De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Muziek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Muziek

3 minuten leestijd

In de Nederlandse orgelcultuur zijn momenteel een opvallend groot aantal jonge organisten actief. Een van de talentvolste van hen is ongetwijfeld Laurens de Man (1993), thans als organist verbonden aan de Janskerk te Utrecht. Hoewel zijn naam al enige tijd gevestigd is in de orgelwereld, waren cd-opnamen van zijn spel nog niet veelvuldig voorhanden. Daar is nu verandering in gekomen. Recentelijk verschenen van hem twee afzonderlijke cd’s, beide geheel verschillend van karakter en repertoire. De eerste cd bevat orgeltranscripties van composities van de bekende Duitse componist Richard Wagner (1813-1883). Richard Wagner, die zelf niet specifiek voor orgel heeft gecomponeerd, heeft een zeer uitgebreid oeuvre nagelaten dat niet direct tot de kerkmuziek gerekend kan worden. Van verschillende van zijn werken zijn orgeltranscripties gemaakt, bijvoorbeeld uit de opera’s Tannhäuser, Parsifal, en de Meistersinger von Nürnberg. In totaal zijn het acht orgeltranscripties die mij niet allemaal hebben kunnen boeien, al zegt dat niets over de uitvoering en het spel van De Man. Voor deze opnamen is hij naar twee daarvoor zeer geëigende orgels gegaan: het Ibachorgel in de Sint-Gertrudiskerk te Bergen op Zoom en het Fransenorgel in de Elandstraatkerk te Den Haag. Beide kerken beschikken over drieklaviers orgels met uitgebreid pedaal en lenen zich uitstekend voor romantische orgeltranscripties van Wagner.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zo van transcripties houd, omdat, mijns inziens, nooit goed recht gedaan wordt aan de oorspronkelijke muzikale bedoelingen van de componist. Laurens de Man speelt overigens met veel gedrevenheid en muzikale inzet om zoveel mogelijk recht te doen aan deze orgeltranscripties.

Het bescheiden tekstboekje (in het Engels) biedt korte beschrijvingen van de uitgevoerde werken, foto’s en disposities van de beide orgels en een korte biografie van de organist. De opnamen zijn technisch van uitstekend niveau en de totale uitgave oogt bijzonder fraai. Het is een GLO uitgave met als bestelnummer 5287. Voor een andere cd-uitgave (GLO 5286) bespeelt Laurens de Man het uit 2022 daterende orgel in de Sint-Michielskerk van Leuven. Het is een groot tweeklaviers orgel met een groot bezet pedaal en het klinkt als een klok. Op deze cd speelt Man een geheel ander, mij meer gevallig repertoire, namelijk werken van Johann Sebastian Bach, Johann Kuhnau (een voorganger van Bach in Leipzig), Wolfgang Amadeus Mozart en van een voor mij onbekende componist, György Kurtág. Ook op deze cd ontpopt Laurens de Man zich als een zeer vakkundig organist, muzikaal en inspirerend.

Het bijgesloten tekstboekje (eveneens in het Engels) is zeer informatief en ook deze cd oogt uiterst verzorgd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Muziek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's