De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

20 resultaten
Filteren
van 2
Rome
De Waarheidsvriend
IS DE REFORMATIE TEN AANZIEN VAN HET AFSCHEIDEN VAN ROME ABSOLUUT?

IS DE REFORMATIE TEN AANZIEN VAN HET AFSCHEIDEN VAN ROME ABSOLUUT?

Soms staan ze heel dicht bij elkaar: een machtig rooms kerkgebouw en een klein, soms ook wel groter, protestants kerkgebouw. Waarom twee? In de vraag boven ons artikel wordt gesuggereerd dat die protestantse kerk zich afgescheiden heeft van Rome. Misschien kan men het formeel zo stellen. Toch is ...

De Waarheidsvriend
L. VROEGINDEWEIJ
1084 woorden
Rome 5

Rome 5

De catacomben Naar de buitenkant van Rome voert een trip naar de catacomben van St. Sebastiaan. Er zijn ook andere, die van Calixtus en van Domitilla, ook zijn er joodse catacomben ontdekt, maar die van St. Sebastiaan zijn toch wel de meest bezochte. Op weg daarhee ...

De Waarheidsvriend
H. Bout
1258 woorden
Rome 1

Rome 1

De stad Rome heeft een lange, bewogen geschiedenis achter zich, al kan het niet bogen op een traditie als Jerusalem, dat in buitenbijbelse bronnen reeds in de 19de eeuw vóór onze jaartelling genoemd wordt en dat in de tijd van Abraham in Gen. 14 reeds een rol speelde. Als — volgens de sage — in 7 ...

De Waarheidsvriend
H. Bout
1618 woorden
Rome 4

Rome 4

Ignatius, martelaar Tot de bloedgetuigen, die hier als martelaar voor de wilde dieren is geworpen behoorde Ignatius. Deze bisschop van Antiochië werd met enige vooraanstaanden van de gemeente veroordeeld om als martelaar voor de wilde dieren te worden geworpen. Doo ...

De Waarheidsvriend
H. Bout
1067 woorden
Rome 2

Rome 2

De Bijbel en Rome In de Bijbel worden Rome en het Romeinse rijk vele malen genoemd. Het juk van Rome is zwaar geweest op het volk van Israël. In de dagen van de Maccabeeën weet Simon de Maccabeeër wel een verbond te sluiten met Rome (1 Macc. 14 : 24; 15 : 15 v), ma ...

De Waarheidsvriend
C. den Boer
1791 woorden
Toenadering tussen Rome en Reformatie

Toenadering tussen Rome en Reformatie

I. Over dit onderwerp heb ik gesproken op de Concio van predikanten, die onlangs in Woudschoten is gehouden. Mij is toen gevraagd om datgene, wat daarover door mij toen is gezegd, in wat verkorte en vereenvoudigde vorm weer te geven in „De Waarheidsvriend". Graag w ...

De Waarheidsvriend
C. Graafland
912 woorden
Toenadering tussen Rome en Reformatie

Toenadering tussen Rome en Reformatie

II De vorige keer stelden wij de vraag: Is Rome bezig te veranderen, of niet? Wij moeten hier zowel „ja" als „nee" op antwoorden.In de eerste plaats zeggen wij: ja, er verandert ontzaglijk veel. Zo is er sinds het Tweede Vaticaans concilie een duidelijke nie ...

De Waarheidsvriend
C. Graafland
867 woorden
Toenadering tussen Rome en Reformatie

Toenadering tussen Rome en Reformatie

III Wij hebben de vorige keer het kardinale verschilpunt aangewezen, waarop Rome en Reformatie uiteen zijn gegaan. Het betrof de verhouding tussen de natuur en de genade. Is er nu op dit punt iets wezenlijks bij Rome veranderd?Het zou leerzaam zijn, als wij ...

De Waarheidsvriend
C. Graafland
1105 woorden
Toenadering tussen Rome en Reformatie

Toenadering tussen Rome en Reformatie

IV. In de vorige artikelen heb ik trachten aan te tonen, dat er in de R.K. theologie wel grote veranderingen zich voltrekken, maar dat zij in wezen toch niet verder gaan dan varianten, herinterpretaties te zijn van het oude thomistische schema van natuur en genade. ...

De Waarheidsvriend
C. Graafland
1092 woorden
Toenadering tussen Rome en Reformatie

Toenadering tussen Rome en Reformatie

V Wij blijven intussen zitten met de vraag, hoe men er dan toch zo gemakkelijk toe komt om het geloof der Reformatie als verouderd te beschouwen en het om te buigen naar een nieuwe leer van de medewerking van de mens, onder het motief: God en mens zijn geen concurr ...

De Waarheidsvriend
C. Graafland
912 woorden
van 2