
Toenadering tussen Rome en Reformatie
VI Wij hebben de vorige keer opgemerkt dat de huidige Verbondstheologie een synthese tracht te vinden tussen goddelijke genade en menselijke verantwoordelijkheid, die een variant is van het oude R. Katholieke schema natuur en genade.Op de achtergrond hiervan ...

Toenadering tussen Rome en Reformatie
III Wij hebben de vorige keer het kardinale verschilpunt aangewezen, waarop Rome en Reformatie uiteen zijn gegaan. Het betrof de verhouding tussen de natuur en de genade. Is er nu op dit punt iets wezenlijks bij Rome veranderd?Het zou leerzaam zijn, als wij ...

Toenadering tussen Rome en Reformatie
IV. In de vorige artikelen heb ik trachten aan te tonen, dat er in de R.K. theologie wel grote veranderingen zich voltrekken, maar dat zij in wezen toch niet verder gaan dan varianten, herinterpretaties te zijn van het oude thomistische schema van natuur en genade. ...

IS DE REFORMATIE TEN AANZIEN VAN HET AFSCHEIDEN VAN ROME ABSOLUUT?
Soms staan ze heel dicht bij elkaar: een machtig rooms kerkgebouw en een klein, soms ook wel groter, protestants kerkgebouw. Waarom twee? In de vraag boven ons artikel wordt gesuggereerd dat die protestantse kerk zich afgescheiden heeft van Rome. Misschien kan men het formeel zo stellen. Toch is ...

Rome 4
Ignatius, martelaar Tot de bloedgetuigen, die hier als martelaar voor de wilde dieren is geworpen behoorde Ignatius. Deze bisschop van Antiochië werd met enige vooraanstaanden van de gemeente veroordeeld om als martelaar voor de wilde dieren te worden geworpen. Doo ...

De plaats van de bisschop van Rome in de vroege christelijke kerk (tot het jaar 461) (2)
Pelagius Belangwekkend is de gang van zaken rond Pelagius. Deze is op de synode van Carthago in 416 om zijn opvattingen veroordeeld. Men doet dan een beroep op paus Innocentius (402-417) om zijn invloed aan te wenden, dat dit vonnis rechtskrachtig wordt in de gehel ...

Toenadering tussen Rome en Reformatie
I. Over dit onderwerp heb ik gesproken op de Concio van predikanten, die onlangs in Woudschoten is gehouden. Mij is toen gevraagd om datgene, wat daarover door mij toen is gezegd, in wat verkorte en vereenvoudigde vorm weer te geven in „De Waarheidsvriend". Graag w ...

Toenadering tussen Rome en Reformatie
V Wij blijven intussen zitten met de vraag, hoe men er dan toch zo gemakkelijk toe komt om het geloof der Reformatie als verouderd te beschouwen en het om te buigen naar een nieuwe leer van de medewerking van de mens, onder het motief: God en mens zijn geen concurr ...

Toenadering tussen Rome en Reformatie
II De vorige keer stelden wij de vraag: Is Rome bezig te veranderen, of niet? Wij moeten hier zowel „ja" als „nee" op antwoorden.In de eerste plaats zeggen wij: ja, er verandert ontzaglijk veel. Zo is er sinds het Tweede Vaticaans concilie een duidelijke nie ...

Toenadering tussen Rome en Reformatie
VII In dit artikel willen wij aangeven, welke positie wij menen te moeten innemen in de huidige toenadering tussen Rome en Reformatie. Wij hopen duidelijk gemaakt te hebben, dat deze huidige toenadering inderdaad wezenlijk en diepgaand is. Ze wordt in hoofdzaak bep ...