De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te:

Dordrecht: K. Schipper te Middelharnis; Maurik: W. J. A. van 't Ende te De Meern; Apeldoorn: M. v. d. Leun, Gorkum; Goes: J. Geurtsen te Driel; Harderwijk: J. G. Barnhoorn te Sassenheim; Apeldoorn: S. de Jong te Drachten; Rijssen: G. Voordijk te Mastenbroek; Nieuwpoort: G. J. Rebel te Waspik; Huizen: B. J. Zaal te IJsselmuiden; Boven Hardinxveld: E. M. Bakker te Tholen; Zwijndrecht: J. H. Vlijm te Krimpen a. d. IJssel; Dedemsvaart: H. J. van Leeuwen te Almen.

Aangenomen naar:

St. Maartensdijk (wijkgem. in wording): K. M. Vogel te Maassluis; 's-Gravenhage: W. R. v. d. Zee te Rotterdam; Hoogezand: J. M. Duk te Domburg.

Bedankt voor:

Eemnes-Buiten: A. v. d. Vlist te Andel; Schoonhoven: K. Schipper te Middelharnis; Groot Ammers: K. Schipper te Middelharnis; Rotterdam-Kralingen: J. Plasman te Dieren; Hallum: J. Nijenhuis te Scharnegoutum; Julianadorp: C J. Meilink te Badhoevedorp; Zuidbroek: B. J. Riemersma te Parrega.

Benoemd tot

bijstand in 't pastoraat te Apeldoorn: H. Dekker te Amsterdam; te Gennep: W. H. Walvaart te Sassenheim.

Benschop.

Maandag 15 april was voor de gem. Benschop een blijde dag, omdat zij, na een vacature van ongeveer een jaar, weer een eigen predikant kreeg in de persoon van cand. W. Verboom van Culemborg.

De bevestiging geschiedde in de morgendienst door ds. J. C. Schuurman van Putten. Deze had als tekst gekozen Openb. 1 : 17 en 18.

Na de lezing van het formulier voor de bevestiging van de Dienaren des Woords, werden de vragen gesteld, die met een duidelijk: ja ik, van ganser harte, beantwoord werden. Indrukwekkend waren de ogenblikken, waarop de jonge predikant geknield lag, hem de handen werden opgelegd en de gemeente hem toezong Ps. 119 : 9. Aan de handoplegging werd mede deelgenomen door ds. Stroeve (consulent), ds. Jansen (de vorige predikant), ds. Verweij, ds. Koppenol, ds. van Roest, ds. van de Vlist, ds. van de Heuvel en ds. ter Maat.

Ds. Verboom deed zijn intrede in onze gemeente met de woorden uit Openb. 1 : 4 en 5a.

Na de prediking werd gesproken tot en/of door de bevestiger ds. Schuurman, de consulent ds. Stroeve, Burg. en Weth., ds. Schroten (classis en ring), de plaatselijke Ger. Kerk, afgevaardigden van Voetius, ds. Meijers van Ermelo (mentor tijdens het vicariaat), ds. Koppenol van Haaften, de vader (de eerw. heer J. Verboom van Culemborg) en tenslotte ouderling Lankhorst, die op sympathieke wijze de medewerking van de gemeente vroeg, opdat de jonge predikant zich op rustige wijze kan inwerken in zijn ambt. Hij liet de gemeente de nieuwe herder en leraar toezingen het derde vers van de Morgenzang.

De heer J. Lindeboom uitgezonden naar Kenya.

In de oude dorpskerk van Strijen had dinsdag 16 april j.l. de uitzending plaats van de heer J. Lindeboom, die als bouwkundige naar Kenya (Oost Afrika) hoopt te vertrekken in opdracht van de Geref. Zendingsbond in de Ned. Herv. Kerk. De zendingsbond verleent aldaar assistentie aan de RefOormed Church of East Africa.

De plaatselijke predikant, ds. A. Kastelein leidde deze dienst en bepaalde zijn gehoor bij Hebreeën 11 : 10, de roeping van Abraham die door zijn geloof uitging naar een vreemd land, waarmede spreker ook het vertrek van de heer Lindeboom vergeleek, die als bouwmeester naar het zendingsveld vertrekt.

De afvaardiging geschiedde door de voorzitter van het hoofdbestuur, ds. K. van der Pol te Ede. Na beantwoording der vragen werd de heer en mevrouw Lindeboom de zegenbede uit psalm 121:4 toegezongen: De Heer zal u steeds gadeslaan".

Na afloop was er in zaal Kromhoff gelegenheid om van de familie Lindeboom afscheid te nemen. Velen maakten hiervan gebruik. Voor deze uitzending was een grote belangstelling. Vele predikanten, voornamelijk van het hoofdbestuur dat bijna geheel tegenwoordig was waren aanwezig. Voorts vele vrienden en familieleden uit Genemuiden, de geboorteplaats van de heer Lindeboom en verder talrijke zendingsvrienden uit Strijen en daarbuiten.

De opdracht van de heer Lindeboom is het bouwen van scholen, opleidingsinrichtingen en klinieken voor het medisch werk, mede met de heer N. Verhoek, die al geruime tijd als zodanig in Kenya werkzaam is. Het echtpaar Lindeboom heeft één dochtertje.

Lopik.

Na een vacature van 3 jaar ontving de gemeente Lopik op 2e Paasdag ds. H. Veldhuizen als haar nieuwe predikant. De bevestiging vond plaats door ds. C. den Boer te Zeist, die de gemeente bepaalde bij de woorden uit Joh. 21: - Weid Mijn lammeren - Hoed Mijn schapen - Weid Mijn schapen.

Aan de handoplegging namen deel ds. C. den Boer, ds. J. Smit te Putten als oud-predikant, de consulent ds. E. F. Vergunst, ds. J. J. Poot te Woerden, ds. H. Roelofsen te Zeist en ds. Jac. Vermaas.

Om half drie deed de nieuwe predikant in de opnieuw overvolle kerk zijn intrede. Zijn tekst had hij gekozen uit Rom. 1 - „Want ik verlang om u te zien, opdat ik u enige geestelijke gave mocht mededelen, teneinde gij versterkt zoudt worden. Dat is om mede vertroost te worden onder u, door het onderlinge geloof - zo het uwe als het mijne".

Aanwezig waren de predikanten: C. den Boer, P. van Harten, C. v. Schoonhoven, J. Smit, J. v. d. Velden, E. F. Vergunst, W. Vlasblom en J. Vroegindeweij, alsmede cand. J. Codée. Voorts afgevaardigden van classis en ring, Geref. Kerk ter plaatse, B. en W. en „Voetius". Ook vele vrienden uit Bilthoven, De Bilt en Zeist waren aanwezig.

Na het dankgebed werd het woord gevoerd door Weth. Schep - de heer Kelfkens uit Vreeswijk namens het moderamen der classicale vergadering en de ring IJsselstein — de Geref. Pred. ds. J. Pol - ds. E. F. Vergunst als consulent en praetor van de ring IJsselstein. Tenslotte sprak ouderl. Schep nog hartelijke woorden.

Gouda.

Op uitnodiging van de plaatselijke afdeling van de ver. „Protestants Nederland" hoopt ds. L. Vroegindeweij van Delft op dinsdag 30 april a.s. (Koninginnedag) te spreken in de zaal van de kerk van de Geref. Gemeente aan de Ronsseweg nr. 1 te Gouda. De bijeenkomst begint om 8 uur n.m. Voor belangstellenden vrije toegang.

De kerkrestauratie te Ouderkerk a. d. IJssel.

De offervaardigheid voor Kerk en Zending in ons dorp is bijzonder groot. In de classis Gouda stond Ouderkerk a. d. IJssel in 1967 bovenaan wat betreft de Zendingsgiften. Eind 1966 werd in 3 dagen tijds voor de nieuwe Hervormde Pastorie een bedrag van ƒ102.000, — bijeengebracht. Eind 1967 bracht de gemeente in 13 dagen tijds voor de Kerkrestauratie een bedrag van bijna ƒ 200.000, — bijeen, waarvan ƒ 104.000, — in contanten, ƒ25.000, — renteloos en de rest tegen een zeer lage rente.

Ondertussen werd er ook de brochure-aktie gevoerd ten bate van de Kerkrestauratie. Ds. J. van Sliedregt stelde zonder kosten zijn intreepredikatie te Ouderkerk a. d. IJssel en de afscheidspredikatie te Baarn beschikbaar en maakte die pasklaar voor een brochure, waarbij 2 foto's werden ingesloten.

Thans is deze laatste aktie afgesloten en heeft een netto-opbrengst van ƒ 2200, —. Dit bedrag zal t.z.t. (waarschijnlijk zal op 1 nov. 1968 de restauratie voltooid zijn, daar er sinds Nieuwjaar volop gewerkt kan worden, aangezien de gemeente in een keurige noodkerk haar diensten kan houden) bestemd worden voor een Avondmaalstafel met toebehoren.

Aan het eind van dit jaar zal de meer dan 1000 jaar oude Ned. Herv. Kerk in haar oude luister hersteld zijn. Thans is ook de muur, die de afscheiding vormde met de graftombe van Nassau-Lalecq, weggebroken, zodat de gemeente in de toekomst in een kruiskerk zal samenkomen.

Er zal nog veel geld door de gemeente bijeengebracht moeten worden, aangezien het geheel op ƒ 1.200.000, — wordt geschat, waarvan de gemeente zelf ongeveer ƒ 400.000, — zal moeten bijdragen.

Toogdag Waalwijk.

De hervormd-gereformeerde jeugdbond hield Tweede Paasdag in het Willem van Oranje-college te Waalwijk een ontmoetingsbijeenkomst, die door ruim 350 jongeren uit de Langstraat, het Land van Heusden en Altena, de Alblasserwaard, de Bommelerwaard, de Westhoek van Brabant en het eiland Tholen werd bezocht.

De ontmoetingsdag, die onder leiding stond van de jeugdpredikant ds. K. J. Jansen uit Doeveren, begon met een kerkdienst in de hervormde kerk van Sprang.

's Middags werd een symbolisch spel opgevoerd. Dit beeldde op suggestieve wijze de christelijke gemeente uit in de vorm van een schip. Door middel van een soort gelijkenis kwam naar voren wat de taak en roeping van de christelijke gemeente in deze tijd is.

Het spel was bedoeld als inleiding op een reeks vragen die de basis vormden voor de gespreksgroepen. De belangrijkste vragen die behandeld werden waren: Wat is de taak van de „bemanning"? en: Welke opdracht krijgt deze bemanning?

De bijeenkomst in de aula werd afgewisseld met samenzang. Medewerking verleende de heer J. H. Overweel uit Sprang met een blokfluitgroep en een meisjeskoor.

Paasappèl Jacobikerk.

Duizend jongens en meisjes maakten in de Jacobikerk in Utrecht dit appèl mee „ondanks de goede weersomstandigheden", zoals ds. J. Groeneboom uit Muiden in zijn openingswoord opmerkte. Hij was tevreden, de kerk was helemaal vol.

Ds. Bos sprak over het thema: „Jezus leeft, ..", dat werd aangevuld door het „En wij met Hem" van ds. A. Noordegraaf uit Oldebroek.

De eerste spreker zei: „Waarom moeten teleurstellingen ons treffen, leed en verdriet? Waarom laat God toe, dat... en vult u zelf maar in. Buiten Christus om zoeken wij naar de bevrijding van de geweldige machten van lijden en dood. En wij vinden geen bevrijding, geen verlossing, dan alleen door de belofte te geloven: Jezus leeft.

Alleen door de kracht van de opstanding kun­nen wij leven en de vragen van ellende, verdriet en dood verwerken. Ook al krijgen wij geen antwoord op alle vragen, wel bevrijdt de kracht van de levende Christus ons van alle vijandige machten. Omdat Jezus leeft, daarom alleen kunnen wij leven, gelukkig leven."

Automatisch

Ds. Noordegraaf stelde de vraag: „Het nieuwe leven, geldt dat automatisch ook voor mij? Het wordt alleen ontvangen als je in het geloof in Christus ontvangen bent. Dat wil God je nu geven. Vraag je je af: hoe krijg ik dat nieuwe leven, denk dan eens aan je doop als teken en zegel van Gods belofte opdat je in de nood op de doopbelofte zou terugvallen.

Wie vraagt: mijn leven is een mislukt leven, maar schenk mij om Christus wil een nieuw leven, die mag weten, dat God het verleden vergeten wil. Er is een nieuw leven waarin je wandelen mag. Wandelen is een ontspannen zaak, geen krampachtig iets. Dat is Pasen.

Jezus zegt: „Wil je in deze verwarde wereld van 1968 leven, bekeer je dan tot Mij".

Dat is een leven vol strijd en toch een leven gedragen door een machtig perspectief, want Christus is overwinnaar en zijn discipelen met Hem!"

De koren uit Kampen en omgeving onder leiding van Henk Plender zongen enkele liederen, waarvan „Ich freue mich im Herrn" van J. S. Bach het hoogtepunt vormde. Jammer, dat in de weliswaar moeilijk te bezingen kerk, de sterk gezongen gedeelten niet altijd zuiver overkwamen.

De Unie.

De landelijke organisatie „Unie een school met de Bijbel (opgericht in 1878 na aanneming van de onderwijswet-Kappeyne, die de jaarlijkse uniecollecte organiseert) heeft in haar vergadering van 16 april het bestuur gemachtigd tot een ingrijpende reorganisatie over te gaan, inhoudende een nauwere samenwerking met andere organisaties, werkzaam op het gebied van het christelijk onderwijs en - tot een statutenwijziging die het mogelijk moet maken dat de opbrengsten van de plaatselijke Unie-collectes voor een groot deel naar het buitenland gaan.

C.N.S.

Op de voor Pasen gehouden vergadering heeft deze vereniging besloten zich op te heffen, als de fusie tussen de drie organisaties: C.N.S., G.S.V. en C.V.O. doorgaat.

In dienst der Kerk.

Op 27 april wordt in een vergadering te Amersfoort beslist of de Hervormde Mannenorganisatie „In Dienst der Kerk" zal worden opgeheven. Reeds eerder is deze landelijke organisatie met de ondergang bedreigd. Toen meende een minderheid dat doorgaan geboden was. Opnieuw wil een minderheid het bestaansrecht van deze organisatie verdedigen.

Bond Herv. Ger. Vrouwenver.

De 10e huishoudelijke vergadering van deze Bond wordt gehouden dinsdag 9 mei a.s. in het O.A.B. gebouw te Utrecht, Kromme Nieuwe Gracht 39. Behalve de huishoudelijke zaken zal er een inleiding over een bijbelgedeelte worden gehouden door mevr. Malenstein-Maas.

Sluiting Chr. scholen in Arabische Liga?

De persdienst van de Wereldraad van Kerken meldt, dat de landen van de Arabische liga hebben besloten alle christelijke scholen te sluiten.

Dit besluit zou zijn genomen op een conferentie van de ministers van onderwijs in Koeweit op voorstel van de Syrische regering. Als reden wordt opgegeven, dat de godsdienstige gemeenschappen tegenover de Arabische cultuur staan en zich schuldig maken aan proselitisme.

Libanon was niet op de conferentie vertegenwoordigd. De helft van de bevolking van dit land is christelijk.

Syrië heeft verleden jaar alle christelijke scholen gesloten. In Saoedi-Arabië zijn alle scholen staatsscholen. Het besluit zou dan ook volgens de Wereldraad voornamelijk betrekking hebben op scholen in Egypte, Irak en Jordanië.

Hazerswoude.

Boekverkoping „De Ondergrondse Kerk" door R. Wurmbrand.

De J.V. „ire zij God" en de M.V. „Lydia" mochten een actie voeren voor deze belangrijke zaak. Er werden 305 boeken verkocht. Per boek konden we ƒ 1,43 (inkoopsprijs-verkoopsprijs) overmaken. Met inbegrip van ƒ 215,85 aan giften werd de eindopbrengst samen ƒ 652, —.

Uit naam van de J.V. en M.V.

  1. Matze en mej. R. van Pijlen.

Uit een brief van ds. Richard Wurmbrand (I).

Geliefde broeders en zusters.

Vóór mij ligt een stapeltje brieven uit de Sovjet Unie. Ze zijn geschreven door familieleden van christenmartelaars aan wie onze zending via geheime kanalen hulp gezonden heeft. Hier volgen een paar uittreksels:

„... God alleen weet hoevelen er om hun geloof gevangen zitten... Velen van hen zijn om hun geloof uitgesloten van hun werk... In de kerken ziet men magere, uitgeteerde gezichten. Je kunt zien dat velen uit de gevangenis komen... Er is een moeder gestorven, het gezin ging naar de begrafenis en daar werd uit de Heilige Schrift gelezen. Maar er waren een paar spionnen bij. Die hebben gelogen dat de broeders een preek hebben gehouden en dus werden dezen veroordeeld

... (Deze broeders lieten thuis een gezin achter, de een met vijf de ander met negen kinderen) ... Ik moest drie jaar in dienst. Maar in plaats daarvan ging ik voor vijf jaar de gevangenis in om het Woord van God... Maar van de gevangenen zijn er heel wat tot bekering gekomen en met hen hebben wij blijdschap in het Woord van God. Toen hebben ze me uit het concentratiekamp weggehaald. Ze zeiden dat we het hele kamp hebben vervuld met onze godsdienst... Daar was iemand die zo maar een hele bladzijde vol kon schrijven met Bijbelteksten. Ik vroeg hem waar hij die van kende. Hij antwoordde dat zijn moeder hem van jongsaf gevoed had met het Woord van God ... God alleen kent het verdriet dat in dat huis wordt geleden, want ze hebben kleine kinderen. Die vragen hun moeder waar vader heengegaan is en waarom hij niet terugkomt. En nu moet moeder de kinderen ook achterlaten, om te gaan werken op een collectieve boerderij... Er was een jonge broeder op het land, Vasile geheten. Ze kwamen naar hem toe, boeiden hem en brachten hem naar de gevangenis. George hebben ze ook meegenomen ..."

De moeder die met negen kinderen achterbleef, schrijft het volgende:

„Geprezen zij de Here dat Hij ook ons een splintertje van Zijn kruis te dragen gegeven heeft. Moge Hij ons slechts kracht geven en ons helpen het te dragen en de rechte weg te gaan die voor christenen is bereid... Wij moeten ons brood met tranen eten, maar de Here zij voor alles geprezen ... Ik dank u onder tranen dat de Here op zo grote afstand uw harten heeft geopend. Moge God u voor uw werk zegenen en belonen. Hij geve u een lang en gelukkig leven en straks het eeuwige leven. Toen wij alleen achterbleven, zeiden ongelovige mensen dat we niets zouden hebben om van te leven, maar de Here zij geprezen dat Hij voor ons zorgt, zoals Hij gezorgd heeft voor Elia, voor Daniël en voor allen die Hem gediend hebben ... God heeft mij negen kinderen gegeven, die nu wachten op de thuiskomst van hun vader, maar hun vader heeft zijn leven gewaagd voor Christus en liet zijn kinderen achter, zodat ook zij moeten lijden voor het geloof „dat God eens en voor al heeft overgeleverd aan de heiligen".

Uit een andere brief van het gezin waarvan beide ouders voor Christus stierven: „Weet dat wij als wezen zijn achtergebleven. Moge God uw zorg voor ons belonen en u zegenen met alle zegeningen. De broeders die op moeders begrafenis hebben gesproken, zijn gearresteerd ... U kunt u niet voorstellen hoe het leven hier is. Je gaat met angst naar bed en staat met angst weer op... De vervolging is heel zwaar en er zijn vele gevangenen".

De uwe in Christus,

  1. Wurmbrand.

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's