De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

4 resultaten
Filteren
De boodschap der verzoening in de geschiedenis
De Waarheidsvriend
De boodschap der verzoening in de geschiedenis

De boodschap der verzoening in de geschiedenis

I.Wanneer zowel in het oude als in het nieuwe testament het verzoeningswerk de kern is van Gods openbaring, dan kan het niet anders of ook in de geschiedenis der theologie is dit een belangrijk gegeven. Als dat niet het geval is, is er maar één conclusie mogelijk: al denkend en sprekend is ...

De Waarheidsvriend
G. Bos.
1553 woorden
De boodschap der verzoening in de geschiedenis

De boodschap der verzoening in de geschiedenis

II.Genoegdoening nodig.Waarom moest God mens worden? Dat is de vraag die aan Anselmus gesteld wordt met een groot aantal argumenten, die moesten duidelijk maken dat de komst van Gods Zoon in het vlees een gebeuren was, dat in strijd was met wat wij mensen verstaan onder goddelijke a ...

De Waarheidsvriend
G. Bos.
1606 woorden
De boodschap der verzoening in de geschiedenis

De boodschap der verzoening in de geschiedenis

III.Tegenover Anselmus stellen zich dus theologen op, die met nadruk zeggen, dat je bij het verzoeningswerk van God Hem alleen maar zien mag als het onderwerp van de verzoening. Het is Gods liefde, die alle barrières overwint en daardoor komt de gelovige tot dankbare wederliefde. Sommigen ...

De Waarheidsvriend
G. Bos.
1534 woorden
De boodschap der verzoening in de geschiedenis

De boodschap der verzoening in de geschiedenis

IV.Tot in deze tijd zijn er kennelijk theologen, die in het verzoeningswerk van Christus alleen maar goddelijke liefde zien. Het begon met Abaelardus, de tegenstander van Anselmus, in de middeleeuwen en, zoals we de vorige keer gezien hebben, de nieuwe catechismus die uitgegeven is in opdr ...

De Waarheidsvriend
G. Bos.
1093 woorden