De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Eindelijk gerechtigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eindelijk gerechtigheid

4 minuten leestijd

Een psalm. Zing voor de HEERE een nieuw lied Psalm 98:1a

Zondag 18 mei is de vijfde zondag van Pasen, zondag Cantate. De zondag is vernoemd naar de eerste regel van Psalm 98: Cantate Domino canticum novum (Zing voor de Heere een nieuw lied). Bij ‘het oude liedje’ mag het niet blijven.

De HEERE komt om de wereld in gerechtigheid te oordelen. Israël zingt hiervan en de volkerenwereld wordt in deze vreugde betrokken. De schepping moet uitbreken in gejubel en psalmgezang vanwege de rechtvaardige daden die Israël van haar God ervaren heeft.

Aan welke daden de dichter hier denkt, staat er niet met zoveel woorden bij. Sommigen lezen er de paaservaring van Israël in: de uittocht uit Egypte. Anderen dateren het lied na de ballingschap, als een dichterlijke verwerking van de tweede exodus. De liederen van Zacharias, Maria en Simeon verwijzen voor mij ook naar de openingswoorden van Psalm 98. Nieuwe liederen vanwege de komst van de Messias. Op paasmorgen krijgt de christelijke kerk met deze psalm een overwinningslied in de mond gelegd. Het is een lofoffer aan de Opgestane. Niet zonder reden vinden we onderweg van Pasen naar Pinksteren de naamzondag van deze psalm, zondag Cantate. De kerk snakt met heel de schepping naar het openbaar worden van de kinderen van God. Eindelijk gerechtigheid. Alles nieuw. God alles en in allen.

Wedergeboorte Weliswaar moet God Zelf ons tot dit zingen en juichen opwekken, anders blijft alles bij het oude liedje. Het is God Die een nieuw lied in de mond legt. Hij is het Die Zijn zoon Israël bevrijdde uit Egypte en Zijn Eniggeboren Zoon opwekte uit de dood. Door Jezus’ opstandingskracht worden we opgewekt tot een nieuw leven.

Deze nieuwe werkelijkheid behelst ook een nieuwe orde. We worden weggeroepen uit ons oude bestaan. Zoals de Opgestane Maria wegriep uit haar verdriet en Thomas zijn oude denkpatroon moest verlaten, zo daagt Hij ons uit tot nieuwe gehoorzaamheid. Laten we deze psalm zingen met mond en hart. Als Pasen de nieuwe toonzetting van onze werkelijkheid is, dan kan niets bij het oude blijven. Met Christus gekruisigd betekent: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Zing voor de HEERE een nieuw lied, want Hij heeft wonderen gedaan. Hij heeft Zijn gerechtigheid zo vlekkeloos en ongeschonden ten toon gespreid.

Gerechtigheid

Farao en zijn ruiters stortte Hij in zee. Eeuwen later wordt een volk in ballingschap vertroost. Haar ongerechtigheid is verzoend; deze daalde neer op de Knecht des HEEREN. Toen er betaling geëist werd, werd Hij verdrukt. Israël mag terug naar huis. Gerechtigheid is aangebracht, plaatsvervangend. God nam alle verantwoordelijkheid op Zich. Dit brengt ons op Golgotha. Hem, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij daar voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem. Vreemde gerechtigheid. Ja, maar we zingen ervan. Het is ons een lieve lust.

Ook voor Gods troon wordt ervan gezongen. Om Jezus’ weg en werk klinkt daar een viervoudig Halleluja. De gekomen genodigden tot de bruiloft van het Lam horen het goede nieuws van Gods rechtvaardige oordelen. Babylon is gevallen, geoordeeld. Eindelijk gerechtigheid. De vervolgde kerk heeft niet tevergeefs geroepen: ‘Doe mij recht!’

Doel bereikt

We zien de bruid van het Lam. Schitterend ziet ze eruit, dankzij haar Bruidegom, Die haar zo uitnemend heeft liefgehad. God is nu Koning geworden. Zijn koningschap is nu erkend, wereldbreed en hemelwijd. Hij is tot Zijn doel gekomen. De Eeuwige verklaart Zich de Bruidegom van de gelovigen uit Israël en de volken. Het hooglied van de liefde wordt gezongen, geleefd. God krijgt aanbidding, eer en lofzangen vol van dank.

Met dit visioen voor ogen kon de vervolgde kerk van de eerste eeuw volhardend verder. Met dit visioen voor ogen kunnen ook wij, nu Gods oordelen over kerk en wereld gaan, volhardend verder. Het oog gericht op Jezus, onze overste Leidsman en Voleinder van het geloof. Zingen van goedertierenheid en recht tot in eeuwigheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 2025

De Waarheidsvriend | 32 Pagina's

Eindelijk gerechtigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 2025

De Waarheidsvriend | 32 Pagina's