De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerk, School, Vereeniging.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerk, School, Vereeniging.

20 minuten leestijd

NED. HERV. KERK.

B e, r o e p e n te Leiden O. B. Holland te Raamsdonk; te Bergambacht Dr. J. D. de Lind van Wijngaarden te Feijenoord; te Gouderak J. Haring te IJselstein.

Aangenomen haar Dirksland K. van As te Moercapelle.

Bedankt voor Hattem B. O. Verhagen te Angeren; voor Biezelinge H. P. Stegenga te WoMaartsdijk; voor Zevenbergen N. G. Veldhoen te Alphen a/d Rijn; voor Wierden J. J. van Ingen te Harderwijk.

GEREF. KERKEN.

Beroepen te Alphen a/d Rijn E. Schouten te Hoofddorp; té Boskoop D. Pol te Vlissingen; te Zuilichem en te Vinkeveen E. Zwiers te Woudsend; te Hijlaard J. van Henten te Wijckel en Balk; te Ridderkerk en Oude en Nieuwe Bildtzijl, J. G. Feenstra te Dirkshorn; te 's Graveland M. M. Horjus te Oud-Loosdrecht; te Avereest S. Dwarshuiste Boornbergum.

Bedankt voor Schettens en Longerhouw M. Post te Gees; voor Hendrik-Ido-Ambacht V. K. Kuijvenhoven te Zwammerdam.

CHR. GEREF. KERK.

Bedankt voor Vlaardingen H. Hoogendoorn te Zaandam; voor 's Gravenzande J, Jongeleen te Noordeloos.

Verkiezingen. De verkiezing van 55 gemachtigden voor het kiescollege der Ned. Herv. Gemeente te Rotterdam, op Donderdag jl. had tot uitslag dat gekozen, zijn de candidaten van lijst Bd^Calvijn", nl. rechts-Confessioneelen en Gereformeerden) met 430—510 stemmen.

De candidaten van Igst A („Geloof, Hoop en Liefde" d. i. de Ethischen, alsmede de voorstanders van Evenredige Vertegenwoordiging) verkregen 270—274 stemmen.

De candidaten van lijst C („Geloof en Leven", d. i. de links-Oonfessioneelen, alsrfiede Ethischen) verkregen 70—75 stemmen.

In het geheel werden uitgebracht 809 stemmen, waarbij 4 blanco en 3 van onwaarde.

Het Amaterdamache drietal. De Stand. bericht, dat naar aanleiding van de uitspraak van het Classicaal Bestuur, in. verband met het protest tegen het door den Kerkeraad gegeven advies aan het Kiescollege, inzake het stellen van een drietal voor predikant in de vacature-SchuUer tot Peursum, de protesteerenden hebben besloten, niet in hoöger beroep te gaan bg het provinciaal bestuur.

Duinoordkerk te 's-Gravenhage. Wg vernemen van bevoegde zijde dat het bestuur der stichting-Duinoordkerk tot zijn medelid heeft benoemd Dr. J. H. Gunning J.Hzn., em. pred. te Haarlem. De bedoeling is, dat de benoemde meer in het bijzonder zal werkzaam zijn ter bevordering dezer zaak.

Z.Eerw. heeft da benoeming aangenomen.

Het perceel bouwterrein, door het bestuur aangekocht, ligt aan de Stadhouderslaan en is dus wel zeer gunstig gelegen.

5e diaconale conferentie. Het Weekbl. der Nederl. Hervormde Kerk deelt mede, dat de vijfde diaconale conferentie zal plaats hebben op Donderdag 12 April e.k in de Nieuwe Zijdskapel te Amsterdam. ' In de voormiddag-vergadering spreekt Mr. Dr. T. Donker Ourtius, adv. diaken te 's Gravenhage over „Het wetsontwerp tot belasting van de goederen in de doode hand; in de namiddag-vergadering Jhr. Mr. H. W. v. Holthe tot Echten, te - Assen over „De inwendige inrichting onzer oudeliedengestichten."

— De heer L. Nugteren, cand. t. d. H. D. te Oud-Alblas, hoopt Zondag den 15en April 1917, zgn intrede te doen bij de Ned. Herv. Gemeente te Bleiswijk, na bevestigd te zijn door ds. I. Kievit, van Garderen.

Begrafenis Ds. F. Hoekstra tePapendrecht.

Men schrijft.ons: Na een korte ongesteldheid werd Vrijdag 2 Februari De. F. Hoekstra, door den dood van de zgde van zijn vrouw en uit het midden der gemeente weggerukt, om Woensdag 7 Febr. des middags ten 3 uren aan den schoot der aarde te worden toebetrouwd.

Zeer groot was de schare; zoowel uit de gemeente als ook uit naburige plaatsen, welke, ondanks de felle kou, zich op den doodeuakker had vergaderd. 5 Maanden geleden was een zelfde belangstelling gezien toen Ds. ïïoekstra in het huwelijk trad, welk huwelgk kerkelijk werd ingezegend door Ds. O. Bouthoorn van Dordrecht, en nu, , zoo kort na die heugelijke gebeurtenis, de pastorie en de gemeente in diepen rouw!

7 Jaren en 4 maanden heeft Ds. H. de gemeente Papendrecht mogen dienen als herder en leeraar, onvermoeid bezig zijnde in den dienst van zijn hemelschen Zender, nooit anders predikende dan twee wegen, waarvan de een door verdienste is tot eeuwige ellende en de ander door genade tot eeuwige heerlijkheid; predikende een arm zondaar en een rijken Christus!

Nadat de kist in de groeve was neergedaald, sprak allereerst Ds. Wessel, predikant van Alblasserdam, nu consulent onzer gemeente. Het was een woord van dank voor alles wat de overledene in het midden van de gemeente gedaan had, daarbij tegelijk getuigende dat het voor den Ring Sliedrecht een veriies te achten is Ds Hoekstra te moeten missen. Tenslotte werd door Ds. W. een woord van troost gesproken tot de zoo diep bedroefde' weduwe en tot de zoo hoog bejaarde moeder van den overledene, de 80-jarige wed. Hoekstra, mede aan de groeve staande.

Na Ds. W. trad Ds. Dekker van Giesendam naar voren, en herinnerde aan de studiejaren saam met coU. Hoekstra doorgebracht, loen de nu overledene voor den sterkste onder de medestudenten gehouden werd. yi& t kan schijn bedriegen en wat blijkt ook de sterkste mensch weer minder te zijn dan ijdelheid. Herinnerdwerd aan het kruis dat Ds. H. in de gemeente Papendrecht had moeten dragen, waarover de overledene 't pas nog. met den spreker had gehad. Van harte hoopte Ds. D. dat de doode nu, bevrijd van alle kruisdragen, de krone der overwinning dragen mocht, door Jezus Christus, Sions Borg en Middelaar.

Ds. Kievit van Garderen, zwager van den overledene, sprak een kort woord van dank aan de Gemeente en aan allen, dié hun deelneming hadden betoond in dit plotselinge en droeve sterfgeval. Hij hoopte dat het Woord, door den overledene gepredikt, nog 'rijke vruchten dragen mag voor de eeuwigheid; dat we uit dit sterven maar sterven mochterr leeren en dat de Gemeente van Papendrecht op den bestemden tijd weer een leeraar van God-terug mag ontvangen, die niets anders wenscht te weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Hoewel nog vele predikanten tegenwoordig waren, wenschte niemand verder het woord te voeren, daar de strenge koude zulks verbood. En zoo trok de droeve schare weer huiswaarts en was de laatste eer aan den overledene, bewezen.

Ruste de ontslapene in vrede en deele zijne ziel in de vreugde zijns Heeren.

— Ds. J. A. van Leeuwen, pred. der Ned. Herv. Kerk te Bloemendaal, hoopt Woensdag 28 Februari a.s. zijn zilveren ambtsjubileum te vieren.

Na korten tijd in de Klassieke Letteren gestudeerd te hebben, ging hij aan de Utrechtsche Universiteit de lessen in de Theologische Faculteit volgen. In 1891, op 24-jarigen leeftijd, werd hij beroepbaar verklaard.

Op 28 Febr. 1892 aanvaardde hij, na door zijn vader, wijlen Prof. Dr. E. H, van Leeuwen, destgds kerkelijk hoogleeraar te Utrecht, bevestigd te zijn, de ambtsbediening in de Ned.^ Herv. Gemeente te Angerloo. In 1895 nam hg het beroep naar Harlingen aan en sinds 9 April 1899 dient hij zijn tegenwoordige gemeente.

Van zijn hand verscheen een enkele bundel stichtelijke lectiiur, o.a. in 1914 eenige Tijdpreeken en in het vorige jaar zes preeken over het „Onze Vader."

De as. jubilaris, een zoon van wijlen den bekenden Utrechtschen hoogleeraar, is, evenals deze was, de Ethische (rechts) richting toegedaan. Hij is een broeder van den tegenwoordigen Utrechtschen hoogleeraar in de Godgeleerdheid, Prof. Dr. J. A. C. van Leeuwen, die de Gereformeerde beginselen belijdt, en van het sociaal-democratisch lid der Tweede Kamer Dr. J. vian Leeuwen.

Ds. .Jac. van Belkum, predikant der Ned. Herv. Kerk van Zuid-Afrika te Heidelberg (Transvaal), hoopt Zondag 25 Februari as. zijn 40-jarig ambtsjubileum, te vieren.

Ds. van Belkum aanvaardde 25 Februari 1877 te Varik de Evangeliebediening, In 1882 vertrok hg naar Steenwijk, in 1889 naar Zierikzee, Van hier werd hg beroepen als predikant te Rustenburg (Transvaal), waar hij in 1891 zijn intrede deed, welke standplaats hg in 1903 nog verwisselde met Heidelberg.

Gebrek in de pastorie. Een lezer, nietpredikant, deelt aan de „N. R. Ot." het volgende treurige geval van pastorienood mede, dat hem onlangs van betrouwbare zgde is verteld.

Een jong Hervormd predikant komt in de Academie-stad, waar hg heeft gestudeerd bg een boekhandelaar, die ook oude boeken inkoopt, en biedt hem een belangrijk gedeelte van zijn bibliotheek te koop aan. De boekhandelaar, die hem kent, vraagt verwonderd, hoe hg daar­ toe komt. En in antwoord daarop vet. telt de predikant, dat zijn vrouw bin. nenkort haar eersteling^ verwacht, enhji niet in staat is de onkosten te betalen die een dergelijke gebeurtenis met zicljbrengt. Geld opnemen wil hg ook niet daar hij toch nimmer bij machte zal zijn dat terug te betalen en dus is het eenige wat hem rest: zijn boeken op te offeren aan zijn gezin.

Dit is één uit de velen, schrijft de lezer, en wie zal zeggen, hoeveel stille ellende er in dezen tijd geleden wordt in predikantsgezinnen, die van f lOOö è, f 1200 moeten rondkomen. En dat zijn er heel wat I Daarom hoopt de lezer dat de twee heeren, die voor de verbetering van de schrale predikantstractementen in de Ned. Herv. Kerk een milH. oen willen bijeenbrengen, flinken steun zullen krijgen.

Weduwen-en Weezenhulpbeürs. Aan de predikanten wordt herinnerd, dat den len Januari 1917 het Reglement op de IVeduwen-en Weezenhulpbeürs in werking is getreden.

In deze maand wordt door den Quaesto Generaal per kwitantie beschikt over de contributie voor dit jaar.

De deelneming aan de Hulpbeurs staat open voor allen, die vóór 1 Juli 1917 dienstdoende predikanten der Nederlandsc Hrvormde Kerk zijn, tot 31 December 1917.

Voor nieuw aangekomen of aankomende predikanten geldt: Hij, die lid der Beurs wenscht te worden, moet daarvan binnen 6 maanden na zijne indiensttreding schriftelijk mededeeling. doen aan den Quaestor-Generaal, onder opgave van naam, voornamen, datum van bevestiging en, met inachtnenaing van het minimum bepaald in art. 12, hel bedrag der dooi hem te betalen contributie. Hg wordt geacht lid te zijn geworden op den dag zijner bevestiging,

De aanmelding tot het lidmaatschap geschiedt bij den Quaestor-Generaal, mr, S J. Hogerzeil (Stadhouderslaah 21, te 's-Gravenhage), die - zich belangeloos met de administratie heeft belast.

De contributie bedraagt ten minst f 10 's j aars. Wie lid was en'emeritus wordt, betaalt ten minste f 5. Een minimum bedrag is genóiemd, omdat de hoop wordt gekoesterd, dat welgestelde predikanten vrijwillig een hooger bedrag zullen betalen. .j^^

Hoe grooter de deelneming is, des te krachtiger wordt het fonds, dat bovendien aan den steun van vermogenden ernstig wordt aanbevolen.

De Commissie van bijstand (art. 10) bestaat uit de heeren: Jhr. mr. Boreel van Hogelanden te Velzen, Voorzitter, mr L, M, de Jong Schouwenburg te Amsterdam, Secre-aris, H. F. Kol van Ouwerkerl te Utrecht, mr. W. J. Koppius te Gro^ ningen en mr. R, van Veen te 's-Gravenhage,

De Secretaris der ''Synode zal gaarne het Reglement voor de Hulpbeurs op aanvrage aan belangstellenden toezenden,

De Gezangen. Een predikant der Geref, Kerken'schrijft aan „De Nederlander":

Onder het motto: „Weer wat nieuws", wijst „de Waarheidsvriend" (26 Jan, ) op een strijd tusschen den Confessionneelen en den Geref Bond te Rotterdam, Beide richtingen, gelijk wg weten, staan de Gereformeerde belgd^nis voor. De con^ fessioneelen staan echter voor het gehee! genomen niet zoo vijandig tegen het zingen van Gezangen in de Kerk, dan de mannen van den Bond. Voor de laat sten zijn de Gezangen uit den booze, n Wie een Gezang laat zingen niet IS e zwaar" op dé hand. Wie ze laai ze niei niet laa zingen, is in veler oogen echt Gereiorecht Gerefor meerd. Wij staan tegenover deze diugeo wel eens een weinig verbaasd. Het komt ^ ons voor, dat deze kwestie te veel wordt ^ opgeblazen. Zouden er in de Gezangen geen liederen zijn, die werkelijk door een echt Gereformeerde kunnen worden gezongen, omdat ze ecA< Gereformeerd zijn t Terwijl in de Herv, Xerk de volgelingen]^ van den Bond, de gezangen vreeselijk vinden, is er in de Geref. Kerken eeD strooming op te merken, om nevens ^^ Psalmen en Gezangen, die reeds gezongen worden, meerdere Gezangen te voe-g gen, opdat het lied in het midden vanf de Gemeente aangeheven, kan strekken tot verheerlijking des Heeren.

„Ook wat nieuws" voor de vijandenp van de gezangen in de kerk. Wanneerg wij den strijd tegen, en den strijd vóói'g gezangen in de kerk lezen, denken wij meermalen aan de gedachte eens uitgesproken: „Het evangelie is den Griek een dwaasheid en den Jood een ergernis Maar als een Jood in de kerk komt, zal hij zich aan de Gereformeerde prediking^ ergeren, doch aan de psalmen die - wore den gezongen, in het geheel niet. Hij zal deze kunnen medezingen. Niet alleen de prediking, doch öok het lied dat gC' zongen wordt, moet den Jood eene erger nis zijn. Zoolang de Jood zich niet ergert, » is er iets niet in orde". Wij geven deze gedachte ter overdenking in verband ^^t de kwestie, welke wordt uitgedragen om Confessioneeïen en de mannen van den Bond van elkaar verwijderd te houden.* Zulke zak«n behoorde men toch tot „middelmatige" zaken te rekenen. IndieO door het gezang de waarheid wordt uit

edragen, diende mea zich te verblijden. 4oet men om zulke redenen elkander estrijden?

Gmmqde huwelijkm. Volgens de laatste ublicaties van het Centraal Bureau voor latHiek omtrent den loop der bevolking - erden er verleden jaar van de 42, 561 "uwelijken 37, 247 gesloten waarbij de eide echtgenooten tot gelijke of over--enkomstigekerkelgke gezindten behoor--pn Bet aantal gemengde huwelijken eeft in 1916 dus 6, 314 bedragen. Daarbg iin alzoo nog niet eens gerekend huwe-'4en tusschen b.v. Luterachen en Doopsezinden, tusschen Hervormden en Geeformeerden enz.

_ Het „Centrum" meldt, dat van de ansela in de Roomsch-Kath. kerken in imburg dezer dagen weer eens met lem gewaarschuwd is tegen de gemengde uwelüken, die vooral in de mynstreek og zoo velen gesloten worden. Den uders werd op hun plicht gewezen te vooromen, dat hun kinderen een verkèering - et andersdenkenden aangaan.

Zulk een woord van waarschuwing ast uitteraard niet minder voor gelooig.protestantsche gezinnen.

K^Jcelijke huwelijhimegening. In 1916 ad kerkelijke inzegening van het huwelijk plaats bij 48 van de 100 huwelijen in het algemeen, dus nog niet eens oor de helft. Bij de zuiver roomschkath. uwelijken was dit 94 |pCt., bij de Isralietische 92 pCt. en bij de Protestantsche iechts 34 pOt.

Afschrift van een brüf aan eene Diaconie *ebrek dat is een aaklig woord at hij de armen wordt gehoord, k trok de stoute schoenen aan m naar het armbestuur te gaan; e He eren zaten wél geschaard ij 'n heerlijk vuur al in den haard. •e zeiden: man wat is uw believen? k zeide: Heeren, 'k wil u niet grieven, k heb zoo'n last al van de kou, k vraag wat kolen voor de schouw. iO zeiden: man, 'k zal onderzoeken, at onderzoek duurt nog steeds voort oewel ik van geen kolen hoort, e glasfabriek heb ik verlaten oor 'n ongeluk al aan mijn been, aar ging zeven weken overheen, oor d'ongevallenwet was ik te laat, had het Werkmansfonds te baat'. at ik daar onmogelijk van kon leven at hoeft toch waarlijk geen betoog, 'aar 'k hief het hoofd maar naar omhoog, ; n mocht ik in de gunst niet deelen oor kolen van het armbestuur, ch Heeren, ik kijk daarom niet zuur; wil op betere tij'den hopen, at ik zelf kolen kan koopen.

Bijb'ltentoonstelling te Leipzig. De „Tagshe Eundschau" meldt, dat het Duitsche Buchgewerbemuaeum" ter gelegenheid an de 400-jarige herdenking der Kerkervorming, een groote Bijbel-tentoonelling zal organiseeren. Niet alleen van c Luthersche vertaling, doch van den ijbel in alle talen der wereld.

In de Biblotheek van het Museum ; vindt zich o.m. een exemplaar van _H Gutenberg-Bijbel met 42 regels per adzijde, evenals het" eerste exemplaar n den nieuwen Duitschen Bijbel. De ntoonstelling belooft interessant te worn. Ook de nieuwste edities zullen aanozig zijn.

Preeken die in 't water vielen. Dat zijn eeken, waarvan een hoogleeraar veralde uit den tijd, toen hij nogpredijit was. Hij moest eens op een middag n vacaturebeurt vervullen in een nabuge gemeente, en werd gereden door n koetsier, die reeds des morgens onder 'n gehoor was geweest.

De dominé hield dezelfde preek als morgens, en onder het naar huis rijden, i de koetsier, die des middags weer kerk was geweest: , Dominee, u moet ij niet kwalijk nemen, maar die preek n vanmiddag, 'tis net, of ik die meer ; b gehoord; ik weet niet meer waar wanneer, maar enkele dingen erin .amen mij zoo bekend voor."

Dominee zei enkel: , Zoo? ", en peinsde er de onoplettendheid van sommige •rkgangers.

Veel sterker is het geval verteld door ^ dominee uit Friesland, die vroeger Noord-Brabant had gestaan.

Hij vond zijn Brabantsche hoorders ij onoplettend, en besloot eens een oef te nemen. Hij hield dezelfde preek "hij 's morgens had gehouden, ook niddags; alleen: koos hij een anderen : st en andere Psalmen en Gezangen.

En niemand van de gemeenteleden er iets van; blijkbaar had niemand t gemerkt.

Als dit werkelijk is gebeurd, terwijl ij velen zoowel des morgens als des 'ddags in de kerk waren, is het zeker as.

Gebeuren zulke dingen nóg? Rott.

Kerrkelijke belasting. Voor het kanton­ gerecht te Zutphen zqn behandeld 23 verzoekschriften van de kerkvoogdij der herv. gemeente om vergunning te nemen tegen nalatige en onwillige betalers van den hoofdelijken omslag koste-p s te procedeeren.

Vergadering van Moderne Theologen, ar de Hervorming verneemt zullen op Vergadering van Moderne Theologen t v h d die gehouden zal worden te Amsterdam op 17 en 18 April, onder het praesidium van dr. G. A. van den Bergh v. Eysinga, de volgende vraagpanten worden behandeld:

1. Wat hebben wg, op modern standpunt, te verstaan onder Godsopenbaring? Inleider G. J. vart der Brugh.

2. Moderne levens waardeeringen en levénswaardeering der Modernen. Inleider Jacob Koekebakker.

3. Scheiding van kerk en staat op modern standpunt. Inleider prof. H. U. Meyboom

4. Waarom is er in het 4e Evangelie geen sprake van „vergeving van zonden"? Inleider dr. K. F. Proost.

Het geloof van den ongeloovige. ZgV die zoo met alle geloof en geloofszakea den spot steken, meermalen ten aanzien daarvan hun hatelijkheden debiteeren en er driest voor uitkomen, dat zij' met alles wat slechts naar geloof zweemt, hebben afgerekend, geven zichzelven wel eens op heel bespottelijke en vooral treurige - wijze bloot. , &Eacute;n dan zóó, dat we in die ongeloovigen nog een zeker „geloof' ontwaren. Maar welk een geloof!

De „Kampioen" van verleden week vertelde, dat een graaf, die aan een automobiel-AIpentocht deelnam, in zgn linkerhand een dikken aardappel geklemd hield, terwijl hij met de rechterhand het stuurrad bediende. De graaf meende inderdaad, dat de aardappel hem geluk aanbracht en dus tegen onheilen zou bewaren.

Bij den aftocht der automobilisten was ook . een half dozijn schoorsteenvegers present. Deze menschen waren besteld en moesten op de koelers van de wagens spuwen. Ook daarvan werd heil verwacht.

Men noeme het bijgeloof of wat ook, dit „geloof van den ongeloovige is niet hooger te schatten, dan dat van den heiden, die op allerlei houten of steenen voorwerpen zgn betrouwen stelt.

Wie gingen ef indertijd zoo geweldig te keer, toen iemand van „paganistische factoren" sprak?

De Kerk een „morphine-fabriek". De vereeniging „De Dageraad", die „de vrije gedachte zegt voor te staan, doch van vrijheid in gewetens-en godsdienstzaken metterdaad niets hebben moet, steeds er op uit is met God en Zijn dienst te spotten en anderen het materialistisch geloof „dat het vleesch beter is dan de beenen" op te dringen, heeft in Amsterdam een propagandablaadje verspreid, waarin van de Kerken als gmorphinefabrieken" gesproken wordt.

De allereerste beginselen van verdraagzaamheid moeten de menschen, die zoo voor „vrijheid" zeggen te ijveren, nog leeren. Hun „vrijheid" is eenerzij ds losbandigheid voor eigen denken en leven en anderzijds despotendwang voor den naaste. Wie de Kerk een „morphinefabriek noemt, toont klaar, dat hij ook voor haar Hoofd niets meer dan spot over heeft.

Tekstkeuze voor de preek. Uit de „Wekker" knippen we van W. (Ds. J. Wisse) het volgende stukske:

Een jong predikant werd door een oudgediende gevraagd, of hij altijd gemakkelijk teksten kon vinden om over te preeken. De jonge man meende: er was ruimte en overvloed genoeg, bijgevolg was hij nooit verlegen.

„Wellicht", zei de oudere, „dat het nog wel eens anders zal worden!"

„Hoe? " zoo vroeg de jongere. „Ik ben • al - zóó oud, heb al zooveel gepreekt of gestudeerd, en nóg is mijn Bijbel wel eens op sloti!"

„En dan? " vroeg de ander.

„Dan", was het antwoord, „is het eenige middel, dat we God bidden dat Hij ons de deur des Woords opene."

Als de Gerneente haar roeping verstaat, zal zg haar leeraar in deze zeer zeker niet alleen laten bidden.

Dominee van de stoep gesrfleien. De Mo-^ dernen zien nog al eens uit de hoogte neer op de Rechtzinnigen, vooral wanneer de verschillende nuanceeringen daar niet te best samengaan. Maar onder de moderne heeren is 't ook niet alles botertje tot den boom.

Ds. O. Boerendonk, modern Herv. predikant te Oudendijk, had, naar hij in de „Hoornsche Crt." schrijft, op de Zondagsschool het Kerstverhaal niet verteld naar den zin van den Kerkvoogd P. Bierman. Daarover ontstond ten huize van dezen een woordenwisseling.

Na den radden vloed van standjes te hebben aangehoord, verdedigde Dominee zich met de opmerking, dat het niet netjes was, iemand zoo ruw te bejegenen. Deze manier van zich verdedigen vond de kerkvoogd blijkbaar zóó brutaal, dat hij den predikant op staanden voet de kamer uitdreef, de kamerdeur achter zich sloot, de buitendeur opende en hem van de stoep den tuin in bonjourde naar den weg toe, onder ruw schelden. In letterlijken zin werd hg van de stoep gesmeten, zoodat hg gevaar heeft geloopen armen en beenen te breken,

De predikant heeft in de kerk van papier een verklaring voorgelezen omtrent het gebeurde, waarbij hg ook uit voorzorg den rijks veld wachter als toehoorder en beëedigd getuige hadgenöodigd.-

Hulppredikers en ZendingsschooL De Regeering heeft naar de Java Bode schrijft ingestemd met 't plan eener toezegging aan de Ned. Zendingsschool, dat, wanneer door elk van hen om het andere jaar een kweekeling voor hulpprediker werd opgeleid, deze na voltooide studie, ook wanneer er geen vacature mocht zijn, aangenomen zal worden, op een wachtgeld zoo mogelijk - ^an f lOO 's maands, wanneer hem wordt opgedragen zich in Europa bezig te houden met het volgen van cursussen of met pastoralen arbeid, dan wel van f 150, wanneer hg in Indië yoorloopig werkzaam wordt gesteld. Het risico is dan voor de opgeleiden weggenomen. Hierdoor zal in de toekomst in de behoefte aan hulppredikers kunnen worden voorzien. Maar voor dé eerste 4 è 6 jaren zal er iets anders op moeten worden ge vonden ^ meent 't blad.

Bijbaantjes. In een Zuid-B ollandseh dorp had, zoo schrijft iemand aan De Rotterdammer, de vergadering van aandeelhouders eener Bouwmaatschappij plaats, — het oprichten van zulke maatschappgen juicht hij van harte toe, voornamelijk wanneer het doel is goede arbeiderswoningen te bouwen — en werd een nieuwe Voorzitter gekozen, wgl de fungeérende wegens den aan zijn functie verbonden veelomvattenden arbeid aftrad. Tot Voorzitter werd nu gekozen de predikant der Geref. Kerk in die plaats, en tot ' ' " Secretaris ^ het ' " hoofd ^ - -'" der ^-^-Geref] J-School.

De schrijver wil noch predikant" noch Schoolhoofd iets onaangenaams zeggen: beiden hebben zijn volle achting. En rnet genoegen verkeert hij nog al eens onder het gehoor van den leeraar Maar hg vraagt dezen: kunt ge die drukke functie van Voorzitter eener Bouwmaatschappij waarnemen zonder schade aan Uw Gemeente?

Hij kan dit niet gelooven en zou liever zien, dat de predikant zich geheel gaf aan de Gemeente, die hem geheel van noode heeft voor Kerk, Zending, Evangelisatie, Jongelingsvereeniging, Zondagsschool en alles wat strekken kan tot uitbreiding van Gods Koninkrijk. In dezen fel bewogen tijd is dat zoo noodig. Een te veel inlaten met stoffelijke belangen dóet zoo licht van het een to^ het ander vervallen, waardoor de geestelijke belangen geschaad worden. De droeve gevolgen zgn dikwijls te zien.

Ook het hoofd der School vraagt hg zich bovenal met hart en ziel te geven aan de kinderen, aan wier opvoeding hg zulk een groot deel heeft. Het Christelijk Onderwijs kan te veel schade lijden door te yeel bijzaken van allerlei aard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 februari 1917

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Kerk, School, Vereeniging.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 februari 1917

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's