De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

15 resultaten
Filteren
van 2
1938-08-25
De Waarheidsvriend
UIT DE HISTORIE

UIT DE HISTORIE

PIERRE VIRET 1511 — 1571
III.
In een vorig artikel noemden wij reeds het dispuut van Lausanne, dat Zondag 1 October 1536 met een preek van Farel werd geopend, en acht dagen duurde. Dit godsdienstgesprek is een der voornaamste momenten geweest in de kerkelijke geschiedenis van Waa ...

De Waarheidsvriend
D.
d. Z.
1270 woorden
De Catechismus van Calvijn.

De Catechismus van Calvijn.

ZONDAG 49.
Over de beteekenis van den Doop.
Vraag. Om een helderder inzicht te hebben in de beteekenis van beide Sacramenten willen we ze elk afzonderlijk behandelen en vragen dan eerst : wat is de beteekenis van den Doop ?
Antw. De Doop heeft tweeërlei beteekenis : eenerzijds beeldt ...

De Waarheidsvriend
517 woorden
KERKELIJKE RONDSCHOUW

KERKELIJKE RONDSCHOUW

CHRISTENDOM EN CULTUUR
Velen kunnen zoo minachtend spreken over het Christendom — terwijl dan de cultuur hemelhoog wordt geprezen. Maar zijn het niet veelal „woorden" zonder „daden" bij die lofprijzers der cultuur, terwijl bij het Christendom niet zelden de daden worden ...

De Waarheidsvriend
3071 woorden
MEDITATIE

MEDITATIE

ONZE KERKGANG
Wat zijn wij in ons dierbaar vaderland nog hoog bevoorrecht. Eiken Zondag immers mag de Gemeente zonder vrees van gehinderd te worden naar het bedehuis opgaan en de dienstknechten des Heeren mogen het Woord Gods verkondigen naar de meening van 's Heeren Gee ...

De Waarheidsvriend
Hattem
G. J. Koldewijn
1462 woorden
WAT CALVIJN ONS LEERT

WAT CALVIJN ONS LEERT

Vrijheid en dienstbaarheid van de wet.
Men is gewoon geworden te onderscheiden tusschen natuurlijke en bovennatuurlijke gaven van den mensch. Augustinus heeft reeds gezegd, dat de natuurlijke gaven in den mensch door de zonde bedorven zijn en dat hij van de bovennatuurli ...

De Waarheidsvriend
S.
2001 woorden
van 2