Schrift is ‘niet af’
NBV21 Jongerenbijbel biedt schat aan informatie voor Bijbelstudie
Na de eerste uitgave van de Nieuwe Bijbelvertaling in 2004 volgde een uitgave van een Jongerenbijbel in 2006. In 2021 verscheen de NBV21 en op 1 juni 2024 werd op de EO-Jongerendag het eerste exemplaar van de NBV21 Jongerenbijbel uitgereikt. Een recensie. Puntsgewijs loop ik een aantal specifieke kenmerken van de Jongerenbijbel langs.
Na de inhoudsopgave volgt een route door de Bijbel met ‘50 kernteksten’ van de schepping in Genesis 1 tot en met de herschepping in Openbaring 21. Deze kernteksten bieden een mooi overzicht in vogelvlucht van de weg die God gaat met Adam, Israël, Jezus, en de gemeente via het Oude en het Nieuwe Verbond. Deze route biedt jongeren houvast om de hoofdlijn van het Evangelie te begrijpen en toe te eigenen. Dat is een meerwaarde van de Jongerenbijbel.
Themaroutes
Naast de vijftig kernteksten zijn er in de Jongerenbijbel vijftien themaroutes uitgezet rond belangrijke thema’s, zoals ‘Lijden, verdriet en troost’ en ‘Leven na de dood’. Beginnend bij een bepaalde tekst en een bijpassend artikel, wordt de lezer telkens doorverwezen naar een volgende tekst en artikel.
Opvallend is dat er in de themaroute over lijden, verdriet en troost meerdere perspectieven worden gegeven op de vraag: ‘Waarom is er lijden?’ en ‘Waarom is er kwaad?’ (p.6), maar dat er geen aandacht besteed wordt aan de zondeval in Genesis 3. Wel wordt de mogelijkheid genoemd dat het kwaad vanaf het begin van de schepping al aanwezig is.
De themaroute over leven na de dood zet in bij 1 Korinthe 15 en fundeert het geloof in de lichamelijke opstanding van de gelovigen op de ‘openbaring van de levende, opgestane Christus’ (p.1512). Via Hebreeën 11 worden de beelden van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde besproken in een volgend artikel, met bijzonder veel en goede verwijzingen naar teksten in het Oude en Nieuwe Testament. Deze themaroute biedt veel handreikingen voor een grondige Bijbelstudie rond dit thema.
Genderidentiteiten
Verspreid door de Jongerenbijbel zijn dertig themapagina’s te vinden, zoals over de kracht van muziek (p.T25). Deze themapagina’s belichten een actueel thema vanuit Bijbels perspectief. Bij het thema muziek wordt aandacht besteed aan de veelzijdigheid van de psalmen en aan de rol die muziek kan spelen in het versterken van je emoties op een negatieve en positieve manier. Er wordt gestimuleerd om muziek te luisteren die je ‘dichter bij God en Zijn bedoelingen met deze wereld brengt’ (p.T26).
De themapagina ‘Gender, transgender, non-binair... wat zegt de Bijbel hierover?’ (p.T45-47) stelt terecht dat de Bijbel hier in directe zin nauwelijks over spreekt. Aan de ene kant wordt de insteek genomen in de schepping, waar God mensen mannelijk en vrouwelijk schiep, maar tegelijkertijd wordt er ruimte gezocht voor variatie in genderidentiteiten, onder andere met een beroep op de eunuch uit Ethiopië.
Het betoog in dit artikel komt gezocht en gewild modern over. De problematiek rond dit onderwerp is uiterst complex, maar een meer kritische bespreking van dit thema vanuit Bijbels perspectief was op zijn plaats geweest. Om de vindbaarheid van de themapagina’s te vergroten was het overigens beter geweest om de reguliere paginanummering te volgen zoals bij de personenpagina’s.
Handreikingen
Er wordt een beknopte, maar informatieve inleiding gegeven op de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel. Ook wordt het spanningsveld besproken met betrekking tot de vraag of de Bijbel mensenwerk of Gods Woord is. De antwoorden op deze vraag zijn erg voorzichtig geformuleerd: “Wel geloven de meeste christenen dat God op verschillende manieren en momenten betrokken is geweest bij de ervaringen waarover mensen schreven, en ook bij het proces van verzamelen, redigeren en doorgeven.” (pV.19-20) “Je kunt ook geloven dat God iets te maken heeft met de betekenis die de Bijbel krijgt op het moment dat iemand hem leest.” (pV.20)
De rol van de Heilige Geest wordt wel genoemd als ‘inspirator voor de schrijvers van toen en de lezers van nu’, maar de toepassing heeft meer iets van een opdracht dan van een geschenk: “De Bijbel is in die zin niet ‘af’; hij vraagt erom dat wij hem waarmaken in ons eigen leven.” (pV.20)
Er worden goede en concrete handreikingen gegeven hoe de Bijbel te lezen, namelijk door een leesrooster te gebruiken en rekening te houden met de context en het literaire genre. Dit gedeelte sluit af met een persoonlijke toepassing door stil te staan bij de vraag waarom je de Bijbel zou willen lezen. Naast alle ‘technische’ aspecten wordt het lezen van de Bijbel geplaatst in de context van het leven met God: “... en bid dat Gods Geest je bij het lezen wil helpen” (pV.24).
Feesten
De Jongerenbijbel biedt verder nog een verklarende woordenlijst, mooie kaarten, tijdbalken, een groot aantal overzichten van verhalen, profetieën, gelijkenissen, wonderen enzovoort. Ook is er nog een leesplan toegevoegd en is er een uitgebreid artikel opgenomen met uitleg bij de Joodse tijd, feesten en offers.
Jammer
Het is onmogelijk om de Jongerenbijbel recht te doen in deze korte bespreking. De NBV21 Jongerenbijbel biedt een schat aan informatie voor Bijbelstudie en verdieping, en is prachtig vormgegeven. De uitgebreide toelichting op de Bijbeltekst in allerlei vormen is aan de ene kant meestal een uiterst waardevolle toevoeging, maar aan de andere kant ademt deze toelichting soms ook een moderne geest in theologisch opzicht. Dat geldt ook daar waar het gaat om de toepassing op actuele thema’s in het leven van jongeren – en dat is jammer.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's