De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd

Dr. A. A. Leenhouts, De beker van Jozef; een profetische gelijkenis van de Messiaanse toekomst, uitg. Primo Vere, Den Haag, 204 blz., ƒ 37,50.
Met dit boek heb ik evenveel moeite als met het vorig verschenen deel, 'De zeven sjofarim', in deze zevendelige serie, dat ik eerder in de Waarheidsvriend besprak. De schrijver leest de Jozefgeschiedenis als een geschiedenis met een heel sterk profetisch karakter, waard om ter harte te nemen bij onder andere de vredesonderhandelingen in het Midden-Oosten. Hij ziet in nagenoeg alle details van de geschiedenis van Jozef een miniatuurbeeld van de Messiaanse toekomst en de wegen waarlangs het koninkrijk van God zal komen. Toegegeven, het is goed om lering te trekken uit de bijbelse geschiedenis en uit heel de Schrift. Maar het gaat m.i. te ver om de Jozefgeschiedenis te duiden zoals de schrijver dat doet. Zo wijst Jozefs veelkleurige mantel volgens de schrijver naar de Vredevorst en diens 'ambtelijke mantel', de veelkleurigheid van de mantel wijst op de eenheid in verscheidenheid van het koninkrijk van God, Jozef zelf is het beeld van de Messias, het is geen toeval dat hij de zevende zoon van Jakob is (waarbij de schrijver de zonen van Jakobs bijvrouwen voorbij gaat), de 'diefstal' van de profetische beker van Jozef wijst naar de 'roof' van het Woord van God, de aanvankelijke schuldbelijdenis van Jozefs broers wijst naar de aanvankelijke schuldbelijdenis van christelijke zijde jegens het joodse volk. Jozefs borgtochtelijke optreden wijst erop dat wij, christenen uit de heidenen borgtochtelijk zijn vooruit gestuurd om het joodse volk te dienen, enz.
De bedoeling van de schrijver is om de christenheid, aan de hand van de Jozefgeschiedenis, op te roepen tot een radicaal en kritisch zelfonderzoek inzake haar opstelling ten opzichte van Israël en het joodse volk. Dat laatste is een goede zaak. Maar is het niet meer inlegkunde dan werkelijk exegese om dat te doen aan de hand van de Jozefgeschiedenis? Israël heeft, als volk van Gods verbond, vast en zeker toekomst. God gaat met Israël Zijn eigen bijzondere weg. De kerk heeft dat lang niet altijd gezien. Maar die lijnen zijn niet direct te trekken uit de Jozefgeschiedenis. Het gevaar van willekeurige 'uitleg' is dan levensgroot aanwezig. Het boek heeft me dan ook niet dichter bij de werkelijke lering die er in de geschiedenis van Jozef ligt gebracht. Eerder staat het een eenvoudig en helder verstaan van de Jozefgeschiedenis in de weg.
H. Veldhuizen, Huizen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's