De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

19 minuten leestijd Arcering uitzetten

INTREDE EN BEVESTIGING DS. D. J. BUDDING IN WAARDER
Op woensdag 8 juni jl. ontving de hervormde gemeente van Waarder weer een eigen predikant. Ds. D. J. Budding, gekomen van Elspeet, vervulde de open plaats, die was ontstaan door het vertrek van ds. J. van Rossem naar Zuilichem-Nieuwaal.
In de middagdienst vond de bevestiging plaats. De bevestiger, ds. L. H. Oosten uit Sint Anthoniepolder, had als tekst Handelingen 17 : 30 'God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren'. Naar aanleiding van dit tekstgedeelte stond ds. Oosten bij het thema 'De verkondiging van de bekering' stil bij drie gedachten, achtereenvolgens de tijd, het werk en de boodschap van de verkondiging.
In het Schriftgedeelte lezen we hoe Paulus de inwoners van Athene de enige ware God verkondigt. Hij wijst dan met name op God, als de grote Schepper. God, Die als Schepper recht heeft op ieders leven en daarom is ieder mens geroepen Hem te eren en te dienen. Echter, door de dwaasheid der zonde heeft de mens zich van God afgekeerd en beantwoordt niet meer aan zijn bestemming. Nu is het de tijd van Gods welbehagen. God komt door Zijn dienaren en roept de mens op tot bekering. Hij heeft voor onwaardigen een weg terug tot Hem ontsloten in Zijn Zoon, Jezus Christus. Daarom moet de prediking van elke dienaar zijn: Jezus Christus en Dien gekruisigd. Nu moet, kan en mag een zondaar nog zalig worden. Dat werk der verkondiging door de dienaren des Woords staat in nauw verband met het dienaar-zijn van de Koning. Ze moeten als herauten van God met autoriteit de bekering van alle hoorders opeisen en vorderen. Dat sluit iedere vrijblijvendheid uit. De bekering tot God is het hart van de boodschap van de verkondiging. Bekering betekent: doe boete, kom tot kennis van jezelf en belijd uw schuld voor God met een hartelijk berouw over de zonde. De ware bekering breekt ons af en drijft de zondaar uit tot Christus. In de omhelzing van die Borg ligt rust en zoetigheid. De bekering is geen eigen werk, het is Gods werk. Ds. Oosten riep ds. Budding daarom op het vrije, eenzijdige en soevereine genadewerk van God te prediken en de weg, waarin de bekering ervaren wordt. Tevens moet doorklinken dat de Heere er door 'den huize Jacobs' om gebeden wil zijn.
In de avonddienst deed ds. Budding intrede. Hij bediende het Woord Gods naar aanleiding van Exodus 33 : 15 'Toen zeide hij tot Hem, Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken!' Ds. Budding sprak over het thema 'Een gebed om Gods aangezicht' en stond stil bij de aanleiding tot, de inhoud van en de verhoring van dat gebed. In het voorafgaande hoofdstuk wordt de zonde van het volk Israël met het gouden kalf getekend. Het volk Israël wil een eigenwillige godsdienst. Zelfs een kind en knecht van God, Aäron, bezwijkt voor de aandrang van het volk en werkt mee.
Terug van de berg, waar Mozes met de Heere gesproken heeft, wordt Mozes vervuld met heilige verontwaardiging over deze afgoderij en hij verbreekt de wetstafelen. Toch heeft Mozes het hardnekkige volk nog lief Hij gaat voor het afgodische en goddeloze volk bij de Heere worstelen om het verdiende oordeel af te wenden. Hij gaat zover, dat hij de Heere vraagt hem uit Zijn boek te delgen. De liefde van Mozes verwijst naar de grote liefde van Christus, Die de straf wilde dragen, die Zijn volk had verdiend. De Heere verhoort Mozes' gebed niet. Mozes moet leren alle grond in zichzelf te verliezen en dat de Heere hem niet kan verhoren om iets wat in hem is. Dat is de oefening van het ware geloof in het leven van al Gods Kerk. Verder zegt de Heere in Zijn heilige toorn dat Hij niet met het volk meetrekken zal, maar dat Hij een engel mee zal zenden. Dan komt er bij het volk berouw. Ze konden zonder de Heere niet verder. Opnieuw wendt Mozes zich tot de Heere en gaat nu pleiten op genade. Hij vraagt de Heere hen niet te laten trekken, als Zijn aangezicht niet meegaat.
Met Gods aangezicht wordt bedoeld Gods vriendelijke en liefelijke nabijheid. Gods aangezicht is geopenbaard in de gezegende Borg. Hij zal optrekken met dat volk dat, onwaardig in zichzelf, alleen leert pleiten op dat volbrachte werk van Christus. Dat volk mag ondervinden dat de Heere Zijn aangezicht dan doet lichten. Dat houdt allereerst in dat de Heere door Zijn aangezicht leiding geeft. Die leiding is zo nodig, in het persoonlijke, ambtelijke en kerkelijke leven. Dat moet ons aller verlangen zijn. Als de Heere Zijn aangezicht verbergt, is alles toegesloten en dan is Gods kind zo diep ongelukkig. Maar als Hij met Zijn vriendelijk aangezicht overkomt, dan wordt Zijn zoete tegenwoordigheid weer ervaren.
Gods vriendelijk aangezicht wil in de tweede plaats ook zeggen dat Zijn hulp en kracht ervaren wordt in alle strijd en moeite. Op het levende Godswerk komt alles af. In onszelf zijn we zwak. Maar, als Gods aangezicht meegaat, dan wordt er niets gevreesd. Gods aangezicht wil ook zeggen: het kennen van de Drieënige God. Dat is de hunkering van een ieder, die door de Heere waarlijk is levend gemaakt. Naar de mate waarin Hij gekend wordt, zal Hij ook bemind worden.
Uiteindelijk zijn er maar twee volken op deze wereld. Dat is allereerst het volk, dat Gods vriendelijk aangezicht mag kennen en dat hunkert naar de openbaring van Zijn liefde. Het goddeloze en schijngodsdienstige volk daarentegen zal vergaan als as. Daarom moet het gebed om Gods aangezicht in onze zielen leven.
Ds. Budding beëindigde zijn preek met de wens dat hij hoopte gebruikt te mogen worden om ouderen en jongeren te trekken tot de gezegende Christus en tot de eeuwige Vader. Wanneer het gebed om Gods aangezicht zal verenigen, dan zal het een goede tijd in Waarder worden.
Na de prediking werd ds. Budding allereerst toegesproken door de waarnemend consulent ds. H. Binnekamp uit Gouda. Ds. Binnekamp sprak namens de classicale vergadering van Gouda en namens de ring Gouda. Namens de kerkeraad en de gemeente sprak ouderling J. Boele, die de nieuwe herder en leraar liet toezingen Psalm 119 : 63.

BEVESTIGING EN INTREDE DS. F. C. VAN KEULEN TE OUDERKERK AAN DEN IJSSEL (WIJK OOST)
'En Paulus, gelijk hij gewoon was, ging tot hen in, en drie sabatten lang handelde hij met hen uit de Schriften, Dezelve openende, en voor ogen stellende dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden, en dat deze Jezus is de Christus, Dien ik, zeide hij (Paulus), ulieden verkondige'. Met deze woorden uit Handelingen 17 : 2 en 3 bevestigde ds. H. Penning uit Hedel zijn vriend ds. P. C. van Keulen aan de hervormde gemeente van Ouderkerk aan den IJssel, wijk oost. Deze dienst werd gehouden op 15 juni in de Oosterkerk.
Paulus handelde in de synagoge van Thessalonica vanuit de Schriften. Hij verkondigde Christus. Zo moet ook in Ouderkerk verkondigd worden en Dien gekruisigd. Maar bij de Evangelieverkondiging moet er ook een aandringen zijn. 'Dwing ze om in te gaan', aldus ds. Penning.
In de intrededienst, die plaatsvond in de Dorpskerk, koos ds. Van Keulen als tekst Handelingen 14 : 7: 'En verkondigden aldaar het Evangelie'. Het thema luidde: 'Doorgaande verkondiging'. Dit thema spreekt van twee aandachtspunten: en eerste 'Gods knechten moeten doorgaan' en ten tweede 'De Heere gaat door'.
Allereerst Gods knechten moeten doorgaan. In de tekst gaat het over Paulus en Barnabas die samen de gemeente van Lystre en Derbe dienden. Zij zijn beiden door bijzondere omstandigheden van elders gekomen. Ook ds. Van Keulen heeft ervaren door een bijzondere omstandigheid naar Ouderkerk gekomen te zijn. Gods weg werd geopenbaard om over te komen naar Ouderkerk.
Paulus en Barnabas, zij moesten doorgaan met het verkondigen van het Evangelie en zo moet ook ik, aldus ds. Van Keulen, doorgaan met het verkondigen van het Evangelie. Welk evangelie? Paulus predikte de doodstaat van de mens, om aan te tonen wie wij van onszelf zijn, maar ook de opgestane Levensvorst, Die alleen de gerechtigheid kan zijn. Ook dat wil ds. Van Keulen in ons midden verkondigen. Dat is geen evangelie naar de mens maar wel voor de mens. Hierdoor alleen mag er een levende kennis ontstaan van de levende God. Van nature is daar geen plaats voor. Gods knechten gaan door met deze verkondiging. Hoe bent u hiermee bezig gemeente? Een ieder beoordele zichzelf.
Maar ook de Heere gaat door. Paulus en Barnabas moesten weg, zo was dat ook in Ouderkerk. Op een dag namen beide predikanten afscheid, maar de Heere ging door. Deze dienst is daar een teken van. En dat onverschuldigd, door genade alleen. Hij heeft nog gen lust in onze dood, maar daarin dat we ons zouden bekeren en leven.
God moet ook doorgaan, zoals de Heere Jezus door Samaria moest gaan om een vrouw tot het levende water te brengen. Zo moet God doorgaan omdat er nog toegebracht moeten worden en omdat dit in Zijn Vaderhart ligt opgesloten. Daarom gaan Gods knechten ook door want door Zijn knechten klopt God Zelf op de deur van ons hart. En om Christus' wil gaat Hij geen mens voorbij. In Hem kom je niet om want Hij heeft de vloek weggedragen. Hij vervult de harten van de Zijnen en die gaat Hij spijzen.
Worden dan alle mensen zalig? Neen, alleen die, die in zichzelf niets meer zijn, die er buiten liggen en voor God niet kunnen bestaan. De Heere wil schenken wat nodig is. Bij de Heere is nog ruim plaats voor onwaardigen in zichzelf.
Het is de wens van ds. Van Keulen om er tot Hem te brengen, om ze aan te sporen en om ze te brengen tot de kennis der zaligheid. Maar er moeten er niet alleen worden toegebracht, er moeten er ook worden Thuisgebracht. Daar is leiding voor nodig. Zoals het volk Israël bij de uittocht uit Egypte werd voorgegaan door de vuur- en wolkkolom, zo hoopt ook ds. Van Keulen voor te mogen gaan. Dat is een hoge en verantwoordelijke roeping voor de predikant, maar ook voor de gemeente. Dat het niet eenmaal tegen ons zal getuigen.
Na deze indringende preek volgden de gebruikelijke toespraken. Allereerst door burgemeester Th. Bakkers, namens de burgerlijke overheid. Vervolgens door ds. J. R. Volk als consulent en mede namens classis en ring en tenslotte door ouderling L. Butter, namens de colleges en de gemeente, waarna de gemeente ds. Van Keulen toezong uit psalm 143 : 10.
Na een dankwoord legde ds. Van Keulen voor de eerste maal als eigen predikant de zegen op de gemeente.

CHRISTUS MAAKT VRIJ
'Er is geen grotere slavernij dan menselijke vrijheid te beleven in de zin van 'doen waar je zelf zin in hebt'. Dan ben je namelijk slaaf van de zonde en ga je gebukt onder een enorm stuk angst en schaamte. Laat niemand u misleiden: Alleen Christus maakt vrij.'
Deze boodschap vormde de kern van de prediking, waarmee ds. W. Kalkman zondag 19 juni intrede deed in de hervormde gemeente van Genderen. Na zo'n 3 jaar vakant te zijn geweest, heeft de gemeente in het Land van Heusden en Altena nu weer een eigen predikant.
Vanuit Ef. 5 : 6 deed ds. Kalkman een klemmend appel, de moderne invulling van het begrip 'vrijheid' te weerstaan. 'Onder invloed van het Griekse denken ging toen alle aandacht naar de ziel en deed het lichaam er helemaal niet meer toe. Dat leidde ook in de kerk tot ongekende zedeloosheid. En daarmee bewijst de Bijbel opnieuw actueel te zijn. Want onze jongeren krijgen vandaag de dag ook heel wat voor hun kiezen. Hoe belangrijk is het dan niet dat ze christelijke ouders hebben. En dat we in de gemeente naast tal van activiteiten ook een persoonlijke omgang met God kennen in een dagelijkse stille tijd, om ons hiertegen te wapenen', zo zei ds. Kalkman.
's Morgens had de bevestigingsdienst plaats, waarin ds. J. Vis uit Meerkerk voorging. Hij sprak vanuit Fil. 3 : 12-14 over het 'voortgaan in de loopbaan'. 'Er is veel om op terug te zien, zowel voor de gemeente Genderen, als voor uw nieuwe predikant. Goede dingen en zorgelijke dingen. Maar zoals een renner in een stadion moeten we vooruit, jagen en grijpen. Een ding doe ik, zegt Paulus: vergetende hetgeen achter mij ligt strek ik mij uit naar de prijs der roeping Gods, die in Christus Jezus is. Alleen als we gegrepen zijn door God zelf, houden we de vaart erin.'
De intrededienst had uit ruimte-overwegingen plaats in de gereformeerde kerk van Genderen. Tekenend voor de goede verstandhouding tussen beide kerken, aldus de gereformeerde afgevaardigde ouderling Tuyl. 'Dat kan alleen als we teruggaan naar het fundament, Jezus Christus, ' zo zei hij. Al eerder had de gereformeerde kerk overtollige grond geschonken aan de hervormde gemeente. Hierop inhakend vervolgde hij: 'Grondtransport komt maar één keer voor in de Bijbel: bij Naäman. Ook toen werd die "last grond" gebruikt om de aanbidding van onze Drieënige God verder gestalte te geven. We hopen in dit spoor op een voortgaande en goede samenwerking.'
Namens ring en classis Heusden sprak ds. W. M. M. Moonen, die tevens enkele jaren consulent is geweest. Burgemeester F. Mosterd van Wijk en Aalburg was blij met de 'afdaling vanuit Ameide naar het zuiden'. 'De gemeentelijke overheid dient neutraal te zijn en dat is soms jammer. Maar ik vertel u alvast dat de meerderheid in onze gemeenteraad leeft vanuit de Bijbelse boodschap', aldus Mosterd. Ouderling D. Blankers van de hervormde gemeente te Genderen sloot de rij: 'Al hebben we nooit zonder Vader gezeten, we zijn blij met een nieuwe vader in ons midden.' Hij verzocht de gemeente het echtpaar Kalkman tenslotte staande toe te zingen een aangepaste versie van Psalm 90 : 9:
Laat Uw gena hen met haar troost verrijken,
en laat Uw werk aan deze knechten blijken.
Uw heerlijkheid niet van dit echtpaar wijken,
Uw liefd', Uw macht behoed' hen voor bezwijken.
Sterk hunne hand en zegen hunne vlijt,
bekroon hun werk, en nu, en t' allen tijd.

GESPREKSTECHNIEK IN DE GEZONDHEIDSZORG
Op veler verzoek wordt ook in het najaar van 1994 de training Gesprekstechniek voor Werkers in de Gezondheidszorg georganiseerd. In één dag (9.30-18.00 uur) met korte stukjes theorie en veel oefening wordt gewerkt aan het beter verwoorden van je mening in moeilijke discussies. Trainer: ir. J. M. van Haaften. Data en plaatsen: D.V. vrijdag 7 oktober 1994 te Rotterdam; woensdag 9 november 1994 te Putten; zaterdag 15 oktober 1994 te Gorinchem (deze dag staat ook open voor mensen van buiten de gezondheidszorg).
Ook de vervolgtraining voor oud-cursisten wordt weer georganiseerd en wel op vrijdag 2 december 1994 te Gorinchem. Intensieve oefeningen staan hierbij centraal.
Voor meer informatie: Agnes van Haaften 01830-27045.

DERTIGDUIZEND NIEUWE LEDEN VOOR HET NEG
Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) heeft er ruim dertigduizend nieuwe leden bij. Dat is het resultaat van een ledenwerfactie, die in april werd gehouden. Daarmee is het ledental van het Bijbelgenootschap rond de 300.000 gekomen.
Dhr. L. J. Miedema van het NBG-Actiecentrum spreekt van een zeer goed verlopen actie. Met het resultaat is het (natuurlijk) verloop van het ledental gedurende de afgelopen vijf jaar goedgemaakt.
De actie is uitgevoerd door ongeveer achttienduizend plaatselijke vrijwilligers. Zij bezochten tienduizenden mensen met het verzoek het NBG te steunen met hun lidmaatschap.
Miedema zegt dat het Bijbelgenootschap erg dankbaar is voor het resultaat. 'Er blijkt uit dat heel veel mensen aangesproken willen worden op hun verantwoordelijkheid voor de verbreiding van Gods Woord', voegt hij eraan toe.
De gemiddelde bijdrage van de nieuwe leden is gestegen. Mede daardoor kan het NBG dit jaar een grotere bijdrage leveren aan het programma van de Wereldbond van Bijbelgenootschappen. Vorig jaar droeg het NBG ruim zes miljoen gulden bij aan het werk van de Wereldbond. Daarin werken 125 bijbelgenootschappen samen. Verreweg de meeste bijbelgenootschappen zijn in hun werk mede afhankelijk van steun van andere bijbelgenootschappen. Die kunnen maar voor een deel voldoen aan de vraag.

EH VULT MET CURSUSSEN AANTAL LACUNES
De Evangelische Hogeschool (Amersfoort) organiseert in de tweede helft van dit jaar cursussen over onderwerpen waarop principiële bezinning nodig is en waarvoor vanuit christelijk standpunt nog geen aanbod is. Deze cursussen liggen op het terrein van de medische ethiek, de kunst, de moderne geschiedenis en de (moderne) literatuur.
In deze cursussen komen onderwerpen aan bod, waarop dringend een bijbels verantwoorde visie nodig is. De EH richt zich met deze cursussen op degenen die direct of indirect met deze onderwerpen te maken hebben. Dat kunnen bijvoorbeeld werknemers in de gezondheidszorg zijn, maar ook ouders die een principieel oordeel willen kunnen vormen over hetgeen hun kinderen voor school moeten lezen.
Naast deze actuele onderwerpen biedt de EH ook meer bezinnende cursussen zoals 'Pastorale gesprekken', 'De belijdenissen van Augustinus', 'Nieuwtestamentisch Grieks' en andere. Er is voor deze cursussen geen specifieke vooropleiding vereist. De cursussen worden gegeven in het kader van de zgn. EH-Zaterdag Academie en worden in principe gehouden op zaterdagen van 10.00-14.30 uur. Zij duren drie tot vijf zaterdagen. Meer informatie en een inschrijfformulier kan men aanvragen bij de EH, tel. 033-621731 of schriftelijk: postbus 957, 3800 AZ Amersfoort.

MUZIEK
Hoewel er nog een aantal orgel-CD's op bespreking wachten, wil ik deze week de muziekrubriek graag even besteden om enkele muziekboeken aan u voor te leggen.
'Lexicon Klassieke Muziek' is de titel van een onlangs verschenen boekwerk waarin de geïnteresseerde muziekliefhebber op veel vragen een antwoord kan vinden. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat men wel eens wil weten wat 'Con moto' betekent, of hoe de snaren van een viola d'amore zijn gestemd. Daarvoor is 'Het Lexicon Klassieke Muziek' een handige vraagbaak. Ik schreef dat men in deze uitgave op veel muziekvragen een antwoord kan vinden, echter compleet is deze lexicon niet. De samenstellers hebben steeds keuzes moeten maken over wat wel en wat niet zou worden opgenomen. En keuzes zijn dikwijls subjectief. Toch kan men als muziekliefhebber veel gegevens putten uit dit 352 bladzijden tellende, fraai uitgegeven boek. Bestelnummer ISBN 902151953.4 en het kost ƒ 55,–. Het werd uitgegeven door Kosmos Z en K. uitgeverij en is te bestellen in elke boekhandel.
Na het gereedkomen van de omvangrijke restauratie van het orgel in de Ned. Herv. kerk te Bloemendaal is een bijzonder goed gedocumenteerde en fraai uitgevoerde brochure verschenen. Geïnteresseerden in landelijke of lokale orgelhistorie beveel ik deze brochure van harte aan. Besteladres: A. C. M. Luteijn, Crommelinlaan 10, 2061 HK Bloemendaal.
Er zijn veel organisten die stil hun weg gaan in onze orgelwereld. Zo'n organist is bijvoorbeeld Johan Bredewout in Vollenhove. Nu is hij dan toch eindelijk in de openbaarheid getreden met een CD waarop hij op zijn 'eigen' orgel, het prachtige instrument in de Grote Kerk van Vollenhove, eigen koraalbewerkingen speelt. Ik ben om een paar dingen echt blij met deze CD. Ten eerste is het spel van Johan Bredewout zeer verzorgd en uiterst muzikaal. Aan de ene kant zijn zijn bewerkingen soms traditioneel, waarmee overigens niets verkeerds wordt bedoeld, anderzijds zijn ze erg aanspreekbaar. Het historische, uit 1686 daterende orgel wordt in al haar schoonheid en fraaie registers uitstekend gedemonstreerd in een tiental liedbewerkingen waarvan ik u met name wil noemen: 'De wereld is van Hem vervuld', 'Gij die alle sterren houdt', 'Voor alle heilgen' en 'Blijf mij nabij'. Door deze CD te kopen kunt u 69.41 minuten luisteren naar fijnzinnig en verantwoord orgelspel. U kunt deze CD OM 94027 ongetwijfeld in elke goede CD-zaak bestellen. Echt van harte aanbevolen. En nu we toch met eigen koraalbewerkingen bezig zijn, heb ik nog een zeer aanbevelenswaardige uitgave in dit kader te melden. Organist Willem van Twillert speelt namelijk op CD FECD 126 eigen koraalbewerkingen op het fameuze Hinsz-orgel in de Bovenkerk van Kampen. Het zijn hoofdzakelijk Psalmbewerkingen (Ps. 138, 101, 68, 134, 117/127, 98) maar ook bewerkingen over: 'Jezus leven van mijn leven', 'Lofzang van Simeon' en 'O Hoofd bedekt met wonden'. Ook Van Twillert weet uitstekend met het gegeven themamateriaal om te gaan. Zijn bewerkingen zijn heel verrassend van opzet en uitwerking. Een technisch ook goede CD terwijl het bijgesloten booklet zeer informatief is. Het Kamper-orgel klinkt opnieuw zeer indrukwekkend. Eindconclusie van deze CD kan niet anders zijn: zeer aanbevolen.
Maarten Seijbel, Elburg

Middagsamenkomst
uitgaande van de streek Nunspeet van de Nederl. Herv. Mannenverenigen op G.G. op D.V. 6 juli in de Herv. Dorpskerk te Oldebroek. Aanvang 13.30 uur (vanaf 13.15 uur samenzang).
Sprekers: ds. E. M. Bakker, herv. pred. te Wezep over 'Gij hebt Mijn Woord bewaard' (Openb. 3 : 8b) en ds. D. J. Budding, herv. pred. te Waarder over 'De Heidelbergse Catechismusprediking in onze tijd'.

'OP WEG MET DE ANDER'
Al geruime tijd worden er, vanuit de vereniging 'Op weg met de ander', in gebouw 'Calvijn' te Zeist, thema-avonden belegd voor ouders en/of verzorgers van kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap.
Op deze avonden komen onderwerpen aan de orde die door belanghebbenden zijn aangedragen. Hoewel er een vaste kern van deelnemers is, zijn er ook mensen die zo nu en dan deze avonden bezoeken.
In het verleden, zijn er ook bijeenkomsten geweest onder leiding van oud-stafmedewerker Henry Wolterink. Deze werden gehouden in Schoonhoven en Putten. Graag wil de organiserende commissie in contact komen, met hen die op die avonden aanwezig waren.
Het is de commissie bekend dat de reisafstand naar gebouw 'Calvijn' een bezwaar is. Vandaar ook dat zij willen inventariseren hoe de belangstelling voor deze avonden is, als ze regionaal zouden worden georganiseerd. Wij denken daarbij aan Zeeland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel.
Daarnaast wil de commissie graag weten voor welke onderwerpen belangstelling bestaat en waarmee wij u van dienst kunnen zijn.
Bij de commissieleden van deze thema-avonden, mevr. L. Verwey-Nagtegaal, Zeisteroever 16, 3708 GB Zeist, tel. 03404-61915 en dhr. en mevr. Van Grootheest, Rijksweg 117, 3784 LV Terschuur, tel. 03426-1677 kunt u terecht als u vragen hebt.
Voor informatie betreffende de doelstelling en de taken van de vereniging, kunt u zich wenden tot W. W. van Deelen, stafmedewerker Landelijk Bureau, Bergweg 6, 3701JK Zeist, tel. 03404-32827.

PROCEDURE BEROEPINGSWERK VEREENVOUDIGD
Driebergen – De hervormde synode heeft in haar junivergadering besloten tot een vereenvoudiging van de procedure voor het beroepen van predikanten. In de huidige procedure moet de kerkeraad resp. het college van kerkvoogden allerlei verklaringen verzamelen waaruit blijkt dat de gemeente aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan en voldoende draagkrachtig is om een predikant te betalen. In de nu aangenomen procedure vervalt deze tijdrovende klus: de provinciale kerkvoogdijcommissie verstrekt deze verklaringen. Dat kan eenvoudig; de landelijke organen kunnen bijvoorbeeld eens per kwartaal een overzicht geven van gemeenten die niet aan hun verplichtingen hebben voldaan. Komt een gemeente niet op dat overzicht voor, dan kan autorisatie worden verleend om een predikant te beroepen. In de nieuwe procedure is komen te vervallen dat deze autorisatie slechts eenjaar geldig is. Alleen als een gemeente na een jaar niet meer aan alle (financiële) verplichtingen blijkt te voldoen, vervalt de autorisatie. Het voorstel zal nu eerst nog worden voorgelegd aan de classes voordat er een definitief besluit over wordt genomen.
(Kerkbulletin)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1994

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1994

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's