
Omkeer van Wet en Evangelie
Het is Luther, die de behartenswaardige opmerking maakte dat uit de dwaling van het niet kennen van de zonde, noodzakelijk een andere dwaling voortkomt, dat mensen niet kunnen verstaan wat genade is.Het is de eenvoudige waarheid dat een bijbels zicht op en de rechte kennis van de zonde aan ...

Schuldbesef 4
Schuldbesef en geloofszekerheid Bavinck moet eens geantwoord hebben op de vraag naar de oorzaak van het gebrek aan geloofszekerheid: Omdat er te weinig diep schuldbesef is. Deze opmerking verdient onze aandacht. Immers, wie dagelijks bezig is in de gemeente, komt d ...

Raken wij iets kwijt?
Wat betekent het als iemand zegt: bij mij is de kennis van zonde nog niet diep genoeg? In een vorig artikel gaf ik daarop als antwoord: men mist nog altijd een levende zondekennis. Want wanneer die werkelijk aanwezig is zal zo'n vraag niet gesteld worden. De nood van een levende kennis van de zon ...

Schuldbesef en schuldgevoel (2)
II. De plaats van het schuldbesef
Bij niet weinigen heerst de gedachte, dat een mens zich pas dan iets van Gods genade mag toeƫigenen, wanneer hij een algehele verslagenheid over de zonde kent. De gemeente-opinie is zo hier en daar deze, dat wij eerst bijna tot zelfmoord ...

Door de wet is de kennis der zonde
We legden de vorige keer ons oor te luisteren bij een tweetal 20e-eeuwse invloedrijke theologen. Het ging om K. Barth en zijn 'Evangelie en wet' uit 1935 alsmede om H. Berkhof en zijn 'Crisis der middenorthodoxie', dat hij in 1950 publiceerde. We namen daar afstand van. In dit artikel komen we no ...