De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

20 minuten leestijd

Beroepen te:

Lienden: J. Vroegindeweij te Maarssen — Rijssen: H. Goedhart te Rotterdam — Kampen: E. M. Bakker te Tholen — Bunnik: C. H. Bijl te Wormer — Sassenheim: A. Westra te Rhenen — Schoonhoven: G. Voordijk te Mastenbroek — Benthuizen: H. C. Bultman te Sommelsdijk — Heinenoord: C. D. Otte te Hollandseveld — Zijpe-Zuid: S. den Blaauwen te Oostwold — Wezep: C. M. Bakker te Tholen — Laren: Th. v. Sprang te Beverwijk.

Bedankt voor:

Schoonhoven: E. M. Bakker te Tholen — Menaldum: K. den Hartog te IJlst — Giessendam: J. Koele te Nijkerk — Apeldoorn: S. de Jong te Drachten.

Aangenomen naar

Sneek: J. H. D. Louwerse te De Lier — Rijnsburg: J. Wisse te Vroomshoop.

Intrede ds. Koppenhol.

Na de bevestiging in de morgendienst verbond ds Koppenhol zich zondag 19 mei aan de Herv. Gemeente van Huizen.

Voor de intrededienst, die gehouden werd in de Oude Kerk (1500 zitplaatsen), bestond grote belangstelling. De kerk was nagenoeg geheel bezet.

Als tekst voor de prediking had ds. Koppenhol gekozen 2 Corinthe 3 vers 6: “Die ons ook bekwaam gemaakt heeft om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments; niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend”.

In een toespraak na de prediking sprak ds. Koppenhol er ook zijn vreugde over uit, dat zovelen uit Haaften aanwezig waren. Hoewel de band anders zal worden, hoopte hij toch, dat deze niet geheel verbroken zal worden.

Welkomstwoorden werden gesproken door ds. D. v. d. Berg, praeses van de centr. kerkeraad van Huizen, en door ouderling J. Westland, scriba van de kerkeraad van wijkgemeente E.

Naast de afgevaardigden van de kerkeraad en de kerkvoogdij van onze gemeente, woonden een dertig gemeenteleden deze dienst bij.

Ds. G. F. Smaling.

Na de hervormde gemeente vier en een half jaar te hebben gediend nam ds. Smaling zondag 19 mei afscheid van de gemeente Schoonrewoerd wegens vertrek naar Dussen. De tekst was Philippenzen 3 : 12: Niet, dat ik het alrede gekregen heb of alrede volmaakt ben; maar ik jaag daarnaar of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik door Christus Jezus ook gegrepen ben."

Toegesproken werden B. en W., dat voltallig aanwezig was, classis en ring in ds. v. d. Heuvel en de meeste ringpredikamten, kerkeraad en kerkvoogdij, meisjesver., waarvan mevr. Smaling presidente was, koster, organist, tuinman, catechisanten enz. Op verzoek van ds. Smaling werd hij alleen toegesproken door de scriba van de kerkeraad, ouderling H. de Vos namens kerkeraad en gemeente, die de scheidende predikant liet toezingen Ps. 121 : 4.

Na afloop namen velen met een handdruk afscheid van ds. en mevrouw Smaling.

Bevestiging ds. H. J. Smit.

Op tweede pinksterdag 3 juni 's middags half drie hoopt ds. Kleermaker voorzitter van de Jeugdbond, ds. H. J. Smit te bevestigen als jeugdpredikant. De bevestiging geschiedt in de Domkerk te Utrecht. Alle leden van de jeugdverenigingen en alle belangstellenden in de arbeid onder de jongeren zijn van harte welkom.

  1. D. van Galen.

29 mei a.s. hoopt de eerw. heer J. D. van Galen, oud Hoofd der school m. d. Bijbel te Schaarsbergen, gem. Arnhem te herdenken, dat hij 50 jaar geleden de akte van godsdienstonderwijzer behaalde. In deze lange tijd heeft hij bijna iedere zondag in onze Herv. Geref. gemeenten en evangelisaties gepredikt. Zolang de Heere hem de kracht schenkt hoopt hij dit nog enige tijd te blijven doen.

De Herv. Geref. Evangelisatie te Assen verhuisd.

De Herv. Geref. Evangelisatie te Assen zal vanaf zondag 19 mei 1968 niet meer samenkomen 's zondags in de zaal aan de Collardslaan maar in „De Boo", Oldenhofstraat 2 te Assen. De Evangelisatie krijgt dan de beschikking over een vergaderruimte voor maximaal plm. 200 personen, welke tot voor kort in gebruik was bij de Ned. Herv. kerk en gelegen is in het centrum van een der nieuwe stadswijken. Behalve de in het gebouw aanwezige kerkzaal huurde de evangelisatie nog een kleine vergaderzaal voor haar maandelijkse contactbijeenkomsten ter onderlinge bespreking van onderwerpen ontleend aan de Heilige Schrift en de kerkgeschiedenis. Vanaf 1 september 1968 zullen deze bijeenkomsten in het nieuwe gebouw elke eerste dinsdagavond van de maand plaatsvinden.

Het evangelisatiebestuur besloot verder over te gaan tot aanschaffing van een voor de nieuwe zaal geschikt orgel en zal gaarne offertes ontvangen van evangelisaties e.a. kerkelijke organen of particulieren welke een geschikt instrument aan te bieden hebben.

In verband met de verhuizing der evangelisatie werden in de stad Assen op grote schaal circulaires verspreid met vermelding van de activiteiten en doelstellingen der evangelisatie en met een uitnodiging aan de ontvangers om de diensten op zondag en de samenkomsten in de week te bezoeken.

Zendingssamenkomst op Goeree en Overflakkee.

Op zaterdag 15 juni 1968 D.V. zal er een zendingsmiddag worden gehouden in de Ned. Herv. Kerk te Nieuwe Tonge. Aanvang 3 uur.

Sprekers: ds. J. P. Verkade te Nieuwe Tonge. Onderwerp: Het welbehagen des Heeren. Ds. J. Catsburg te St. Maartensdijk. Onderw. Wasdom des Woords. Ds. W.L. Tukker te Zwolle. Onderw. Uit grondeloze barmhartigheid behouden. De heer J. R. van Beek te Zeist. Slotwoord over het Zendingsveld. Einde ± 5 uur.

Na afloop is er gelegenheid tot het kopen van souvenirs. Alles ten bate van de G.Z.B.

Alle zendingsvrienden van Flakkee en omgeving zijn hartelijk welkom.

HGJB- Jeugddag 68.

Zaterdag voor Pinksteren, 1 juni a.s., hopen de Bonden van de Ned. Herv. Jongemeisjesverenigingen en Knapenverenigingen op geref. grondslag hun jeugddag te houden in de Expohal te Hilversum.

Deze jeugddag, die vorig jaar voor het eerst in Barneveld plaatsvond en waaraan door 1800 jongens en meisjes uit het hele land werd deelgenomen, staat dit jaar in het teken van een groot wedstrijdspel. In het middagprogramma zullen de verschillende streken van het land elkaar bekampen in het uitvoeren van denk-, behendigheids-en massaopdrachten.

Voor dit spel, dat HINK-STAP-SPRONG wordt genoemd, zijn in de afgelopen maanden overal in het land voorwedstrijden gehouden. Aan deze voorwedstrijden werd door ruim 120O jongens en meisjes deelgenomen .De finale op Jeugddag 68 belooft spannend te worden.

De dag begint met een meditatie, die wordt gehouden door ds. C. A. Korevaar voorzitter van de Knapenbond. Daarna wordt door enkele jongens en meisjes uit Veenendaal, samen met hun leiders een stemmenspel uitgevoerd. In dit stemmenspel „Wij bouwen een huis", wordt uitgebeeld dat wij allen bezig zijn ons levenshuis te bouwen. Dit geldt vooral voor de jongens en meisjes, die op de drempel van het leven staan en de toekomst zien als een tijd waarin zij veel willen bereiken. Het stemmenspel laat zien dat ons huis moet zijn gebouwd op het fundament Jezus Christus.

In de middagpauze kunnen de deelnemers een tentoonstelling bekijken. Door een twintigtal clubs is gedurende de wintermaanden gewerkt aan de uitbeelding van een aantal begrippen. Dit is gebeurd door 't maken van tekeningen, handenarbeidwerkstukken, opstellen en bandopnamen. Enkele van deze begripsopdrachten luidden: „Hemel en aarde", „Uit en Thuis", „Water en Vuur" en „Vader”.

Aan de club die de beste inzending verzorgde, wordt op Jeugddag 68 een wisselbeker uitgereikt, één voor de beste meisjesgroep en één voor de beste jongensgroep. Bovendien kunnen de deelnemers, door het invullen van een formulier, aangeven wie naar hun mening in aanmerking komt voor „De Prijs van het Publiek".

Aan de Jeugddag wordt medewerking verleend door een koperensemble uit Leerdam. De Jeugddag begint om half elf 's morgens en wordt omstreeks vier uur 's middags gesloten. Deelnemerskaarten voor deze dag kunnen worden aangevraagd bij het Hervormd Bondscentrum, Prins Bernhardlaan 1 te Bilthoven. Er wordt geen entree-prijs gevraagd, wel wordt iedere deelnemer verplicht de Jeugddag-button te dragen. Deze buttons kunnen bij het genoemde adres worden besteld (prijs ƒ 1, —, te storten op gironummer 398081).

Bondsdag Herv. Geref. Jeugdbond.

Op Hemelvaartsdag werd de grote dag van de Herv. Geref. Jeugdbond dit jaar voor de tweede maal gehouden in De Doelen te Rotterdam. Was de eerste maal een experiment, de tweede maal werd de verwachting niet beschaamd. Een paar honderd bezoekers waren er meer dan vorig jaar, zodat de zaal gevuld werd met meer dan 1800 belangstellenden. Wie nog zegt, dat zulk een Bondsdag uit de tijd is, omdat ze te traditioneel zou zijn, had hier moeten zijn om zich van het tegendeel te overtuigen.

De voorzitter van de Bond, ds. N. Kleermaker van Rotterdam, mocht behalve de eigenlijke bezoekers welkom heten: dr. G. de Ru, de voorzitter van de synode; de heer van Raay, de jaarlijkse bezoeker namens het departement; afgevaardigden van de centrale kerkeraad van Rotterdam; de toekomstige jeugdpredikant ds. H. J. Smit en afgevaardigden van verschillende bonden en enkele ereleden.

In de hemelvaartsmeditatie beklemtoonde de voorzitter de blijdschap bij de scheiding, omdat de discipelen verder (konden gaan onder de zegenende handen van de Heere Jezus en ze de belofte van de Heilige Geest hadden meegekregen. Dat is ook voor onze tijd: een klein groepje, dat verbonden blijft met de ten hemel gevaren Christus. Horen we "daarbij, niet als meelopers, maar als levende christenen, dit leven uitdragende in de wereld, omdat we een boodschap hebben.

Het thema van deze dag was: „Geloven in deze tijd".

Prof. dr. H. Jonker sprak over de „Uitdaging". Spreker ging uit van een aantal vragen in een der jeugdbladen gesteld. Vroeger was het anders dan nu. De afhankelijkheid van God heeft plaats gemaakt voor het menselijk kunnen. Hoe verder de wetenschap vooruitgaat, hoe minder met God rekening wordt gehouden. Kunnen we met alle problemen van nu nog met Gods Woord op stap? In dit onderwerp gaat het over wetenschap en God, desillusie en misbruik, wetenschap en de Bijbel, onze verantwoordelijkheid en de vrucht daarvoor.

De wetenschap is een uitdaging aan de Bijbel. Hoe alles te rijmen met Gen. 1 en 2? Mogen we daarvoor de ogen sluiten? De weg van de minste weerstand kiezen: voor de Bijbel — tegen de wetenschap? Dat is irreëel en niemand neemt dat. 't Is ook onwaar, want de God van de Bijbel is ook de God van de wetenschap.

Onze houding kan alleen zijn van realisme en kritiek.

Realistisch: de wetenschap en God niet tegen elkaar uitspelen. De kennis van de kosmos is geen vermindering van het erkennen van Gods scheppingsmacht. God gaf de mens de macht om in te dringen in de schepping (Ps. 8), maar dan verbonden met afhankelijkheid aan God. Deze tijd dringt ons om weer bijbels te leren denken.

Kritisch: Wij kunnen veel, maar we mogen niet alles. De mens maakt de aarde onbewoonbaar, maar de aarde is des Heeren. Kritisch realisme betekent: verantwoordelijke zelfstandigheid in afhankelijk geloof.

Na dit met veel aandacht gevolgde referaat sprak dr. G. de Ru een kort woord inhakende op hetgeen door prof. Jonker was gezegd.

De middagvergadering stond onder leiding van mej. W. Sneep de tweede presidente. Zij las het antwoord, dat namens Hare Majesteit de Koningin was gezonden op het verzonden telegram. Machtig klonken daarop weer twee coupletten van het Wilhelmus.

Ds. Kievit sprak over „Handreiking". Wanneer we in deze tijd zo overstroomd worden met allerlei informatie, hoe kunnen we dan nog geloven? We kunnen niet alles zonder meer langs ons heen laten gaan. We kunnen niet zeggen: „nu" leven, „vroeger" geloven. Maar ingaan op de uitdaging betekent strijd, omdat het geloof durf heeft, geen lef! Hoe moet daarin de helpende hand geboden? Het gaat niet aan een handleiding te geven voor de oplossing van alle problemen, alleen handreiking.

Onze wereld is veranderd: kwantitatief en kwalitatief. Ook de mens is aan het veranderen. Gen. 3 blijft, maar de wetenschap en techniek maken de mens anders. Hoe behouden we daarin het geloof? Niet aan alles gaan tillen, want dan vertil je je. We zullen ons rekenschap moeten geven van wat geloven is. Het is niet een mening hebben over God en Bijbel, maar geloven in Vader, Zoon en Heilige Geest. Geloven is overtuigd worden van de waarde en de waarheid van de NAAM! Als deze tijd ons gaat dicteren wat we wel en niet kunnen geloven, zitten we onder de dictatuur van de tijd. En de tijd heeft niets te dicteren. God dicteert en het geloof houdt het zich voor gezegd. God wordt door de mens van nu buiten Zijn schepping en de geschiedenis geworpen, maar de psalmen verheffen Gods eer. Prijzen wij die Naam? Dwaas is het alles eerst te laten gelden en dan misschien nog God. Eerst het Woord en dan het andere! Techniek, enz. zijn reusachtig en dan daartegenover alleen maar die Naam? Ja, want zo wist David de reus te vellen en zo is hij ook nu nog alleen te vellen.

De beide sprekers hadden ons veel te zeggen en de stille aandacht waarmede beiden werden aangehoord was de dank van de aanwezigen.

Een daverend applaus was weggelegd voor het koor van Arie Pronk en de organist Jan van Rossem.

De voorzitter van de Bondsdagcommissie ds. J. v. d. Velden mocht allen dankzeggen en voorgaan in dank aan God. Het Hoofdbestuur mag aan de jongeren meer zulke bondsdagen geven.

Zondagsscholenbond.

Even ernstig als andere jaren was het openingswoord van ds. W. Vroegindeweij uit Katwijk op de jaarvergadering van de Hervormde Zondagsscholenbond op geref. grondslag. Hij sprak over de theologie van vandaag, die hij in een crisistoestand zag.

Waarom de zondagsscholen hiermee worden geconfronteerd? „Wij kunnen in ons zondagsschoolwerk doen alsof er niets bijzonders aan de hand is in de wereld. Het is maar eenvoudig werk, dat niet aan veranderingen onderhevig is. Toch moeten we aandacht schenken aan de theologische veranderingen, niet voor de kinderen, maar voor onszelf om te weten waar wij moeten staan.

Je kunt spreken van een godsdienstige revolutie. We doen het zondagsschoolwerk van de kerk uit. Daarom kunnen we niet net doen alsof het ons niet raakt. Leiders en leidsters mogen niet voorbijgaan aan wat op kerkelijk en geestelijk terrein aan de orde is.”

„Wat is het dat met grote ongerustheid vervult? ', vroeg de predikant zich af. „Christus wordt teveel gemaakt tot iets dat in het verlengde van ons gewoon menselijk leven ligt. In de Bijbel springen echter naar voren bekering en wedergeboorte. Wij zijn vandaag beland in een klimaat van optimistische kijk op de samenleving. Terwijl de Bijbel anders leert, namelijk dat de mens geneigd is God en zijn naaste te haten.”

De secretaris de heer Jac. van den Berg uit Ede vertelde dat in het afgelopen jaar een nieuwe uitgave is gekomen van het zangbundeltje. „Van enkele zijden kwamen er vragen over de nieuwe psalmberijming en wat we ermee moeten op onze zondagsscholen. Op initiatief van het hoofdbestuur van de gereformeerde bond is een commissie ia het leven geroepen van vertegenwoordigers van alle hervormd-gereformeerde bonden.”

Bij de zondagsscholenbond zijn thans aangesloten 197 zondagsscholen, 1811 leidsters en leiders en 157 kerkeraden.

Vrienden van Calvijn.

Wij kunnen u de verheugende mededeling doen, dat zojuist in een kleurige oranje stofomslag met een foto van Calvijn bundel 4 in de serie Stemmen van Geneve is verschenen.

Deze dikke bundel bevat zeven preken over Job. Het zijn eenvoudige Schriftuurlijke preken van een hoog geestelijk gehalte. De bundel kost slechts ƒ 2,50. Dit is een ongelooflijk lage prijs in deze dure tijd. U ontvangt er bijna 100 pag. goede lectuur voor. Bestel deze bundel daarom eens bij ons. U zult er geen spijt van hebben.

Velen gaven zich reeds als abonnee op. De bundels veerden dan steeds automatisch toegezonden. De eerste drie bundels zijn nog steeds bij ons verkrijgbaar. In bundel 1 behandelt Calvijn de leer van de rechtvaardiging. Bundel 2 bevat preken over Abraham. En bundel 3 heeft als inhoud de bekende brief van Calvijn aan de roomse kardinaal Sadolet. Er verschijnen in de serie ongeveer 3 a 4 bundels per jaar. Men behoeft het dus zeker niet om het geld te laten om in te tekenen. Ook zullen in de toekomst banden tegen inkoopsprijs geleverd kunnen worden om de bundels eigenhandig in te binden. Zo kan men dus op den duur de kostelijke nalatenschap van de grote hervormer Johannes Calvijn in zijn bezit krijgen.

Ten overvloede zij nog eens vermeld, dat men niet beslist abonnee behoeft te worden om deze bundels te kunnen aanschaffen. Men kan ze bij ons ook apart verkrijgen. Heel graag willen wij echter weer een aantal nieuwe abonnees noteren op deze unieke uitgave. Bent u daar ook bij?

  1. G. Mouw, Garderenseweg 20, Uddel (Vel.).

De Civitas Studiosorum Reformatorum treedt uit de Societas Studiosorum Reformatorum.

Op 1 mei 1968 heeft de ledenvergadering der CSR de statuten in dié zin gewijzigd, dat hierdoor het in juni 1967 genomen principebesluit, de Unie der SSB te verlaten, is geëffectueerd.

De overwegingen, die zowel tot het principebesluit als tot de statutenwijziging hebben geleid, zijn de volgende:

De CSR wil een studentenleven opbouwen, dat zich in dienst wil stellen van het Koninkrijk Gods.

De basis voor het toetreden van de CSR tot de Unie der SSB in 1963 was de gemeenschappelijke grondslag.

Sinds de wijziging van de grondslag van SSR in 1966 is een fundamentele verscheidenheid van overtuigingen t.a.v. de Bijbel, christelijk leven, enz., gelegaliseerd; hierdoor kan er geen sprake meer zijn van een samenwerken in een Uniestructuur; op grond van het voorgaande kunnen pragmatische motieven tot uittreden naar voren warden gebracht, daar een principiële eenheid ontbreekt.

Uit het bovenstaande blijkt dat deze verhouding van de OSR tot de Unie der SSR zó gewijzigd is, dat de gevolgen daarvan niet binnen een Uniestructuur te verwezenlijken zijn zodat de CSR nu een onafhankelijke positie tegenover de Unie der SSR heeft ingenomen.

Herdenking: SLAG HEILIGERLEE (II).

„Heiligerlee, waarschuwing voor heden en toekomst", was vervolgens het motto boven de rede van mr. W. Beernink (Dordrecht).

Het herdenken van de slag bij Heiligerlee in 1568 maakt het noodzakelijk tevens kennis te nemen van de jammerlijke staat, waarin zich de Nederlanden bevonden gedurende de tijd, die veelal wordt aangeduid met „Het Voorspel van de opstand tegen Spanje", het tijdvak 1555-1567.

Na het verzet van de hoge adel en daarna dat van de lage adel, gesteund door de protestantse burgerij, na de beeldenstorm en het ontstaan der hagepreken, vindt het eerste openlijke ernstige gevecht plaats in de slag bij Rheindalen, waar op 25 april 1568 de troepen van Prins Willem van Oranje, bestaande uit Geuzen, Walen en Duitsers, werden verslagen door Spaanse cavalerie. De eerste tegenslag van Oranje.

Meer succes had zijn broeder Lodewijk, die op 23 mei 1568 de Spaanse troepen, die onder leiding stonden van Graaf Aremberg, versloeg. In deze slag sneuvelde Graaf Adolf van Nassau, evenals Graaf Aremberg.

Lodewijk van Nassau meende, dat zijn overwinning op de Spaanse troepen moest worden bekroond door verovering van de stad Groningen. Deze mening hem noodlottig, daar de Spanjaarden versterking ontvingen, zodat Lodewijk genoodzaakt werd terug te trekken in de richting van Embden. Bij Jemmingen werd zijn leger verslagen en ternauwernood wist Lodewijk te ontsnappen.

De slag bij Heiligerlee betekent het eerste militaire succes in de strijd tegen Alva, strijd, die later gekenmerkt zou worden door tweeërlei omwille van de religie en omwille van de vrijheid.

Deze twee kanten van de strijd tegen Spanje zijn kenmerkend gebleven, ook voor onze tijd: de verdraagzaamheid door Oranje gepredikt heeft zich in de loop der tijden ontwikkeld tot onderlinge waardering, hetgeen bepaald niet betekent het verdoezelen van principiële verschillen! Dus ook niet betekent het wegwuiven van nu eenmaal bestaande verschillen tussen Rome en Reformatie.

Een tweede aspect is, dat in de vrijheidsstrijd Oranje's beste bondgenoten waren, juist in de tijden, waarin de kans op succes hopeloos leek, de Calvinisten, die scherp zagen, dat de strijd tegen Alva en Philips II niet beperkt kon blijven tot een strijd tegen te hoge belastingen en een strijd tegen het verdrukken der verworven volksvrijheden.

In onze tijd zijn deze vrijheden vastgelegd in de Grondwet en zij worden terecht als een hoog goed beschouwd.

Door de eeuwen heen is steeds Oranje de beschermer van die vrijheden geweest. Wie deze vrijheden tracht aan te tasten lokt rechtmatig verzet uit. In de slag bij Heiligerlee liet de jongste broeder van Oranje zijn leven; Oranje had onder die omstandigheden de strijd ook kunnen doen staken; hij ging voort en ofschoon hij zelf de overwinning niet heeft beleefd, zijn werk, begonnen reeds vóór Heiligerlee, heeft tot zegen mogen strekken voor ons vaderland, dat zich toen in grote nood bevond.

Zó, aldus mr. Beernink, houdt de slag bij Heiligerlee een waarschuwing in voor heden èn toekomst: iNiet het succes van de dag is doorslaggevend; bepalend is een vaste koers en een wil om zich in dienst te stellen van een Gode welgevallige zaak, de vrijheid en de onafhankelijkheid van het vaderland, aan de God der vaderen trouw!

Het Spaanse Protestantisme en de erkenning door de Staat.

Spaanse protestanten trekken niet langer één lijn in (hun houding tegenover de regering. De Spaanse Evangelische Kerk heeft besloten zich niet te laten registreren, de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten besloot deze week in een spoedvergadering om wel staatserkenning aan te vragen.

Ook in de Protestantse Verdedigingsoommissie is een conflict ontstaan. Voorzitter Francisci Navarro (Spaanse Evangelische Kerk) heeft zijn functie neergelegd. Hij wil niet weten van een buigen voor de wet. Secretaris José Cardiona wil binnen de wet blijven strijden tegen de wet.

Het aftreden van Navarro betekent niet dat ook de Spaanse Evangelische Kerk uit de commissie treedt. Maar de gemoederen zijn tamelijk verhit. Navarro heeft zich bijzonder scherp uitgelaten over de protestanten die wel voor de wet willen buigen en ook over de heer Cardona. Dat zal het werk in de komende maanden niet gemakkelijker maken.

Theologische opleiding.

De theologische opleidingen aan de Nederlandse universiteiten moet meer gevarieerder worden. Dit is de conclusie van een enquête die werd gehouden onder de 162 hervormde predikanten die in de jaren 1959 tot en met 1964 van het seminarie van de Nederlandse Hervormde Kerk kwamen. Algemeen is hun mening dat de opleiding veel praktischer moet worden.

De ondervraagde predikanten achten kadervorming in de gemeente en cursuswerk bijzonder belangrijk, maar hebben er vaak geen tijd en geen mensen voor. Ze besteden vrij veel tijd aan kerkelijke commissies, administratie en dergelijke, maar vinden dat werk eigenlijk maar een noodzakelijk kwaad.

Over het algemeen wordt de huidige theologische opleiding vrij gunstig beoordeeld, maar met minder dan 77 procent van de ondervraagden vindt toch dat de studie veel te weinig is gericht op de praktijk. Zij vinden zichzelf praktisch te weinig geschoold. De oud-seminaristen willen allemaal meer training.

Bijbelse theologie en exegese worden door allen hoog gewaardeerd. Maar de ondervraagde predikanten zouden graag een groot deel van de historische vakken willen laten vallen om ruimte te krijgen voor meer praktische training.

Opmerkelijk is dat de predikanten die bijzonder werk verrichten in de kerk minder te spreken zijn over hun opleiding dan de predikanten die in een gemeente staan.

De meeste ondervraagde predikanten waren tussen de 30 en de veertig jaar oud. Deze groep was gekozen, omdat zij nog tamelijk dicht staat bij de opleiding en toch reeds een behoorlijk aantal jaren praktijkervaring heeft kunnen opdoen.

De enquêtecommissie komt aan het slot van haar rapport van 19 gestencilde vellen met een aantal aanbevelingen. De belangrijkste is wel heit voorstel om het kandidaatsexamen zo te beperken dat het in drie jaar kan worden afgelegd en het doctoraal examen verplicht te stellen.

Volgens de commissie kan er voor het kandidaatsexamen wel wat af van de kerkgeschiedenis inclusief de vroeg-christelijke letterkunde, archeologie moet facultatief worden, terwijl er een keuzemogelijkheid geschapen moet worden tussen godsdienst fenomenologie en antieke godsdiensten.

De commissie pleit voor een doctoraal examen dat zich oriënteert op drie hoofdvakken, zodat het ook verlicht wordt. Wordt dit examen verplicht gesteld dan kan het kerkelijk examen worden ingekrompen van bijvoorbeeld zeven tot drie verplichte vakken.

Hoewel in opzet op die manier een aantal kerkelijke vakken komt te vervallen, krijgt de studie als geheel na het kandidaatsexamen volgens de commissie een ongekend grote mogelijkheid van differentiatie, die tegemoet komt aan de persoonlijke belangstelling van de student en aan de voorbereiding voor een bepaalde werkkring.

HET SCHIPPERSBOEK]E IS HEDEN VERSCHENEN.

Het bevat de gegevens van vele evangelisaties. Voorts de namen van zo goed als alle Herv. Gereformeerde predikanten uit onze Herv. Kerk. Dit houdt natuurlijk niet in, dat al die predikanten lid zijn van de Geref. Bond.

U kunt dit boekje verkrijgen bij ds. J. J. Timm.er, Oostsingel 12, Woerden. Men storte ƒ 0, 65 op giro 4 94 30 van ds. J. J. Timmer te Woerden en u ontvangt het boekje franco per post.

Er wordt op deze uitgave geen financiële winst gemaakt. De prijs is uiterst scherp gesteld. Zonder girostorting wordt niet geleverd. Dit brengt allemaal maar onkosten van correspondentie en inning mee.

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's