
Schuldbesef 4
Schuldbesef en geloofszekerheid Bavinck moet eens geantwoord hebben op de vraag naar de oorzaak van het gebrek aan geloofszekerheid: Omdat er te weinig diep schuldbesef is. Deze opmerking verdient onze aandacht. Immers, wie dagelijks bezig is in de gemeente, komt d ...

Raken wij iets kwijt?
Wat betekent het als iemand zegt: bij mij is de kennis van zonde nog niet diep genoeg? In een vorig artikel gaf ik daarop als antwoord: men mist nog altijd een levende zondekennis. Want wanneer die werkelijk aanwezig is zal zo'n vraag niet gesteld worden. De nood van een levende kennis van de zon ...

Schuldbesef en schuldgevoel (2)
II. De plaats van het schuldbesef
Bij niet weinigen heerst de gedachte, dat een mens zich pas dan iets van Gods genade mag toeëigenen, wanneer hij een algehele verslagenheid over de zonde kent. De gemeente-opinie is zo hier en daar deze, dat wij eerst bijna tot zelfmoord ...

Door de wet is de kennis der zonde
We legden de vorige keer ons oor te luisteren bij een tweetal 20e-eeuwse invloedrijke theologen. Het ging om K. Barth en zijn 'Evangelie en wet' uit 1935 alsmede om H. Berkhof en zijn 'Crisis der middenorthodoxie', dat hij in 1950 publiceerde. We namen daar afstand van. In dit artikel komen we no ...

Schuldbesef 3
Is mijn schuldbesef diep genoeg?Bovenstaande vraag wordt nogal eens gesteld. Waaraan kan ik het weten dat mijn schuldbesef het ware schuldbesef is? En: wanneer is het diep genoeg? Daarachter schuilt de vrees voor zelfmisleiding en zelfbedrog. Men is bang zichzelf iets toe te eigenen wat me ...

Schuldbesef 2
Erf schuld en erf smet We hebben de vorige keer gezien hoe we de zonde naar bijbels licht als schuld voor God hebben te zien. De wortel van de zonde ligt in mijn moedwillige en vrijwillige afval van God mijn Schepper. Die wortel kunnen we ook onge-hoor-zaamheid noe ...

Raken wij iets kwijt?
Het zal ons de vorige keer wel duidelijk zijn geworden, dat er vanaf de kansel concreet over de zonde móet worden gesproken.
Een ieder zal begrijpen, dat men iedere persoonlijke aanduiding van de preekstoel moet vermijden.
't Mag niet voorkomen dat na de preek wordt gezegd: dominee heeft ...

Omkeer van Wet en Evangelie
Het is Luther, die de behartenswaardige opmerking maakte dat uit de dwaling van het niet kennen van de zonde, noodzakelijk een andere dwaling voortkomt, dat mensen niet kunnen verstaan wat genade is.Het is de eenvoudige waarheid dat een bijbels zicht op en de rechte kennis van de zonde aan ...

Raken wij iets kwijt?
De prediking van de wet is dringend nodig. Men mag maar niet zeggen, dat de wet is afschaft sinds het gebeuren op Golgotha. Wel mag men zeggen, dat de wet is vervuld. Het gezegend lijden en sterven van de Zaligmaker heeft de vloek van de wet weggenomen. Maar dat is iets anders, dan wanneer men ze ...

Schuldbesef en schuldgevoel (1)
I De aard van het schuldbesef
Onderscheid
Het zal u allen weleens zijn opgevallen, dat er een geweldig onderscheid bestaat in de rouwverwerking van de een of de andere persoon. Wij hebben nog immer bij ons de gedachte aan de begrafenis van ...