De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Wonderlijke bewaring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wonderlijke bewaring

4 minuten leestijd

Want Híj zal u redden van de strik van de vogelvanger, van de zeer verderfelijke pest. Hij zal u beschutten met Zijn vlerken, onder Zijn vleugels zult u de toevlucht nemen, Zijn trouw is een schild en een pantser. Psalm 91:3,4

Terugkijkend komen we tot de conclusie dat de wereld steeds onveiliger wordt. Toch spreekt Psalm 91 over wonderlijke bewaring door de eeuwige God. Hij bewaart van de schrik en in het net van de vogelvanger zal geen paradijsvogel omkomen. In dat vertrouwen mogen we het nieuwe jaar ingaan.

Inmiddels ligt de laatste uitgave van De Waarheidsvriend van dit jaar voor u. Nog enkele dagen en dan is het jaar 2024 geschiedenis. Het is een goede gewoonte om terug te kijken. Zonder hierbij een overzicht te geven, komen we tot de conclusie dat onze wereld er niet veiliger op geworden is. Op tal van plaatsen zijn er oorlogsgebieden, die ook de veiligheid van ons land raken. Wij beseffen dat wij nietige mensen zijn die zich decennialang veilig gevoeld hebben, maar zien nu dat deze veiligheid wordt bedreigd door de geopolitieke instabiliteit in de wereld.

Psalm 91 spreekt over veiligheid in een onveilige wereld. De eerste twee verzen van deze psalm zijn eigenlijk een geloofsbelijdenis. Vier keer wordt God aangesproken, met vier verschillende namen: De Allerhoogste, de Almachtige, de Heere (Jahweh, de Verbondsgod) en mijn God (Elohim, de meer algemene aanspraak voor God). Tegenover die Godsnamen staan vier metaforen voor wie God is: Schuilplaats, Schaduw, Mijn Toevlucht, mijn Burcht! De eeuwige God tegenover de vergankelijke mens.

Deze God zal u redden van de strik van de vogelvanger, van de zeer verderfelijke pest. Wij kennen het beroep van vogelvanger niet meer, maar deze gebruikte een groot net waaronder je vogels lokt. De vogels die daarop afkomen, worden ineens gevangen in dat net. Ze kunnen geen kant meer op. Ze piepen, ze fladderen. Ineens zijn ze gevangen. Zoals je ineens een verschrikkelijke boodschap krijgt, of ineens in de problemen zit.

Tegelijkertijd wordt er gesproken over de “verderfelijke pest”. Hierbij wordt gedacht aan twee dingen: de eerste en meest logische is “plaag.” Een plaag die er dus ineens is. Je had het helemaal niet verwacht. Er ligt hier een parallel met de verderfengel in Egypte, die voorbijging aan de Israëlieten waar het bloed aan de deurpost gestreken was. De tweede betekenis zou een verschrijving van het Hebreeuwse woord “dabar” kunnen zijn. Dan betekent het “woord van verderf”. Het lijkt er dan op alsof de vijand een vloek over je uitgesproken had. Dit zou zorgen voor onheil. De bekende prediker Spurgeon schrijft: ‘Op twee manieren redt God Zijn kinderen uit de strik van de vogelvanger. Hij redt hen ervan en eruit. Ten eerste redt Hij hen van de strik. Hij laat hen er niet in vallen. Maar als zij erin gevangen zijn, redt Hij hen eruit. Voor sommigen is de eerste belofte het dierbaarst, voor anderen is de tweede kostbaarder. Velen zijn juist bewaard voor het kwaad omdat zij een kruis te dragen kregen. Op andere momenten bewaart God hen door juist geestelijke kracht te geven om hen te verlossen van het kwade. In het net van de vogelvanger zal geen paradijsvogel omkomen!’

Vervolgens lezen we: Hij zal u beschutten met Zijn vlerken, onder Zijn vleugels zult u de toevlucht nemen. Een parallellisme om de woorden kracht bij te zetten. Letterlijk: onder Zijn vleugels zult u schuilen. We zien het beeld van die Almachtige God die zo laag afdaalt, dat Hij een vergelijk maakt met een vogel die al haar zorg, warmte en veiligheid geeft aan haar kinderen. Waar zien we dat afdalen nog meer? In de kribbe. Jezus Christus, God van eeuwigheid tot eeuwigheid, kwam naar deze aarde. Niet om te verderven, maar om te lokken. Hij is het ware tegenbeeld van de strik van de vogelvanger!

Zijn trouw is een schild en een pantser. Het is de trouw van Gods verbond. Dat is Zijn waarheid. Dat is de waarheid van Zijn gesproken woord. Dat is Jezus Die zegt: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.’ Zijn woord is ja en amen. Voor “pantser” staat nog een sterker woord: het is een bescherming, een burcht. Deze zin lijkt daarom in een climax te eindigen. We staan nu op de drempel van 2025. Als broze mens tegenover de eeuwige God. Wat zal dit jaar ons brengen? Zal het jaar 2025 het jaar zijn waarop onze Heere Jezus terugkomt? Of is dit het jaar dat God ons thuishaalt? In Hem geborgen zingen we:

Hem of haar zal de nacht niet overvallen,

zijn dagen houden eeuwig stand.

Duizenden doden kunnen vallen,

hij blijft geschreven in Gods hand.

God legt Zijn schild op Zijn getrouwen,

die leven van geloof alleen.

Hij zal een nieuwe hemel bouwen

van liefde om hun tranen heen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 december 2024

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's

Wonderlijke bewaring

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 december 2024

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's