
HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Het onderwerp, dat ons thans bezig houdt, is niet van de gemakkelijkste. Betrekkelijk laat heeft het een plaats gekregen in de Gereformeerde dogmatiek. Toen heerschte de scholastiek reeds met onbeperkte heerschappij en is de ontwikkeling van dit leerstuk niet vrij gebleven van onnutte en schoolsc ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Van de Hervorming af heeft de Kerk oog en oor gehad voor die woorden der Schrift, die men als de grondlijnen mag aanmerken, waarop later de leer van het verbond der verlossing gebouwd is.
Men vindt deze woorden, waarin als van een gesprek en overleg tusschen de onderscheidene personen van het ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Tusschen het verbond der verlossing en het verbond der genade is dus wel degelijk onderscheid te maken. Dat men op de Synode der Gereform. Gemeenten zulks niet gedaan heeft, is bron van allerlei dwalingen in de bekende verklaring dier Synode, waardoor men van onze belijdenisgeschriften is afgewek ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Het verbond der genade en der verkiezing.
Op de verbinding van verbond en verkiezing moeten wij nader ingaan, omdat ds. Kersten allen, die van zijn formuleering afwijken, schijnt te verdenken van een doorsnijden van den band tusschen deze beide. Wij willen echter deze band allerminst doorsnij ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Een van de grootste fouten die het verbondsbegrip van de theologen der 18de eeuw aankleeft, is gelegen in de humanistische motieven, waarvan hun verbondsbegrip doorweven is. Zij hebben zich er niet genoeg rekenschap van gegeven, dat wij in het verbond der genade te doen hebben met een verbond van ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Het verbond der genade en zijn bediening: .
Wie het wezen van het verbond zoekt in de subjectieve inlijving in het verbond, door wedergeboorte en geloof, gelijk ds. Kersten, moet de oprichting van het verbond van Gods zijde in zijn monopleurisch karakter voor een ijdele en ledige vorm verklar ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Het onderwerp, hierboven aangegeven, is zeker om zich zelfs wille een bespreking waard.
Daarnaast moet echter een bepaalde reden genoemd worden, door welke wij gedrongen werden om thans dit onderwerp ter sprake te brengen.
De laatste tijd is telkens van verschillende zijde over dit onderw ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH (2)
Dat ds. Diemer zijn studie den naam Scheppingsverbond heeft gegeven en dan tusschen haakjes den naam werkverbond noemt, waarmede hij wil aangeven, dat hij onder het scheppingsverbond het verbond bedoelt, dat meestentijds werkverbond genoemd wordt, duldt reeds aan, dat hij den naam werkverbond nie ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil beloonen ? Deze belooning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
Deze vraag met haar antwoord behoort al tot de bekendste uit den H. Catechismus, maar dat wil volstrekt niet zeggen, dat daarom ie ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
In het bovengenoemde onderscheid ziet ds. Diemer het criterium, dat over de onttwikkeling van de verbondsgedachte beslist. Bullinger en Calvijn hebben volgens hem een organische verbondsbeschouwing voorgestaan, maar spoedig is men tot de mechanische verbondsbeschouwing overgegaan en daarmede begi ...