
Vragen rond het schoolgaan VI
Enkele publikaties In het laatste artikel van deze serie wil ik allereerst ingaan op een 'Discussiestuk', betreffende het christelijk karakter van een Pedagogische Akademie, dat mij werd toegestuurd.Discussiestukken over de doelstellingen van het christelijk ...

Vragen rond het schoolgaan IV
De profane vakken Het godsdienstonderwijs moet een centraal vak zijn in de christelijke school, maar het is dit in de meeste gevallen niet. Dit was de strekking van het vorige artikel.Door deze wankele positie blijft de positieve invloed van het godsdienston ...

Vragen rond het schoolgaan III
Godsdienstonderwijs Het godsdienstonderwijs heeft op de scholen niet meer de centrale plaats die het vroeger innam. Langzamerhand hebben de 'profane' vakken dit onderwijs naar de periferie gedrukt.De Heidelbergse catechismus was oorspronkelijk bedoeld als le ...

Vragen rond het schoolgaan V
Buiten de lesuren De school heeft er verscheidene taken bijgekregen die niet strikt behoren tot de kennisoverdracht, tot het leren. Men geeft de school een belangrijke plaats in de sociale vorming, in de gevoelsmatige ontwikkeling, en in de vrijetijdsbesteding. Ten ...

Vragen rond het schoolgaan II
Kenmerkend voor de huidige opvoedingssituatie is, dat van ouders een duidelijk standpunt wordt gevraagd. Wat vroeger als vanzelfsprekend gold, is thans in discussie. Ook jongeren komen met deze vragen en ze verwachten van de ouderen een luisteren naar hun vragen, een bereidheid om zich te verdiep ...