
Schuldbesef en schuldgevoel (2)
II. De plaats van het schuldbesef
Bij niet weinigen heerst de gedachte, dat een mens zich pas dan iets van Gods genade mag toeƫigenen, wanneer hij een algehele verslagenheid over de zonde kent. De gemeente-opinie is zo hier en daar deze, dat wij eerst bijna tot zelfmoord ...

Schuldbesef en schuldgevoel (3)
III. De groei van het schuldbesef
Wie zijn oor ernstig in de gemeenten te luisteren legt, ontmoet maar weinigen die u verzekeren: Ik weet mijn Verlosser leeft. Integendeel, wij hebben soms de indruk dat de geloofsverzekerdheid, waarin iemand roemen kan, menigmaal verdach ...

Om de zondaren zalig te maken
Zeg mij, hoe u denkt over zonde en ik zal u zeggen hoe u denkt over God, over Christus, over de Heilige Geest, over de wet van God, over het eeuwig Evangelie en over de waarheid.Ik wil met deze zin slechts aangeven het belang van ons onderwerp: schuld en schuldbesef in de prediking. Bezinn ...

Omkeer van Wet en Evangelie
Het is Luther, die de behartenswaardige opmerking maakte dat uit de dwaling van het niet kennen van de zonde, noodzakelijk een andere dwaling voortkomt, dat mensen niet kunnen verstaan wat genade is.Het is de eenvoudige waarheid dat een bijbels zicht op en de rechte kennis van de zonde aan ...

Door de wet is de kennis der zonde
We legden de vorige keer ons oor te luisteren bij een tweetal 20e-eeuwse invloedrijke theologen. Het ging om K. Barth en zijn 'Evangelie en wet' uit 1935 alsmede om H. Berkhof en zijn 'Crisis der middenorthodoxie', dat hij in 1950 publiceerde. We namen daar afstand van. In dit artikel komen we no ...