De benoeming geschiedt
De benoeming geschiedt door de synode. In de voorbereiding berust het initiatief bij de synode. Of heeft de faculteit hier het initiatief genomen? In ieder geval heeft zij de voordracht van de synode getorpedeerd. Bij de faculteit bestonden blijkbaar bezwaren van ernstig en overwegend karakter tegen deze kerkelijke voordracht. Het komt mij voor, dat er allereerst sterke voorkeur bestond voor dr. K. Strijd, en dat deze voorkeur tot een verzet tegen de kerkelijke voordracht noopte. Daardoor, — en door de actie der studenten — werd de figuur van prof. dr. R. Bijlsma, in een strijd betrokken, die de kerk onwaardig is, en de persoon van de voorgedragene onrecht doet.
Prof. dr. R. Bijlsma is hoogleraar te Brussel in de praktische theologie. Hij heeft publicaties op zijn naam staan over de Doop, de catechetiek en het Schriftgezag. Mij dunkt, dat hij de bekwaamheid om in deze vakken te doceren inderdaad bezit.
Een scherp artikel van de hand van Ds. M. P. v. Dijk onder de titel: „Liturgische folklore". Hoewel het nogal een vrij lang artikel is, willen we het in dit persoverzicht toch in zijn geheel citeren. U heeft de nieuwe liturige ingevoerd? Prachtig. Gefeliciteerd. U begint met de introïtus (intochtspsalm) hoewel er helemaal geen intocht is. De dominee staat achter de liturgische tafel met brandende kaarsen. Drie schriftlezingen, een uit het Oude Testament. Zingen. Dan de epistellezing. Liefst een lang stuk. Zingen. Voor wie het niet weet: epistellezing is lezing uit een van de brieven. Alles omdat de traditie het voorschrijft. We moeten breken met de traditie omdat een weer oudere traditie het wil. We moeten breken met de traditie vanwege de traditie.
Op de kansel hangen de kleuren van het kerkelijk jaar. Antipendia noemt men dat. Eindelijk komt de preek. Mager preekje van een kwartier, waaruit duidelijk blijkt dat de predikant weinig tijd heeft gehad, weinig tijd voor zo iets belangrijks heeft willen vrij maken. Toga en baret hebben het vanmorgen moeten doen. Plechtig afgezet en weer opgezet voor de ouderling de dominee de hand geeft als instemming met een preek die geen preek was. Baretje af, baretje op.
We zitten met deze opmerkingen m.i. zo te modderen met de relativiteit van de tijdsduur — waarom een uur, waarom geen kwartier? — maar zijn toch niet klaar met te wijzen op de relativiteit van de tijdsduur.
Hoe lang is een plant nog een plant? Hoeveel bladeren kan ik aftrekken om nog een plant over te houden?
Hoeveel kan ik van een mens missen om nog een mens over te houden?
U voelt dat juist de minimalisering er naast is. Het woordje „nog". Hoe lang is een preek nog een preek? Net zoals de minirok. Hoe lang is een rok nog een rok? Hoeveel kan ik in de preek missen om nog een preek over te houden?
Laat ik u zeggen: ik hoor liever een preek van een uur — desnoods een saaie preek — die woordverkondiging is in haar breedte en diepte, dan zo'n toespraakje waarmee men de mensen de kerk uitjaagt, overigens rijkelijk getrakteerd op baret, toga en kaarsjes.
Nu we het toch over de tijd hebben. Ik geloof dat het ook een kwestie van tijd is. Rustig de tijd er voor nemen in onze opgejaagde tijd. De zondag duurt van, laten we zeggen, half acht 's morgens tot elf uur 's avonds. Waarom op dat uur in de kerk nog meer beknibbelen? Eist het geen tijd om in de kerk helemaal eens tot rust te komen, echt eens „sabbat" te vieren? Helemaal tot jezelf en tot God te komen? Ook psychologisch gezien eist dat een zekere tijd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1967
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1967
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's