
DE KERKELIJKE TUCHT 1
Als wij, enkele stellingien willen plaatsen over de tucht der kerk, dan zullen wij die uit de aard der zaak moeten bouwen uit artikel 32 N.G.B. Van de orde en discipline of tucht der kerk, uit artikel 30. Van de regering der kerk door kerkelijke ambten, uit artikel 27 Van de algemene Christelijke ...

DE KERKELIJKE TUCHT 2
Stelling III :Het feit, dat onze Heere de geestelijke politie geleerd heeft in Zijn Woord, stelt enerzijds de grenzen, waarin de geestelijke familiegemeenschap zich bevindt, en stelt anderzijds de schriftuurlijke normen, waarnaar gehandeld moet worden met hen, die zich buiten deze geesteli ...

DE KERKELIJKE TUCHT
De kerkelijke situatie. Ons onderwerp is wel actueel, gezien de ontwikkeling der dingen in onze kerk. De termijn, dat volgens overgangsbepaling 248 alleen maar iudiciële leertucht kan geoefend worden, is over enkele dagen verstreken, lustitiële leertucht kan met in ...

DE KERKELIJKE TUCHT
Daarom heeft de kerk een belijdenis. Uit het voorgaande blijkt, dat de kerk als haar eerste roeping heeft te kennen de banier der Waarheid Gods hoog te houden. Zij is in deze bedeling de strijdende kerk en te voorschijn geroepen door het Woord Gods belijdt zij da ...

DE KERKELIJKE TUCHT
De belijdenis als leernorm. De kerk stelt dus daarom haar belijdenis als norm der leer, omdat zij weet in haar belijdenis Gods Woord te belijden.Hierop mag nooit in mindering worden gebracht, dat de H. Schrift „onuitputtelijk" is en de belijdenis „herzienbaa ...

DE KERKELIJKE TUCHT
4. Geestelijke en kerkrechtelijke functie van de belijdenis hangen samen. De belijdenis functioneert in de kerk niet kerkrechtelijk, wijl zij geestelijk niet genoegzaam functioneert. Want haar geestelijke en kerkrechtelijke functi ...

DE KERKELIJKE TUCHT
5. (Slot).
Voorleven.De tweede zaak, die alle gereformeerden ter harte moet gaan is, dat zij hebben voor te leven de gereformeerde discipline.Heet dat in onze dag bij velen fundamentalisme of formulierendwang, zij hebben te betonen de bandeloosheid te ver ...

Augustinus en de Kerkelijke Tucht
Dr. Weyland promoveerde in november '65 aan de theologische hogeschool te Kampen. Promotor was Prof. Polman, een Augustinus-kenner bij uitstek.In de inleidende oriëntatie schrijft Dr. Weyland, dat hem een tweeledig doel voor ogen staat. In de eerste plaats wil hij de vraag onderzoeken: Was ...

Kerkelijke tucht, kan dat nog? (1)
Inleiding In het najaar van 1995 hebben we ons in Bameveld op een wijkavond bezonnen op de kerkelijke tucht en in samenhang daarmee tijdens een aantal contactavonden op de onderlinge vermaning in de gemeente; één en ander mede als uitvloeisel van het studieverlof v ...

Kerkelijke tucht, kan dat nog? (2)
De visie van Luther en Calvijn Luther belijdt heel sterk Christus als het Hoofd der kerk. Geen canoniek kerkelijk recht mag in de kerk heersen, alleen het Woord Gods. Waar het Woord is (met de sacrementen), daar is de kerk. Luther ziet de tucht dan ook niet als een ...