
HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Uit de weergave in het kort van den Inhoud der dogmen-historische studie van ds. Diemer kan reeds opgemaakt worden, met welke bedoeling wij deze beide namen boven dit artikel plaatsen. DIS. Diemer meent namelijk, dat deze beide reformatoren de eenige zijn, die de kwestie van het verbond vóór den ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Het onderwerp, hierboven aangegeven, is zeker om zich zelfs wille een bespreking waard.
Daarnaast moet echter een bepaalde reden genoemd worden, door welke wij gedrongen werden om thans dit onderwerp ter sprake te brengen.
De laatste tijd is telkens van verschillende zijde over dit onderw ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH (2)
Dat ds. Diemer zijn studie den naam Scheppingsverbond heeft gegeven en dan tusschen haakjes den naam werkverbond noemt, waarmede hij wil aangeven, dat hij onder het scheppingsverbond het verbond bedoelt, dat meestentijds werkverbond genoemd wordt, duldt reeds aan, dat hij den naam werkverbond nie ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil beloonen ? Deze belooning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.
Deze vraag met haar antwoord behoort al tot de bekendste uit den H. Catechismus, maar dat wil volstrekt niet zeggen, dat daarom ie ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
In het bovengenoemde onderscheid ziet ds. Diemer het criterium, dat over de onttwikkeling van de verbondsgedachte beslist. Bullinger en Calvijn hebben volgens hem een organische verbondsbeschouwing voorgestaan, maar spoedig is men tot de mechanische verbondsbeschouwing overgegaan en daarmede begi ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH (9)
Organische of mechanische verbondsbeschouwing.
Dat er onderscheid is tusschen den mensch als schepsel en den mensch als deelgenoot van het verbond — en meer dan dit onderscheid bedoelen Junius en Westminster niet — leert ons de val van den mensch. Door de zonde heeft de mensch het verbond met ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH (20)
Het verbond der genade, zijn wezen en zijn bediening.
In de bekende Synodale verklaring wordt onder 3 d. gezegd, dat, gelijk God met Adam, als het vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der werken heeft opgericht, alzoo met Christus als het vertegenwoordigend Hoofd van ai de Z ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Het gaat waarlijk niet om ondergeschikte punten in den strijd, dien wij thans strijden. Het gaat hier om de verhouding van verbond en geloof en om de vraag, of het geloof de grondslag is, waarop het verbond wordt opgericht, dan wel of het verbond der genade de grondslag is, waarop het geloof rust ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Terwijl Bullinger en Calvijn in de studie van ds. Diemer hemelhoog worden geprezen, wordt Melanchton haast ter helle toe nedergestooten, want hij is immer de man, in wiens werken de kiemen liggen, die later tot een verkeerde ontwikkeling hebben aanleiding gegeven.
Zooals onze lezers weten, is ...

HET VERBOND GODS MET DEN MENSCH
Organische of mechanische verbondsbeschowing.
De bezwaren, die ds. Diemer ontwikkelt tegen de verbondsbeschouwing van Junius en Westminster — om ons nu maar tot deze beide te bepalen — en die hij in den naam mechanische verbondsbeschouwing tot uiting brengt, zijn m.i. on ...