Filteren
Relevantie
Relevantie aflopendPublicatiedatum
Publicatiedatum oplopend Publicatiedatum aflopendAantal woorden
Aantal woorden oplopend Aantal woorden aflopendPaginanummer
Paginanummer oplopend Paginanummer aflopend
NATUUR EN GENADE
VI.
Iedere dwaling rust op een dwalend inzicht, al erkennen wij, dat dit dwalend inzicht vaak onbewust wordt aangehangen en meer leeft in een verborgen overtuiging dan in een weloverwogen belijdenis. Nochtans oefent het een richtinggevenden invloed op het leven uit.
...

NATUUR EN GENADE
VII.
Zoo Gij in het recht wilt treden, Heere, wie zal bestaan ? Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
Duidelijk wordt hier aangegeven, dat de vreeze Gods vrucht en doel is van de vergevende liefde des Almachtigen. God bewijst genade, opdat men daardoor a ...

NATUUR EN GENADE
VIII.
Wat wij in onze vorige artikelen hebben geschreven, moet eenigermate als een inleiding beschouwd worden voor de behandeling van ons onderwerp. Enkele Schriftuurlijke waarheden brachten wij daarin naar voren, die bij de overdenking van de vragen, waarvoor wij gezet ...

NATUUR EN GENADE
IX.
Uit de omschrijving van het begrip natuur, zooals we die gaven in aansluiting aan de definitie van Bavinck, leide men niet af, alsof nu ook de beteekenis van natuurlijk en bovennatuurlijk vaststond. Vooral het woord natuurlijk wordt in onderscheiden beteekenissen geb ...

NATUUR EN GENADE
X.
Om een goed inzicht te ontvangen in velerlei, dat met het vraagstuk van natuur en genade samenhangt, is het gewenscht even na te gaan, hoe de Roomsche theologie de begrippen natuur en genade verstaat.
Reeds bij de schepping van den mensch maakt men onderscheid tus ...

NATUUR EN GENADE
XI.
Wie het onderscheid tusschen natuur en genade, zooals dat in de Roomsche theologie gemaakt wordt, goed in het oog vat, begrijpt, dat men daar over natuur en genade kan spreken als over twee grootheden, die, al liggen zij niet in hetzelfde vlak, toch wel gezien kunnen ...

NATUUR EN GENADE
XII.
Wie, gelijk in de Roomsche Kerk geschiedt, de genade beschouwt als een geschapen iets, kan haar naast de natuur plaatsen en spreken van natuur en genade, wijl ook de natuur ons spreekt van wat geschapen is. De genade moge dan van hooger orde zijn dan de natuur, maar ...

NATUUR EN GENADE
XIII.
De genade als verlossende kracht Gods in Christus Jezus schept naast of in de eens van God geschapen wereld niet een nieuwe wereld, met andere en meerdere schepselen dan de eerste. Zij schept ook naast den mensch, die eens van God geschapen werd, niet een nieuwen m ...

NATUUR EN GENADE
XIV.
Tot ons onderwerp behooren m. i. niet de kwesties, die samenhangen met de openbaring Gods, welke volgens onze geloofsbelijdenis tot ons komt door natuur en Schriftuur.
Immers het gaat daar om twee middelen, door welke God de Heere zich zelf aan ons openbaren wil ...

NATUUR EN GENADE
XVI.
Gods genade, als verlossende kracht in Christus Jezus in deze wereld doorbrekende, verwekt niet alleen een volk, dat zich aan den dienst van God en daarmede ook aan de wet van God verbonden gevoelt, zoodat het in Gods inzettingen wandelen gaat, maar dat tevens ieder ...
Selectie mislukt
Het is op dit moment niet mogelijk om dit resultaat toe te voegen aan uw selectie.
Waarschuwing
Uw selectie wordt gewist. Doorgaan?