Kerknieuws
BEROEPEN TE:
Haarlem Oost: J. J. v. d. Heiden, A. a/d Rijn, die dit ber. aannam
Steenderen: L. D. Horjus, kand. te Nederhorst, die dit ber. aannam
Huizen: M. Verduin te Zeist
Rhoon: H. J. Franzen, kand. te Ridderkerk, die dit ber. aannam
Op-en Neder Andel: Kand. J. G. Blom te Kockengen, die bedankte
Rotterdam-Z: P. Nap te Woerden
Honselersdijk: W. L. Pera te Zoetermeer
Ede: H. F. Klok te Rijssen
Rijswijk: Kand. H. J. Franzen, kand te R'kerk, die bedankte
Nieuwe Tonge: A. Belder, kand te Ridderkerk
Woudenberg en Woerden: W. Westland te Putten
Scheveningen: G. F. Smaling te Rijnsburg
Voorburg: M. H. Boogert te Apeldoorn
Nijkerk: M. Baan te Putten
Delfzijl: M. D. v. d. Giessen, kand. te Groningen
Arkel: T. T. van Leeuwen, kand. te Rotterdam.
AANGENOMEN NAAR:
Meteren en Est: H. Klink, kand. te Putten
Wijk bij Heusden: J. Harteman te Moerkapelle
Goënga e.o.: H. W. J. Bakker, kand. te Maasdijk
Zuilichem-Nieuwaah J. G. Blom, kand. te Kockengen
Wassenaar: J. Visser te Den Haag-Loosduinen.
BEDANKT VOOR:
Werkhoven: H. Klink, kand. te Putten
Papendrecht: J. Hoek te Veenendaal
Rijssen: A. v. d. Meer te Wierden
Lunteren: J. J. W. Mouthaan, te Zwolle, die
ons meedeelt voorlopig geen beroep in overweging te nemen
Fort Macleod (Canada): J. R. Volk, Veenendaal.
BEROEPBAAR:
H. Born, Kromhout 121, Dordrecht
T. Boeske, Valeriusstraat 229-11? Amsterdam
A. Christ, te Eek en Wiel
L. H. Voschezang, Wildforstlaan 15, Epe
J. van Doorn, v. Speilbergenstr. 1, Oud-Bèyerland
A. H. Veldhuizen, Klinkerlandsestraat 10, Herkingen
J. Bonte, Oude Rijksweg 458, Rouveen
D. Breure, Sabinaweg 2, Heyningen
A. H. Groen, Holtrichtersveld803, Apeldoorn
G. Meuleman, Preekhillaan 3, Ouddorp.
GOUDSWAARD
Bevestiging en intrede van ds. H. J. Catsburg. Op 15 oktober werd kand. H. J. Catsburg bevestigd te Goudswaard door ds. J. van Rossem van Waarder. De tekst der prediking was Johannes 21, 3 en 6. 'Simon Petrus zeide tot hen: Ik ga vissen. Zij zeiden wij gaan ook mét u. Zij gingen uit en traden terstond in het schip, en die nacht vingen zij niets. En Jezus zeide tot hen: Werpt het net aan de rechterzijde van het schip, en gij zult vinden. Zij wierpen het dan en konden niet meer trekken vanwege de menigte der vissen.' Na de prediking volgde de bevestiging. Aan de handoplegging deden mee: ds. W. G. Teeuwissen, ds. W. Molenaar, ds. H. van der Post, ds. M. Goudriaan, ds. J. R. Volk, ds. R. Veldman, ds. A. C. Rijken, ds. W. Pieters, dr. A. Vos, ds. C. Maris, ds. J. van Meerveld, ds. J. de Groot, ds. J. Maas en ds. J. van Rossem. Ds. Van Rossem gaf hem de tekst mee, die zijn vader, wijlen ds. J. Catsburg hem had willen meegeven: Openbaring 21, 7: Die overwint zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn.
In de avonddienst deed ds. H. J. Catsburg intrede met de woorden uit Psalm 103, 15-18: De dagen des mensen zijn als het gras; gelijk een bloem des velds alzo bloeit hij. Als de wind daarover gegaan is, zo is zij niet meer en haar plaats kent haar niet meer. Maar de goedertierenheid des Heeren is van eeuwigheid tot eeuwigheid over degenen die Hem vrezen en Zijn gerechtigheid aan kindskinderen; aan degenen die Zijn verbond houden en die aan Zijn bevelen denken om die te doen. Boven de preek zette hij: Een loflied over dood en eeuwigheid. David mag zingen over de dood. Hij weet dat als zijn aards lichaam gebroken wordt, hij opnieuw zal bloeien, maar dan uit onvergankelijk zaad. Uit onvergankelijk zaad, dat reeds nu al in zijn hart ontkiemt. Door Gods verbondstrouw uit genade.
Na de prediking werd ds. Catsburg toegesproken door burgemeester Kolbach, ouderling Van Steensel namens de plaatselijke kerken, ds. Teeuwissen namens ring en classis, en als consulent dr. A. Vos namens de theologische faculteit van de Rijksuniversiteit te Utrecht en ten slotte door ouderling Kranenburg namens de gemeente. De gemeente zong staande haar nieuwe predikant toe Psalm 105, 1 en 3. Tenslotte gaf ds. Catsburg de gemeente de zegen uit Numeri 6, 24. De Heere zegene u en behoede u. De Heere doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Heere verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede. Amen.
RIJSWIJK (Z.-H.)
In een tot de laatste plaats bezette Johanneskerk vond zondag 23 november de bevestiging plaats van kand. K. J. Visser, in een dienst die werd geleid door prof. dr. C. Graafland uit Gouda. Sinds 1 augustus jl. was kand. Visser reeds als pastoraal medewerker (part-time) verbonden aan het Orgaan van Bijstand voor de herv.-geref. gemeenteleden in Rijswijk.
De tekstkeuze voor de bevestigingspredikatie, in deze laatste dienst van het kerkelijk jaar waarin de nadruk vaak valt op de wederkomst des Heeren, werd genomen uit 2 Tim. 4 verzen 1 en 2a: 'Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Predik het woord.' Paulus spreekt Timotheüs hier aan op wat er van hem als dienaar des Woords wordt verlangd en roept daarbij God als Getuige aan. Timotheüs deed zijn werk in een tijd vol dwaling en afval. In een dergelijke tijd zal de nieuwe predikant zijn werk moeten gaan verrichten. In het perspectief van de wederkomst van Christus wordt het aangrijpende woord gesproken 'Predik het woord.' Het is een korte, geladen oproep. De gemeente wordt alleen waarlijk gediend met het prediken van het Woord in zijn volle breedte en diepte, niet met het vertellen van wellicht boeiende verhaaltjes, die slechts als ijdel, menselijk roepen aangemerkt moeten worden. Een opdelven van de schatten uit Gods Woord is pas mogelijk na spitten en uitdiepen. Prof. Graafland besloot zijn predikatie met de wens 'God zegene u en stelle u tot een zegen voor Zijn gemeente en Zijn Koninkrijk.'
Na de lezing van het bevestigingsformulier en het jawoord vond de handoplegging plaats waaraan door een twaalftal predikanten werd deelgenomen alsmede de ouderling van dienst. De nieuwe predikant werd daarna toegezongen Psalm 134 vers 3.
De hierop volgende intredeprediking van ds. Visser had als uitgangspunt Openb. 22 vers 17: 'En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.' In deze tekst klinkt tot driemaal een rijke belofte van een verhoogde Christus. De wederkomst van Christus is de vervulling van en de kroon op Zijn werk. Gods Geest geeft ons een biddend leven waarin we verlangen naar de wederkomst, als vrucht van de prediking. Gemeente, is het te horen dat we bruidsgemeente zijn; gaat er iets van ons uit? Christus biedt zich aan in Zijn Woord. Hebt u werkelijk dorst naar de rechtvaardiging door het werk van Christus? Dan roep ik u toe: 'Bij U Heere is de Levensbron.' Deze fontein staat open omdat Hij moest uitroepen: 'Mij dorst.'
Na het zingen van Psalm 99 vers 8 legde de nieuwe predikant voor de eerste maal de zegen op de gemeente. Hierna werd ds. Visser toegesproken door ouderling Yperlaan, namens de kerkeraadscommissie en de gemeente. Hij wenste ds. Visser toe dat de olie van de Heilige Geest zijn lamp mag verlichten en hij de gemeente zal mogen leiden in de grazige weiden van Gods Woord. Namens alle kerkelijke instanties sprak nog ds. K. H. Meijer, praeses van de centrale kerkeraad, die ook mevr. Visser veel sterkte toewenste. Na het toezingen van Psalm 20 vers 1: 'Dat op uw klacht de hemel scheure! Dat zich de Heer ontdekk'! De God van vader Jacob beure u in een hoog vertrek', sprak ds. Visser een kort dankwoord uit waarin hij onder meer opmerkte het op prijs te stellen dat ook de burgerlijke overheid in dé persoon van wethouder Vrind in deze dienst aanwezig was. Een dankbare gemeente mag terugzien op een rijkgezegende dag.
MUZIEK
Telkenjare verschijnt de prachtige orgelkalender 'Organa Europae'. Ook voor 1987 kunt u uw huiskamer of studeerkamer 'opsieren' met deze prachtige kalender die een twaalftal schitterende orgelfronten in kleur te zien geeft van belangwekkende orgels uit binnen- en buitenland. Zo staan op de kalender van 1987 orgels afgebeeld uit Duitsland, Polen, Italië, Frankrijk en Nederland. Deze uit Frankrijk geïmporteerde kalender is ook nu weer een waar pronkstuk te noemen en zal zeker bij de vele orgelliefhebbers goed in de smaak vallen. Men behoeft echter niet direct een orgelkenner te zijn om toch elke maand te kunnen genieten van een mooie orgelfoto. Het kan ook een prachtig geschenk zijn voor een familielid of goede vriend voor de komende feestdagen. Heel hartelijk aanbevolen. U kunt deze fraaie orgelkalender bestellen bij Boeyenga's Boek-en Muziekhandel, Kleinzand 165, Sneek. De prijs: ƒ 32, - .
Een zeer uitzonderlijke grammofoonplaat verscheen zeer recentelijk bij de Stichting tot behoud van het Ned. Orgel te Elburg. Deze stichting die zich ten doel stelt de helpende hand te bieden op financieel gebied bij restauratie van historische orgels, heeft nu een plaat uitgegeven van het intieme orgeltje van de Paleiskapel op 'Het Loo' te Apeldoorn en van het Lohman-orgel in de Ned. Herv. dorpskerk te Vorden. Organist Rudi van Straten speelt op deze plaat composities van Joh. Seb. Bach (Koraalfantasie 'Jesu meine Freude'), Psalm 68 van een anonieme componist, Ciaconna van Joh. Bern. Bach, Thema met variaties van J. Knecht, en voorts Partita 'Herzlich tut mich verlangen' van Joh. Pachelbel, Toccata van Joh. Krieger, Choralvorspiel 'Was Gott tut dass ist wohlgetan' van A. Hasse en andere zeer aantrekkelijke orgelwerken. Waarlijk een plaat van grote klasse. Wanneer u voor de komende feestdagen een apart cadeau zoudt willen geven dan kunt u bovengenoemde kalender geven, doch denk dan ook eens aan deze unieke plaat. U zult daar echt eer mee inleggen. De netto-opbrengst is weer bestemd voor ons nationale historische orgelbezit.
Bij deze stichting zijn in de serie 'Monumenta Organa Neerlandica' trouwens nog andere grammofoonplaten verkrijgbaar en bovendien ook nog zeer fraaie orgelbrochures. Een en ander is te bestellen bij het bureau van de stichting, Wildemaetstraat 43, 8081 AH Elburg. De plaat kost ƒ 24, 50 incl. porto.
Temidden van dé vele orgelplaten nemen de koorplaten maar een bescheiden plaats in. Toch verschijnen er ook regelmatig koorplaten van uitstekend niveau. Zo verschenen bij Harmonia in Hilversum enkele platen die ik van harte wil aanbevelen. In dit verband wil ik u graag noemen: 'Musica Natalis', een plaat met kerstliederen uit verschillende landen, 'Musica Neerlandica', een plaat waarop werken uit de oude en hedendaagse Nederlandse koorliteratuur worden gezongen door het 'Voorburgs Jongerenkoor' o.l.v. Ad de Groot, terwijl op de plaat 'Musica Populi' volksliederen uit verschillende landen zijn opgenomen. De eerstgenoemde en deze laatste plaat werden verzorgd door het ensemble 'Arti Vocali' o.l.v. Hans Kronenburg. Voor de zangliefhebbers een drietal platen waaraan men veel plezier kan beleven. U kunt deze uitgaven bestellen bij Harmonia-Uitgaven, postbus 126, Hilversum.
HERVORMDE SYNODE DOET VOLGEN DE STAP NAAR DESINVESTERING ZUID-AFRIKA
De generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk blijft haar partners in Zuid-Afrika steunen in hun getuigenis en dienst door voorbede, door morele en financiële steun, door voor hen op te komen bij regeringen en internationale organisaties, door voortdurend ook ter plaatse naar hen te luisteren wanneer zij door hen wordt aangesproken op haar eigen verantwoordelijkheid, met name met het oog op de betrokkenheid van Nederland bij het instandhouden van apartheid.
Deze algemene uitspraak deed de hervormde synode tijdens de najaarsvergadering, die op 20 en 21 november werd gehouden in het pastoraal centrum Hydepark te Doorn, maar tegelijkertijd scherpte zij die aan door haar standpunt inzake desinvestering nader te preciseren. Niet alleen zal de synode in de lijn van eerdere besluiten het bedrijfsleven blijven oproepen om bestaande investeringen terug te trekken, geen nieuwe investeringen in Zuid-Afrika te doen en handelscontacten te vermijden, maar ook acht zij thans de tijd gekomen dat de kerk zelf een teken gaat stellen.
Selectiecriteria
De synode vindt dat voor het terugtrekken van kerkelijke geldmiddelen vier criteria dienen te worden aangehouden. Gelet moet worden op de omvang van de investeringen in Zuid-Afrika, vervolgens gaat het om de mate waarin sprake is van goederen en diensten die van strategisch belang zijn voor de instandhouding van de apartheid, ten derde moet gekeken worden naar het al dan niet betrokken zijn bij levering aan de Zuidafrikaanse overheid, met name aan leger en politie, en tenslotte gaat het om de mate waarin het bedrijf reeds is opgeroepen tot beëindiging van zijn economische steun aan de apartheid.
Elf tegenstemmers
De synode, die de hele vrijdagavond aan dit onderwerp wijdde, sprak zich voor deze vorm van desinvestering uit met 11 stemmen tegen. In het besluit worden geen bedrijven met name genoemd.
Ter uitwerking van deze beslissing droeg de synode aan de betrokken organen en instanties in de kerk op zich te beraden over de consequenties van dit synodebsluit voor hun beleggingsbeleid en, zoveel mogelijk gezamenlijk, te komen tot beslissingen en maatregelen waarover in maart 1987 aan de generale synode zal worden gerapporteerd.
Namibië
Met betrekking tot Namibië stemde de synode in met de aanbevelingen van de hoorzitting van de delegatie van de Christelijke Raad van Namibië en de Raad van Kerken in Nederland van april 1986. Deze hoorzitting werd destijds in Nederland gehouden, omdat een bezoek van afgevaardigden van de Nederlandse kerken aan dat land niet kon plaatsvinden wegens het niet verlenen van visa.
Opgeroepen werd toen onder meer tot het gedenken van kerk en volk van Namibië in de voorbeden, het informeren van kerkleden van Nederland over Namibië en hen te mobiliseren voor steun aan de bevrijding van dat land, ook door het onderhouden van contacten met vertegenwordigers van het verzet, waarin SWAPO de leidende rol heeft.
Levert desinvestering bijdrage aan bestrijding apartheid?
Is desinvestering wel een goede zaak, leveren wij daarmee werkelijk een bijdrage aan de bestrijding, c.q. de afschaffing van de apartheid, zo vroeg ds. H. J. Ponsteen (classis Arnhem) | zich af. Wanneer wij denken aan de blanke minderheid, bestaat er niet het gevaar van een averechtse uitwerking, een verharding, een opschuiven naar rechts? De kerk moet wel degelijk uitspraken doen over politieke zaken, maar wij moeten ons dan wel bewust zijn van de gevolgen. Hebben wij daar wel voldoende inzicht in, zo vroeg ds. Ponsteen zich af.
Ook. ds. A. Tromp (classis Breukelen) uitte zich in deze zin. Hij had grote twijfels. Voorts vroeg hij zich af of niet weer contact gezocht zou moeten worden met de NG-Kerk, wanneer deze verklaart niet meer pro-apartheid te zijn.
Dr. G. Bos (classis Kampen) aarzelde ook. Met grootschalig optreden maken wij vaak veel stuk, zo blijkt doorgaans achteraf. Kleinschaligheid is beter, gaat ook dieper, zo betoogde hij.
Drs. R. H. Kieskamp (classis Gorinchem en moderamenlid) vroeg zich af of de voorstellen niet inspelen op de communistische opvatting dat men op de ruïnes van het oude iets nieuws kan opbouwen. Hij wees op het gevaar van machtsdenken en zou graag een handreiking vanuit de bijbel hebben dat dit kan.
Zending steunt desinvestering
De overgrote meerderheid van de Raad voor de Zending steunt de voorgenomen afstoting, zo verklaarde zijn voorzitter, mevrouw M. B. Jongeneel-Touw. Wij mogen niet zwijgen of negatief reageren. Het afstoten van beleggingen is een van de laatste vreedzame middelen die ons ten dienste staan. Hoe kunnen wij de zwarten in de ogen zien, wanneer wij niet bereid zouden zijn een klein verlies te lijden.
Tegelijk moeten wij ook blijven bidden voor de blanken en een oproep doen tot bekering, aldus mw. Jongeneel. De Generale Diakonale Raad zat op dezelfde lijn. Bij monde van zijn voorzitter A. J. Gijsbers werd de nota een zeer uitgewogen stuk genoemd. Je kunt zeker niet aan diakenen verwijten dat zij 'communistisch' denken, en wij veroordelen ook zeker niet mensen, die bij Philips of Shell werken, aldus de heer Gijsbers.
Ook ds. A. W. Berkhof (classis Amersfoort) en ds. R. van den Beid (classis Maastricht) steunden het voorstel. Moeten wij nu ook de Sowetokaarsen gaan boycotten, zo vroeg diaken W. Stappenbelt (classis Ommen) zich af. Neen, daartoe is bepaald geen aanleiding, zo verklaarde drs. G. Boer, lid van de lAZA (de Informatie- en Adviescommissie Zuid-Afrika, ingesteld door het moderamen van de synode).
Luisteren naar de mensen uit Zuid-Afrika
Diaken A. W. de Ronde (classis Brielle), naar zijn eigen woorden vader van vier geadopteerde donkerhuidige kinderen uit verschillende werelddelen , was zelf gaan luisteren in Zuid-Afrika èn bracht uitvoerig verslag uit van zijn reis, waarvan hij drie weken geleden terugkeerde. Hij bezocht de synode van de NG-Kerk en had grote bewondering voor de wijze waarop voorzitter prof. Heyns deze vergadering leidde. Hij had zijn vragen bij de berichtgeving door het ANP over deze synode, want de ANP correspondente te Kaapstad sprak alleen Engels, en liet zich geheel leiden door haar collega van de Cape Town, die 'een felle moslim is', aldus De Ronde.
Hij bezocht verder Khayelitsha en Mitchells plan, speciale wijken gebouwd voor de zwarte bevolking bij Kaapstad. Weliswaar eenvoudige, maar toch redelijke huisjes, aldus De Ronde. De predikanten Mentor en Beets van de NG Sendingskerk vroegen mij met tranen in de ogen om iets meer over Zuid-Afrika te vertellen, dan alleen datgene wat Boesak en Tutu rapporteren, zo zei De Ronde. Ook had hij een gesprek met de kleurling dr. Quint de dag voor zijn benoeming tot ambassadeur in Nederland.
Tijdens een ontmoeting met dr. Beyers Naudé confronteerde ik hem met de uitspraak van mensen uit de NG Sendingskerk, die tijdens hun bezoek aan de hervormde synode hadden gezegd, dat in de andere kerken de duivel huist, de predikanten dienaren zijn van de duivel zijn en de enige echte Christenen de demonstranten op straat zijn, zo zei De Ronde. Na enige aarzeling gaf Beyers Naudé te kennen aldus De Ronde, dat sommige mensen dit inderdaad denken, maar dat hijzelf op dit moment daar niet aan toe was. Hij sloot niet uit dat dit moment wel eens zou kunnen aanbreken als de veranderingen niet snel genoeg zouden komen, zo zei De Ronde.
'Vanuit mijn eigen ervaringen roep ik u van harte op om indien het voor u mogelijk is zelf naar Zuid-Afrika te gaan om het aan den lijve te ondervinden wat fictie en wat werkelijkheid is', zo besloot diaken De Ronde.
Discriminatie
Ds. C. B. Roos, sprekend namens de lAZA, bracht in herinnering dat de NG-Kerk destijds is geschorst als lid door de Wereldbond van Hervormde Kerken (WARC). Hij meende dat wij niet kunnen praten met deze kerk, voordat deze ook weer door de WARC als volwaardig lid geaccepteerd zou zijn. Vooralsnog laten wij ons leiden door onze zwarte partners, aldus De Roos.
Tegenover de verwijzing van diaken De Ronde naar zijn eigen donkere kinderen, die in Nederland geen discriminatie ondervinden, meende ds. Roos een hard antwoord te moeten plaatsen: 'Wij hebben geen idee hoe het is om gediscrimineerd te worden. De zwarten in Afrika zijn bang om alles te zeggen. Zij vertellen u alleen het verhaal dat u wilt horen, want in wezen vertrouwen zij u niet', aldus ds. Roos.
Drie moties van De Ronde om de synode te bewegen af te zien van desinvestering, het geweld af te keuren en weer contact op te nemen met de NG-Kerk werden verworpen met resp. 9, 14 en 14 stemmen voor.
Zuidafrikaanse ambassade vertegenwoordigd
Op de publieke tribune werd dit agendapunt van de synode bijgewoond door de heer J. C. H. Landman, tijdelijk zaakgelastigde van Zuid-Afrika. In een naderhand uitgegeven verklaring liet de heer Landman weten getroffen te zijn door de emotionele ondertoon van een grotendeels politiek debat met hier en daar een godsdienstig aangezicht, waarbij de essentiële vraag 'Wat waarheid is' tegen de achtergrond naar voren gebrachte tegenstrijdige, vermeende feiten door elkaar weersprekende sprekers niet naar behoren is toegelicht noch afdoende is beantwoord.
Opvallend is, aldus de heer Landman, dat sprekers, met name uit linkse hoek, zich op partners uit Zuid-Afrika met linkse politieke sympathieën beroepen hebben, ten einde te bewijzen dat desinvestering de goedkeuring van de meerderheid der zwarte bevolking wegdraagt. Ik doel hierbij op de Belijdende Kring, zo schrijft de heer Landman. Met genoegen nam de heer Landman tenslotte kennis van een grote mate van bezorgdheid onder een groot deel van de afvaardiging ten aanzien van de eventuele negatieve effecten van sancties.
(Hervormd Persbureau)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's