Egypte, zoals eens Jakob, zoals eens Jeremia. Maar God zal ook nu weer Zijn Zoon uit Egypte roepen. En Egypte ontvangt zegen.

Midden in de nacht staat Jozef op en brengt op goddelijk aanraden zijn gezin in veiligheid. In Egypte, 150 kilometer verwijderd van Bethlehem. Veilig voor de moordenaarshanden van Herodes, veilig voor de klauwen van satan. Een ezel zal Maria met het kind wel gedragen hebben, Jozef loopt ernaast. Wat neem je mee als je op de vlucht moet slaan? Alleen het hoogstnoodzakelijke. En het goud, de wierook en de mirre. Dat komt nu goed van pas.

Ze trekken door de woestijn, tot ze in de delta van Egypte aankomen, het land Gosen, waar voorvader Jakob als migrant heeft gewoond, op uitnodiging van de farao zelf overigens. Ze hebben er andere Joden aangetroffen, in eerdere eeuwen daar gekomen. Bijvoorbeeld in de tijd van Jeremia, op de vlucht voor Babel, tegen Gods uitdrukkelijke bevel in trouwens. Veilig zijn Jozef en Maria met Jezus in Egypte, maar wel als vluchteling; ver van huis en haard. Ook lijden.

Profetie uit Hosea en Jeremia

Ook hierbij vermeldt Mattheus een profetie, uit Hosea 11, die het weer heeft uit Exodus 4:22-23. God zegt: ‘Israël is Mijn zoon, Mijn eerstgeborene’. Maar is dat wel een profetie?

Niet in de zin van ‘voorspelling’. Het is de Joodse opvatting van de geschiedenis, die zich steeds herhaalt. Op verschillende momenten overkomt Israël hetzelfde, en doet God dezelfde dingen. Hier: “Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen”. Het beschrijft de terugkeer van Jezus met Maria en Jozef, waarvoor God weer een droom gebruikt. Een engel zegt: “Sta op, neem het Kind en Zijn moeder met u mee, en ga naar het land Israël, want zij die het Kind naar het leven stonden, zijn gestorven.”

Gestorven zijn ook de kinderen van twee jaar oud en jonger in Bethlehem, door de moordenaarshand van Herodes, door de klauwen van satan, de mensenmoordenaar van den beginne. De eerste martelaren om Jezus’ wil. Het evangelie citeert Jeremia over Rachel en haar verdriet over haar kinderen, omdat ze er niet meer zijn. Herhaling van de geschiedenis in het leven van Israël. Herhaling van lijden.

Gezegend zij Mijn volk Egypte

In het Oude Testament komt Egypte vaak voor. Dat is niet vreemd, omdat Egypte een van de wereldspelers van die tijd is en Israël daar vaak mee te maken krijgt. Ten goede: voor veiligheid of steun tegen andere wereldmachten, of ten kwade: bedreiging van het bestaan van Israël. God waarschuwt vaak dat Israël niet op Egypte moet vertrouwen, maar op Hem. Er zijn veel onheilsprofetieën over Egypte, omdat Egypte niet naar God wilde luisteren. Eén profetie is verrassend positief: hij staat in Jesaja 19, te midden van onheilsprofetieën.

“Op die dag zullen er vijf steden in het land Egypte zijn, die de taal van Kanaän spreken en die zweren bij de Heere van de legermachten. Op die dag zal de Heere een altaar hebben midden in het land Egypte. Wanneer zij tot de Heere zullen roepen vanwege onderdrukkers, zal Hij tot hen een Heiland en Meester zenden: Die zal hen redden.”

Er waren Joodse enclaves in Egypte, maar hier wordt beloofd dat het hele land God zal kennen en vereren: een altaar in het midden van Egypte. Een vervulling hiervan zien we op de Pinksterdag, als ook Egyptenaren aanwezig zijn en de overvloed van de Heilige Geest meenemen naar hun land. Daar ontstaat een bloeiende christelijke kerk, net als in Iran. Alexandrië was een centrum van Joodse geleerdheid en wordt een centrum voor christelijke theologie. De vlucht van Jezus naar Egypte kan ook als vervulling gezien worden van Jesaja 19, dat de Heiland naar Egypte wordt gestuurd. Al is de aanleiding een andere dan het roepen van Egypte zelf. De Meester is daar al, voordat Hij als rabbi wordt gevolgd en geloofd in Israël.

Lijden voor christenen in Egypte

In Egypte kwam de islam ook en werden christenen tweederangsburgers, wat lijden met zich meebracht. Soms regelrechte vervolgingen, soms aanslagen op kerken, zoals recent nog gebeurde. Lijden om Christus’ wil. Maar er is ook nog steeds een levende Koptische kerk in al zijn schakeringen. Met veel meer leden dan er in Nederland christenen zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Lijden om Jezus’ wil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's